Biltemas olja!

agneman

Lowrider
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Nybro
Hoj
Peugeot 28"
Åtminstone skönt att ni har teorier om haveriet, så det inte bara uppkom av sig självt, och visst blev den trasig på avgassidan, och jag antar att det av kolven som fattas ligger i min expansionskammare .

Dessutom har jag sparat in 12*110=1320:- på att köra på Lantmännens olja för 2T istället för Castrol TTS, och en ny kolv kostar 700 kronor . Värt det ? Ja.

Jag röstar alltså för Biltemas olja (Ja eller i mitt fall Lantmännens/Granngårdens), åtminstone på 2-taktssidan . Sen kanske det kan finnas skillnader på andra nivåer av MC-körande, men jag tror på att det håller så länge man kör normalt och varmkör en stund innan .

Och om vi vill diskutera vidare om det som står överst är vi hjärtligt välkomna till min haveritråd (suck... :()
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Det som ingen nämnt i debatten om denna religon är kallstarter? Hur många misshandlar inte sina fordon då dom vrider om nyckeln och sen ger gärnet, hur ofta hör man inte bilar startas på 4000rpm i -20grader? Nu är iof hojar lite skonade eftersom dom mest körs på sommaren och det flesta ägare varmkör sina hojar, men även här ser man vissa som tycker att 11000rpm utan att oljan nått upp till kammar, vippor mm är väll inget.
 

agneman

Lowrider
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Nybro
Hoj
Peugeot 28"
Qwerty skrev:
Det som ingen nämnt i debatten om denna religon är kallstarter? Hur många misshandlar inte sina fordon då dom vrider om nyckeln och sen ger gärnet, hur ofta hör man inte bilar startas på 4000rpm i -20grader? Nu är iof hojar lite skonade eftersom dom mest körs på sommaren och det flesta ägare varmkör sina hojar, men även här ser man vissa som tycker att 11000rpm utan att oljan nått upp till kammar, vippor mm är väll inget.

Just därför jag ska sluta kallgasa min motorcykel . Detta är mitt första ras i min livstid, ett sådant kan man väl leva med, inte så farligt dessutom ...

Tror alla oljor som kommer igenom reglementet duger, så länge man använder hojen på rätt sätt .
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag blir mycket imponerad av dina inlägg Dr. Bike, mycket läsvärda!

Jag har själv haft dessa funderingar och läst lite tidigare, därför har jag köpt Swedols helsyntetolja till min trimmade Cosworth. (Mest för att deras varuhus ligger så nära garaget).
Den har kvalitetsklass 5w-40, API SJ/CF, ACEA A3/B3 bla bla, sedan står det om Mercedes, VW, Volvo, BMW och Porsche.
Jag tror nog att den oljan är tillräckligt bra, och nästan i klass med Biltemas priser, vad tror du om den?
Jag har aldrig varit med om någon motor som gått sönder pga oljan, åtminstone inte om oljebytena skötts ordentligt. Fick tex inte död på en 240 utan olja trots mycket kämpande.

Men det jag undrar är, ofta läser jag om folk som kört på tex Biltema och säger att den fungerade bra, men när man körde riktigt hårt så började motorn ticka och föra oväsen, så de bytte till en "riktig" olja, och så upphörde det. Deras argument var att Biltemaoljan inte klarar höga påfrestningar och temperaturer och att kvalitetsklasserna bara gäller när oljan är lagom varm.
Är det bullshit, eller ligger det nåt i vad de säger?
 

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Suzuki
Niklasinorr skrev:
Han har skrivit ganska mycket här, Triboman, men han tycker att han säjer samma sak om och om igen men att det inte är någon ide, det är precis som med Mirakeltillsatser, folk VILL tro något annat. Han har forskat enormt mycket under många år om oljor och när han säjer att något är på ett visst sätt då vet jag att det är på det sättet, han är för övrigt MYCKET väl ansedd i branchen, även internationellt...

Sen kan jag ju nämna att Statoil visst har rejsat, dom körde en hel märkesserie i england för några år sedan med Triumph Daytona (tror jag att det var) den serien sponsrades av Statoil med deras då nya MC-olja...bara så att ni vet :tummenupp

Har läst Tribomans trådar om olja nu, han verkar som du säger, kunna sin sak! Och han påstår å det bestämdaste, att Biltema och Statoil INTE har samma oljor.
Jag får tacka dig Dr.Bike för mycket läsvärd information, men just påståendet att Biltema skulle ha samma olja som Statoil köper jag inte så lätt! :tungan
Åtminstone jag tycker att det verkar rimligt, att det är som Triboman säger, att Biltemas olja är billigare pga deras olja inte får ta del av vissa dyra "tillsatser" som man häller i Statoils olja (nu pratar jag om racingoljan).

Till syvens och sist; nu har jag till fullo förstått uttrycket "olja är religion".. Biltemas olja duger säkert alldeles utmärkt, men det är väl dom gånger som när man ligger och pressar flat-out, som man lätt blir nojig och börjar tänka; "biltema-olja biltema-olja biltema-olja"!
VETSKAPEN, om att det ligger "värstingolja" i hojen gör nog att det känns lite tryggare, så hädanefter ska jag skippa att fylla bagaget med billig alkohol när jag är utomlands- jag ska fylla det med billig värstingolja istället! :yoparty :hihi
 
Last edited:

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Palmas skrev:
Rätt många snöskoteråkare, allra helst de som kör riktigt hårt eller som tävlar, har avgastemperaturmätare just för att hålla koll på detta och på den allmänna förbränningen. Är temperaturen i avgaserna för hög då går motorn för snålt och risk för ras finnes.

På flygmotorer, som ju måste hantera mycket olika lufttryck, reglerar man blandningen under färd och har för det syftet just en avgastemperaturmätare (EGT). Rekommendationen är (i allmänhet, diskussionen går) att köra något på den rika sidan om maxtemp.

Vidare så fetar de flesta (högpresterande) flygkolvmotorer automatiskt på blandningen vid högt effektuttag, just för kylning och detonationsmarginal.

Mvh,
/Fredrik
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
ft skrev:
Vidare så fetar de flesta (högpresterande) flygkolvmotorer automatiskt på blandningen vid högt effektuttag, just för kylning och detonationsmarginal.

Nu kanske vi kommer in på helt andra saker, men en rikligt överfettad blandning får helt plötsligt ökad detonationsbenägenhet. Fetta upp räcker upp till en viss gräns, sen börjar det bli farligt igen. Lustgasnissarna är iaf väl medvetna genom praktiska erfarenheter. Förhöjd densitet av blandningen skapar en ökad dynamisk kompression, fan vet möjligen... dock inte jag.
 

Dr.Bike

Guest
Ludde78: Jag jkan inte BEVISA det, och det är inte heller min målsättning. Jag drar ingen lans för Biltema, dea vlönar mig inte ens de snåla rackarna... :hihi

Det jag däremot säger är att man KAN hitta billig OCH bra olja.

Biltema köper sin olja från Statiol. Punkt.

Triboman kan inte heller bevisa sina påståenden, men....det kan mycket väl hända att han har rätt.

Men exakt de sakerna redogör jag för ocå, d.v.s de E V E N T U E L L A kvalitetsskillnaderna, om de ens existerar annat än i tankevärlden.
Jag repeterar dem inte. Läs tråden från början och se var jag talar om de tillsatser som utvecklas år efter år och vad med det.
Det skulle bli dyrt och krångligt för statoil att koka olika batcher, då det skall hållas reda på detta logistiskt osv vilket gör att i slutändan så blir det samma olja, man man säger inte det...
Mycket troligt får dock Biltema av "den äldre skvätten" tills den tar slut. då man har ett nytt kok framme, med ev. nyare bättre tillsaser i.

Nu tog jag det iaf...jaja. Om än i kortformat.

Folk får tro vad de vill, bara de är happy med det.

Att pressa "flat out" och inte vara trygg med sin olja är ju inte bra. Då ska man byta.
Jag redogör även för detta "placebo"-fenomen men i mirakeltillsatstråden...
Men det gäller även här för oljan i sig.
 
Last edited:

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Jag kom precis på att de säljer MC-olja på ÖB också. :lol Kanske den är klassad den med. Jag ska kolla nästa gång jag är där, eventuellt är det nästa diskussionsämne på den här tråden. :D
 

Dr.Bike

Guest
:rofl

Jaaadu...inget FÅR vara billigt...

Då är det by default dåligt...så det kan vi skriva direkt! :hihi
 

Pommes

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
R1150R
-PLM- skrev:
Men det jag undrar är, ofta läser jag om folk som kört på tex Biltema och säger att den fungerade bra, men när man körde riktigt hårt så började motorn ticka och föra oväsen, så de bytte till en "riktig" olja, och så upphörde det. Deras argument var att Biltemaoljan inte klarar höga påfrestningar och temperaturer och att kvalitetsklasserna bara gäller när oljan är lagom varm.
Är det bullshit, eller ligger det nåt i vad de säger?


Hade ett problem med min Mazda med en massa tickande, fick rådet att byta till den tunnaste oljan och köra med den ett tag.
Tydligen så var det skit i ventillyftarna som gav upphov till ljudet och den tunnare skulle rensa bort skitet.
Det fungerade, dock rann oljan ut ur andra hål i stället.
Bytte tillbaka till tjockare och ljudet kom aldrig tillbaka.
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Dr.Bike skrev:
:rofl

Jaaadu...inget FÅR vara billigt...

Då är det by default dåligt...så det kan vi skriva direkt! :hihi
Japp så är det :D

Jag ska kolla märkningen ikväll. Nu blev jag nyfiken och jag bor vid ett ÖB så det blir till att svänga in där på vägen hem.

Jag är märkesbög som ni kanske märker och går efter principen dyrt är bra tills det kan motbevisas. Kan det motbevisas så ändrar jag gärna uppfattning. :tungan
 

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Crf250-04, Honda cb 600f Hornet
Köpte olja till bilen där för något år sen 79 kr för en 4 l dunk. något knackigare gång, berodde förmodlgen på att det var mineral, när jag bytte nästa gång till halvsyntet (biltema) försvann knackandet. Märket var Texaco (samma som preem!) aaarggghhh hukar
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Passar på att försöka få klarhet i mina funderingar med så mycket kunnigt folk och erfarenhet här i en o samma tråd:

Jag åker en SS-preppad CBR 600 på gata.
Den har alltid gått på helsyntet och vid ett oljebyte, slängde jag i en mineralolja istället.
Den började då att slira på lamellerna. Kan nån förklara varför.(olika tillsatser eller beläggn ingar eller???)
Jag har tidigare kört min vanliga cbr600'or på mineraloljan och funnit att växellådan löpte mycket smidigare samt att bränsleförbrukningen??? faktist gick ner lite vid långkörning.
Oljorna är följande:
SYNTET: Putoline Syntec 4 10W/40 JASO:MA
MINERAL: Unocal High Performance 20W/50 API Service SL

Skillnad mellan dessa oljor??

/Tom

EDIT:
Om man ser till oljan på en bil med 16v respektive utan. Vad är att föredra.
Vet att tidigare sades det att mineraloljan var att föredra i V-motorer samt stötstångsmotorer och att moderna motorer skulle ha del eller helsyntet. 16v skulle definitivt ha helsyntet.
Bara bull****????
 
Last edited:

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
CBX600
Dr.Bike skrev tidigare om Biltemas billigare icke Jaso-klassade mc-olja: "Jag har den oxå som bas till att blanda egen delsyntet".

Var det inte så att helsyntet var relativt bästa oljan i alla lägen? Varför då blanda till en delsyntet? *nyfiken* :hihi

Det här med olja har för övrigt blivit en mycket intressant och lärorik tråd.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Catman skrev:
SYNTET: Putoline Syntec 4 10W/40 JASO:MA
MINERAL: Unocal High Performance 20W/50 API Service SL

Skillnad mellan dessa oljor??
Den första är avsedd för våtkopplingar medan den andra innehåller friktionssänkade tillsatser för att minska bilars bränsleförbrukning och därmed miljöpåverkan. Är den andra avsedd för mc? Ovanligt med SL olja till mc.
 

Dr.Bike

Guest
Jodå Laban! Men jag servar en hel del hojar, och jag predikar inte mer än nödvändigt (sa han och alla tokskrattade!) Men en del människor VILL verkligen ha delsynet, och det är ok för mig!
Då ser jag bara till att de får en rejäl dos helsyntet i den! Så kan det ju inte bli fel!? Eller hur!

Det har oxå att göra med "mest pang för pengarna" att göra, då en del inte KAN komma åt billig olja, så då rekommenderar jag alltid att blanda själv, för då vet man vad man får...(känner att mineral/syntetartikeln rycker allt närmare).

Men summa summarum av allt vi sagt:

1. Köp HELST en helsyntet, annars delsynet. (Det FINNS jättebra mineraleoljor JA, men... dels bryts de ner snabbare och dels VET man inte VILKA som är bra, och då de i praktiken kostar lika mycket som all annan "smörja" så...är det inte MIN kopp te iaf...)

2. Se till att ha så litet viskositetsspann som möjligt. Oljor med stort spann får detta med polymers, och de gillar vi INTE i oljor som även skall vara i växellådan.

3. För en sommarhoj: ha 15 eller 20 som det lägsta SAE-talet. (du ska iofs ha "så tunn olja som möjligt..." men se längre ned i denna tråd om det.)
För vinterbruk ha hellre en tunn multigradeolja med lika litet spann som sommaroljan, så slipper du polymers även där.

4. Byt filter lika ofta som olja, ELLER oftare! Det är SKITEN som förstör lager m.m Därför inga separata tillsatser* eller teflontillsatser* i oljan heller...
Byt däremot inte oljan FÖR ofta! Det är bara dålig ekonomi. Det är inte FEL att byta ofta iofs, men då kan du å andra sidan oxå ha en billigare olja...
En modern helsyntet klarar LÄTT 3000 mils körning (om man bara byter filter då och då) i rena driftstimmar räknat, men vem vill vinterställa hojen med gammal sur olja i?

Se separat länk om oljetillsatser här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=66791
 
Last edited:

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Ninjaboy skrev:
Den första är avsedd för våtkopplingar medan den andra innehåller friktionssänkade tillsatser för att minska bilars bränsleförbrukning och därmed miljöpåverkan. Är den andra avsedd för mc? Ovanligt med SL olja till mc.
Unocal oljan är en bilolja.
Jag testade den för att jämföra med andra kända märken.
Eftersom vxl-lådan blev mer lättväxlad och "klonket" upphörde, fortsatte jag att använda den.
Däremot så slirade den nuvarande hojen på lamellerna när Unocal'en hälldes i.
Beror detta på den speciella tillsatsen för våtkoppling som fanns i helsynteten och att dessa 2 oljor inte var kompatibla tro???
 

Dr.Bike

Guest
Catman skrev:
Unocal oljan är en bilolja.
Jag testade den för att jämföra med andra kända märken.
Eftersom vxl-lådan blev mer lättväxlad och "klonket" upphörde, fortsatte jag att använda den.
Däremot så slirade den nuvarande hojen på lamellerna när Unocal'en hälldes i.
Beror detta på den speciella tillsatsen för våtkoppling som fanns i helsynteten och att dessa 2 oljor inte var kompatibla tro???

Tjaa...oljorna är nog kompatibla.
Dock är ju den ENA inte det med din koppling.
Precis som Ninjaboy säger, och som vi skriver längre ned: Du hittar sällan en hojanpassad olja över API-kvalitetsindex SH.
Är det en högre klassning innehåller de för våtkopplingen otrevliga "friction modifiers" som gör att - kopplingen slirar.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Kort fråga: Hur ofta måste just jag byta olja?
Olja och filter minst en gång varje år är det jag hört.
Jag kör inte speciellt mycket, ca 2-300 mil per år. Därför borde ju knappast oljans livslängd bli förbrukad på ett år. Däremot finns bara ett läge på gasen när hojen används, och den hade ett för sin tid ganska högt effektuttag samt att den är sällan (aldrig?) servad.
Vågar jag köra vidare på oljan (OKQ8 SBK racing helsyntet samt Motul helsyntet) samt filtret jag satte i förra våren?
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top