Biltemas olja!

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Många verkar glömma bort att en väldigt viktig sak när det gäller att kränga produkter. Och det är att en produkt med en bra image säljer bättre än en så kallad no-name-produkt utan image. Titta bara på jeans, ett par för 1400:- håller knappast bättre än ett par för 299:-. Ok, de för 1400 kanske är snyggare.
Man är oftast mer benägen att tala väl om dyra produkter eftersom att man oftast inte vill erkänna att man gjort ett, kanske, dåligt köp.
De finns något som kallas för multi-branding har jag för mig och det betyder att samma tillverkare kränger exakt samma produkt under olika namn.
Låter det konstigt? Inte om man tänker på att man kan fånga upp fler kunder på det viset. Olika varunamn har olika marknadsföring som tilltalar olika kunder.
 

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
olja

Lite inside.

Samtliga GP team åker på antinen Motul Eller Mobil 1 olja oavsett om det står repsol eller shell på kåporna. Min källa är en som jobbar för två olika GP team där det ena är shell sponsrat. Det kan vara en bra fingervisning om vilka oljor som är bäst.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Vad gäller mina "rejsmaskiner" är jag petig med oljan, men det beror på att de går väldigt varma och ofta under lång tid, samt att det krävs bra egenskaper för att t.ex. kopplingen ska fungera ordentligt (inte slira eller hugga). Genom att ha provat mig fram och även hört med andra som kör samma typ av maskiner, så har jag då kvar ett litet urval av oljor för 4t och 2t som funkar. Det är skillnad på olika produkter, men inte nödvändigtvis så att den billigaste är sämst (i en viss applikation). Om vi tar Biltemas sortiment, så saknas det exakt vad jag behöver i ett par fall. Däremot finns hypoidolja (för att smörja kedjorna med), växellådsolja och stordunk med 5W50 till rejsbussen (går åt 8 liter drygt vid varje oljebyte) och dessa gör sitt jobb alldeles utmärkt och till rimliga priser...

Så det är värt att prova.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Ninjaboy skrev:
Hoppas du inte har något emot att jag länkar till tråden där du berättar att hojen skurit? :rolleyes:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=66949

Kan ju vara intressant för andra bargain hunters där ute.

900 mil är väl ändå inte så illa för en liten 2T. :rolleyes:
Ne, men sådana ras kan ju faktiskt bero på en himla massa andra grejer än bara dålig olja. Jag har läst nånstans att en (för mig) förvånansvärt stor andel av alla 2T-ras beror på för mager blandning, även om man nog ibland gärna vill skylla på oljan.
 

Dr.Bike

Guest
Håller HELT med dig PacMan, och du Ninja, du har ju själv sagt att ingen motor skär p.g.a oljan, snarare BRISTEN på densamma, så jag är inte riktigt med på varför du byter fot här och nu.

niklasinorr: Jodå!! Den tråden finns redan, men trådstartaren la den ju inte här under mekarhörnan. Du får kolla sidan två under mc-relaterade diskussioner!
Mycket nöje! (edit: se om detta funkar... http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=66791)
P.S Tvinga din tribodoktor att skriva här! :tummenupp

Lasse R6: Jo, och det är ju hela konceptet för Statoil med att gå ut med sina restpartier av bästa oljan via Biltema. Så rätt du har!


PacMan skrev:
900 mil är väl ändå inte så illa för en liten 2T. :rolleyes:
Ne, men sådana ras kan ju faktiskt bero på en himla massa andra grejer än bara dålig olja. Jag har läst nånstans att en (för mig) förvånansvärt stor andel av alla 2T-ras beror på för mager blandning, även om man nog ibland gärna vill skylla på oljan.
 
Last edited:

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Ninjaboy skrev:
Hoppas du inte har något emot att jag länkar till tråden där du berättar att hojen skurit? :rolleyes:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=66949

Kan ju vara intressant för andra bargain hunters där ute.

Jo det var väl en smula intressant, såvida man inte drar den slusatsen att det beror på "billig" olja, endast möjligt om hojen på nåt sätt känner av handlarens påslag på oljan? Hojen har ju enligt tråden buskörts på olika sätt, knappast servats väl. Blandningsprocenten kan ju vara känsligt däremot... :D
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Dr.Bike skrev:
Håller HELT med dig PacMan, och du Ninja, du har ju själv sagt att ingen motor skär p.g.a oljan, snarare BRISTEN på densamma, så jag är inte riktigt med på varför du byter fot här och nu.
Har för mig att det var någon annan som skrev det, inte jag, har du citat?

Tycker det är lite lustigt att man är helt övertygad om att Biltema är samma som Statoil (som helt plötsligt blivit high-end :rolleyes: ) p g a mycket luddiga teorier, man gör också helt irrelevanta jämförelser med klädmärken m m men när någon som faktiskt skrytit om att köra på billigaste oljan får ett totalhaveri så sopas det undan som ett olycksfall. Klart att det beror på vanvård, att köra på skitolja är en del i det.
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Dr Bike, du har läst på läxan ordentligt märker jag. :tummenupp Grejen är bara den att om ingen kritiskt granskar vad som skrivs kan vem som helst som låter tillräckligt övertygande komma med "sanningar" här på forumet och alla ropar hallelulja. Jag jobbar inom hydraulikbranschen och även om jag inte har dina grundliga kunskaper inom ämnet så kan jag, eller har möjlighet att ta reda på, en hel del om oljor av olika slag. Det var ditt inlägg om VI-förbättrare och tillsatser som visade att du kan din sak. Imponerande.

Jag har dock ännu inte sett några fakta eller sakliga bevis i den här tråden på att det är samma olja som Statoil har i sina flaskor som Biltema har i sina. Jag har bara sett information baserad på vad någon har hört eller nån som pratat med nån chaufför som kör ut oljorna som säger att han tankar samma till Statoil som till Biltema. Än så länge anser jag, kritisk som jag är, att det är hörsägen och inget annat. Sen kan jag inte påstå att Biltemas olja är bättre eller sämre än någon annans. Det är som nån sa här på tråden att olja är som religion. Det gäller bara att välja nåt att tro på.

Jag vet också att det är ett fåtal raffinaderier i Sverige som tillverkar (blandar) oljan till de flesta oljebolagen och andra som säljer olja i Sverige. Om det är samma olja de stoppar i alla flaskor eller om det är enligt den kundens recept vet jag inte så det tänker jag inte kommentera.

Som ni tidigare ha sagt också, så länge oljan uppfyller kraven så ska det inte vara några problem. Frågan kan ju vara om man precis uppfyller kraven eller om man gör det med stor marginal och vad det är värt i pris?

Jag står dock fortfarande för uppfattningen att i de flesta fall motiveras ett högre pris av att varan är bättre. Det behöver inte betyda att det absolut dyraste är absolut bäst men samtidigt att den billigaste defenitivt inte är bäst. De "high end" märken som finns lägger nog ner lika mycket pengar på forskning och utveckling av sina produkter som de lägger ner på reklam och detta för att de inte har råd att leverera skit om de säger att de är bäst.
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
LasseR6 skrev:
De finns något som kallas för multi-branding har jag för mig och det betyder att samma tillverkare kränger exakt samma produkt under olika namn.
Låter det konstigt? Inte om man tänker på att man kan fånga upp fler kunder på det viset. Olika varunamn har olika marknadsföring som tilltalar olika kunder.

Ja det finns, många av de tillverkare som har producerat en vara med hög kvalitet och högt pris att fått problem med konkurrens från lågprismärken som håller tillräckligt hög nivå på sina grejor. Att då sänka priset på sin "high-end" produkt gör att tillverkaren tappar i trovärdighet mot sina tidigare kunder som har köpt varan för dyra pengar. Då startar man ett lågprismärke med i princip samma kvalitet men till ett lägre pris och ett nytt namn.

Det jag kan komma på nu som är tydligast inom MC-världen är Giwi och Kappa. Samma sak fast billigare till ett nytt namn med inte fullt så många valmöjligheter när det gäller färger och tillbehör.
 

Dr.Bike

Guest
Mmmm, det ligger mycket i det sista påståendet där...

Mnja, nåt citat har jag inte, men så som jag uppfattat dig tidigare i olika forum och diskussioner, så var det min egen tolkning.
Var den helt fel ber jag om ursäkt.

Det jag tycker mig uppfatta är iaf att du uppskatttar dyra kvalitetsprodukte, eftersom du tog upp denne killen med det du kallar "skitoljan" och oxå vill dra växlar på det.

Du kan säkert ha rätt.
Men det statistiska underlaget SAMT det faktum att det framfår att motorn körts på ett, ska vi säga, kanske inte alldeles milt sätt, gör att iaf inte JAG kan dra någon slutsats om oljan i det fallet.

Men som sagt: MYCKET möjligt att det var den.
Dp har vi ETT fall av haveri där det var oljerelaterat.
Jag vill ha fler innan jag ser trenden.

Ninjaboy skrev:
Har för mig att det var någon annan som skrev det, inte jag, har du citat?

Tycker det är lite lustigt att man är helt övertygad om att Biltema är samma som Statoil (som helt plötsligt blivit high-end :rolleyes: ) p g a mycket luddiga teorier, man gör också helt irrelevanta jämförelser med klädmärken m m men när någon som faktiskt skrytit om att köra på billigaste oljan får ett totalhaveri så sopas det undan som ett olycksfall. Klart att det beror på vanvård, att köra på skitolja är en del i det.
 

agneman

Lowrider
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Nybro
Hoj
Peugeot 28"
Ninjaboy skrev:
Hoppas du inte har något emot att jag länkar till tråden där du berättar att hojen skurit? :rolleyes:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=66949

Kan ju vara intressant för andra bargain hunters där ute.


Då jag skrev ovanstående hade jag ingen aning om att min hoj skurit, märkte inte det förrän jag plockade isär den igår . Tänker dock inte byta oljemärke, utan istället starta den innan jag börjar klä på mig, och låta den stå på tomgång en stund, så den blir varm och gasglad, dessutom låta bli att låna ut den till folk jag trodde jag kunde lite på, men som kallvarvade den iaf .

Men jag står fortfarande fast vid att det inte var oljans fel .

Har nämligen ingen lust att köra på 170:- / L-olja när den faktiskt bokstavligen flyger ut genom avgasporten !

Dock tänkte jag slå i en extra gnista i tanken om jag ska ut och gasa på långfärdsresor . (Låter det rimligt och vettigt förresten, ni som vet?!)
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Ninjaboy skrev:
Har för mig att det var någon annan som skrev det, inte jag, har du citat?

Tycker det är lite lustigt att man är helt övertygad om att Biltema är samma som Statoil (som helt plötsligt blivit high-end :rolleyes: ) p g a mycket luddiga teorier, man gör också helt irrelevanta jämförelser med klädmärken m m men när någon som faktiskt skrytit om att köra på billigaste oljan får ett totalhaveri så sopas det undan som ett olycksfall. Klart att det beror på vanvård, att köra på skitolja är en del i det.

Ett litet tillägg då: OM det nu skulle vara så att en 2T-kolv lever något kortare med billig, eller dålig olja (själv tror jag inte att det är så enkelt) , så tror jag ändå att det är ekonomiskt försvarbart att köra på den billiga eftersom man kanske sparar en 100-lapp på varje LITER man köper av den billiga oljan. Om man lägger denna sparade 100-lapp i sparbössan att användas när hojen pajar nästa gång, så kommer man snart att ha en ganska bra slant där eftersom en 2T-motor drar i sig fruktansvärda mängder olja.

Jag är medveten om att samma resonemang kanske inte funkar riktigt på en 4T-motor, eftersom oljekostnaden per mil är så mycket lägre.
 

Dr.Bike

Guest
Palmas: Din kommentar var klockren! Tack för den och jag delar den till 100% !

Frågan är som sagt; När man har indicier och hörsägen som dessutom kommer från hästens mun och allt detta terminerar i samma slutsatser trots att de kommer från olika håll, hur mycket MER bevis skall man ha??

Jag väljer att lita på detta, för det är väl kanske inte 100, men 98 iaf!

Annars delar jag HELT din kritiska uppfattning!
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
agneman skrev:
Då jag skrev ovanstående hade jag ingen aning om att min hoj skurit, märkte inte det förrän jag plockade isär den igår . Tänker dock inte byta oljemärke, utan istället starta den innan jag börjar klä på mig, och låta den stå på tomgång en stund, så den blir varm och gasglad, dessutom låta bli att låna ut den till folk jag trodde jag kunde lite på, men som kallvarvade den iaf .

Men jag står fortfarande fast vid att det inte var oljans fel .

Har nämligen ingen lust att köra på 170:- / L-olja när den faktiskt bokstavligen flyger ut genom avgasporten !

Dock tänkte jag slå i en extra gnista i tanken om jag ska ut och gasa på långfärdsresor . (Låter det rimligt och vettigt förresten, ni som vet?!)

Jag tror inte heller på oljan i det här fallet. Det här tycker jag verkar vara mer som PacMac kommenterade tidigare, att motorn går för snålt. Det här är ett vanligt fenomen på snöskotrar under vissa väder och lufttrycksförhållanden. Om det är på avgasporten så kan det även vara pga att din kompis provköraren höll jämn gas i relativt hög fart och sedan slog av på gasen och motorbromsade en längre sträcka. Då går temperaturen i cylindern upp och eftersom han inte "eftergasade" så skickades det inte in nåt nytt bränsle som kunde sänka temperaturen. Resultat, kolven överhettas och smälter på avgassidan. Ibland kan även tändstiftet smälta.

Jag har tyvärr gjort samma sak efter körning på en lång sjö med reslutat att två kolvar smälte. Oljan jag kör på i snöskotern kostar 40,- litern och jag säljer själv för 35,-/liter till tvåtakt så det funkar.

Visserligen skulle jag ha skrivit detta i din tråd men eftersom vi är här nu så...
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Dr.Bike skrev:
Mmmm, det ligger mycket i det sista påståendet där...

Mnja, nåt citat har jag inte, men så som jag uppfattat dig tidigare i olika forum och diskussioner, så var det min egen tolkning.
Var den helt fel ber jag om ursäkt.

Det jag tycker mig uppfatta är iaf att du uppskatttar dyra kvalitetsprodukte, eftersom du tog upp denne killen med det du kallar "skitoljan" och oxå vill dra växlar på det.

Du kan säkert ha rätt.
Men det statistiska underlaget SAMT det faktum att det framfår att motorn körts på ett, ska vi säga, kanske inte alldeles milt sätt, gör att iaf inte JAG kan dra någon slutsats om oljan i det fallet.

Men som sagt: MYCKET möjligt att det var den.
Dp har vi ETT fall av haveri där det var oljerelaterat.
Jag vill ha fler innan jag ser trenden.
Ingen ursäkt behövs. :) Brist på olja ger förstås direkta problem i både 2- och 4-taktsmotorer (om man inte använder Slick 50 :hihi ) men brist på oljebyten och oljekvalitet ger en långsammare problemutveckling. Tillräckligt långsam för att man själv inte ska vara ägare av hojen då problemen måste åtgärdas, det kanske är så folk tänker när de ska spara 200:- per år. :D

Angående det sista så ser jag hans problem minst lika relevanta för diskussionen som de "fakta" som presenterats till fördel för Biltema. Jag är minst av allt en motståndare till Biltema (förutom deras personalpolitik som kanske Linköpingsbor känner till) men jag efterlyser ett oberoende vetenskapligt test.
 
Last edited:

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Dr.Bike skrev:
Palmas: Din kommentar var klockren! Tack för den och jag delar den till 100% !

Frågan är som sagt; När man har indicier och hörsägen som dessutom kommer från hästens mun och allt detta terminerar i samma slutsatser trots att de kommer från olika håll, hur mycket MER bevis skall man ha??

Jag väljer att lita på detta, för det är väl kanske inte 100, men 98 iaf!

Annars delar jag HELT din kritiska uppfattning!
Tackar det är kul att du uppskattar den. :hihi

Som du säger, man skall själv välja vad man väljer att lita på och det är aldrig fel att backa upp sin tro med fakta så långt det går.

Som alla märker på denna tråd så är problemet inom oljor att bolagens hemlighetsmakeri tillsammans med det faktum att samma olja säljs i flera förpackningar till olika pris skapar en enorm osäkerhet och mytbildningar. Dr Bike sitter på mycket fakta vilket alla kan ta del av och som dessutom kan göra att fler kan kritiskt granska oljeprodukterna.

Jag har det slutligen rätt lätt att välja eftersom jag själv säljer en annan olja och det är 17 mil till närmaste Biltema. Det jag sparar på att köpa den oljan bränner jag i bränsle.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Palmas skrev:
Om det är på avgasporten så kan det även vara pga att din kompis provköraren höll jämn gas i relativt hög fart och sedan slog av på gasen och motorbromsade en längre sträcka. Då går temperaturen i cylindern upp och eftersom han inte "eftergasade" så skickades det inte in nåt nytt bränsle som kunde sänka temperaturen.

Om man dessutom inte kör med oljepump utan har oljeblandad bensin i tanken är ju en ordentlig motorbromsning förenat med livsfara för de stackars kolvarna. En oljepump pumpar ju alltid litegrann så länge motorn snurrar, även om det för tillfället inte kommer så mycket bensin. I alla funkade pumpen i min RD 350 så.

EDIT: Ursäkta, tror visst det har blivit lite OT här. Det var ju Biltemas olja tråden handlade om. :)
 
Last edited:

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
PacMan skrev:
Om man dessutom inte kör med oljepump utan har oljeblandad bensin i tanken är ju en ordentlig motorbromsning förenat med livsfara för de stackars kolvarna. En oljepump pumpar ju alltid litegrann så länge motorn snurrar, även om det för tillfället inte kommer så mycket bensin. I alla funkade pumpen i min RD 350 så.
Ja du får in olja i cylindrarna då men det är oftast inte, som du sa tidigare, oljan som är problemet på en tvåtaktare. I den teorin som jag presenterade om haveriet så är det att om man kör på jämn gas med en tvåtaktare under en längre sträcka så stiger temperaturen i cylindern pga förbränningen. När du sedan vrider av på gasen vid motorbroms så stänger du bensintillförseln nästan helt men motorn går runt ändå och avgastemperaturen stiger ännu mer. Har du då otur så smälter du kolven, det visar sig oftast på kolven på sidan mot avgasporten. I en tvåtaktare har nämligen bensin/oljeblandningen i sig en väldigt stor kylande effekt i förbränningsrummet. Om då det mesta av bränslet går åt till förbränning så kyler det inte något, man måste alltså "duscha" på med bränsle genom att variera på gasen emellanåt för att förhindra temperaturökningen.

Rätt många snöskoteråkare, allra helst de som kör riktigt hårt eller som tävlar, har avgastemperaturmätare just för att hålla koll på detta och på den allmänna förbränningen. Är temperaturen i avgaserna för hög då går motorn för snålt och risk för ras finnes.

Det här är de kunskaper jag har i ämnet men det finns säkert fler, hoj- och skoteråkare som kan förklara ändå bättre teorin kring tvåtaktsförbränning och bränslets kylande egenskaper.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Palmas skrev:
Ja du får in olja i cylindrarna då men det är oftast inte, som du sa tidigare, oljan som är problemet på en tvåtaktare.

Sant, ingen olja i världen klarar väl av en sån behandling, oavsett hur mycket man pumpar in.

Föresten så tror jag Biltemas helsyntetiska 2T-olja är rätt bra ändå, den luktar ju nästan precis lika gott som Castrol TTS som ju kostar mer än det dubbla. :tungan
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Dr.Bike skrev:
niklasinorr:
P.S Tvinga din tribodoktor att skriva här! :tummenupp

Han har skrivit ganska mycket här, Triboman, men han tycker att han säjer samma sak om och om igen men att det inte är någon ide, det är precis som med Mirakeltillsatser, folk VILL tro något annat. Han har forskat enormt mycket under många år om oljor och när han säjer att något är på ett visst sätt då vet jag att det är på det sättet, han är för övrigt MYCKET väl ansedd i branchen, även internationellt...

Sen kan jag ju nämna att Statoil visst har rejsat, dom körde en hel märkesserie i england för några år sedan med Triumph Daytona (tror jag att det var) den serien sponsrades av Statoil med deras då nya MC-olja...bara så att ni vet :tummenupp
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top