Biltemas olja!

Dr.Bike

Guest
Ostebo: Om du vill göra en lång historia kort, kan du gå direkt till inlägg #137 i denna tråd.

Om du sen har lite tid och intresse, så rekommenderar jag att läsa HELA denna tråd, så här i vintermörkret! Du lär få dig ett och annat skratt iaf! :lol

Lycka till, och vad avis jag blir på resplanerna! :tummenupp
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Muggen skrev:
Efter att ha kört 20mil på hojen idag med biltemat så kan ja iaf säga att lådan blev hårdare/trögare att jobba med. Växlarna hade ett motstånd som jag aldrig upplevt förut.. var lixom tvungen o ta i ibland.

Precis exakt, mina bilstereo låter också taskigt när jag är förkyld och täppt i öronen och solens koronastrålar genererar brus i lågnivåkablaget. :D
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Ninjaboy skrev:
...har vi väl redan fastställt att oljan kommer från samma raffinaderi. I övrigt vet vi ingenting.
Här kommer lite typiska data på Biltema-Statoil. De här siffrorna säger inte allt, de är mer en översikt av basoljan och det KAN skilja i addetivpaken. Men den EVENTUELLA skillnaden kan inte vara stor, för då skulle en del av värdena skilja sig lite och inte vara helt identiska. Även säkerhetsdatabladen är helt identiska förutom Handelsnamn och Leverantör. Datum, ansvarig person allt är lika, vore det en annan produkt FÅR inte säkbladet vara samma. Säkerhetsdatabladet faller under chemikalieinspektion och är inte frivilligt som produktdataredovisningen utan tvingande.
 

Bifogat

  • 15W-40.gif
    15W-40.gif
    13.3 KB · Visningar: 283

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
så en billig biltema 15w40 typ.. är de "bästa" budgetalternativet?
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Muggen skrev:
Efter att ha kört 20mil på hojen idag med biltemat så kan ja iaf säga att lådan blev hårdare/trögare att jobba med. Växlarna hade ett motstånd som jag aldrig upplevt förut.. var lixom tvungen o ta i ibland.

Någon som kan förklara varför det blir så?
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval

Rickard

Lugnt och fint
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
TRX 850, GSX-R 750Y
Efter att ha läst hela denna tråd så verkar endel personer tycka att det viktigaste är att det finns olja (lämplig för mc-motor) i motorn, sen spelar det mindre roll vilken olja det är.
Så som jag uppfattat det är resonemanget ungefär "visst kan det skilja lite på olika oljor, men alla duger nog så varför köpa dyr olja".

Varför i så fall köpa biltema "racingolja" istället för deras "MC-olja 15W-40" som bara kostar hälften (35 kr/l). Man kan ju i så fall byta dubbelt så ofta om man vill.......
 

Dr.Bike

Guest
Muggen: jag kan ju inte ta ifrån dig din känsla och observation, men jag tror ändå inte på den. Av ca trettiotalet personer som på ett eller annat sätt provat denna olja så är du den förste och ende som rapporterat detta nämligen.
Nä, jag sa inte att du har fel, läs igen.
Set jag säger är att du kanske har blivit observantare, och när du bytte olja kanske du helt plötsligt började "känna efter" som du aldrig har gjort förut, och iom det helt "plötsligt" upptäckt brister i växelmekanism osv.

För rent MEKANISKT så skall det ju isf vara så att kraft ff överförs via kopplingen när den är intryckt/aktiverad. En sån kraft får ju följden att växlar är svåra att få i och ur, men jag har inte upplevt det, och ingen annan heller, så det vore intressant o man kunde hitta orsaken till att det är så för dig.

Kan det vara så att din koppling har nått en punkt just nu i förslitning, som gör att den måste justeras för att koppla ur ordentligt? (d.v.s draggar den)
ALLA kopplingar draggar ju lite, ffa när oljan är kall, så hur yttrar sig dina symptom? Bara när motorn är kall, eller hela tiden?

FS1: Tack, det var nästa steg att visa upp databladen. Tack tack.

Heimdal: Ja, detär nog en alldeles glimrande slutsats!
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Muggen skrev:
Någon som kan förklara varför det blir så?
Alla oljor precis som alla motorer/växellådor har lite olika egenskaper, i bland passar dem bättre ihop, ibland sämre.
I oljereligionsträsket är det bra att vara atteist och prova sig fram...
 

Dr.Bike

Guest
Vet inte vad som hände! :)

Fick in samma inlägg (#169) 2ggr... så vänligen bortse från detta inlägg!

Jag skriver som det brukar stå i manualer:

"This page is intentionally blank"​


Så tänker man när man ser det att: ...det är den ju inte...det står ju bevisligen "This page is intentionally blank"...ett av livets mysterier...
 
Last edited:

Rickard

Lugnt och fint
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
TRX 850, GSX-R 750Y
Dr.Bike skrev:
Din hojtillverkare säger att du ska ha 15w-50.

Då frågar man sig: Varför säger dom det?

ETT svar KAN vara för att den hojen skall kunna fungera över hela världen med samma olja.
D.v.s i klartext den skall kunna köras långa etapper i Death Valley likaväl som en ljummen sommarkväll i Svedala.
Nästa följdfråga blir då: BEHÖVER jag en 50-olja?
Troligen inte.
Så utan att säga det ena eller det andra, så kan man ju alltid titta på yttertemp när man väljer olja.
Men visst: Ska du köra bana, eller smiska exremhårt - dvs timmavis med fullgaskörning är nog inte en 50-olja FEL.
Men vet du med dig att du kör som folk mest, d.v.s lite fullgas bån mil, lite kurvorgier, lite pysa runt så tror jag att du kan välja vilken olja du vill.

Skulle tro att en 15w-40 blir alldeles utmärkt.
(ovanstående är nedkortat citat avinlägg #66)

Hej igen,
Att en sporthoj (som används som en sporthoj) mår bättre av en 15w-50 olja än en 15w-40 olja beror på att vid högre temperatur (i motorn så klart!!) är en 15w-40 så tunn att den inte alltid kan hålla tillräcklig oljefilm mellan de rörliga delarna i motorn.
En 15w-50 olja ska användas om detta är vad tillverkaren rekomenderar.

Sen är det så att om man använder hojen för att tävla med så kan man använda en riktig "racing-olja" som är 5w/15w-40 för att minska förlusterna i motorn och på så sätt öka effekten. Men detta sker alltså på bekostnad av slitaget.
En SS600 hoj kan vinna några hk på att köra med en 15w-40 racingolja istället för 15w-50, men då byter man olja efter varje racehelg (kanske 30 mil) eftersom den tunna 15w-40 oljan måste vara i "toppskick" för att kunna hålla oljefilmen fast den är så tunn. En "riktig" racing-olja innehåller också en mycket speciell mix av additiver för att fungera bra fast den är så tunn (en 15w-40 olja kan vara tunnare/mer lättflytande än t.ex. vatten vid arbetstempertur).

Men är det så att du kör en modern sporthoj och aldrig varvar den mer än 8000 varv/min så duger säkert en 15w-40 fast tillverkaren rekomenderar 15w-50.
 
Last edited:

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Rickard skrev:
...en 15w-40 olja är tunnare/mer lättflytande än t.ex. vatten vid arbetstempertur...
Flytande vatten har så vitt jag vet en viskositet om 1 cSt. En motorolja som klassar in i XW-40 har en viskositet mellan 12,5-16,3 cSt vid 100°C.
 

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Suzuki
Dr.Bike skrev:
Muggen: jag kan ju inte ta ifrån dig din känsla och observation, men jag tror ändå inte på den. Av ca trettiotalet personer som på ett eller annat sätt provat denna olja så är du den förste och ende som rapporterat detta nämligen.

Nu är det ju inte bara Muggen som har haft dåliga erfarenheter av Biltemas olja, kolla lite på trådarna på forumet så får du se... :)
Att det sen är fler som har synpunkter på exempelvis Castrols oljor är ju inte så konstigt, med tanke på att väldigt många fler antagligen använder just Castrols olja, jämfört med Biltemas.. och den stora merparten får trots allt INTE får problem med Castrol, som t ex kopplingsslir.
LITE konstigt tycker jag allt det är sen att när Muggen nu säger sig ha upplevt problem med Biltemas olja, så tror du att det är inbillning. :va
Om nu fler börjar prova Biltemas olja så lär det ju dyka upp fler som är missnöjda med den oljan.
Men det vore ju intressant, som R1 Uffe sa, om Muggen skulle prova Statoils racingolja, för att se om problemen återkommer.. då borde vi få (lite..) mer kött på benen om skillnaden mellan Biltemas och Statoils olja... :)
Men argumentet att "Statoil säljer olja till Biltema, och att det därför är samma olja" köper jag som sagt inte rakt av, SÅ jobbigt/krångligt är det väl inte, att man i "tillverkningsprocessen" låter den dyrare Statoiloljan helt enkelt få ta del av vissa (dyra) ämnen som Biltemaoljan inte får ta del av.
Så i alla fall jag köper Tribomans påstående att det INTE är samma olja. :)
Men någon som har haft problem med Biltemas olja får ju som sagt gärna prova Statoils olja, vi kanske bord sponsra ett test! :hihi
 

Dr.Bike

Guest
Ja! Det vore ju det allra bästa!
Obs: Jag sa inte attjag inte trodde på vad han sa/upplevde, snarare att jag inte trodde det berodde på just den och den oljan.
Min gissning ligger ju mer mot nån kopplingsjustering eller liknande, men helt klart beter sig motorer olika med olika olja.
Inte tu tal om det.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Ludde78 skrev:
Nu är det ju inte bara Muggen som har haft dåliga erfarenheter av Biltemas olja, kolla lite på trådarna på forumet så får du se... :)

En tanke som slår mig i denna diskussion är ju just att väldigt många har samma inställning som nyblivna föräldrar. Man vill ge sitt barn det bästa, kosta vad det kosta vill. Det är därför det finns en marknad för saker som "baby-vatten" på flaska... Extra "rent" vatten till välling och annat!
:kocko

Samma sak gäller vårt val av olja. Vi vågar inte chansa på något billigare för våra bågar älskar vi mer än vår egen mamma(sanning med modifikation)...

...när det sedan gäller "problem med biltemaolja" finns det ju ytterligare ett sätt att se på saken. Den som får problem med motorn efter att ha petat i Castrols exklusivaste olja kommer troligen inte koppla oljan till haveriet. Den som däremot första gången petar i Biltemaolja skulle jag tro är rätt benägen att skylla alla brister på oljan oavsett om det gäller klonkade lådor till dåliga varvtider på banan(nu tro jag iofs ingens om kör bana väljer Biltema)

Den som kostat på snordyr olja lär skulla på att hojen är ett måndagsexemplar eller på annan förslitning medan den som under protest testar biltemaolja lär i det nrämaste skyller punkteringen på oljan...
 

TRON

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2004
Ort
bor:
Hoj
Lightbike
andersbrink skrev:
Precis exakt, mina bilstereo låter också taskigt när jag är förkyld och täppt i öronen och solens koronastrålar genererar brus i lågnivåkablaget. :D

o glöm inte att kablarna måste vara vända åt rätt håll!

statoil gör inte sin olja själv väl utan köper av samma leverantör som många andra, de ger även sin prägel på etikett och flaska och det är den prägeln som kostar 100:- mer per flaska...
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
lite OT här

Det här med trögare vxl lådor och sånt, som sagt olika oljor skilljer sig kanske lite grann i egenskaper. Varför tar min R1:a mkt olja om jag använder Mobile 1 och inte med andra oljor :confused: :confused: kan detta var som Dr.Bike sa om trögare vxl. jag inbillar mig.............

Jaja, bara den är JASO klassad så är jag nöjd
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
R1 Uffe skrev:
lite OT här

Det här med trögare vxl lådor och sånt, som sagt olika oljor skilljer sig kanske lite grann i egenskaper. Varför tar min R1:a mkt olja om jag använder Mobile 1 och inte med andra oljor...
Fortsätter med OT: alla smörjor och motorer passar inte för varandra, några exempel.
CB900 drog med QuakerState HD 15W-40 1liter/100mil, med Castrol GTX 15W-40 0,1liter/100mil
Volvo 850 drar med Mobil1 5W-50 0,1liter/100mil, med OK supersyntet 5W-40 0,01liter/100mil
Volvo 740 drar med Mobil1 5W-50 0,01liter/100mil, med OK supersyntet 0,01liter/100mil

korvgubbe:
Varför skulle inte någon som kör bana använda Biltema?
a) Biltema är skit
b) Alla som kör bana är oljeexperter
c) a+b
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
FZ1 skrev:
korvgubbe:
Varför skulle inte någon som kör bana använda Biltema?
a) Biltema är skit
b) Alla som kör bana är oljeexperter
c) a+b

Jag säger inte att de på bana bör undvika Biltema.. Det är jag inte insatt nog för att avgöra.. Jag menade snarare så att vi vanliga dödliga inte borde vara så räddhågsna utan lyssna på Dr.Bike. Jag lär iaf köra Biltema nästa gång jag servar hojen själv.. PÅ samma sätt som jag aldig i helvete lär köpa "baby-vatten" den dagen jag är farsa själv.
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top