1150;- är mycket pengar!! Jag undrar vad alla pengar tar vägen?? 60 * 1150 = 69000:-. banan kostar 15000:- att hyra. 15000/60 = 250:-. Kanske skulle komma mer folk om det var lite billigare typ 600:- vilket innebär 36000:-.= 21000:- till övers ändå. eller är smc ute efter att tjäna pengar? sedan förstår jag att priset blir högre om alla platser inte fylls, men förklara gärna vart pengarna tar vägen,vad dom går till så man förstår??? mvh
Är 1150:- mycket?
På denna kursdag där du har en eller flera instruktörer i din grupp om 4-6 personer, så ingår det även fika på förmiddagen ca 50:-
Det ingår även lunch för ca 90:-, sedan får du även fika på eftermiddagen ca 50:-
Sen under dagen så har du tillgång till snacks för att du inte skall bli uttorkad eller utvattnad i värmen då du kommer att dricka ganska mycket!
Förrutom att du kommer att köra ca 6 pass a 20 minuter på bananca 15.000:-, så kommer du även att ha teorilektioner hyra lokal ca 1000:-
Dessa pass kommer att ske delvis med dator och projektor!
På dom platser där teoripassen sker inför varje körpass finns det även whiteboardtavlor med tillhörande pennor mm.
Dom instruktörer som kommer att jobba med dig och din körning samt attityd mm. under hela dagen, har tagit ledigt från sina jobb för att hjälpa dig!
Det minsta jag som arrangör då kan bjuda dessa instruktörer på är boeende och mat! Boeendet i form av 1 säng i en 4-bäddsstuga på Antjärns Camping!
Frukost och samma mat som ni som deltagare får!
Får vi ihop så pass många deltagare så att det räcker, så får även instruktörerna även reseersättning för körda mil till och från banan!
Vi är ca 20-30 st instruktörer som kuskar runt hela landet och jobbar på dessa kurser!
Vi har över 50 kurser denna sommar också! det betyder att vi kör många mil
Tex. så rullade min racebuss över 1000 mil till enbart SMC-kurser
förra sommaren!
Om vi jämför med en vanlig bandag där du inte får något annat än tillgång till banan max 6 x 20 min för ca 700:-
Dessa arrangörer tar en stor ekonomisk risk men kan tjäna bra med pengar om bandagen blir full!
Tror du att en Sporthojsinstruktörs utbildning är gratis?
För 4 år sedan när Sporthojsprojektet drog igång fick SMC stora bidrag till att utbilda instruktörer som oss. Men numer är alla dessa bidrag indragna för att vi skall klara oss själva!
Så på din fråga om vi vill tjäna pengar på kurserna? Så blir svaret alltså ja!
Om vi inte tjänar lite pengar så kan vi inte fortsätta att köra kurser i framtiden
Så priset 1.150:- är beräknat på att vi skall få ett litet plus på varje kurs så att vi kan utbilda fler instruktörer och hålla fler kurser, vilket betyder att fler går kurser och kurserna blir billigare i slutändan
1.150:- är också ett enhetspris på alla kurser över landet!
Tex. så kostar Gelleråsen ca 40.000:- att hyra en helgdag, eller Ring Knutstorp ca 80.000:-
Fördelen med dessa banor i södra delen av landet är att instruktörerna har få mil till banan!
Till Mittsverigebanan har instruktörerna ca 40 mil i snitt, vilket betyder dyrare reseräkningar!
För att få dom flesta kurser i landet att gå ihop så behöver det vara ca 45-50 st anmälda, blir det färre så går vi back!
Vad det gäller Mittsverigekurserna så har dom varit dom mest uppskattade kurserna i hela landet, men tyvärr blir detta den sista som vi kör på försommaren pga. att vi har gått back dom 3 senaste åren!
Anledningen till att vi fortsatt köra kurserna fast dom gått back är att vi vill erbjuda alla mc-åkare i övre halvan av landet utbildning, detta då på bekostnad av uteblivna instruktörsersättningar och vinsterna från kurserna i södra delen av landet
OM det blir en kurs nästa sommar så blir den förmodligen på höstkanten!
Per