Bkk & SHk på Mittsverigebanan!

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Nej jag vet att det strular. Du kan ju alltid anmäla dej som medlem den vanliga vägen och sedan anmäler du dej till kursen.

Nästa tillfälle häruppe är när vi kör på Kemora i Finland sista veckan i Juli:tummenupp

Åh hjälp... Det kändes väldigt långt att åka...

ÄDIT: Det fungerade inte att gå in via "Nytt medlemsskap" heller :gnissla
 

#46

HMCK`s BanGeneral
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Hudiksvall
Hoj
Kawasaki ZX10 Husaberg 570, Yamaha XV 1600 Wildstar, Kina-Minimoto 50cc x 2
Åh hjälp... Det kändes väldigt långt att åka...

ÄDIT: Det fungerade inte att gå in via "Nytt medlemsskap" heller :gnissla

Inte är det långt till Kemora!

Färjan från Umeå över till Turku, sen är det bra 10 mil till banan:tummenupp

Annars tar man fäjan över från Stockholm till Åbo, från Åbo är det bra 34 mil:tummenupp

Vad det gäller SMC`s hemsida så är det lite trögt att komma in och anmäla sig ibland, men det är bara att försöka någon dag senare:)
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Inte är det långt till Kemora!

Färjan från Umeå över till Turku, sen är det bra 10 mil till banan:tummenupp

Annars tar man fäjan över från Stockholm till Åbo, från Åbo är det bra 34 mil:tummenupp

Vad det gäller SMC`s hemsida så är det lite trögt att komma in och anmäla sig ibland, men det är bara att försöka någon dag senare:)

Ja, man har ju lite annorlunda uppfattning om hur långt "långt" är när man bor som man gör... 25mil för att åka bana en dag, eh det är ju alldeles nästgårds.
Kanske man ska åka hoj och ta en McDonalds? Det är ju bara 14mil enkel resa.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ja, man har ju lite annorlunda uppfattning om hur långt "långt" är när man bor som man gör... 25mil för att åka bana en dag, eh det är ju alldeles nästgårds.
Kanske man ska åka hoj och ta en McDonalds? Det är ju bara 14mil enkel resa.

Folk häruppe åker ju 25 mil bara för att åka och dansa en kväll...:näsblod :)

Jag och min kompis Jörgen tog en sväng till Pajala för att käka skrovmål på Pajalagrillen för några år sen, sen hem igen, inte ens raka vägen blev det så vi körde ca 60 mil den dagen...:rolleyes:
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Folk häruppe åker ju 25 mil bara för att åka och dansa en kväll...:näsblod :)

Jag och min kompis Jörgen tog en sväng till Pajala för att käka skrovmål på Pajalagrillen för några år sen, sen hem igen, inte ens raka vägen blev det så vi körde ca 60 mil den dagen...:rolleyes:

60mil kommer det nog bli totalt för mig när det är SHK... Lär vara skapligt mör när jag ska cykla till jobbet måndagen därpå...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
60mil kommer det nog bli totalt för mig när det är SHK... Lär vara skapligt mör när jag ska cykla till jobbet måndagen därpå...

Har du möjlighet så kan du ju åka bil och släp, då blir du piggare i trafiken på hemvägen...
 

novamannen

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2006
Ort
gävleborg
Hoj
ktm 525 exc -06
1150;- är mycket pengar!! Jag undrar vad alla pengar tar vägen?? 60 * 1150 = 69000:-. banan kostar 15000:- att hyra. 15000/60 = 250:-. Kanske skulle komma mer folk om det var lite billigare typ 600:- vilket innebär 36000:-.= 21000:- till övers ändå. eller är smc ute efter att tjäna pengar? sedan förstår jag att priset blir högre om alla platser inte fylls, men förklara gärna vart pengarna tar vägen,vad dom går till så man förstår??? mvh
 

#46

HMCK`s BanGeneral
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Hudiksvall
Hoj
Kawasaki ZX10 Husaberg 570, Yamaha XV 1600 Wildstar, Kina-Minimoto 50cc x 2
1150;- är mycket pengar!! Jag undrar vad alla pengar tar vägen?? 60 * 1150 = 69000:-. banan kostar 15000:- att hyra. 15000/60 = 250:-. Kanske skulle komma mer folk om det var lite billigare typ 600:- vilket innebär 36000:-.= 21000:- till övers ändå. eller är smc ute efter att tjäna pengar? sedan förstår jag att priset blir högre om alla platser inte fylls, men förklara gärna vart pengarna tar vägen,vad dom går till så man förstår??? mvh



Är 1150:- mycket?:va



På denna kursdag där du har en eller flera instruktörer i din grupp om 4-6 personer, så ingår det även fika på förmiddagen ca 50:-
Det ingår även lunch för ca 90:-, sedan får du även fika på eftermiddagen ca 50:-
Sen under dagen så har du tillgång till snacks för att du inte skall bli uttorkad eller utvattnad i värmen då du kommer att dricka ganska mycket!

Förrutom att du kommer att köra ca 6 pass a 20 minuter på bananca 15.000:-, så kommer du även att ha teorilektioner hyra lokal ca 1000:-
Dessa pass kommer att ske delvis med dator och projektor!
På dom platser där teoripassen sker inför varje körpass finns det även whiteboardtavlor med tillhörande pennor mm.

Dom instruktörer som kommer att jobba med dig och din körning samt attityd mm. under hela dagen, har tagit ledigt från sina jobb för att hjälpa dig!

Det minsta jag som arrangör då kan bjuda dessa instruktörer på är boeende och mat! Boeendet i form av 1 säng i en 4-bäddsstuga på Antjärns Camping!
Frukost och samma mat som ni som deltagare får!

Får vi ihop så pass många deltagare så att det räcker, så får även instruktörerna även reseersättning för körda mil till och från banan!

Vi är ca 20-30 st instruktörer som kuskar runt hela landet och jobbar på dessa kurser!
Vi har över 50 kurser denna sommar också! det betyder att vi kör många mil:gnissla Tex. så rullade min racebuss över 1000 mil till enbart SMC-kurser:näsblod förra sommaren!

Om vi jämför med en vanlig bandag där du inte får något annat än tillgång till banan max 6 x 20 min för ca 700:-
Dessa arrangörer tar en stor ekonomisk risk men kan tjäna bra med pengar om bandagen blir full!



Tror du att en Sporthojsinstruktörs utbildning är gratis?


För 4 år sedan när Sporthojsprojektet drog igång fick SMC stora bidrag till att utbilda instruktörer som oss. Men numer är alla dessa bidrag indragna för att vi skall klara oss själva!
Så på din fråga om vi vill tjäna pengar på kurserna? Så blir svaret alltså ja!
Om vi inte tjänar lite pengar så kan vi inte fortsätta att köra kurser i framtiden:huvet :huvet

Så priset 1.150:- är beräknat på att vi skall få ett litet plus på varje kurs så att vi kan utbilda fler instruktörer och hålla fler kurser, vilket betyder att fler går kurser och kurserna blir billigare i slutändan:tummenupp

1.150:- är också ett enhetspris på alla kurser över landet!
Tex. så kostar Gelleråsen ca 40.000:- att hyra en helgdag, eller Ring Knutstorp ca 80.000:-

Fördelen med dessa banor i södra delen av landet är att instruktörerna har få mil till banan!
Till Mittsverigebanan har instruktörerna ca 40 mil i snitt, vilket betyder dyrare reseräkningar!

För att få dom flesta kurser i landet att gå ihop så behöver det vara ca 45-50 st anmälda, blir det färre så går vi back!

Vad det gäller Mittsverigekurserna så har dom varit dom mest uppskattade kurserna i hela landet, men tyvärr blir detta den sista som vi kör på försommaren pga. att vi har gått back dom 3 senaste åren!
Anledningen till att vi fortsatt köra kurserna fast dom gått back är att vi vill erbjuda alla mc-åkare i övre halvan av landet utbildning, detta då på bekostnad av uteblivna instruktörsersättningar och vinsterna från kurserna i södra delen av landet:näsblod

OM det blir en kurs nästa sommar så blir den förmodligen på höstkanten!

Per
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Är 1150:- mycket?:va

Massor av text!

OM det blir en kurs nästa sommar så blir den förmodligen på höstkanten!

Per

F-n Per, jag har aldrig sett dej skriva så mycket, du måste ha kramp i pekfingret nu...:)

För övrigt instämmer jag helt i det Per skriver. Du kan inte jämföra en instruktörsledd kurs med en simpel bandag, det enda som är gemensamt är själva platsen. Däremot så är det många som jämför våra kurser med CSS (California Superbike School) och det finns folk som säjer att det är roligare på våra kurser, vilket vi är ENORMT stolta över. Jag har gått CSS och jag vet vilken klass det är på deras kurser.
CSS tar 3500 per dag och dom tjänar inte heller mycket...

/Niklas
 

novamannen

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2006
Ort
gävleborg
Hoj
ktm 525 exc -06
Tack per, för ett mycket utförligt svar. Efter att ha läst ditt inlägg ett par gånger så verkar det vara en kanon grej. Missade helt det där med instruktörer och vikten av vad en instruktör egentligen innebär. Kanske ses vi på banan ;-) .

mvh/roger
 

#46

HMCK`s BanGeneral
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Hudiksvall
Hoj
Kawasaki ZX10 Husaberg 570, Yamaha XV 1600 Wildstar, Kina-Minimoto 50cc x 2
Tack per, för ett mycket utförligt svar. Efter att ha läst ditt inlägg ett par gånger så verkar det vara en kanon grej. Missade helt det där med instruktörer och vikten av vad en instruktör egentligen innebär. Kanske ses vi på banan ;-) .

mvh/roger

Du är välkommen:tummenupp

Per (arrangör som sliter sitt hår för att få ihop ekonomin till kurserna)
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Du är välkommen:tummenupp

Per (arrangör som sliter sitt hår för att få ihop ekonomin till kurserna)

Nu är det lite mindre hår för dig att slita IAF. Jag har precis lyckats med min bokning :yoparty
Hoppas jag hinner smalna såpass att jag tar mig i skinnstället då... Borde hinna med det IAF... Stressdiet :tungan
 

#46

HMCK`s BanGeneral
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Hudiksvall
Hoj
Kawasaki ZX10 Husaberg 570, Yamaha XV 1600 Wildstar, Kina-Minimoto 50cc x 2
Jag måste säga grattis till er alla deltagare som skall gå dessa kurser:tummenupp

På kort sikt har ni tur!
I och med att så få har anmält sig så kommer ni att få gott om tid med era instuktörer och väldigt gott om plats på banan:)

På lång sikt ser det desto dystrare ut:gnissla
Detta blir troligen den sista kursen som vi anordnar här på Mittsverigebanan:näsblod
Med ca halvfull kurs kommer vi återigen att gå back och det för tredje året i rad:huvet

Hädanefter blir det till att bege sig ner till Gelleråsen eller Sviestabanan vilka har massor med kurser att välja på:yoparty

Per
 

Gunsan

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2005
Ort
Öregrund
Hoj
CBR600rr Grafitti edition 2008
Buä vad ledsen jag blir att det är så få som vill åka till Mittsverige.
Det är ju en kanon-fin bana.

Oavsett vilken helg man lägger en kurs kommer den att krocka med annat.
Men mina standard-vapendragare glider iväg till Gotland ring.
Det är riktigt tuff att konkurera med Gotland.

Mmm två helger kvar... ska bara byta olja och sätta på mjukare däck

/Gunsan
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Buä vad ledsen jag blir att det är så få som vill åka till Mittsverige.
Det är ju en kanon-fin bana.

Oavsett vilken helg man lägger en kurs kommer den att krocka med annat.
Men mina standard-vapendragare glider iväg till Gotland ring.
Det är riktigt tuff att konkurera med Gotland.

Mmm två helger kvar... ska bara byta olja och sätta på mjukare däck

/Gunsan

Gotland må ju vara men man kan ju inte konkurera med våra kurser va?:tungan
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Jag måste säga grattis till er alla deltagare som skall gå dessa kurser:tummenupp

På kort sikt har ni tur!
I och med att så få har anmält sig så kommer ni att få gott om tid med era instuktörer och väldigt gott om plats på banan:)

På lång sikt ser det desto dystrare ut:gnissla
Detta blir troligen den sista kursen som vi anordnar här på Mittsverigebanan:näsblod
Med ca halvfull kurs kommer vi återigen att gå back och det för tredje året i rad:huvet

Hädanefter blir det till att bege sig ner till Gelleråsen eller Sviestabanan vilka har massor med kurser att välja på:yoparty

Per
Eller så gör man en grupp med licensåkare som får träna istället.
Utan någon inblandning i kursen, bara för att få nog med pengar till banhyra och liknande.
Även om SMC inte står för att träna rr åkare utan för säkrare gatåkning, så måste det alternativet vara bättre för att fortsätta utbilda folk här uppe i norr!
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Eller så gör man en grupp med licensåkare som får träna istället.
Utan någon inblandning i kursen, bara för att få nog med pengar till banhyra och liknande.
Även om SMC inte står för att träna rr åkare utan för säkrare gatåkning, så måste det alternativet vara bättre för att fortsätta utbilda folk här uppe i norr!

Som Per redan sagt så har vi pratat om det. Problemet är att övertyga försäkringsbolagen om att ha licensträning i samband med kurs. Även om det görs "vid sidan om" så att säja. Försäkringsbolagens medverkan är oerhört viktig för våran verksamhet.

Men i princip så håller jag med dej, ändamålen helgar medlen så att säja:)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top