Blåröksräser - Suzuki RGV250 VJ23

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
Hej på er!

Jag startar min första byggtråd, dels för att dela med mig av mitt arbete men också för att få en del hjälp av er bandagsåkare som är lite äldre än mig och minns mer av 90-talet.
Jag har kört hoj i ca 8 år, började åka bandagar för 3 år sedan och är helt fast i det nu. Körde motocross när jag var yngre men med en del skador var jag tvungen att sluta med det, nu har jag hittat roadracing och det är samma glädje i den aktiviteten och än så länge klarar min kropp av det :3freak

Råkade komma över den här hojen i en tvåtaktstråd här på SH hösten 2017, hade aldrig hört talas om den tidigare men tyckte ju att en riktig 2taktsräser är det häftigaste som finns.
Drog iväg ett mejl till ägaren och efter en kort budgivning där jag bjöd högst, så var det bara koppla på släpvagnen och åka nästan 60 mil för att hämta den.
Hade ganska lite information om hojen och vad den hade råkat ut för tidigare, den var ju vurpad på högersidan men det var bara några av kåporna som tagit stryk och såg inte ut att vara mycket att göra för att få den körklar. Trodde vid detta laget att jag kunde ha den färdig till våren 2018, riktigt så blev det ju inte.. :lol

69ji


Satte genast igång att plocka ner kåpor mm, sammanställde en lista på prylar som saknades eller behövde bytas ut mot nya.

sYxI


Plockade loss förgasarna och rengjorde dom noga, de såg riktigt fina ut.

PUi6


Efter första snabba omgången på hojen såg allt fortfarande riktigt bra ut.
Blev medlem på det engelska RGV250 forumet där jag fick massor med hjälp vart man kunde beställa reservdelar till den. Finns fortfarande en hel del original reservdelar att köpa direkt från Suzuki t.ex. men billigast har jag handlat från Megazip.net

Vet inte om hojen förvarats utomhus en tid eller så för en del såg riktigt trist ut.
mktP


Var bara att ta ur motorn och rengöra allt ordentligt, smidigt att motorn inte väger så mycket. ca 20 kilo nånting?

n7pQ
 

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
December 2017

Den här tråden är ju en något omvänt ordning på eftersom inläggen jag postar nu redan har skett.

JA det var ganska prick ett år sedan som jag bestämde mig för att detta inte blir en snabbrenovering för att komma ut på banan till våren. När man börjat granska hojen lite närmare och så tänker man att den ska upp i 200knyck då kanske det är bäst att renovera allt :va

Beställde en jättelåda med grejer från japan, nya original delar såsom hjullager, styrlager, svinglager, tätningar av olika slag, oringar till förgasarna och allt du kan tänka dig. Blev naturligtvis dyrare än vad jag hade tänkt mig så inga julklappar till någon i familjen den julen, bara till mig själv :lol
 

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
Januari 2018

Att få saker ifrån Japan kan ta sin lilla tid, i synnerhet kring jul när postnord kollapsade.

Under tiden paketet låg och guppade på någon båt i stilla havet fortsatte jag att pula i garaget, det fanns ju massor att gno på.
Var så säkra på att det inte kommer bli något utsällningsskick på den här motorcykeln, men det är roligare att sätta ihop sakerna om de åtminstone är rena.

tE8u


Cylindrarna såg riktigt fina ut. Hojen har ju, om nu mätaren stämmer, bara gått drygt 300km
WFSp


Ramen och svingen hade lite lätt korrosion, men hade en flaska fälgsyra som som tog hand om det.
ABtW


OXFY
 
Last edited:

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
Sugaya Pipor

Hade nu också skapat lite kontakter med gubbarna på det engelska forat. De är trevliga och har väldigt bra kunskaper om de här maskinerna och de har kunnat berätta en del för mig, men som så många andra entusiaster har de någon slags Originalmani.

Motorcykeln är av en ovanlig årsmodell och då är det per automatik förbjudet att bygga om den till något som inte lämnade fabriken. Det gör att väldigt få eftermarknads delar finns att köpa. För de som tävlade med dessa hojar -96 och -97 fanns det 2 olika sorters trimkit från Suzuki. Varav det ena har jag förstått var extremt dyrt och det andra kitet inte så bra. Det finns väldigt få tillverkare av trimavgasrör till den här modellen, om man jämfor med VJ22an t.ex. där det nytillverkas av flera olika fabrikat fortfarande.

Man kan ju säga att jag hade lite tur som hade ett par originalpipor i rätt så gott skick eftersom en av gubbarna i USA väldigt gärna villa ha sånna till sin hoj. Han själv hade ett par SUGAYA race rör som väsnades för mycket för att kunna besiktiga med.
Vi bytte rakt av :D Ingen var gladare än mig :yoparty
iNvo

Här på bilden har jag kletat på lite rostlösningsmedel för att snygga till dom lite. De hade endast lätt ytrost och några väldigt små bucklor. Ljuddämparna däremot var inte så vackra, det är aluminium burkar som är lika tunna som en cola burk, om man klämmer med tummen på dom så blir det en buckla?? Kanske köper några kolfiber dämpare i framtiden, eller tillverkar något eget.
 

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
Februari 2018

Fortsätter pyssla med rengöring och service av motorn.
Nu har även delarna ifrån japan anlänt så saker kan börja skruvas ihop med nya packningar mm.

Gav mig på avgasportarna som är erkänt jävliga att få loss skruvarna på. Det är JIS standard samt att skruven är tillverkad i marshmallow. Det tillsammans med några värmecykler så sitter de som berget.
Sc4E


Tvingades att borra ur skruvarna och skadar naturligtvis gängorna då, men det gick bra att få dit en gänginsats och numera är skruvarna utbytta till riktig kvalitet med insex fattning.
jeOk


Original kylrör som sitter i cylindrarna hade rostat, fick ta ur dom ur cylindrarna och sedan fräste jag ett nytt läge.
sGtO


Svarvade nya kylrör i aluminium som jag svartanodiserade så slipper man oroa sig för rost i framtiden.
K9tN


Lite värme på cylindern så kunde kylröret pressas i lätt
MLUl


Motorn sattes ihop igen och tillbaka in i ramen (ursäkta felroterad bild)
zAk0
 
Last edited:

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
Mars 2018

Började rota i elsystemet, och där fanns en del märkligheter.
Någon tidigare ägare hade eldat upp startreläet. Samt att startmotorn lät lite märkligt.

Bytte startmotorn
f7jT


Köpte även ett nytt startrelä men verkar som om jag fick fel.
Ser över hela kabelhärvan och tänker att jag ändå vill ha den här som banhoj och kan göra mig av med mycket kablar till lysen mm.
Åter igen, diskuterar jag ämnet med gubbarna på forat i england och de alla säger att jag absolut inte ska kapa upp original kabelhärvan för den går att sälja för mycket $, det är bättre att låta tillverka en ny specialgjord. Jag blir hänvisad till en kille som heter Sean på https://www.thetuningworks.co.uk/

Tar kontakt med honom och han är ju en riktig guru på de här motorcyklarna samt säljer ganska mycket reservdelar till dom.
Det hela slutar med en rejält stor beställning i hans shop, mer reservdelar till hojen som jag inte hittat på andra ställen, en custommade kabelhärva, en Zeeltronic ECU som är programmerbar och ska kunna ta ut rejält mycket mer effekt än original boxen.

Sambon är vansinnig vid det här laget men jag ser framför mig min alldeles egen GP250 redo till våren 2019 :yoparty
 

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
April 2018

Jag väntar på delarna jag beställt ifrån TTW. under tiden är det inte så mycket jag kan meka med, och jag har slut på pengar samt att den andra banhojen behöver lite service inför året.

Men jag kan stanna kvar några kvällar på jobbet och tillverka lite prylar till hojen jag vill ha.
Ska den kännas som en riktig racehoj måste den ju ha lite fräcka frästa aluprylar.
Det här blir som små projekt i projektet, komponenter som jag tycker är viktiga. De sätter min prägel på bygget och just att man tillverkat dom själv är kul tycker jag.

Nu är jag kanske inte någon designer utan jag tar mycket inspiration av andra prylar jag ser på nätet sen så ritar jag dom med god marginal för att vara säker på att de inte pajar.

Som den här styrkronan
X1zZ

W2Lc


Och de här locken till avgasventilerna, riktig räjsing med kylflänsar på. Och en annan lite viktigare funktion, de har en slanganslutning för att dränera olja. Original locket har inte det och det finns de som inte har tömt där och råkat ut för hydraulisk låsning på ventilerna och det är inte bra. Nu kopplar man på en slang och för de ner till ett litet uppsamlingskärl under motorcykeln.
O8eP
 
Last edited:

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
Nitron R3

Skatteåterbäringen dök ju upp där i april nångång, läglig att det fanns en Nitron R3 stötdämpare till salu för ett bra pris.
Med rätt fjäder för min vikt också, gick ju inte passa på den :gnissla

4WSb
 

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
Är nog fortfarande kring mitten på April 2018 när jag börjar sätta ihop hojen igen.

HMQn


Det ser lovande ut tycker jag
kWOM


Vid det här laget har jag fått alla delar jag beställt, både ifrån japan och ifrån TTW.
Allt utan min kabelhärva som skulle tillverkas, jag har en del mejlkontakt med Sean och han berättar att firman som tillverkar härvan har mycket att göra men lovar att den ska göras innan semestern :whip

Utan kabelhärvan kan jag inte starta motorn, och jag har fortfarande inte testat starta den sen jag köpte den... börjar bli extremt otålig nu

Så jag bestämmer mig för att testa med originalboxen och kabelhärva för jag måste se om den går igång.
zt40

Vilket den inte gör, jag provar allt!! Min bror kom och hjälpte mig dagen därpå och då upptäckte vi att med lite startgas så tände det i avgasröret och genom förgasarna samtidigt, gnista på fel läge...
Får tillverka en slags svänghjulsavdragare med lite skit jag har liggandes i garaget och
Kilen har gått av.. !?
J2n6



Förstår ju nu varför tidigare ägare har eldat upp både startmotor och startrelä sedan lämnat hojen att dö i 19 år.

Jag pillade bort de lösa bitarna, putsade upp konan på hjulet och hängde dit det igen utan kil.
Hojen startar direkt :tummenupp Går först bara på en cylinder på tomgång men svarar bra på gas och efter en stund går den även stadigt på bägge cylindrar.
 

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
Juli 2018

Sommaren bara dök upp från ingenstans i maj, la väldigt mycket tid på att köra hoj istället för att meka hoj.
CBRen gick en hel del bandagar från Maj t.om. Aug. Den är ju smått fantastisk den motorcykeln. Man bara tankar och kör, kollar däcktrycket mellan passen, smörjer kedjan ibland. Tror aldrig jag kommer få så mycket körtid med någon annan motorcykel. CBR600.jpg

Det kan ju ifrågasättas hur säker RGVn är. Men de där gubbarna på forumet menar att bara man sköter om den så håller de ganska bra. VJ23an har ju mycket som är uppgraderat i jämförelse med de äldre modellerna som led av mycket problem med avgasventiler som gick sönder, dålig elektronik mm.
Det är en av anledningarna till att jag valt att behålla t.ex. startmotorn. Till att börja med vill jag ha en hoj jag bara kan starta och åka på. Den ska inte trimmas särskilt mycket nu det första, det får ske senare när jag lärt mig köra den.
Jag har ju aldrig kört en 250 2t så jag har ju fortfarande det framför mig, förstår att de kräver en annorlunda körteknik än vad jag är van vid.
 

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
Får börja med att gratulera till en fantastisk hoj!! Du hade tur som fick tag på en! Har själv ett bygge på detta forum, en Aprilia RSA 250/421 Hybrid, Vet att det finns flera 2 taktare i vårt avlånga land så en träff vid någon bana i sommar??:D
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Då jag ser hur mycket jobb du har fått lägga på Suzukin är jag glad att den såldes, däremot när den är klar så kommer nog ångesten ifatt. Det verkar ju bli hur bra som helst och nu vet jag även varför den inte startade utan bara nästan gick i gång.

Du har min fulla beundran för det du gör med min gamla hoj som jag endast hade i ett par veckor. Du var verkligen rätt köpare.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Det här är rätt:tummenupp. Vi får försöka vara på samma bana. Kul med cyklar med någorlunda samma prestanda. Jag åker 400 fyrtakt.
Vi har väl samma talang som de här killarna :rolleyes: Så ungefär så här borde det bli.

 
Last edited:

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
Då jag ser hur mycket jobb du har fått lägga på Suzukin är jag glad att den såldes, däremot när den är klar så kommer nog ångesten ifatt. Det verkar ju bli hur bra som helst och nu vet jag även varför den inte startade utan bara nästan gick i gång.

Du har min fulla beundran för det du gör med min gamla hoj som jag endast hade i ett par veckor. Du var verkligen rätt köpare.

Oj, tack för de fina orden :)

- - - Updated - - -

Det här är rätt:tummenupp. Vi får försöka vara på samma bana. Kul med cyklar med någorlunda samma prestanda. Jag åker 400 fyrtakt.
Vi har väl samma talang som de här killarna :rolleyes: Så ungefär så här borde det bli.


Det är ungefär sådär jag föreställer mig att det ser ut när jag åker
Hoppas vi ses på en bana framöver :)
 

Selinder

Medlem
Gick med
28 Aug 2009
Ort
Tranås
Hoj
Ninja 400,RGV 250 VJ23
Den gick som banhoj -97 och sedan dess har den bara gått ca 100mil. Komplett gathoj med racekåpor.
Kisa körde den då och nu har vi fått tag i den efter 21 år!Får nog bli ett par varv på bana nästa år!
 

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
Juni-Juli 2018

Några saker gjorde jag med hojen under sommaren.

Efter första provstarten så plockade jag ner förgasare, luftburk, mm för att göra en lite snyggare dragning av slangar och kablar till elektroniken. Samt att jag flyttade på chokevajern som annars sitter på ett reglage på styret men där vill jag inte ha det.

jTeR


Så här ser det ut under luftburken nu, köpte en sån där universal choke från Domino som med lite modifiering funkar rätt bra. Någon kanske lägger märke till att förgasarna är parkopplade vid anslutningarna där egentligen oljeslangarna ska på.
Jag har valt att skrota hela oljepumpen samt de två solenoider som styr oljetillförseln.
Det är 2 mindre saker som kan strula, samt att jag nog ändå kommer vilja blanda bensinen själv för att då har jag lite bättre kontroll på mixen. sparade även ett kilo vikt där :lol

På insugsgummin sitter det två slanganslutningar.
Där ska en slang sitta som är 800mm lång, den går i en loop kring styrhuvet och ner igen. Det är meningen att det ska jämna ut pulser på låga varvtal, när man glider genom trafiken i stan t.ex. Jag kommer aldrig göra något sådant, så bort med dom.
Lo_j


Svarvade små pluggar i rätt längd så nu har jag ett slätt och fint insug.
MndL


Bytte till en Domino gasrulle med andra kammar, den passade inte riktigt ihop med original gasvajer så jag fick modifiera den också och tillverka ett litet fäste.
xWMS


Sen kommer vi till tanken, den hade en del rost inuti.
Jag blandade e redig cocktail med fosforsyra och avfettningsmedel som jag hällde i tanken tillsammans med en näve träskruv. sedan var det bara o skaka så länge man orkar. Resultatet blev inte perfekt men det kommer funka.

Tanklocket däremot var trasigt och gick inte att stänga ordentligt.
Vill ju ändå ha ett nytt rejsigt i alujumjum, finns att köpa, men jag tillverkar hellre eget :crash
Mätte så gott jag kunde och ritade upp ett i caden som jag 3D printade ut på jobbet.
4W97


Passformen var inte perfekt, så därför printingen är så bra för det kostar så lite.
R_oq


Gjorde några justeringar och fräste sedan fram det i Alu
mr7C

41C8

xdYb


Jag blev riktigt nöjd med resultatet, det passar perfekt. skickade iväg det på svartanodisering sen :)
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top