Blandade frågor från en nybörjare

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Hej
Jag har köpt en Gladius 2015, uttagen 2016. Den hade endast gått ca 180 mil när jag köpte den. 100 mila-service 2019. Jag misstänker att den inte fått någon ny olja eller oljefilter sen dess men den har ju också bara gått 80 mil på fyra år.
Nu börjar jag nojja att det är akut att byta olja och filter innan jag vågar köra mer. Jag har kört 100 mil själv så nu har den gått 280mil. Hur akut tror ni det är eller kan jag vänta tills servicen jag planerat innan jag ställer in den för vintern (om 2 månader)?
Jag mailade förra ägaren och han svarade kort att "det är nog inte fel med oljebyte". Det lät inte som panik direkt.

Sen undrar jag om man måste göra nån justering av motorn när man monterar slip-on? eller är det bara helsystem som kräver det?

Sista frågan, vart köper ni gummipluttar som man kan stoppa i hålen där sidospeglarna suttit när man byter till styrändsspeglar?

Tack!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du behöver inte byta oljan paniksnabbt, men det kan nog vara bra att byta. Nu när du kört 100 mil så bor iofs all fukt i den vara borta. Men byt om det känns bättre.

Nej, du behöver inte mappa motorn för ett slipon.

Amazon eller Ebay, mirror plugs.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag mailade förra ägaren och han svarade kort att "det är nog inte fel med oljebyte". Det lät inte som panik direkt.
Eller så låter det som "har haft samma olja i 4 år... jag borde bytt den för länge sedan men har inte gjort det, så jobbigt att du frågade om just detta...".
Sista frågan, vart köper ni gummipluttar som man kan stoppa i hålen där sidospeglarna suttit när man byter till styrändsspeglar?
Jag hittade pluggar från Triumph (Johans Mc), de passade nästan på min Moto Guzzi.
Nästan = lite bruk av gummiklubba så kom de på plats.

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Toppen! Tack för svar.

Skulle du säga att ett oljebyte och filterbyte är något en nybörjare och ej mek-van klarar själv? Jag har förstått att jag behöver momentnyckel för oljepluggen och filternyckel.
Det lär väl bli några oljebyten med åren så kanske lika bra att ta tjuren vid hornen och spara lite pengar. De rekommenderade intervallservicarna tänkte jag köra på verkstad, såklart.

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Eller så låter det som "har haft samma olja i 4 år... jag borde bytt den för länge sedan men har inte gjort det, så jobbigt att du frågade om just detta...".

Jag hittade pluggar från Triumph (Johans Mc), de passade nästan på min Moto Guzzi.
Nästan = lite bruk av gummiklubba så kom de på plats.

Haha, ja! Det var lite avvikande svar. Och det är väl en sån sak som jag borde kontrollerat själv vid köpet. Jag kollade bara så det fanns olja i och inte var tomt.
Jag har läst en hel del om oljebyte på mc på nätet och det verkar finnas extremt många olika åsikter om det hela. Jag vill bara inte att motorn skär pga av att jag avvaktat med oljebyte av lathet.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Toppen! Tack för svar.

Skulle du säga att ett oljebyte och filterbyte är något en nybörjare och ej mek-van klarar själv? Jag har förstått att jag behöver momentnyckel för oljepluggen och filternyckel.
Det lär väl bli några oljebyten med åren så kanske lika bra att ta tjuren vid hornen och spara lite pengar. De rekommenderade intervallservicarna tänkte jag köra på verkstad, såklart.
Det är inte svårt att byta olja, så har du inte fem tummar mitt i handen så ska det nog gå bra. Du behöver ett uppsamlingskärl att fånga oljan (och oljepluggen när du tappar den :hihi ) i, och det kan vara skönt med handskar, speciellt om du varmkört motorn för bytet.
Köp ett byteskit som innehåller filter, olja och koppar/alubrticka.
När du sedan byter olja är det inte ovanligt att varmköra så den rinner ur lättare, men det medför viss risk för att få varm olja på händerna.
Töm oljan först, när du drar loss oljefiltret kommer det slabba olja överallt så lägg kartong och/ellert skräphanddukar där du inte vill ha olja.
När du sätter dit det nya oljefiltret kan det vara bra att fylla på det nya med olja och fingersmörja packningnsringen med lite olja innan du drar fast det igen. De flesta hojar har rätt låga åtragsmoment, jag brukar själv bara dra fast dem med handen men köp dig en momentnyckel och dra med den första gången.
När du sedan ska sätta fast oljepluggen så kom ihåg att byta brickan till den nya, och dra defintivt den med rätt moment. Det är alldeles för vanligt att folk drar dem så hårt att gängorna går sönder i blocket.
Sedan mäter du upp och fyller på oljan som ska vara i. Låt stå en stund och kontrollera sedan oljenivån. Ibland får man fylla på lite extra.

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Det här är ju kanon! Tack så mycket.
Ett byteskit brukar alltså ha med den nya brickan till oljepluggen? Är det packning på nya brickan?
Om man inte drar åt tillräckligt så misstänker jag att man märker det pga läckage? Eller kan något mer allvarligt hända?

Köper man byteskit på lokala verkstaden eller på nätet?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Det här är ju kanon! Tack så mycket.
Ett byteskit brukar alltså ha med den nya brickan till oljepluggen? Är det packning på nya brickan?
Om man inte drar åt tillräckligt så misstänker jag att man märker det pga läckage? Eller kan något mer allvarligt hända?

Det varierar om man får med brickan eller inte.
Och det sitter ingen packing på brickan, brickan ÄR tätningen. Den kläms mellan de två andra metallytorna och formas efter dem och tätar så.
Det värsta som kan hända är att du antingen drar åt för hårt och sabbar gängorna, eller drar åt för löst, och pluggen ramlar ur, hojen dumpar oljan och motorn skär och/eller du kraschar pga olja på bakdäcket.
Använder du en momentnyckel borde inget av det hända.

Köper man byteskit på lokala verkstaden eller på nätet?

Jag köper hos lokala handlaren och på nätet, lite beroende på vad jag känner för. Och om handlaren har saker hemma. :hihi

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Instämmer med Ulvhamne, det är inte svårt förutsatt att man kommer åt filtret.

Min traja är lite småsvår p g a att filtret sitter halvtrångt bland avgaspipor och stöd som gör det svårt att (liggande på garagegolvet) komma åt med en avdragare. Senaste bytet kostade mig två svullna knogar.
...jag skulle alltså behöva en lift - men det har jag ingen.

Guzzin är värre. Där sitter filtret inne i oljesumpen. Om jag minns rätt så är det 14 skruvar som behöver lossas på innan jag kommer åt filtret. Helt kört om man skall göra det liggande på garagegolvet.
...jag skulle alltså behöva en lift - men det har jag ingen!

Alltså, det är egentligen inte svårt. Men det kan jävlas med en i alla fall. Så kolla upp hur din hoj ser ut!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Oh, ja, apropå jävligt, filtret brukar sitta fast nå jävligt. Jag brukar dra loss det genom att slå en skruvmejsel igenom det och vrida loss med det. :hihi
Mektips!
Men se till att du inte har någon motordel bakom om du försöker göra det.

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Det varierar om man får med brickan eller inte.
Och det sitter ingen packing på brickan, brickan ÄR tätningen. Den kläms mellan de två andra metallytorna och formas efter dem och tätar så.
Det värsta som kan hända är att du antingen drar åt för hårt och sabbar gängorna, eller drar åt för löst, och pluggen ramlar ur, hojen dumpar oljan och motorn skär och/eller du kraschar pga olja på bakdäcket.
Använder du en momentnyckel borde inget av det hända.

Jag köper hos lokala handlaren och på nätet, lite beroende på vad jag känner för. Och om handlaren har saker hemma. :hihi
Ok, då blir det momentnyckel ?

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Instämmer med Ulvhamne, det är inte svårt förutsatt att man kommer åt filtret.

Min traja är lite småsvår p g a att filtret sitter halvtrångt bland avgaspipor och stöd som gör det svårt att (liggande på garagegolvet) komma åt med en avdragare. Senaste bytet kostade mig två svullna knogar.
...jag skulle alltså behöva en lift - men det har jag ingen.

Guzzin är värre. Där sitter filtret inne i oljesumpen. Om jag minns rätt så är det 14 skruvar som behöver lossas på innan jag kommer åt filtret. Helt kört om man skall göra det liggande på garagegolvet.
...jag skulle alltså behöva en lift - men det har jag ingen!

Alltså, det är egentligen inte svårt. Men det kan jävlas med en i alla fall. Så kolla upp hur din hoj ser ut!

Jag har lite tur, Suzukin, i stort sett räcker fram filtret åt mig:

1693821220099.png

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ett bra verktyg för att dra loss oljefilter utan extra slabb

När du tagit bort oljefiltret, kolla så gummipackningen följde med, om inte så får du pilla bort den från motorn innan du sätter dit det nya filtret, två packningar blir inte dubbelt så bra.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Det är inte så jäkla noga. Jag drar fast utan momentnyckel ibland, och hittills har inget gått sönder. Men det gäller att inte dra för kung o fosterland. Jag köpte en sån,https://www.biltema.se/bil---mc/bil...jefilter/oljefiltertang-60---76-mm-2000024002 , så himla skönt. Jag vet att många drar skruvmejseln igenom, men jag gillar inte förstöra saker innan jag är säker på att allt nytt passar o lirar.
Jag har lite verktyg för att dra loss filter med, men efter ett filter där de inte fick plats, eller inte lyckades dra runt filtret bytte jag till mejsel genom filter, och den metoden funkar utmärkt.
De kan väl iofs vara en bra start innan man kör mejseln genom filtret om man vill vara försiktig.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Du har fått massor med bra svar som täcker in frågorna fullständigt - som vanligt ett suveränt o trevligt forum.
När du har mekarfrågor så är även youtube grymt bra -
- har inte tittat så kan inte avgöra om det är en duktig mek/filmare, men alltid värt att söka.
En ganska lärorik länk är Obsession Engineering på youtube, men mycket av hans mekande är ganska avancerat.

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Du har fått massor med bra svar som täcker in frågorna fullständigt - som vanligt ett suveränt o trevligt forum.
När du har mekarfrågor så är även youtube grymt bra -
- har inte tittat så kan inte avgöra om det är en duktig mek/filmare, men alltid värt att söka.
En ganska lärorik länk är Obsession Engineering på youtube, men mycket av hans mekande är ganska avancerat.
Grymt! Jag kollar på youtube en hel del men missade att det ligger såna här videor där också. Tack!

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Det är inte svårt att byta olja, så har du inte fem tummar mitt i handen så ska det nog gå bra. Du behöver ett uppsamlingskärl att fånga oljan (och oljepluggen när du tappar den :hihi ) i, och det kan vara skönt med handskar, speciellt om du varmkört motorn för bytet.
Köp ett byteskit som innehåller filter, olja och koppar/alubrticka.
När du sedan byter olja är det inte ovanligt att varmköra så den rinner ur lättare, men det medför viss risk för att få varm olja på händerna.
Töm oljan först, när du drar loss oljefiltret kommer det slabba olja överallt så lägg kartong och/ellert skräphanddukar där du inte vill ha olja.
När du sätter dit det nya oljefiltret kan det vara bra att fylla på det nya med olja och fingersmörja packningnsringen med lite olja innan du drar fast det igen. De flesta hojar har rätt låga åtragsmoment, jag brukar själv bara dra fast dem med handen men köp dig en momentnyckel och dra med den första gången.
När du sedan ska sätta fast oljepluggen så kom ihåg att byta brickan till den nya, och dra defintivt den med rätt moment. Det är alldeles för vanligt att folk drar dem så hårt att gängorna går sönder i blocket.
Sedan mäter du upp och fyller på oljan som ska vara i. Låt stå en stund och kontrollera sedan oljenivån. Ibland får man fylla på lite extra.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA