Blandade frågor från en nybörjare

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Det finns filter med en ditsvetsad mutter, tex HiFlow. Då slipper man använda filtertång och så kan man lätt momentdra filtret (om man vill). Jag tycker att rekommenderat åtdragningsmoment på både filter och plugg är oftast är onödigt höga.
Jag brukar dra med ca 80-90% av rekommenderat moment i statiskt påkända förband. Köp gärna plug och filter som du kan låsa med låstråd (Naja) så vet du att de garanterat inte kan lossna.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det finns filter med en ditsvetsad mutter, tex HiFlow. Då slipper man använda filtertång och så kan man lätt momentdra filtret (om man vill). Jag tycker att rekommenderat åtdragningsmoment på både filter och plugg är oftast är onödigt höga.
Jag brukar dra med ca 80-90% av rekommenderat moment i statiskt påkända förband. Köp gärna plug och filter som du kan låsa med låstråd (Naja) så vet du att de garanterat inte kan lossna.
Två saker som är bra att tänka på med dessa är
1) Det är många som har haft problem med dessa. På diverse forum framförallt i USA är det folk som har fått läckor som gjort att det pissat olja. Jag vet inte hur stort problemet är men det är tillräckligt för att jag håller mig borta (tillräcklgt trovärdiga personer).
2) OM man använder dem skall man inte dra åt med den muttern, den är till för avdragning. Iaf på de instruktioner jag sett.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Två saker som är bra att tänka på med dessa är
1) Det är många som har haft problem med dessa. På diverse forum framförallt i USA är det folk som har fått läckor som gjort att det pissat olja. Jag vet inte hur stort problemet är men det är tillräckligt för att jag håller mig borta (tillräcklgt trovärdiga personer).
2) OM man använder dem skall man inte dra åt med den muttern, den är till för avdragning. Iaf på de instruktioner jag sett.
Va? Reagerar på "många i USA" men du vet inte och samt "trovärdiga personer". Får mig att fråga om "källor" jag inte gillar att begära i olika sammanhang/fora folk sprider rykten/sanningar. Men gör det nu... Missförstå mig rätt ?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Två saker som är bra att tänka på med dessa är
1) Det är många som har haft problem med dessa. På diverse forum framförallt i USA är det folk som har fått läckor som gjort att det pissat olja. Jag vet inte hur stort problemet är men det är tillräckligt för att jag håller mig borta (tillräcklgt trovärdiga personer).
2) OM man använder dem skall man inte dra åt med den muttern, den är till för avdragning. Iaf på de instruktioner jag sett.
1. Amerikaner är dumma i huvet, i alla fall många som youtube-mekar. Det finns väl inget som gör att dessa filter skulle pissa olja mer än ett utan mutter? Sitter filtret bängligt till så är muttern trevlig för åtkomstens skull.

2. Jag drar åt alla filter för hand, åtdragningsmomentet för ett vanligt oljefilter är så lågt att det är lätt att dra för hårt med en dålig momentnyckel men svårt att dra för hårt för hand.

3. Prova lossa filtret för hand eller polygrip eller nåt. Borde gå finemang att komma åt på din hoj. Vill man lyxa till det kan man skaffa nån särskild avdragare eller köpa fancy filter med lyxig mutter.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Va? Reagerar på "många i USA" men du vet inte och samt "trovärdiga personer". Får mig att fråga om "källor" jag inte gillar att begära i olika sammanhang/fora folk sprider rykten/sanningar. Men gör det nu... Missförstå mig rätt ?
Motorcykelforum med bilder där de visar var de knäckts och att de dragit åt för hand. Sättet de diskuterar annan hantering gör att jag bedömmer det sannolikt att de inte dragit åt med muttern på filtret.
Det är väl 10-20 olika som haft det bekymret och det är lite för många tycker jag.
Som jag skrev, jag kommer inte använda dem efter de rapporterna och om man gör det skall man inte dra åt med muttern. Ni får ta era egna beslut.

Filtren som det funnits bilder på har alla spruckit runt svetsen på muttern.

Länkar till problemet

Sen är alla andra forums medlemmar dumma i huvudet och ingen vet vad som är upp och ner på en hoj, det är sedan gammalt. Men detta forum har bara bra medlemmer
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Motorcykelforum med bilder där de visar var de knäckts och att de dragit åt för hand. Sättet de diskuterar annan hantering gör att jag bedömmer det sannolikt att de inte dragit åt med muttern på filtret.
Det är väl 10-20 olika som haft det bekymret och det är lite för många tycker jag.
Som jag skrev, jag kommer inte använda dem efter de rapporterna och om man gör det skall man inte dra åt med muttern. Ni får ta era egna beslut.

Filtren som det funnits bilder på har alla spruckit runt svetsen på muttern.

Länkar till problemet

Sen är alla andra forums medlemmar dumma i huvudet och ingen vet vad som är upp och ner på en hoj, det är sedan gammalt. Men detta forum har bara bra medlemmer
Jag fick det problemet på ett sånt filter med.
 

Bastian

Medlem
Gick med
13 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675
Ett bra verktyg för att dra loss oljefilter utan extra slabb

När du tagit bort oljefiltret, kolla så gummipackningen följde med, om inte så får du pilla bort den från motorn innan du sätter dit det nya filtret, två packningar blir inte dubbelt så bra.
Jag köpte en sådan, men den fick inte grepp runt filtret eller så var jag för dum för att fatta hur man skulle använda den... köpte ett oljefilterlock i stället så skulle rekommendera att TS köper en sådan i stället. Enda problemet är att man måste ta reda på vilken modell man ska ha.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Jag köpte en sådan, men den fick inte grepp runt filtret eller så var jag för dum för att fatta hur man skulle använda den... köpte ett oljefilterlock i stället så skulle rekommendera att TS köper en sådan i stället. Enda problemet är att man måste ta reda på vilken modell man ska ha.
När vi skruvade en del på SAAB V4 rallybil med 2"-rör var det trångt att komma åt oljefiltret. Lösningen var en gammal läderrem (livrem), snurra runt filtret nåt varv, och dra. Funkar förvånansvärt bra. Om man drar åt rätt håll förstås... :tungan
 

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Jag lägger till en fråga som kom upp under gårdagen.
Jag lyckades alltså ta en högersväng till enkelriktad väg i lite för hög hastighet. Insåg att jag skulle köra på trottoarkanten vilket också skedde men hann bromsa till nästan stopp. Dock tappade jag balansen och la motorcykeln ner på högersidan. Ett nybörjarmisstag jag misstänkte skulle hända förr eller senare. Surt bara att det aldrig hände med körskolans utan nu, första gången med min egna. ?
Det var ju lite skrapmärken i hojen från förra ägaren men jag tror jag la till några nu. Egentligen så hände inget allvarligt, ett litet märke på tankens plastkåpa, några skrap på kylarens plastkåpa, skrap på styränden och sen ev. ett litet skrap på motorblocket men jag är osäker på om det blev nu eller var med från förra ägaren. Jag inbillar mig att jag kan laga lite med lackstift från mekonomen, det är inte så noga nu med plastkåporna. Jag får väl göra en större insats när jag ska sälja sen.
Men är det något annat man bör kontrollera när cykeln legat ner? Jag hann fånga upp den hyffsat men den gick långsamt i slow motion i backen (jag trampade snett i samma moment annars hade jag nog förhindrat kontakt med mark helt).
Annars verkar kopplingshandtag, växelspak och annat klarat sig.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag lägger till en fråga som kom upp under gårdagen.
Jag lyckades alltså ta en högersväng till enkelriktad väg i lite för hög hastighet. Insåg att jag skulle köra på trottoarkanten vilket också skedde men hann bromsa till nästan stopp. Dock tappade jag balansen och la motorcykeln ner på högersidan. Ett nybörjarmisstag jag misstänkte skulle hända förr eller senare. Surt bara att det aldrig hände med körskolans utan nu, första gången med min egna. ?
Det var ju lite skrapmärken i hojen från förra ägaren men jag tror jag la till några nu. Egentligen så hände inget allvarligt, ett litet märke på tankens plastkåpa, några skrap på kylarens plastkåpa, skrap på styränden och sen ev. ett litet skrap på motorblocket men jag är osäker på om det blev nu eller var med från förra ägaren. Jag inbillar mig att jag kan laga lite med lackstift från mekonomen, det är inte så noga nu med plastkåporna. Jag får väl göra en större insats när jag ska sälja sen.
Men är det något annat man bör kontrollera när cykeln legat ner? Jag hann fånga upp den hyffsat men den gick långsamt i slow motion i backen (jag trampade snett i samma moment annars hade jag nog förhindrat kontakt med mark helt).
Annars verkar kopplingshandtag, växelspak och annat klarat sig.
Det är väl att den spårar, att styret är rakt, att bromsgreppet inte är krökt/sprucket (krökt kan man leva med, men sprucket är inte bra) att bromsgreppet löper fritt, att det inte läcker vätskor nånstans och om det tog stopp med framhjulet i något som inte flyttar sig, att gaffelbenen är raka. Kolla bromsarna med, inga läckage eller skador på ok eller ledningar.
Men att kana på asfalt vid låg hastighet brukar inte saker gå sönder. Det är mest plötsliga stopp som bryter sönder saker ordentligt.
 

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Ok! Nej, det blev inte ens något kanande. Jag bromsade till nästan stopp sen tog jag i trottoarkanten och välte. Jag har försökt förstå hur fasen det kunde hända men troligtvis var jag lite fartblind efter att ha haft en kalasfin tvåtimmars tur på landsväg.
Det som förmodligen är mest skadat är väl självförtroendet. Det kanske får räcka med 650 kubik tills jag är lite mer rutinerad.
Jag kollade efter vätskor två ggr igår kväll och ska gå igenom allt igen nu i dagsljus.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ok! Nej, det blev inte ens något kanande. Jag bromsade till nästan stopp sen tog jag i trottoarkanten och välte. Jag har försökt förstå hur fasen det kunde hända men troligtvis var jag lite fartblind efter att ha haft en kalasfin tvåtimmars tur på landsväg.
Det som förmodligen är mest skadat är väl självförtroendet. Det kanske får räcka med 650 kubik tills jag är lite mer rutinerad.
Jag kollade efter vätskor två ggr igår kväll och ska gå igenom allt igen nu i dagsljus.
Skulle jag gissa hejvilt så fick du blicklåsning på den läskiga trottoarkanten, och hamnade därför just där du inte ville.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
För att både lossa och dra fast ett oljefilter använder du enklast en hylsa av rätt storlek:

En sjuka som jag fick med mig efter tre års tävlande i Rookie 600, var att alltid låsa filtret med en slangklämma. Alltså: en slangklämma runt filtret där du krokar i en ståltråd (rostfri) som du drar och låser fast vid närmaste skruv på motorn.
 

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
För att både lossa och dra fast ett oljefilter använder du enklast en hylsa av rätt storlek:

En sjuka som jag fick med mig efter tre års tävlande i Rookie 600, var att alltid låsa filtret med en slangklämma. Alltså: en slangklämma runt filtret där du krokar i en ståltråd (rostfri) som du drar och låser fast vid närmaste skruv på motorn.
Ok, för att förhindra att filtret skruvar upp sig?
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Ok! Nej, det blev inte ens något kanande. Jag bromsade till nästan stopp sen tog jag i trottoarkanten och välte. Jag har försökt förstå hur fasen det kunde hända men troligtvis var jag lite fartblind efter att ha haft en kalasfin tvåtimmars tur på landsväg.
Det som förmodligen är mest skadat är väl självförtroendet. Det kanske får räcka med 650 kubik tills jag är lite mer rutinerad.
Jag kollade efter vätskor två ggr igår kväll och ska gå igenom allt igen nu i dagsljus.
Klanta sig kan man göra med många kubik eller väldigt få kubik. Nångång händer det, viktiga är att man inte skadar sig eller någon annan, resten går att fixa inklusive stukat självförtroende.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ok! Nej, det blev inte ens något kanande. Jag bromsade till nästan stopp sen tog jag i trottoarkanten och välte. Jag har försökt förstå hur fasen det kunde hända men troligtvis var jag lite fartblind efter att ha haft en kalasfin tvåtimmars tur på landsväg.
Det som förmodligen är mest skadat är väl självförtroendet. Det kanske får räcka med 650 kubik tills jag är lite mer rutinerad.
Jag kollade efter vätskor två ggr igår kväll och ska gå igenom allt igen nu i dagsljus.
Kolla med ditt försäkringsbolag innan du gör något själv. Det kan lösa sig enklare än du tror.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Motorcykelforum med bilder där de visar var de knäckts och att de dragit åt för hand. Sättet de diskuterar annan hantering gör att jag bedömmer det sannolikt att de inte dragit åt med muttern på filtret.
Det är väl 10-20 olika som haft det bekymret och det är lite för många tycker jag.
Som jag skrev, jag kommer inte använda dem efter de rapporterna och om man gör det skall man inte dra åt med muttern. Ni får ta era egna beslut.

Filtren som det funnits bilder på har alla spruckit runt svetsen på muttern.

Länkar till problemet

Sen är alla andra forums medlemmar dumma i huvudet och ingen vet vad som är upp och ner på en hoj, det är sedan gammalt. Men detta forum har bara bra medlemmer
Var ju tydligen bara problem under 7 månader 2016 med KN-filter, så lite förvånad att höra att fler haft problem. Det kan ju knappast vara det lilla åtdragningsmomentet som knäckt kapslingen. Troligen läckte filtret redan från första början. Personligen är jag lite tveksam till KN's produkter utan att egentligen ha så mycket på fötterna.
Fördelen med mutter på filtret är ju att man oftast kommer åt om man har en ledad 6-kant hylsa och att filtret är förberett för najning.
Jag fick det problemet på ett sånt filter med.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Var ju tydligen bara problem under 7 månader 2016 med KN-filter. Lite förvånad att höra att fler haft problem. Det kan ju knappast vara det lilla åtdragningsmomentet som knäckt kapslingen. Troligen läcker filtret redan från första början. Personligen är jag tveksam till KN's
För mig var det inte att åtdragningsmoment, det var att lossa som gjorde att muttern vreds loss. Men det var inte jag som drog fast filtret, och det satt riktigt överjävligt. Sådär så att skruvmejsel genom filter rev upp en hyfsad mängd av filterväggen med.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ok, för att förhindra att filtret skruvar upp sig?
Precis. Jag var med när en kompis gjorde det snabbaste oljebytet jag sett! Iaf snabbaste tömningen... :hihi
Och på en träning låg jag precis bakom en kille som sköt O-ringen på filtret. Både min hoj och stället var välsmort! :tummenupp Berodde på stressmek.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top