Blandningar Dunlop NTEC Slicks (sammanställning)

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Hm, jag ställer 23 PSI efter 1h på +80 värmare, det måste vara rätt nära vettigt va? Fick tokfint slitage på mina 6680 på det sättet iaf.
Stämmer bra! Runt 1.5-1.6 Kg om man föredrar den skalan.
Hur är din upplevelse av hållbarhet? Jag vill kunna köra heldagar utan att byta däck (vanligtvis 6x30m körning), men antar att jag måste hålla mig till 6680 eller hårdare då..
Väldigt nöjd med 7712 både i kallt (race på Falken) och i varmt.

Ska köra 2 heldagar den här veckan och efter det vet jag med säkerhet hur bra 7712 håller i stekande hetta :)
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Stämmer bra! Runt 1.5-1.6 Kg om man föredrar den skalan.
Väldigt nöjd med 7712 både i kallt (race på Falken) och i varmt.

Ska köra 2 heldagar den här veckan och efter det vet jag med säkerhet hur bra 7712 håller i stekande hetta :)

Då ser jag fram emot rapport om hållbarhet sen ;)
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Lite nyfiken på skillnaden i grepp mellan 6680 å 7712, har bara kört 7712 å tycker dom har grymt grepp ganska länge.


Skillnad, absolut. Ca 1 sek är min erfarenhet. Lite beroende på hur mycket påslag du åker med. För de som inte kör så fort så tror jag inte att det märks så stor skillnad.

Hm, jag ställer 23 PSI efter 1h på +80 värmare, det måste vara rätt nära vettigt va? Fick tokfint slitage på mina 6680 på det sättet iaf.
QUOTE]

Det är nästan omöjligt att få dåligt slitage på 6680. Du kan skruva hej vilt. Har du på ett 7712 kan du bränna sönder det bra mycklet lättare. Är det under 15 grader ute kan det räcka med ett pass.

Efter första värmningen blir det även mer känsliga. Mycket lättare att bränna sönder. Sätter du på det och kör samma dag utan att låta däcket kylas ner håller de dock ganska så bra.

Tror inte att vi får tag i 6680 från TL längre. De har ersatt det med 6638. Märker ingen större skillnad på de däcken dock.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Pratade precis med TL-Racing och:
- Framdäcket 6704 har ersatts av 6813
- Bakdäcket 7704 har ersatts av 7813

Kanske gamla nyheter...
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Hur lyder rapporten om däcken?

När jag tycker att jag fått till fjädringen så håller de ca 4 pass för mig om de är nya. Nu var det inte stekande hetta i helgen på åsen men på mitt 3e pass gick det fortfarande att köra 1.07 tider på Gälleråsen.

Ska du ha ett däck som är grymt bra och håller sjukt länge tycker jag att du ska köra 6838 trodde det hette 6638 tidigare men det är fel. Aris körde på ett sådant och plockade en massa 1.08 tider på det nu på gälleråsen.

Tror det är många som inte skulle känna någon skillnad på 7712 och 6838 mer än att de håller bra mycket längre. Går inte att då det att rugga och håller i alla teperaturer.

(6838 är det däck som har ersatt 6680 vilket har utgått)
 
Last edited:

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
När jag tycker att jag fått till fjädringen så håller de ca 4 pass för mig om de är nya. Nu var det inte stekande hetta i helgen på åsen men på mitt 3e pass gick det fortfarande att köra 1.07 tider på Gälleråsen.

Ska du ha ett däck som är grymt bra och håller sjukt länge tycker jag att du ska köra 6838 trodde det hette 6638 tidigare men det är fel. Aris körde på ett sådant och plockade en massa 1.08 tider på det nu på gälleråsen.

Tror det är många som inte skulle känna någon skillnad på 7712 och 6838 mer än att de håller bra mycket längre. Går inte att då det att rugga och håller i alla teperaturer.

(6838 är det däck som har ersatt 6680 vilket har utgått)

Lite nyfiken på hur mycket det är kvar på ett däck som du definierar som slut, jag kör verkligen slut på mina däck (nästan kord framme på sidorna) och ger mig inte förräns det börjar drifta in i böjarna pga slitna skuldror. Jag är alltså för det mesta bara ute efter mycket bantid, men uppskattar om det är bra bett i däcken första passen innan de blir ankomna.
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Lite nyfiken på hur mycket det är kvar på ett däck som du definierar som slut, jag kör verkligen slut på mina däck (nästan kord framme på sidorna) och ger mig inte förräns det börjar drifta in i böjarna pga slitna skuldror. Jag är alltså för det mesta bara ute efter mycket bantid, men uppskattar om det är bra bett i däcken första passen innan de blir ankomna.


Mycket möjligt att det håller dina 6 pass med 7712 om du har ordning på fjädringen. Skillnaden mellan 7712 och 6838 är att 7712 brinner sönder. Ingen skulle vilja åka på dessa däck. När de väl böjrar brinna går det fort. Sönderruggade ca 15 cm på båda sidorna. Då är det slut för mig :)

Vet ingen som kör fort som fått dom att hålla. Ju på Anderstorp har jag för mig att det gick att åka länge länge...
 

Hellrider

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Varberg
Hoj
Inte nu lägre!
Nån som har erfarenhet av framdäcket 6817?
Gillar 286 framdäcket och el TL ska 6817 vara det däcket som liknar 286 mest....

/Linus
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Nån som har erfarenhet av framdäcket 6817?
Gillar 286 framdäcket och el TL ska 6817 vara det däcket som liknar 286 mest....

/Linus

6817 är det som nu ersatt 6680 fram vilket är det de flesta kör med..
Har kört ett 286 och jag vet inte om jag känner någon direkt skillnad mot 6680.

Funkar bra men du kan även testa 6813 som är lite mjukare med samma stomme. Framdäcken håller ändå sjukt länge.
 

Hellrider

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Varberg
Hoj
Inte nu lägre!
Ok får bli ett 6813 el 6817 när jag väl ska testa å köra med nytt framdäck, hitintills har det funkat bra med beggade men dom börjar tyvärr tryta....

Precis som du "Munken" känner jag ingen större skillnad på 286 el 6712 som jag kört på.Men jag har fått konstigt slitage på 6712 framdäcket och inte på 286....Eftersom jag inte kan fjädring över huvud taget "Har precis lärt mig vad dom olika rattarna heter:D"

känns det enklast att köra med ett däck som funkar med default inställningarna på hojen :tummenupp

/Linus
 

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
Fortfarande ingen som vet vad 2767 är för bakdäck?

Har pratat med TL och dom hade det inte med i sina listor.

Körde det på racet på gelleråsen och det slet väldigt fint och hade grymt fäste.
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Märker du nån skillnad i känslan på hojen då du kört 6813?
Funderar på att testa nåt sånt istället för 6817.

Hade ett 6680 på det som ersatts av 6817. Har kört med det sedan i maj. På karlskoga satte jag på ett 6813 ända skilnaden var att jag helt plötsligt kunden hålla spåret mycket bättre.

Men att säga att det är på pga däcksblandningen är nog att ta i. Hade säket nästan lika bra om man testat ett nytt 6680 alt 6817.

Vet att Haaland som kör Yammha hade problem med att få 6813 att hålla till en början. Men då kör han Yamma som är sjukt tung fram samtidigt som han kär väldigt fort.

Nu har han fått till chassiet och tycker att 6813 är super grymma. Bergmanbröderna kör även detta framdäck. Det coola är nog att backlund kör med ännu hårdare däck än 6680 (6817). Men vad jag förstår så får han mer känsla i hojen med ett hårt däck. Själv vill jag bara slippa åka omkull :)
 

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
Har du köpt det nytt från en ÅF eller är det beggat från någon "toppförare"? Isf kanske det är någon specialblandning.

En sökning på "Dunlop 2767" ger ju bara en träff och det är ditt inlägg.

Köpte det nytt av Petter och fick bara infon att det va mjukare på sidan med randen.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Nu lutar det åt att jag kommer köra i +8-10C i slumpvisa regnskurar (som vanligt...), och har i dagsläget ett halvhårt 195/65 (6680) bak, och ett halvhårt 125/80 (6680) fram.

Jag har inte så mycket alternativ liggandes, utan det andra (förutom rena regndäck) jag har är soft 125/80 (6178) fram och ett 190/60 conti endurance-slicks bak. Vilka av dessa kombinationer är minst olämpliga om det blir upptorkande/halvblött? Kör givetvis på värmare, men kommer nog inte våga ladda hårt nog för att hålla värmen om det är vatten på banan.
 

Tob3

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Alingsås
Hoj
BMW S1000RR 2011 Superbike
Jag undrar om någon har tips till en Rookie, jag är ute efter Dunlop N-tec.
Ska köra på gelleråsen på Bike Week som blir mitt första tävlings-race.
Har hört av många att det är Dunlop N-tec som gäller, vilket däck räcker för mig som vill har bra grepp, livslängd och är nybörjare.. Jag kör en Yamaha R6 2008, nöter säkert långt ifrån lika mycket däck som ni gör som kör 1000cc. Vore jättetacksam om någon med erfarenhet vill dela med sig, tänkte ringa till TL-racing och beställa inom kort.

Tack på förhand!
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top