blev av med körkortet, 1 månad kvar på prövotiden, vad händer?

hakankj

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2008
Hoj
ktm 625 smc 2005
Idag blev jag skjuten med laser och körde 52 km/h på en 30km/h sträcka.

Jag undrar om någon vet något om vad som händer... jag blev av med körkortet men kommer jag få ta om det... och om jag behöver ta om det, behöver man då ta om båda behörigheterna A, B? samt blir prövotiden förlängd igen med 2 år?

Poliserna sa att det var mycket möjligt att jag bara får tillbaka körkortet utan att behöva köra upp igen men finns någon som vet något om detta eller har erfarenhet av det?

MVH Håkan

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Du kommer att få ta om båda korten. Tror inte man prutar på prövotiden.

D-Kay

Kommer och går
Gick med
17 Jan 2007
Hoj
KTM 690 SMC R
Beklagar, men jag är rätt så säker på att du får ta om båda behörigheterna.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
brorsan gjorde samma sak i fjol fick ta om kortet ,hade 3 veckor kvar av prövotiden

hakankj

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2008
Hoj
ktm 625 smc 2005
ja fy fan... men jag ska väl ringa till länsstyrelsen imorgon och höra med dom... jag är ju även i behov av kortet på jobbet och kan man inte få förmildrande omständigheter om det är så... för min chef kan ju även intyga det....

SACCE

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
HONDA SP-2 REPSOL-STYLE (hrmfph.... inte min längre men kan inte rå för det..... älskade den så hårt att jag vill ha kvar den som avatar....)
tror att du "bara" behöver ta om det som det är prövotid på.... kanske det är på bägge..... men ska han fällas för fortåkning på mc... bör inte mc-kortet dras då... går verkligen båda åt hel.... låter lite som om dom fäller honom för något han inte gjort eller?!?..... har ju inte kört för fort med bilen.... kanske inte spelar så stor roll....:va

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
Pryttmaster -69
ja fy fan... men jag ska väl ringa till länsstyrelsen imorgon och höra med dom... jag är ju även i behov av kortet på jobbet och kan man inte få förmildrande omständigheter om det är så... för min chef kan ju även intyga det....

Tiden när bossen kunde skriva intyg är förbi, då ska du nog ha nån sammhällskritisk tjänst, men tycker det verkar långsökt att få ta om båda behörigheterna för det var väl bara på B:et som du hade prövotid?

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...

Tror tyvärr sanolikheten att länsstyrelsen tar hänsyn till att du behöver kortet i jobbet med tanke på att du pluggar och jobbar extra på ICA är extremt liten.
Har kompisar som försörjer sig som lastbilschaffisar och andra sorters yrkeschaufförer som blitt av med körkortet under sin prövotid trotts allt.

Men jag håller tummarna för dig.

hakankj

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2008
Hoj
ktm 625 smc 2005
tror att du "bara" behöver ta om det som det är prövotid på.... kanske det är på bägge..... men ska han fällas för fortåkning på mc... bör inte mc-kortet dras då... går verkligen båda åt hel.... låter lite som om dom fäller honom för något han inte gjort eller?!?..... har ju inte kört för fort med bilen.... kanske inte spelar så stor roll....:va

Ja fast jag körde för fort med bilen i det här fallet... MC:n stod hemma... men dom tog ju körkortet på plats .... =(

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Hoj
919 turbo

du kan ju tom. bli av med korten om du kör olovligt med snöskoter om man inte har förarbevis för ett sådant fordon...

hakankj

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2008
Hoj
ktm 625 smc 2005
Tror tyvärr sanolikheten att länsstyrelsen tar hänsyn till att du behöver kortet i jobbet med tanke på att du pluggar och jobbar extra på ICA är extremt liten.
Har kompisar som försörjer sig som lastbilschaffisar och andra sorters yrkeschaufförer som blitt av med körkortet under sin prövotid trotts allt.

Men jag håller tummarna för dig.

Nu är det inte så att jag jobbar på ica längre:p jag jobbar som kyltekniker och behöver kortet i tjänsten eftersom jag har firmabil

SACCE

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
HONDA SP-2 REPSOL-STYLE (hrmfph.... inte min längre men kan inte rå för det..... älskade den så hårt att jag vill ha kvar den som avatar....)
hahaha... det var som f-n..... låter löjligt men.... är det så... så beklagar jag..... synd om dej....

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Om du tog ditt första körkort för mer än två år sedan har du ingen prövotid på din senaste behörighet.
2 års prövotid gäller från första körkortet!

doodles

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
600rr-07
Blir moppe ett tag nu då :huvet

Har man tex B-kort utan prövotid och man tar A-kort blir det ingen ny prövotid på A-kortet. Så har jag iaf fattat det. Prövotiden gäller alltså enbart på det första körkortet man tar. Har jag rätt?

Såg att någon han före. Som vanligt.

hakankj

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2008
Hoj
ktm 625 smc 2005

Har man tex B-kort utan prövotid och man tar A-kort blir det ingen ny prövotid på A-kortet. Så har jag iaf fattat det. Prövotiden gäller alltså enbart på det första körkortet man tar. Har jag rätt?

Såg nu någon han före. Som vanligt.

Ja du har rätt....

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Nu är det inte så att jag jobbar på ica längre:p jag jobbar som kyltekniker och behöver kortet i tjänsten eftersom jag har firmabil

hjälper inte ett skit om du har firmabil, jobbar som snickare/montör och har provat brev från arb.givare hjälper inte ,
är nog bara o vänta på hur lång indragning du får o börja plugga körkortsfrågor igen

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
Pryttmaster -69

Klass 2 moppe....eller vad det nu heter för man får väl inte ens köra EU-moppe i hans läge??? eller??

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
:död

Precis!

Till strådstartarn, fan... synd Hoppas allt går smärtfritt med uppkörningarna sen.

Min prövotid gick ut 2 maj faktiskt :banana Mött poliser när jag kört snabbt men har haft tur att de inte vände efter mig :)

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha