Blev påkörd idag

HanneZ

Guest
Dessutom är nog vi allra flesta så förbannat värdelösa på att bromsa, nya bil är lätt, tryck så hårt du kan o håll i ratten, mc är annat....

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
HanneZ skrev:
Dessutom är nog vi allra flesta så förbannat värdelösa på att bromsa, nya bil är lätt, tryck så hårt du kan o håll i ratten, mc är annat....
Precis. När man bemästrar en bromsning (på MC) på gränsen för vad chassi och bromsar klarar av från 250 km/h, vet man lite om vad som krävs för att bromsa effektivt. Sedan är det bara att bromsa ännu hårdare/senare. :näsblod

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Tillägg

Det var hans "KVINNSOSYN" jag blev upprörd för då han tycke att kvinnor i sverige bör låsas in och pratade om "hedersmord", inte att han var invandrare.
Ber om ursäkt för feltolkningen. (Jag svarade på frågan man ställe förut och ändrade man till HAN.)

Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Tofast4Hjo skrev:
Det var hans "KVINNSOSYN" jag blev upprörd för då han tycke att kvinnor i sverige bör låsas in och pratade om "hedersmord", inte att han var invandrare.
Ber om ursäkt för feltolkningen.
Äsch, det är väl inget fel med att låsa in kvinnor? Är det bara vi värmlänningar som lyssnat till EM? Detta förklarade EM för många år sedan.

RuffRyder

RIP Nino aka Lion
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hade: CBR 600 RR-04, CBR 600F -97, GSX 400E -84
vissa fattar trögt

Tofast4Hjo skrev:
Ber om ursäkt för feltolkningen. (Jag svarade på frågan man ställe förut och ändrade man till HAN.)

Typisk bortförklaring att skylla på "feltolkning".
Antingen be om ursäkt ordentligt eller låt bli... du har fortfarande inte fattat när du skriver nedlåtande kommentarer som "bra att invandrare får utbildning av vägverket" o skit. Och skicka inga fler PM!

HanneZ

Guest
RuffRyder skrev:
Antingen be om ursäkt ordentligt eller låt bli... du har fortfarande inte fattat när du skriver nedlåtande kommentarer som "bra att invandrare får utbildning av vägverket" o skit. Och skicka inga fler PM!
Vad faan är det för fel på att säga så? OM de nu skulle va så så är det väl bra att man tar itu med problemet. Precis som att svenskar kanske borde få utbildning i hur man får bort sina fördommar. Man måste väl få använda ordet invandrare utan att blir kallad rasist.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
RuffRyder skrev:

Det är väl jättebra, då de vet om att det är svårt att köra i sverige med alla lagar och trafikskyltar överallt, många med mig tycker t ex att det är svårt att köra i t ex Göteborg, all trafikutbildning är bra för alla som går den.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Tofast4Hjo skrev:
HanneZ Man måste väl få använda ordet invandrare utan att blir kallad rasist.[/QUOTE skrev:

Det har väl att göra med användningen av ordet..
Ibland är det väl ganska överflödig information som bara späder på fördommar...

Du tror väl knappast att du får se en tråd som inleds med:

"jag blev påkörd av en svensk man idag"

Det hade väl räckt med:
"jag blev påkörd bakifrån av en kille i bil"?!

HanneZ

Guest
Nej asså det första att överhuvudtaget påpeka att det var en invandare var ju dumt för det har ju verkligen inte med saken att göra. Men att sedan skriva att invadrare skulle få hjälp med utbildning är det väl för faan inget fel på. Att påstå att det är nedlåtande? Löjligt!

/ Hannes

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
HanneZ skrev:
Nej asså det första att överhuvudtaget påpeka att det var en invandare var ju dumt för det har ju verkligen inte med saken att göra. Men att sedan skriva att invadrare skulle få hjälp med utbildning är det väl för faan inget fel på. Att påstå att det är nedlåtande? Löjligt!

/ Hannes

Tycker iofs inte det finns någon anledningen att alla "invandrare" skall behöva genomgå någon särskilld extrautbildning. Däremot är det rimligt att kräva att personer med körkort från länder där körutbildningen är bristfällig avkrävs någon form av ny uppkörning. Det gäller bara att avgöra vilka länder som har undermålig utbildning.

HanneZ

Guest
korvgubbe skrev:
Tycker iofs inte det finns någon anledningen att alla "invandrare" skall behöva genomgå någon särskilld extrautbildning. Däremot är det rimligt att kräva att personer med körkort från länder där körutbildningen är bristfällig avkrävs någon form av ny uppkörning. Det gäller bara att avgöra vilka länder som har undermålig utbildning.
Ne de e klart att inte alla behöver det. Personligen har jag inte ens märkt av fenomenet att invandrare skulle köra sämra bil.

(Va det också rasistiskt?)

RuffRyder

RIP Nino aka Lion
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hade: CBR 600 RR-04, CBR 600F -97, GSX 400E -84
HanneZ skrev:
Nej asså det första att överhuvudtaget påpeka att det var
en invandare var ju dumt för det har ju verkligen inte med saken att göra.

Så långt är vi överens.

HanneZ skrev:
Men att sedan skriva att invadrare skulle få hjälp med utbildning är det väl för faan inget fel på. Att påstå att det är nedlåtande? Löjligt!
/ Hannes

Nej, det är inte löjligt eftersom du måste sätta påståendet i sitt rätta sammanhang. Och i denna diskussion dyker den upp precis när en kille slänger ur sig att han som körde på honom var en invandrare, och ALLA med lite hjärna förstår vad han syftar på genom att nämna det faktum att det var just en invandrare som körde på honom.
Som Korvgubbe så klokt skrev, att ta med extrainformation i ett sånt sammanhang tjänar ett syfte... precis som att utelämna info kan tjäna ett annat.

Jag anser INTE ALLS det är löjligt att påstå att det är nedlåtande för på en och samma gång, för miljonte gången gör svensson kapitalfelet att likställa invandrare med "sämre xxxx" där xxxx kan vara bilförare, laglydiga, skötsamma, vad man nu känner för... PLUS att anta att invandrare är en homogen grupp där alla skulle vara lika. Inse att det ENDA vi invandrare har gemensamt är fördomarna mot oss!

HanneZ skrev:
Ne de e klart att inte alla behöver det. Personligen har jag inte ens märkt av fenomenet att invandrare skulle köra sämra bil.

(Va det också rasistiskt?)

Nej Hannes. Som sagt, det är inte användningen av ordet "invandrare" som gör att du stämplas som rasist utan sammanhanget du använder det i.

Peace!
/RuffRyder

mrgsxr

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
zx10r
måste lägga mig i lite ang detta med invandrare

Är själv invandrare, men sedan finns et tyvärr många i detta landet som kommer hit med falsk körkort ( vet själv om att i vissa arabländer kan man köpa ett falskt körkort, där det är lätt att förfalska dom har inte dom säkerhetsdetaljerna som på tex svenska körkort) sedan får dom köra med det falska körkortet i 1år. Vet folk som har köpt bil i 2000-5000kr klassen och kör med den det året dom har på sig. Känner bilhandlare som har många sådana kunder, det var av honom som jag fick reda på detta. Dom får tom följa med personen som köpt bilen till bensinstationen och hjälpa dom att tanka eftersom kunden aldrig gjort det i hela sitt liv. HUR SÄKERT KÖR HAN/HON då?
Så ibland finns det lite rätt i att klanka på invandrare också. Men man ska inte dra alla över en kam! Sedan är ju svenska myndigheter lite svansen mellan benen typ...!
Detta var bara ett exempel..!
ha en trevlig dag allihopa

mrgsxr

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
zx10r
förresten jag är född och uppvuxen i sverige men med utländska föräldrar då kanske..

jag inte är invandrare? :confused:

HanneZ

Guest
Tja... efter vad som hade skrivits tidigare så ok då...

men att skriva liknande som gjordes utan de som va nämt tidigare.. typ att någon läst att de har skrämmande körkortsutbildningar i andra länder och tycker att invandrare borde få chansen att bättre på sina kunskaper... då är det ju inte människor med mörkt hår o hy utan just folk som tagit körkort i andra länder än sverige man menar... och vad är fel med det?

/ Hannes

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...