Inget personligt. Försöker vara saklig och diskutera bolaget som sådant, tar du det personligt (vilket du verkar göra) så är det för att du själv väljer att göra det.
Det vatten som runnit under broarna 'sen sist' är att det gjort en nyemmision på planerade 55 mkr (de fick in 51,3 mkr) och de har tagit en order på ca 100 mkr. Har jag glömt nått (av värde)?
Hur som helst min fråga kvarstår obesvarad. Anser du nyemmisoner vara en långsiktig lösning på ett negativt kassaflöde? Jag, liksom de flesta andra analytiker, ägare mm jag har talat med anser inte att det är en bra lösning. Kom ihåg att även om ordern kan betyda intänkter redan detta år så betyder inte det att det generar inkomster på samma nivå som intäkterna (beroende på kredittider, mm). Pricers utgifter är större än inkomsterna och har varit det under flera år = negativt kassaflöde. Bolaget bedömmer själva att kassafllödet blir positvit första halvan 2005, det är ett år bort. Fram tills dess räknar de med att leva på emmissions-pengarna och givet deras kapitalbehov fram tills dess, baserad på tidigare års förbrukning samt det kapital som kommer bindas för carefour ordern, så ser det väldigt skakigt ut anser jag.
Därför anser jag Pricer vara en lottsedel. Det finns en potential där men den motsvarar inte risken i mitt tyckte och läser man vad de flesta anlytikerna skriver så ger de flesta rekommendationen sälj (de har ju haft fel förr). Kånkar bolaget så kan du som småsparare glömma att få nått tillbaka, finns inte tillgångar i bolaget att fördela ut mer än till de stora fordringsägarna vilka kommer stycka bolaget rätt fort om det kraschar. Så är du mycket riskbenägen och har pengar över som du är beredd att torska helt så finns det en teoretisk chans att göra en sjujäkla klipp om det visar sig att Pricer blir ett 'världsbolag'.