Bli rik köp aktier i Pricer

Status
Ej öppen för fler svar.

peuter

nyfiken som bara den
Gick med
18 Jun 2003
Hoj
Yamaha fazer 600
klipper in en artikel från senaste veckans affärer

Efter tio år, och nästan 1,5 miljarder satsade kronor har Pricer fått sin genombrottsorder. Förlänger det bara plågan? Eller blir prismärkningsbolaget nästa svenska världsföretag?

Den 16 januari spred sig ett öronbedövande larm över Pricers huvudkontor i Sollentuna. Det var företagets orderklocka som aldrig ville sluta ringa. Strax därefter smällde champagnekorkarna. Pricer hade fått en order från den franska matkedjan Carrefour på sitt elektroniska prismärkningssystem. "En av de viktigaste dagarna i Pricers historia", förklarade vd Jan Forssjö för en jublande personal.

- Det var en glädje utan dess like och det blev en riktig fest. Det är ju det här alla har kämpat för så länge, säger han.

När ordern blev offentlig rusade Pricers aktie med 150 procent till 1,65 kronor.

Ordern från Carrefour har "en oändlig betydelse" för Pricer, enligt Jan Forssjö. Äntligen hade en av branschens giganter, Carrefour är världens näst största livsmedelskedja, valt att i större skala pröva ett elektroniskt prismärkningssystem. Och det var Pricer som ensam fick uppdraget.

- Det var ett otroligt kvitto på att vårt system är det bästa. Och det är det här som hela detaljhandelsbranschen väntat på, att någon av de stora aktörerna ska gå före, säger Jan Forssjö.
En av de gladaste var entreprenören och industrimannen Salvatore Grimaldi som sedan 1998 är Pricers största ägare.

- Det var otroligt kul, ett erkännande att produkten som jag trott på hela tiden är rätt.

Så sent som sommaren 2003 stod det klart att bolaget ännu en gång skulle behöva ta in mer pengar från sina ägare, trots flera löften om motsatsen.

Där kunde sagan om Pricer tagit slut.

- Alternativet var att montera ned bolaget till ett källarföretag och försöka sälja rättigheter och förlustavdrag. Eller att gasa, säger en person med insyn.

Beslutet hos ägarna, med Salvatore Grimaldi i spetsen, blev att gasa.

- Jag är inte den som ger upp i första taget, jag är envis. Och för att skörda måste man faktiskt så, säger Salvatore Grimaldi som plöjt ner 130 miljoner i bolaget. Efter det senaste kursrycket är hans aktier värda 95 miljoner.

Pricers senaste emission inbringade 55 miljoner kronor.

För Pricer har varit illa ute många gånger förr. Mest känt är kanske bolaget från den tiden då det leddes av förre Pharmaciachefen Erik Danielsson som grundade bolaget i början av 90-talet.

- Pricer är verkligen bolaget med nio liv, jag kan räkna till minst så många gånger som jag varit säker på att vi skulle gå under, säger Erik Danielsson.

Han är i dag inte formellt aktiv i bolaget, men är fortfarande en av de större ägarna. Ordern från Carrefour ser han som en liten revansch.

- Jag hade väntat väldigt, väldigt länge på den dagen. Jag blev otroligt glad, säger han.

Det var under Erik Danielssons tid som förväntningarna på Pricer var som högst uppskruvade. Hans dokumenterade egenskaper som optimistisk entusiasmör bidrog till att börsvärdet cirka ett år efter introduktionen 1996 var hela 6 miljarder kronor. Men det slog tillbaka när motgångarna kom, med tekniska svårigheter, uteblivna beställningar och finansiella problem.
Mest kritiskt var det den 13 mars 1998. Kassan gapade tom och Erik Danielsson hade just fått beskedet att investmentbanken Lehman Brothers, som skulle ordna fram 400 miljoner kronor, dragit sig ur.

Han gick ut ensam på en balkong och rökte cigarett efter cigarett. Trots att han inte röker.

- Vi hade pengar för två-tre veckor, jag hade själv lånat ut 20 miljoner kronor. Då var jag övertygad om att det var slut, säger han.

Som räddande ängel dök den då ganska nystartade hedgefonden Zenit och Brummer & Partners upp och sköt till 120 miljoner kronor.

En sak är de flesta överens om när det gäller Pricer. Idén är bra. Pricer har i över ett decennium utvecklat elektroniska hyllkantsetiketter, som ersätter de vanliga pappersetiketterna. Tekniken kallas Electronic Shelf Labels, ESL. Genom trådlös kommunikation kan priser och annan information genom några enkla knapptryck i datorn ändras i hela butiken samtidigt. Handlaren kan också vara säker på att det pris han bestämt, verkligen är det pris som tas ut i kassan.

I Sverige har det gått trögt att få handlarna att nappa på systemet. En av dem som gjort det är Jan Andersson, ägare av Ica Norby i Uppsala.

- Det viktigaste för mig är att det gör arbetet för min personal roligare, och frigör dem till andra saker. Att byta prislappar manuellt är ett ganska monotont arbete, säger han.

- Mer "hårda" faktorer är att jag vet att jag alltid har rätt pris i kassan, i dag får vi aldrig klagomål från kunder.

Jan Andersson har förståelse för att det inte lossnat för Pricer.

För sin butik som omsätter 50 miljoner om året, kostar ett ESL-system cirka en halv miljon kronor.
Och priset har, medger Jan Forssjö, varit en av huvudorsakerna till att beställningarna länge lyst med sin frånvaro.

- Priset var tidigare för högt, säger han.
Sedan 1998 har priset per etikett pressats från 16 dollar styck till 4 dollar.

Men priset är inte enda orsaken till att det gått trögare än väntat.

- Vi har helt enkelt inte varit så duktiga på att sälja det här systemet, säger Jan Forssjö.

Han kom in som vd i Pricer 2001 och har tvingats banta bolaget ordentligt. Antalet anställda har halverats liksom de fasta kostnaderna, och ett flashigt huvudkontor har bytts ut mot ett betydligt blygsammare. Ledningen är förnyad. Också för att försöka tvätta bort den gamla stämpeln av Pricer. Men kanske viktigast har varit att införa en tydligare säljkultur.

- Tidigare sålde vi lite överallt, nu koncentrerar vi oss på ett antal marknader, Norden, Frankrike, Japan och Nordamerika, säger Jan Forssjö, som skolats som krängare under många år inom Electrolux dammsugardivision. Säljargumenten har också slipats.

- Bland det viktigaste för stora kedjor som till exempel Carrefour är prisintegriteten, att det är samma pris i kassan som på hyllan. Kedjorna vill vara säkra på att deras prisstrategier genomförs fullt ut. Vi kan idag visa att systemet betalar sig ganska snabbt bara på att förlusterna av att ha fel pris försvinner, säger Jan Forssjö.

En annan faktor är problemet för de stora expanderande kedjorna att hitta arbetskraft.

- Det är inget högstatusyrke och det är svårt att hitta folk som vill jobba för den lön som erbjuds, säger Jan Forssjö.

Hittills har Pricer haft nästan störst framgångar i Japan, där cirka ett 30-tal kedjor installerat Pricers system, dock inte i full skala. Japan har länge legat långt fram när det gäller ny teknik i detaljhandeln och partnern Ishida står för halva Pricers omsättning.

Det är också en av Pricers stora utmaningar, att gå från att vara det lilla utvecklingsbolaget till att bli en stor leverantör av massiva volymer till krävande kunder. Pricer har nu börjat nyanställa människor som tidigare anlitats som konsulter, Jan Forssjö räknar med att rekrytera cirka 15 personer den närmaste tiden.

Det Pricer nu hoppas på är att Carrefours beslut ska få fart på övriga handelsjättar, en ketchupeffekt som äntligen får fart på försäljningen.

- Det är väldigt mycket följa-John i den här branschen, så har mönstret alltid varit. När streckkoderna infördes gick penetrationen snabbt från noll till 85 procent, säger Erik Danielsson. Jan Forssjö vittnar om att Pricer efter beskedet om Carrefourordern blivit nedringt av gamla och nya kunder.

- Flera stora kedjor har hört av sig. Det här har gett eko. I Sverige studerar till exempel jätten Axfood Pricers system. I USA utvärderar minst en storkedja ESL-tekniken.

Hur stort kan Pricer då bli? Ja, då får man damma av de gamla optimistiska prognoserna från Pricers glada dagar. Världsmarknaden uppskattades då till 300 miljarder. I dag talas det om 60 miljarder i de länder där Pricer är aktivt. Konkurrenter finns, i Israeliska Eldat och amerikanska NCR. Men Pricer är övertygade om sin position som en av de bästa i branschen.

- Jag vill inte vara kaxig, men jag känner mig väldigt säker på att vårt system är det ledande, viket inte minst visades i Carrefours upphandling, säger Jan Forssjö.

- Jag är övertygad att Pricer borde kunna ta en marknadsandel på 20-30 procent, säger Erik Danielsson.

I så fall skulle Pricer bli ett mångmiljardbolag. På börsen är förväntningarna på Pricer återigen uppskruvade, börsvärdet på knappt 700 miljoner kronor kräver att bolaget snabbt ökar omsättningen och börjar gå med vinst. På aktiemarknaden har Pricer tidigare varit utdömt under en lång tid.

Men sista kapitlet i sagan Pricer är långtifrån skrivet.

peuter

nyfiken som bara den
Gick med
18 Jun 2003
Hoj
Yamaha fazer 600
Blackadder skrev:
peuter skrev:
Är du dum eller? tror du att man kan skriva vad dynga som helst som du gör? "de säger själva att de i dagsläget inte har någon långsiktig lösning på finansieringen" Citat från senaste rapporten

Prognos

Marknaden fortsätter enligt Pricer att utvecklas positivt med en ökning i total installerad bas och ett mer konkret intresse från ett antal större detaljhandelskedjor. Styrelsen bedömer att totalmarknaden för ESL-system står inför ett begynnande genombrott. Utvärderingar och förhandlingar inom ett antal detaljhandelskedjor har emellertid tagit längre tid än vad som kunde förväntas. I samband med emissionsarbetet bedömde styrelsen att verksamheten kommer att uppnå ett positivt kassaflöde under loppet av 2005. Denna bedömning kvarstår.

Om jag e dum? Kanske, men jag tror inte du är rätt person att bedömma det utifrån mitt inlägg ovan.

Fakta;
2003-08-21

Positivt kassaflöde dröjer för Pricer
Bolaget konstaterat att bedömningarna om tidsåtgången och komplexiteten i utvärderingarna och förhandlingarna med de stora detaljhandelskedjorna har varit för optimistiska. Pricer skjuter därför på prognosen om ett positivt kassaflöde ungefär ett år framåt.

Bedömningen var tidigare att ett positivt kassaflöde skulle nås första halvåret 2004.

Med anledning av detta aktualiseras frågan om bolagets långsiktiga finansiering.
"Styrelsen arbetar med frågan och gör bedömningen att erforderlig finansiering kommer att kunna erhållas", skriver bolaget i rapporten.

Pricer analyserar för närvarande hur bolagets långsiktiga finansiering ska lösas, sedan bolaget tvingats skjuta upp prognosen för ett positivt kassaflöde med ett år. Inget belopp eller finansieringsalternativ har fastställts i dagsläget.
Pricers prognos om ett positivt kassaflöde är nu första halvåret 2005. Anledningen är främst en missbedömning av tidsåtgången i bolagets förhandlingar med större kunder.
(Direkt) (Har redigerat lite p.g.a utrymmesskäl)

Sedan det här artikeln skrevs har pricer planer på att ta in 55 mkr på ytterligare en nyemmission. Ser du det som en långsiktig lösning? Bolaget blöder fortfarande pengar, de generarer ingen vinst! Hur lång tid tror du dessa emmisionspengar räcker?

Det skulle vara intressant att få veta vad som var bullshit i mitt inlägg. Du behöver inte klippa in citat ifrån bolagets egna rapporter och prognoser igen, för de har jag redan läst.

Om du nu så gärna vill knäppa mig på näsan som det verkar så måste du ju ha klara fakta att komma med och inte gå och klippa in nästan ett år gamla inlägg om finansieringsbekymmer... det var förra sommaren som det här ovan gick att läsa i samband med Q2 rapporten och mycket vatten har flutit sedan dess,,, Läs mitt klipp här ovan för att uppdatera dig...

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Chris Ash skrev:
Lägg ner nu. Din närvaro här fyller ingen funktion.
Det gör den väl? Det var ju peuter som startade tråden och även om jag inte håller med honom så måste han väl för herrejävlar ha rätt att närvara i sin egen tråd?

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Mr. Dante skrev:
Vad står den i idag? Vad stod den i förra veckan?
Den står och vibrerar runt 1.4-1.5 och har gjort så i princip hela tiden sen förra månaden då den tog glädjeskuttet från 0.5.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
sgtpepper skrev:
Den står och vibrerar runt 1.4-1.5 och har gjort så i princip hela tiden sen förra månaden då den tog glädjeskuttet från 0.5.
Njae, den var upe i 1,90 för en månad sedan och är nu nere runt 1,40. Det är ett fall på nästan 25%.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
sgtpepper skrev:
Det gör den väl? Det var ju peuter som startade tråden och även om jag inte håller med honom så måste han väl för herrejävlar ha rätt att närvara i sin egen tråd?

Det har han. Jag är ingen allsmäktig gud. Ber om ursäkt om jag uppfattas som sådan ibland... :lol

Suzukiman

Love racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen hoj föt tillfället
Kursen just nu..... :7peta

Aktie +/- kr +/- % Köp Sälj Senast Högst Lägst Tid
Pricer B -0,08 -5,48 1,38 1,39 1,38 1,47 1,33 17:40

peuter

nyfiken som bara den
Gick med
18 Jun 2003
Hoj
Yamaha fazer 600
angående kursen i Pricer

Kan förklara lite om pricer olika aktier... Strax före jul gjorde pricer en nyemission(Gav ut nya aktier) dessa fick man då köpa till ett pris av 50 öre styck och emission vart fulltecknad ja övertecknad t.o.m i samband med nytecknandet fick man optioner i pricer som man kan lösa in i maj för 50 öre styck... Några dagar efter att pricer fått sin genombrottsorder så var aktien uppe och vände på 2,29 den dagen för att stänga på 1,91 den 3 feb så blev det fritt att handla med de nyinköpta aktierna... Det är det vi ser nu i Pricer folk som tar hem vinsterna från 50 öres köpen... Skulle inte alls bli förvånad om vi får se pricer sjunka ytterligare några tiotal ören innan den hittar en ny nivå att börja stiga ifrån igen... vinsthemtagningarna har ju pågåt ca en vecka nu så min tanke är nog att avvakta kanske en dag till innan köp men vänta inte för länge innan nästa order presenteras... Ni som vågar vill och törs

peuter

nyfiken som bara den
Gick med
18 Jun 2003
Hoj
Yamaha fazer 600
Tänkte för er som vill se hur Pricer:s ESL etiketter ser ut här kommer en bild

Bifogat

• produkter.jpg
    produkter.jpg
    13.3 KB · Visningar: 140

Blackadder

Professionell fegis
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
a
peuter skrev:
Om du nu så gärna vill knäppa mig på näsan som det verkar så måste du ju ha klara fakta att komma med och inte gå och klippa in nästan ett år gamla inlägg om finansieringsbekymmer... det var förra sommaren som det här ovan gick att läsa i samband med Q2 rapporten och mycket vatten har flutit sedan dess,,, Läs mitt klipp här ovan för att uppdatera dig...

Inget personligt. Försöker vara saklig och diskutera bolaget som sådant, tar du det personligt (vilket du verkar göra) så är det för att du själv väljer att göra det.

Det vatten som runnit under broarna 'sen sist' är att det gjort en nyemmision på planerade 55 mkr (de fick in 51,3 mkr) och de har tagit en order på ca 100 mkr. Har jag glömt nått (av värde)?
Hur som helst min fråga kvarstår obesvarad. Anser du nyemmisoner vara en långsiktig lösning på ett negativt kassaflöde? Jag, liksom de flesta andra analytiker, ägare mm jag har talat med anser inte att det är en bra lösning. Kom ihåg att även om ordern kan betyda intänkter redan detta år så betyder inte det att det generar inkomster på samma nivå som intäkterna (beroende på kredittider, mm). Pricers utgifter är större än inkomsterna och har varit det under flera år = negativt kassaflöde. Bolaget bedömmer själva att kassafllödet blir positvit första halvan 2005, det är ett år bort. Fram tills dess räknar de med att leva på emmissions-pengarna och givet deras kapitalbehov fram tills dess, baserad på tidigare års förbrukning samt det kapital som kommer bindas för carefour ordern, så ser det väldigt skakigt ut anser jag.

Därför anser jag Pricer vara en lottsedel. Det finns en potential där men den motsvarar inte risken i mitt tyckte och läser man vad de flesta anlytikerna skriver så ger de flesta rekommendationen sälj (de har ju haft fel förr). Kånkar bolaget så kan du som småsparare glömma att få nått tillbaka, finns inte tillgångar i bolaget att fördela ut mer än till de stora fordringsägarna vilka kommer stycka bolaget rätt fort om det kraschar. Så är du mycket riskbenägen och har pengar över som du är beredd att torska helt så finns det en teoretisk chans att göra en sjujäkla klipp om det visar sig att Pricer blir ett 'världsbolag'.

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Blackadder skrev:
Inget personligt. Försöker vara saklig och diskutera bolaget som sådant, tar du det personligt (vilket du verkar göra) så är det för att du själv väljer att göra det.

Det vatten som runnit under broarna 'sen sist' är att det gjort en nyemmision på planerade 55 mkr (de fick in 51,3 mkr) och de har tagit en order på ca 100 mkr. Har jag glömt nått (av värde)?
Hur som helst min fråga kvarstår obesvarad. Anser du nyemmisoner vara en långsiktig lösning på ett negativt kassaflöde? Jag, liksom de flesta andra analytiker, ägare mm jag har talat med anser inte att det är en bra lösning. Kom ihåg att även om ordern kan betyda intänkter redan detta år så betyder inte det att det generar inkomster på samma nivå som intäkterna (beroende på kredittider, mm). Pricers utgifter är större än inkomsterna och har varit det under flera år = negativt kassaflöde. Bolaget bedömmer själva att kassafllödet blir positvit första halvan 2005, det är ett år bort. Fram tills dess räknar de med att leva på emmissions-pengarna och givet deras kapitalbehov fram tills dess, baserad på tidigare års förbrukning samt det kapital som kommer bindas för carefour ordern, så ser det väldigt skakigt ut anser jag.

Därför anser jag Pricer vara en lottsedel. Det finns en potential där men den motsvarar inte risken i mitt tyckte och läser man vad de flesta anlytikerna skriver så ger de flesta rekommendationen sälj (de har ju haft fel förr). Kånkar bolaget så kan du som småsparare glömma att få nått tillbaka, finns inte tillgångar i bolaget att fördela ut mer än till de stora fordringsägarna vilka kommer stycka bolaget rätt fort om det kraschar. Så är du mycket riskbenägen och har pengar över som du är beredd att torska helt så finns det en teoretisk chans att göra en sjujäkla klipp om det visar sig att Pricer blir ett 'världsbolag'.

Är det så kontigt att han tar det personligt när varenda jävel ska kritisera hans inlägg och emellanåt göra påhopp?

Stäng den här jävla tråden istället. Det har väl redan klargjorts att Peuter tror på den här aktien men ingen annan gör det. Punkt slut.

Blackadder

Professionell fegis
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
a
eisbaer skrev:
Är det så kontigt att han tar det personligt när varenda jävel ska kritisera hans inlägg och emellanåt göra påhopp?

Stäng den här jävla tråden istället. Det har väl redan klargjorts att Peuter tror på den här aktien men ingen annan gör det. Punkt slut.

------------

Jag har kritiserat hans rekommendation angående Pricer - ja. Men vad menar du med personligt påhopp?
Som vuxen måste man lära sig att se skillnad på om man kritiserar sak eller person. Jag har inte haft någon som helst avsikt att kritisera Peuter som person p.g.a hans rekommendationer av Pricer. Jag har inte diskuterat med honom tidigare och vad jag vet så har vi inte ens träffats, så jag har ingen uppfattning om honom som person!

Sen, är inte vitsen med sådana här forum att man ska kunna komma med sina egna åsikter och ha invändningar mot andras??
Jag kommer med mina Peuter med sina, sedan får väl folk bilda sig en egen uppfattning av vad de tycker. Jag ville nyansera bilden av Pricer som investering. Vad är det för fel med det? Varför skulle det vara personligt?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom