Blir tårögd snart =(

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
HanneZ skrev:
Vem som helst får köpa en hoj av vilken anledning som helst.
Så t.ex omyndigförklarade får köpa en hoj för att köra på små barn med? Nehej, jag trodde väl det. Ditt resonemang faller :tungan

HanneZ

Guest
sgtpepper skrev:
Så t.ex omyndigförklarade får köpa en hoj för att köra på små barn med? Nehej, jag trodde väl det. Ditt resonemang faller :tungan
Nä, självklart, men jag mena att alla kör mc för sin egna skull i sin takt. Hur många köper inte en bil för att den just e snygg, fast har samma vägegenskaper o effekt som en gammal volvo? Det är väl allmänt accepterat iaf.

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
sgtpepper skrev:
Är SNYGG den enda egenskapen du bryr dig om vid hojköp? Har du någonsin kört motorcykel? Kommer du att köra din hoj om du nu köper någon eller ska du stå och torrvarva framför korvkiosken?

Självklart vill man ha en snygg hoj, men det kan väl inte vara den ENDA egenskapen man söker? Du har skrivit att du måste ha en snygg hoj i vartenda inlägg i denna tråd.

Jepp Snygg är i princip krav nr1. efter priset på försäkring/hoj. För mig spelar det ingen roll om den är seg eller svårstyrd eller w-ever då jag kommer nog ha kul i vilket fall som helst och köpet går också ut på att lära mig ha kul på en mindre bra hoj. Desto mer roligt kommer jag ha när jag väl köper hojen jag verkligen vill ha. Det enda som vore trevligt om den inte varvar ut på högsta växeln när man kör 110 på motorvägen men det tror jag att man slipper men något så modern hoj. Sen får den ju gärna låta fint också så jag kan stå varva vid korvkiosken utan att skämmas.

Eller vad ser du som absolut måsten vid hojköp? Och hittar jag en hoj som ser sportig ut, lär den också vara åtminstone lite sportig eller hur?

Edit: Egenskap jag beundrar också är att hojen håller sig i skick och man slipper meck / reparationer med mera.

HanneZ

Guest
Jag har ungefär samma inställning, o ja skäms inte för det heller.

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
:gnissla

Kollat runt lite efter 400r hojar och det tycks som att det finns iaf några GSX400R, ZX400R, YZR500 till och med Ducati har en 400 F3 och de finns även som nytillverkade.

Men DET FINNS JU INGA I SVERIGE?!?

Speciellt inte nytillverkade, de man kan hitta på blocket är enstaka tidiga 90-talare med mera. Finns inga handlare som säljer dessa? Ne... försäkringsbolag vill att jag inte ska köpa 600R men så har de slutat sälja allt annat som är vackert :4skrika

Någon som har tips inom ämnet eller ska man göra som de andra och gå på 600cc direkt? Isf. bandit/hornet (klass5?) eller gsxr/cbr/yzr? Vad finns det för bra försäkringar för 20 åring som inte kan dela försäkring inom hushållet med familj och bor i halvstor stad?

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Villee skrev:
:gnissla

Kollat runt lite efter 400r hojar och det tycks som att det finns iaf några GSX400R, ZX400R, YZR500 till och med Ducati har en 400 F3 och de finns även som nytillverkade.

Men DET FINNS JU INGA I SVERIGE?!?

Speciellt inte nytillverkade, de man kan hitta på blocket är enstaka tidiga 90-talare med mera. Finns inga handlare som säljer dessa? Ne... försäkringsbolag vill att jag inte ska köpa 600R men så har de slutat sälja allt annat som är vackert :4skrika

Någon som har tips inom ämnet eller ska man göra som de andra och gå på 600cc direkt? Isf. bandit/hornet (klass5?) eller gsxr/cbr/yzr? Vad finns det för bra försäkringar för 20 åring som inte kan dela försäkring inom hushållet med familj och bor i halvstor stad?

Säger bara FZR 600. Billig i inköp (20K--->max 30K). Jag betalade ca 6000 halv/helår på mig, Halmstad... Helt ogay tycker jag. Mest skoj för minst peng i min mening...

dim

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
hornet 900, vtr 1000
Robban_C skrev:
Nja, den ska väl vara försäkrad på den som har det ekonomiska intresset i hojen, dvs den som har betalat hojen. Och man kan inte försäkra en hoj om man inte äger den. Edit: dvs har hojen skriven på sig. //edit
Örebro-fallet är alltså ett solklart fall av skenförsäkring om grabben har betalat hojen (det ekonomiska intresset).

Colony:
Se det så här:
På lördag är det big party här i stan, då tänkte jag gå en krogrunda på din bekostnad. Är det ok? Samma sak som skenförsäkring. Dvs att man låter någon annan betala för sig själv. Snyltning med andra ord.

Om inte fb hade uppfunnit det här med åldersdifferewntirera svårt ord det där åldersdifferentierade premier så hade fenomenet aldrig uppkommit men nu är läget som det är.

Jag har sagt det tidigare:
En riktig karl betalar för sig själv och en fjolla snyltar på andra.

"ekonomiska intresset" tänk om fassan e så j..la snäll att han pröjsar både sons hoj och även självrisk och allt annat som har med hojen att göra, e det då fassans ekonomiska intresse, han pröjsar ju allt?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Börja med något äldre billigare!! Jag började med en Kawasaki Kle 500 offroad, den var mycket kul o ärtig, men jag saknade vridet från körskolehojen, så jag bytte ner mig ett par årsmodeller, och har fått mig en 1989:a som är billig som en customhoj att försäkra för mig trots att jag haft körkort sen maj i år(men även några av fördelarna att bli liiitte till åren :) MEN gubevars vad kul jag har!! Är supernöjd, och trots att jag skulle kunna skaffa en mycket nyare hoj så gör jag inte det, dels att nyare hojar blir DYRARE att försäkra, jag tycker att smärtgränsen är nådd vid 3000 kronor. Samt att en hoj trots allt är en "nöjesmaskin" och att jag i alla fall inte kan har roligare på en hoj för 70 000-80 000 kronor än för en hoj på 30 000 kronor, min hoj är snudd på lika billig i drift som en eu-moped(men billigare att försäkra..)

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
dim skrev:
"ekonomiska intresset" tänk om fassan e så j..la snäll att han pröjsar både sons hoj och även självrisk och allt annat som har med hojen att göra, e det då fassans ekonomiska intresse, han pröjsar ju allt?

I de sällsynta fall det händer, och den bortskämda lilla slyngeln kan med att köra med den hojjen, så kommer nog det eventuella skadeutfallet inte att påverka premierna i någon större utsträckning.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
dim skrev:
Då är ju försäkringen laglig men i mina ögon är det ju skenförsäkring så det bara skriker om det.
Edit: Men jag säger som T-rex. Situationen måste ju vara sällsynt. Sen måste jag också säga att exemplet (fiktivt?) handlar om en sällsamt bortskämd unge. //Edit.

Utan att avse dim så börjar jag undra varför det ska vara så jävla svårt att fatta vad skenförs är för nåt?

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
All hail to those som orkar svara på moppefuckonas frågor om, och om, och om, och om, och om, och om igen.

GixxerperO

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2003
Hoj
Suzuki GSXR 600-00
Robban_C skrev:
Jag fattar fortfarande inte varför man nödvändigtvis måste ha en nästan ny knarr?
Är dagens ungar så makalöst bortskämda att det bara är värst och nytt som gäller?

Ja Tydligen e de så...enligt min åsikt( det är som med rövhål ,alla har en) så finns det två typer av mc åkare ,den ena typen KÖR motorcyckel den andra ÅKER motorcyckel och kommer man ut som en 18 årig newbee/wannabee
så inte faan e de för att köra utan för att posera och då måste man ha det senaste.!!!!! sen att man inte har råd utan måste gå genvägar för att få sin vilja igenom det gör inte saken bättre precis , DÅ e man bortskämd. :fatta!

"turken"

japaner, japaner...
Gick med
20 Jul 2004
Hoj
gixxer750-98, köp den!
Colony skrev:
Ska snart köpa hoj " 18 år mellanklasshoj" och har ändå inte kommit fram till hur det är med försk... finns det något enda bolag som reggar på 25 kw sen mellanklasskort?

Vi ringde Lf om en r6a för nårra månadersen.. då va det basförsäkring som stod på min far 53år men andra fick köra den... helförsäkring/helår 14 000 kr

Sen är det detta mej hojval... impotera ska jag göra en 00-01a

någon av dessa

Kawasaki Zx6r Ninja 111 hk
Honda Cbr 600 Fs 109 hk
Suzuki Gsxr 750 141 hk

vilken är bästa alternativet försäringsmässigt? Alla har inköpspriset på ca 50 000 i tyskland.. då skall den va försäkrad halvförk/halvår

Om det är nån som äger någon av dessa hojar så är ni välkommna att skriva vad ni betalar i försäkringspremie.. och vilket bolag...

Mvh /En stressad micke

tjena, har en -98 som står på farsan i folksam... sa att vi äger den ihop och då kan de inget säga. betalar 800 i mån halvförsäkring. finns ingen anledning att helförsäkra den. (STRYPT I PAPPRET)

HanneZ

Guest
"...kan inget säga..."

vänta du tills du kör omkull, snacket kommer först då vettu

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
R6 02
Robban_C skrev:
Då är ju försäkringen laglig men i mina ögon är det ju skenförsäkring så det bara skriker om det.
Edit: Men jag säger som T-rex. Situationen måste ju vara sällsynt. Sen måste jag också säga att exemplet (fiktivt?) handlar om en sällsamt bortskämd unge. //Edit.

Utan att avse dim så börjar jag undra varför det ska vara så jävla svårt att fatta vad skenförs är för nåt?

Enl. de försäkringsbolag jag varit i kontakt med är det INTE skenförsäkring att ställa ett fordon på någon i SAMMA hushåll, och därigenom få en behagligare premie. Detta förutsätter att man är skriven på samma adress, vilket förhoppningsvis diskvalificerar de flesta över 24 år.

Mao är det INTE OK att skriva sin R1 på tant Agda i Övertorneå om cykeln framförs i Sthlm, men helt OK att skriva på pappa Bengt som bor på samma adress.

//Peter

Colony

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
Ingen just nu
Så bara för ni tycker att det är en skenförsäkring fast det inte är det.. så ska jag ha den på mig själv och paya 40 50 lakan om året? nej tack så mycket respekt ger jag inte folk som ändå har fel :confused:

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Hoj
Såld :(
hållundan skrev:
MÅSTE???? :mad:

HAR MAN INGA PENGAR KAN MAN INTE KÖPA NÅT. Ska det vara så jävla svårt för folk att fatta det eller?

skit samma. Gör vad som krävs för att få åka. Man lever bara en gång!

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
vill du köpa billigt försäkrad sporthoj skaffa en ur gixxer....750r -86 kanske...nästa år är den veteran och det blir 1300:- hel/hel. Finns en på blocket för 23papp har jag för mig. Var själv lite sugen att köpa den för det är en jäkligt kultig båge!

PULKA

Groda
Gick med
9 Mar 2004
Hoj
gsx 1400
Villee skrev:
Någon aning om försäkringsklass eller vad det skulle kosta på en 20 åring i halvstor stad (Lund)? Med a-begränsad och garage.

nä ingen koll ..men har en kompis som hadde en sådan ..den var iofs strypt på papper o innan besiktning via någe plugg, brickor i avgassystemet-ljudämparen.. min gixxer kostar tex 6500 halv/år funkar iaf för mig

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring