Blir tårögd snart =(

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Colony, om nu poservärdet är det viktigaste men en poserhoj för dyr så kan du väl göra så här:

1. Köp en billig hoj. (CB400, GPZ/GPX/FZR/CB 600 eller liknande). Nån av kåphojarna från slutet av 80-talet eller början av 90-talet kanske du till och med kan hitta skrapad för rätt måttliga pengar.
2. Köp en uppsättning kraschkåpor till din drömhoj samt ett beg lyse till d:eek: (eller nåt after-market lyse, antagligen billigare).
3. Lägg en lagom fräck lack.
4. Montera.
5. Ställ på i ditt namn, du kanske inte ens behöver helförsäkra eftersom knarren inte representerar så stort värde.
6. Åk till glasskiosken och posa. :tummenupp

Det var faktiskt ett seriöst menat förslag med följande fördelar:

1. Du slipper vara brottslig.
2. Det är en äldre knarr vilket innebär mindre årlig värdeförlust, ofta billigare reservdelar, ofta får du en konstruktion som är lättare att underhålla.
3. Knarren binder inte upp lika mycket stålar = du får stålar över till annat. Ex vis en ball bil (eller en bra bil, det är ju oftast inte samma sak :) ).
4. Du slipper riskera att stå utan stålar från fb om det händer nåt.

Jag ser bara fördelar med detta.

I övrigt kan jag säga så här:
En riktig karl betalar för sig utan att klaga (dvs väljer den nivå som passar ekonomiskt). En spoling... ja, ni vet resten själva.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
henkeBoy skrev:
vilket liv de blir så fort nån pratar om skenförsäkring. SKAFFA ett liv för FAN!
Vilket liv det blir så fort nån snuvar dig på stålar. Eller menar du att du bara sitter tyst och accepterar att nån snyltar på dig?
Mesigt i sådant fall.

henkeBoy

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2004
Hoj
Yamaha
Robban_C skrev:
Vilket liv det blir så fort nån snuvar dig på stålar. Eller menar du att du bara sitter tyst och accepterar att nån snyltar på dig?
Mesigt i sådant fall.

Hmmm en poäng där....

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
henkeBoy:
Japp. :tummenupp

Alla:
Coolt bygge med antagligen rätt låg f-premie. Tufft, billigt i inköp, skaparglädje, bildande för byggarna med mer:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=54315

Sådärja, ett exempel på vad man kan åstadkomma även om just detta inte är en kåphoj (men det skulle ha kunnat vara det) men kolla intresset hos andra SH-members. Är inte det ett posörvärde i sig?
Nån här på SH byggde om en gammal 1100R med nyare plastikkirurgi, bland annat med kåpset från TLR. Nån som hittar tråden och kan länka in ytterligare ett exempel på vad lite bygglädje kan åstadkomma?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
:corn
*Följer tråden, men håller mig passiv eftersom jag inte har något att tillföra just nu* :)

MR.SPEED

Bromsen är fartens värsta fiende
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
Kawasaki Z1000 -06 Ktm EXC450 -08 Triumph Tiger -00
aldrig funderat på en motard/offroad
vad är det för fårsäkring på:

yamaha fazer
honda hornet
ducati monster

och den typen av hoj

men det är ju dina stålar ditt beslut, men det kan vara bra att spara lite också :tummenupp

Last edited:

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
johanrehn80 skrev:
varför SKA den det?

Den kan stå på Agda 102år men ska den även köras av Moppefucko 18år så räknas premien på 18-åringen, DIREKCT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

:7peta

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
johanrehn80 skrev:
så bra :) att du inte säger något så länge du inte tillför något.....

Det går att säga saker utan att tillföra något :7peta. Det är just det jag gör just nu :3freak. Äh, ville bara markera att jag bevakade tråden och ville se hur den utvecklade sig.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hmm, så länge man följer bolagens regler tycker jag att det är OK med t.ex. att farsan är delägare i hojen och att försäkringen står på honom. En en del verkar dock tycka att det är en samvetsfråga vem hojen och försäkringen står på oxo, är det så?

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
frekke skrev:
Den kan stå på Agda 102år men ska den även köras av Moppefucko 18år så räknas premien på 18-åringen, DIREKCT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

:7peta

Men om två är delägare i en hoj, till skillnad från om hojen bara är skriven på nån äldre på landsbygden.

Far och son KAN faktiskt dela på en hoj, helt sanningsenligt. (Borde kunna vara så)

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
PacMan skrev:
Hmm, så länge man följer bolagens regler tycker jag att det är OK med t.ex. att farsan är delägare i hojen och att försäkringen står på honom. En en del verkar dock tycka att det är en samvetsfråga vem hojen och försäkringen står på oxo, är det så?

Svår fråga egentligen, det handlar ju faktiskt om förbannat mycket pengar för en ung person med färskt kort! Alla bolag har ju regler för den försäkring man teknar, så länge man följer dem är det väl svårt att skälla på folk.
Känner dock till ett fall då en kille var på bana och körde vält. När han kom hem ringde han försäkringsbolaget, påstod att han var sin far och att vurpan ägt rum på allmän väg. SÅ ska det definitivt inte vara!

Själv fick jag börja min MC-åkning med en Transalp delvis på grund av att försäkringspremien var oändligt hög för alla vanliga gathojar. Även jag har varit på mina föräldrar om hjälp med försäkringen. Men eftersom gubben åkt hoj själv var det totalstopp där och jag fick köpa något jag kunde försäkra själv. Då var jag väl rätt sne för att de vägrade, idag rätt glad. Lärde mig förbannat mycket på den "slöa jordfräsen" och jag kände mig betydligt coolare när jag kört ifrån polarns gixxer 750 än vad någon NORMAL människa någonsin kommer känna sig då han/hon varvar ur jappsen utanför korvmojen.

/frekke

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
johanrehn80 skrev:
Men om två är delägare i en hoj, till skillnad från om hojen bara är skriven på nån äldre på landsbygden.

Far och son KAN faktiskt dela på en hoj, helt sanningsenligt. (Borde kunna vara så)

Sonen blir väl inte äldre för att man delar på ägandet?

GixxerperO

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2003
Hoj
Suzuki GSXR 600-00
Robban_C skrev:
Nej, vi tycker att du ska köpa den hoj och det försäkringsskydd du har råd med, är det verkligen så jävla svårt att fatta?
Vi tar det en gång till eftersom budskapet tydligen inte gick hem sist:
Jag vill åka Lamborghini Miura (visst är dom läckra!) men har inte råd, därför åker jag Renault. Att jag (genom fb:s indelning i åldersgrupper med varierande premier) ska bidra till de försäkringskostnader som spolingar på skenförsäkrade sporthojar åstadkommer är detsamma som att spolingarna tillsammans slantar av för en Miura åt mig . Är du/ni villig att göra det?
I sådant fall ska jag börja leta nere i Europa! :D

Gällande dessa folk som "ändå har fel":
Många av dom åkte knarr medan du fortfarande hängde i pungen och dinglade, tror du verkligen att alla dessa personers åkande i alla dessa år har genererat ett kunnande som är noll? Om du tror det varför kommer du då överhuvudtaget hit? Varför börjar du då ens fråga? (det var du som startade tråden)
Kom in i matchen så kommer du att bli betydligt trevligare bemött, just nu är jag rädd att de flesta betraktar dig som ett moppefucko som borde stannat bland mopparna.
Jag brukar ibland i dessa situationer (tro inte att du är först) vädja till SH:are att ge snubben en andra chans och därför vädjar jag till dig att tänka till lite.

Jag tror inte ens att dom använder den nomenklaturen. Tror det heter nåt seriösare än "skenförsäkring" på deras språk. Men det hör inte hit vad dom kallar det.
Likförbannat är det ju snyltande på sina äldre vänner det handlar om. Återigen det där med "försäkrat intresse".

Det var inte så länge sen det var en tråd uppe om en skenförsäkrare som blev utan stålar om jag inte minns fel. Snubben var rätt ledsen ska jag säga. Nån som hittar tråden?

Sen vill jag bara säga att jag fullt ut accepterar inställningen att man vill ha sporthoj för att "den är vacker" eller för att posera med även om jag aldrig skulle "sjunka så lågt" (ta inte illa vid er). Men jag kan inte acceptera skenförsäkrandet. Det är ett jävla parasiterande på sina äldre kamrater. :fatta! De kamrater som man borde vara rädd om då dessa har massor av erfarenhet som de oftast gärna delar med sig av. Själv ska jag sluta dela med mig så länge jag vet att jag har att göra med skenförsäkrare.

Jag håller med till 100% :banana

Colony

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
Ingen just nu
det är kul detta med så kallade "skenförsäkring" det jag ska ha är en basförsäkring och således är den ställd på min far 53 år.. och eftersom vi har precis allt 3 bilar hus båt mc jordbruk/skogsfastighet - försäkringar i LF så ska vi även ha min hoj där... och basförsäkringen är en försäkring då farsan står på hojen men även andra får låna den och "KLOTA" eller "crasha" med en försäkring som gäller! i alla lägen... även om jag kommer använda den mer än han så ser jag ingen olagligt att försäkra den så :rolleyes: ... istället för att jag ska ge 40 - 50 k om året så blir en helförsäkring på en Gixxer 750 01a 7000 kr på ett helår...

jag menar har man jobbat och skrapat ihop en bra summa pengar.. och vill ha en nyare sporthoj som man kan hämta billigt från tyskland och kan ha den basförsäkrad för en billig peng.. kan man inte få ha det? eller är det bara för ni som är 27 år och inte själva har råd med samma hoj för ni behöver betlala 30 tusen om året, jag ska ändå inte köra ifrån er med 25 kw så va inte oroliga :fatta!

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Jag har haft alla min mc försäkringar på mig sen jag var 18år och jag tycker alla ni andra ska göra samma sak också.

1. 18-20år Gpz600r 640:- i månaden halvförsäkring.
2. 18-21år Cbr600f2 780:- i månaden halvförsäkring.
3. 21-22år Aprilia Rsv Mille 981:- i månaden halvförsäkring.

Visst kostar det men tro fan det,och det blir ju inte bättre om flera börjar sken försäkra. Sen kan man se det så här också jag sliter ut typ ett bakdäck på 1.5månad som kostar 2500:-. Det kostar att ha hoj men jag har inga andra beroenden än hojen så jag överlever, även om det e knapert.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Colony skrev:
eller är det bara för ni som är 27 år och inte själva har råd med samma hoj för ni behöver betlala 30 tusen om året, jag ska ändå inte köra ifrån er med 25 kw så va inte oroliga :fatta!

Ibland når dumheten bortom alla gränser... Jag som är en konstant förespråkare av ickevåld och överseende vill plötsligt tillämpa "kompanistryk" och liknande åtgärder. :fatta! :7peta

"....har man hämtat ett hoj från tyskland borde man väl få försäkra den för en billig peng?" :huvet Är du kokt i skit eller? Har du överhuvud taget en susning om hur försäkringspremier räknas ut, vad som gör att vissa får betala mer än andra?

Micke N

SDK #2173
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ducati 998
Colony skrev:
det är kul detta med så kallade "skenförsäkring" det jag ska ha är en basförsäkring och således är den ställd på min far 53 år.. och eftersom vi har precis allt 3 bilar hus båt mc jordbruk/skogsfastighet - försäkringar i LF så ska vi även ha min hoj där... och basförsäkringen är en försäkring då farsan står på hojen men även andra får låna den och "KLOTA" eller "crasha" med en försäkring som gäller! i alla lägen...
Att det ska vara så svårt att förstå.
Det handlar inte om att man får låna ut hojen eller inte. Alla får låna ut hojen (om man inte har någon specialförsäkring).
Det handlar om vem som har betalat den. Den som har lagt ut pengarna ska också stå som ägare och därmed även som försäkringstagare.
Det är det som innebär "ekonomiskt intresse".
Det är du som förlorar pengar om du skrotar hojen, inte din pappa.
Om försäkringsbolaget anser att du har betalat hojen medan din pappa betalar försäkringen så kommer de att vägra betala ut något.
Colony skrev:
...jag menar har man jobbat och skrapat ihop en bra summa pengar.. och vill ha en nyare sporthoj som man kan hämta billigt från tyskland och kan ha den basförsäkrad för en billig peng.. kan man inte få ha det? eller är det bara för ni som är 27 år och inte själva har råd med samma hoj för ni behöver betlala 30 tusen om året, jag ska ändå inte köra ifrån er med 25 kw så va inte oroliga :fatta!
Men det du pratar om är ju inte bara fusk, det är försäkringsbedrägeri. Klart att vi inte gillar det.
Den summan du lyckas fuska bort kommer att spridas ut på alla andra försäkringstagare i den klassen.
D.v.s. vi får betala mer för att du ska betala mindre.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring