Blir tårögd snart =(

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
GixxerperO skrev:
Ja Tydligen e de så...enligt min åsikt( det är som med rövhål ,alla har en) så finns det två typer av mc åkare ,den ena typen KÖR motorcyckel den andra ÅKER motorcyckel och kommer man ut som en 18 årig newbee/wannabee
så inte faan e de för att köra utan för att posera och då måste man ha det senaste.!!!!!

Jaså, så för att jag är 18 och kör hoj är jag en newbee/wannabe som poserar?

Det var ju ett schysst dömmande.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Colony skrev:
Så bara för ni tycker att det är en skenförsäkring fast det inte är det.. så ska jag ha den på mig själv och paya 40 50 lakan om året? nej tack så mycket respekt ger jag inte folk som ändå har fel :confused:

Nejdå, ta du den billiga försäkringen på farsan. Fast när du klotar den ostrypta hojen med ditt mellanklasskort och försäkringsbolaget vägrar betala (plus att du antagligen blir av med körkortet för olovlig körning), så starta ingen gnälltråd om detta med att klaga på försäkringsbolaget, är du snäll.
Du kan i alla fall inte säga att du inte blivit varnad för vad som sker när olyckan väl är framme.

Du får gärna tro att du har rätt, och hela väääääärlden fel, inklusive de tusentals hojägare som huserar på denna sajt. Verkligheten kommer antagligen ikapp dig också så småningom.

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Skalman skrev:
Nejdå, ta du den billiga försäkringen på farsan. Fast när du klotar den ostrypta hojen med ditt mellanklasskort och försäkringsbolaget vägrar betala (plus att du antagligen blir av med körkortet för olovlig körning), så starta ingen gnälltråd om detta med att klaga på försäkringsbolaget, är du snäll.

Om vi säger såhär. I dom försäkringspapper jag har läst har dom aldrig sagt att kör någon annan person än snubben som står som ägaren hojen nekar vi ersättning. Kan nån hålla med om att det inte brukar stå så?
Sen om det är en person som kör ostrypt som har 25 kw kort, så kan jag delvis förstå (vet inte om detta står i avtalet) att dom inte vill betala ut en ny hoj, men oavsett om detär en 10 åring utan körkort eller vad fan så är den ALLTID trafikförsäkrad. Så om han sparar 40k om året på att ha den på farsan så kan han alltid köpa en ny hoj efter 1-2 år om bolaget inte ger han en.

Ibland kan det även stå i försäkringsavtalet att om det är någon annan som kör (eller om det är åldersrelaterad försäkring) så höjs självrisken, thats it. Så sluta å wajna om att försäkringsbolaget bryter avtalet så fort någon annan än personen som står på hojen petar på bajken.

Om det nu skulle vara så att försäkringsbolaget bryter avtalet, så ska man iaf få tillbaka premien man betalat!

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Villee skrev:
Jo visst men då är frågan om att ska man köpa en cb400 enbart för att lära sig lite och leka med mera eller ska man köpa en ani´ng snyggare så slipper man skämmas när polarna dyker upp :( Inget illa menat men jag saknar iaf en SNYGG mindre livsfarlig sporthoj.

Köper du hoj för att köra med eller för att flasha för polarna/brudarna? Skulle gissa att du har fan så mycket roligare på en gsx 400, rs250 eller varför inte en cb400 än du har på en tokstrypt 600'ing. För du tänker väll inte plocka bort strypningarna och köra fulleffekt? :va

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
BlueNote skrev:
Ibland kan det även stå i försäkringsavtalet att om det är någon annan som kör (eller om det är åldersrelaterad försäkring) så höjs självrisken, thats it. Så sluta å wajna om att försäkringsbolaget bryter avtalet så fort någon annan än personen som står på hojen petar på bajken.

Om det nu skulle vara så att försäkringsbolaget bryter avtalet, så ska man iaf få tillbaka premien man betalat!

Inget whinande, faktaupplysning. Om FB anser sig ha konstaterat att den egentliga ägaren (dvs brukaren) är någon annan än den som står för försäkringen, vägrar de helt enkelt betala ersättning. Det är sen upp till dig att stämma dem, med allt vad det innebär. Du kan tycka att du har rätt och att "man ska iaf få tillbaka premien man betalat" men det får du vackert visa i rättssalen då. Lycka till.

Att det i försäkringsbrevet står att det är andra som får nyttja produkten betyder inte att det är "andra" som nyttjar produkten till 100%. Det är skillnad på att äga en pryl och låna ut den någon gång då och då, och att äga en pryl men aldrig själv använda den. I det senare fallet kan FB vägra ersättning med hänvisning till att det är fel person som står som ägare. Att ni sen vägrar inse detta faktum kan inte jag göra något åt.

Jag moraliserar inte om det ena eller det andra. Men det är så tråkigt att se ett j---a gnällande på försäkringsbolagen när 18-åringen klotat farfars R1:a och att de sviniga försäkringsbolagen vägrar pejja ersättning för detta. Jag tycker inte det minst synd om dessa individer.

Edit: Bara för att det inte står att de nekar ersättning så betyder inte det att det inte gäller. Så fungerar det inte.

Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Colony skrev:
Så bara för ni tycker att det är en skenförsäkring fast det inte är det.. så ska jag ha den på mig själv och paya 40 50 lakan om året? nej tack så mycket respekt ger jag inte folk som ändå har fel :confused:
Nej, vi tycker att du ska köpa den hoj och det försäkringsskydd du har råd med, är det verkligen så jävla svårt att fatta?
Vi tar det en gång till eftersom budskapet tydligen inte gick hem sist:
Jag vill åka Lamborghini Miura (visst är dom läckra!) men har inte råd, därför åker jag Renault. Att jag (genom fb:s indelning i åldersgrupper med varierande premier) ska bidra till de försäkringskostnader som spolingar på skenförsäkrade sporthojar åstadkommer är detsamma som att spolingarna tillsammans slantar av för en Miura åt mig . Är du/ni villig att göra det?
I sådant fall ska jag börja leta nere i Europa! :D

Gällande dessa folk som "ändå har fel":
Många av dom åkte knarr medan du fortfarande hängde i pungen och dinglade, tror du verkligen att alla dessa personers åkande i alla dessa år har genererat ett kunnande som är noll? Om du tror det varför kommer du då överhuvudtaget hit? Varför börjar du då ens fråga? (det var du som startade tråden)
Kom in i matchen så kommer du att bli betydligt trevligare bemött, just nu är jag rädd att de flesta betraktar dig som ett moppefucko som borde stannat bland mopparna.
Jag brukar ibland i dessa situationer (tro inte att du är först) vädja till SH:are att ge snubben en andra chans och därför vädjar jag till dig att tänka till lite.

Froven skrev:
Enl. de försäkringsbolag jag varit i kontakt med är det INTE skenförsäkring att ställa ett fordon på någon i SAMMA hushåll, och därigenom få en behagligare premie. Detta förutsätter att man är skriven på samma adress, vilket förhoppningsvis diskvalificerar de flesta över 24 år. ...
Jag tror inte ens att dom använder den nomenklaturen. Tror det heter nåt seriösare än "skenförsäkring" på deras språk. Men det hör inte hit vad dom kallar det.
Likförbannat är det ju snyltande på sina äldre vänner det handlar om. Återigen det där med "försäkrat intresse".

BlueNote skrev:
Om vi säger såhär. I dom försäkringspapper jag har läst har dom aldrig sagt att kör någon annan person än snubben som står som ägaren hojen nekar vi ersättning. ...
Det var inte så länge sen det var en tråd uppe om en skenförsäkrare som blev utan stålar om jag inte minns fel. Snubben var rätt ledsen ska jag säga. Nån som hittar tråden?

Sen vill jag bara säga att jag fullt ut accepterar inställningen att man vill ha sporthoj för att "den är vacker" eller för att posera med även om jag aldrig skulle "sjunka så lågt" (ta inte illa vid er). Men jag kan inte acceptera skenförsäkrandet. Det är ett jävla parasiterande på sina äldre kamrater. :fatta! De kamrater som man borde vara rädd om då dessa har massor av erfarenhet som de oftast gärna delar med sig av. Själv ska jag sluta dela med mig så länge jag vet att jag har att göra med skenförsäkrare.

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Robban_C

Jo det är klart det kan vara skillnad från fall till fall. Om man bor i sthlm å registrerar på mormor i norrland så förstår jag att försäkringsbolaget wajnar.(GÄLLER INTE TRAFIKFÖRSÄKRING!)

Om det nu står i försäkringsvillkoren att ENDAST ägaren får köra hojen så gäller försäkringen även för andra förare dock med förhöjd självrisk.

Jag vet inte säkert, (orkar inte kolla upp nu) men jag tror att vagnskadeförsäkringen även gäller med förhöjd självrisk även fast föraren inte ens har körkort för fordonet. Trafikförsäkringen gäller absolut oavsett vad. Dock så kan man diskutera vagnskadeförsäkringen.

Last edited:

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
gör såhär:
Köp den snyggaste sporthoj ni har råd med, ställ av den och rulla den till er favvokorvmoj, där drar ni igång den å tokrusar tills era polare tvingats isäng av sina föräldrar. Då tar ni eran flashiga mobiltelefon och ringer hem för att be mor eller far om pötthjälp för att få hem hojen. Sen om några år när era töntiga polare (som åker CB400 idag) lärt sig köra och åker på bandagar för att köra skiten ur sina 1000cc gixxers ställer ni på eran feta sporthoj och åker till depån å ställer er och varvar sådär coolt som bara ni kan eftersom ni övat i flera år!

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
BlueNote skrev:
Jo det är klart det kan vara skillnad från fall till fall. Om man bor i sthlm å registrerar på mormor i norrland så förstår jag att försäkringsbolaget wajnar.
De skiter i var du eller dina släktingar bor. De "wajnar" ( :rolleyes: ) när de tror att försäkringstagaren inte är den egentlige ägaren. Du borde själv förstå att de inte rabatterar din försäkring med, typ, 80% bara för att du bor hemma hos mamsingen och papsingen.

Om det är din motorcykel så måste du försäkra den. Om du försäkrar den på någon annan så är det en skenförsäkring. Är det din motorcykel?

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Bingo skrev:
De skiter i var du eller dina släktingar bor. De "wajnar" ( :rolleyes: ) när de tror att försäkringstagaren inte är den egentlige ägaren. Du borde själv förstå att de inte rabbaterar din försäkring med, typ, 80% bara för att du bor hemma hos mamsingen och papsingen.

Om det är din motorcykel så måste du försäkra den. Om du försäkrar den på någon annan så är det en skenförsäkring. Är det din motorcykel?

Jag talade inte för mig själv. Menade mer på hur jag uppfattat det. Blir lite trött på alla diskustioner om försäkringar... det kan diskuteras i evigheter.

Colony

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
Ingen just nu
Men det är alltid så jälva tråkigt här när man försöker få hjälp med nått?!!?!?! för det första vet ni väl inte hur min ekonomi ser ut? men för det andra så är jag ute efter billig försäkring... och sen för det tredje så nej jag ska inte köra ostrypt och köra över 10 pensionärer i 250 km/k och behöva betala nårra mijloner i böter.. nejnej.. varför kör ni själva sporthojar med dyra försäkringar? många av er själva har ju inte ens råd att ha dom försäkrade och kör bara på trafik.. soo hell yeah.. denna tråden va inget bra att starta alls.. trevligt mc folk här inne #finns undantag# tack hejhej

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Oj då nån som blev sur för att han inte fick medhåll ?

Jag läser gänra fortsättningen i denna tråd. :corn

Angående argumentet att många bara kör med trafikförsäkring och inte hel är väl för att det helt enkelt lönar sig om man inte klotar alltför ofta?

Sen var ett tidigare argument att trafikförsäkringen alltid gällde och det gör den men om man läser idet finstilta i många försäkringsbolags vilkor så kan man få betala en självrisk som är rätt krafitg även på trafikdelen.

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Colony skrev:
Ska snart köpa hoj " 18 år mellanklasshoj" och har ändå inte kommit fram till hur det är med försk... finns det något enda bolag som reggar på 25 kw sen mellanklasskort?
Leta upp telenummer till så många bolag du kommer på och ring runt. Det lönar sig!! Både priserna och villkåren varierar väldigt mycket mellan de olika bolagen.

Colony skrev:
Vi ringde Lf om en r6a för nårra månadersen.. då va det basförsäkring som stod på min far 53år men andra fick köra den... helförsäkring/helår 14 000 kr
Skall andra få köra hojen brukar premien gå upp en hel del, 14000:- låter nästan billigt efter omständigheterna! =)

Colony skrev:
Sen är det detta mej hojval... impotera ska jag göra en 00-01a

någon av dessa

Kawasaki Zx6r Ninja 111 hk
Honda Cbr 600 Fs 109 hk
Suzuki Gsxr 750 141 hk

vilken är bästa alternativet försäringsmässigt? Alla har inköpspriset på ca 50 000 i tyskland.. då skall den va försäkrad halvförk/halvår
Återigen, ring och fråga! De svar du får här kanske inte stämmer alls med DIN verklighet eftersom det är mycket som spelar in på försäkringskostnaderna. Förvaring, bostadsort, ålder, hur länge du haft kort osv...

Colony skrev:
Om det är nån som äger någon av dessa hojar så är ni välkommna att skriva vad ni betalar i försäkringspremie.. och vilket bolag...

Mvh /En stressad micke

Har tyvärr inte någon av dessa hojar men spanar lite på äldre GSX-R 750. Talade med IF tidigare i veckan och hos dem ska det vara helt ok att ställa av/på hojen hur mycket man vill. Det kan ju vara en lösning om det skulle bli en hög premie för dig.

Varför har du uteslutit Ducati? De har lägre effekt till fördel för din förs.premie. Dessutom är de tuffare än samtliga de hojar du nämner tillsammans! Kolla upp Ducati 750SS runt årsmod. -00 när du ändå håller på vet jag!

Lycka till.
/frekke

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Robban_C skrev:
Jag vill åka Lamborghini Miura (visst är dom läckra!) men har inte råd... /QUOTE]

Jag förstår din poäng och håller med om det du säger...
Men visst fan är en Lambo (för att inte tala om dess försäkring!) bra mycket dyrare än en ny sporthoj... :tomten

Colony

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
Ingen just nu
Nejdå jag har inte uteslutit duccen =) men nu har jag en r6a 03a på inköp så detta va slutet på mina frågor :hihi

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Colony skrev:
Nejdå jag har inte uteslutit duccen =) men nu har jag en r6a 03a på inköp så detta va slutet på mina frågor :hihi

Är inte 03:an helfordonsgodkänd?
Isf får den väl inte strypas...eller är reglerna ändrade?

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
Froven skrev:
Enl. de försäkringsbolag jag varit i kontakt med är det INTE skenförsäkring att ställa ett fordon på någon i SAMMA hushåll, och därigenom få en behagligare premie. Detta förutsätter att man är skriven på samma adress, vilket förhoppningsvis diskvalificerar de flesta över 24 år.

Stämmer bra det, pratade med bilsport & mc om hur jag ska få en vettig premie och då föreslog han detta för mig.

Jag bor dock inte hemma så jag satsar på en 20+ hoj me classic försäkring. Det blir perfekt som första hoj. :tummenupp

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
skoteridioten skrev:
... Men visst fan är en Lambo (för att inte tala om dess försäkring!) bra mycket dyrare än en ny sporthoj... :tomten
Det är förvisso sant. Men du förstod ju vad jag menade.

<drygläge>
Dessutom är det ju ingen idé att jag skriver att "Jag skulle hellre köra Corvette men har inte råd..." eftersom jag har råd med en sån. :D Men inte tid att ta hand om ett till fordon. :gnissla
</drygläge>

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...