Blir tårögd snart =(

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Det som talar imot det senaste dravlet är ju att en 18 åring måste köra med 34hk strypning enligt lagen, ingen ska innbilla mig att hans farsa vill ha en sådan hoj, mao så är det fler lagbrott på gång.
Jag tror allt är påhittatade fantasier av en snorig unge som ligger på sängen hemma med en packe svenska Bike tidningar och drömmer.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Colony skrev:
1. Nej men det jag menar är att ni säger att jag inte har råd till att äga en sporthoj.... men det har ni egentligen själva inte!! fatta det.. attt kör man halv eller trafik så får man ju inte ut nått! har men då egentligen råd att äga en sån dyr hoj? SVAR NEJ

2. sen kommer jag fortsätta köra hoj i framtiden..

3. men eftersom vi pratat med Lf typ 5 gånger nu... så tror jag nog dom vet mer om vad som är rätt å fel i försäkringar än vad ni gör här.. det har jag ju förstått själv.. ni kör era egna oskriva regler och tror själva på dom.. det e ju patetiskt...
1. Inte har råd. Hmm. Nu ska vi se här. De hojar som jag äger är samtliga betalda. Dessutom är jag god för att köpa ytterligare en hel hög hojar utan att behöva låna.
Hmm. Inte har råd? Jag har alltså jävligt mycket råd och jag betalar för mig enligt fb:s åldersindelade premiesystem. Så jag tycker inte att du ska komma och säga att du minsann har råd när du i själva verket inte är beredd att slanta för dig utan istället väljer snyltvägen.
Sen kan man ju diskutera huruvida premiesystemet är bra eller inte, framförallt eftersom en större andel av dödsolyckorna har skett med förare i min ålder i år än tidigare men det är liksom en annan diskussion. Vem vet, systemet kanske förändras med tiden. Eller olyckorna sjunker med tiden och det vore ju bra. :tummenupp

2. Jag var just rädd för det. Men å andra sidan kanske du har vuxit upp då. Det tar ju olika lång tid för olika folk att mogna. (inget illa men i det!)

3. Ja, du jag säger då det. Du har alltså pratat 5 gånger med en säljkåt säljare, antagligen utan att ha talat om hur brukandet egentligen ska fördelas och så tror du att det dom säger är det som gäller. Det som säljarna säger är möjligen rätt utifrånde premisser du presenterar men....
Eftersom du vet så mycket så behöver du säkert inte några fakta men för andra intresserade:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=56728
Den tråden handlar främst om skenförsäkringar och dess definition samt påföljder. Kan väl passa på att nämna att OM på Trygghansa som omnämns i tråden förhoppningsvis kommer med mer fakta (om han orkar med alla mina frågor), dock främst om andra delar av försäkringsdjungeln än skenförsäkring.
Det var faktiskt dina idéer som gjorde att jag ställde de där frågorna till fb så nån nytta kan man säga att du (indirekt) gjort! :tummenupp

Återigen:
Mina förslag då?
Jag har alltså kommenterat dina idéer och belyst dom med fakta den ena gången efter den andra men mina båda förslag till dig har du inte kommenterat trots att de var seriöst menade och trots att jag påmint dig gång på gång.
Just nu tror jag att du undviker att kommentera mina idéer eftersom det då skulle avslöja att du inte alls endast har för avsikt att posa med R6:an. Jag tror att du inte kan kommentera mina utmärkta idéer utan att avslöja att du egentligen vill ha en R6:a för att blågasa med och därigenom är just den stora olycksrisk som fb kalkylerar med.
Kommentera mina förslag och bevisa att jag har fel!
Förslagen var alltså:
1. Köp en äldre hoj och klä den med ballt lackade kraschisar så får du poserlooken till reapris. Dessutom med en unik lack och slipper alltså se en annan likadan i vartannat gathörn.
Den här är faktiskt gjord så:
http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=3093
Visserligen en äldre hoj och huruvida lacken är ball kan diskuteras men det är upplackade kraschisar.
2. Nöj dig med billigare försäkringsomfattning.
Alternativ 1 kan dessutom med fördel kombineras med alternativ 2 för att ge ännu lägre kostnader.
Seså, kommentera nu dessa och bevisa att mina antaganden här ovan är felaktiga!

Silwer:
Du kan då uttrycka dig. :D

P@trik:
Jag ska tänka på´t ett tag. Egentligen skulle man satsa på en nyare knarr om man ska ha en dyngsprättare men...
Men framförallt så har jag ju myyycket att göra med de hojar jag har.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Alltså, ni adresserar en skolpojke som rejsar en 400RR med 90 "häst" i en klass som han inte riktigt vet vilken det är... :rolleyes:

Alltså ett KRON-moppefucko.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Robban_C skrev:
1Silwer:
Du kan då uttrycka dig. :D
Just ja angående 500 2t, nej inga stora tillverkare finns kvar, miljökrav har gjort att 4t blivit allt vanligare.
Dels så har 250 2t blivit den klass som är nåt och även där härjar 4tare sen några år.
Men visst en 500a kan suga musten ur en i skogen på nolltid, de är för mycket för de alra flesta om man vill göra nåt annat än att busa.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bingo skrev:
Alltså, ni adresserar en skolpojke som rejsar en 400RR med 90 "häst" i en klass som han inte riktigt vet vilken det är...
Det var därför jag frågade efter tydligare spec vad det var för hoj. Jag är visserligen inte så inne i rr men jag har i alla fall inte hört talas om nån klass för 400 cc. Har svårt att komma på några knarrar som passar på beskrivningen också. Men vad vet jag?

Silwer:
Jo, en 500 är säkerligen för mycket för mig också. Det skulle nog egentligen vara nån av de där mindre 4-t som finns idag. Nån av de "mindre värsta". Men men...

HanneZ

Guest
Man får väl köra 400 4t i 250 2t klassen lr nåt sånt? Kanske? lr?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
HanneZ skrev:
Man får väl köra 400 4t i 250 2t klassen lr nåt sånt? Kanske? lr?
Jo, det stämmer. Alla som tävlar vet vilken klass de tävlar i. Alla, utan undantag.

Sen, nittio häst i en 400 :lol

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
ja 90 hk låter onekligen som en lite väl hög siffra för 400cc, som torde vara 4 takt då, om man ska dra slutsatser att han tävlar i 250, om man ens fick köra 400 4t i den klassen, vill inte utala mig om det, låter någon som har verklig koll stå för det svaret.

Om jag inte har räknat helt fel så är det en litereffekt på ca 225 "häst"

det luktar allt lite :tomten

Robban_C:

Personligen tyckte jag att din "upplackade kraschkåpshoj" var klockren!

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Här får man höra att man inte har råd... ja jisses, att köra halvförsäkrat är en kalkylerad risk. Jag har råd att skrota hojen och gå vidare men jag har inte lust att pröjsa 20 000 extra per år för en helfösäkring, då kan jag totalklota en hoj vart femte år istället.

Svara på robbans frågor istället för att ducka, och att köra en R hoj strypt... suck.

Gött med 90 hk i en 400:a, :D :näsblod :rolleyes:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
84superbee:
Tack. :tummenupp

Felix:
Jag håller med dig om att det verkar kalkon att köra en R strypt eftersom trottlingsegenskaper och register säkerligen blir lidande men ska man köra lagligt så...
Men jag anser nog att ostrypt eller strypt är ett av de mindre problemen här.
Nu skiter jag i det här, ska ta en dusch och tvätta av mig lite glasfiberdamm från kraschisar! (apropå dyra kåpor etc)

Edit: Skulle också vilja ha en 400 4-t med 90 hk. Ett kort räkneexempel:
En 400 på 90 pållar (225 literhästar) bör i rimlighetens namn varva mer än en 600 (200 literhästar). Om jag inte misstar mig så ligger väl redline runt 15-16 krpm på en värst-600:a idag? För att få ut ytterligare 10-11% litereffekt måste varvtalet höjas med minst lika mycket, dvs till sisådär 16500-17600 rpm. Vilket yl!
Nu SKA jag duscha! :)

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
84superbee skrev:
...han tävlar i 250, om man ens fick köra 400 4t i den klassen...
Nä, det är max 250 2t eller 400 cc 4t i 250 SP. Det finns inga som tävlar med 400:eek:r. Inga :lol

Colony

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
Ingen just nu
kan tala om för er att jag tävlar inte i RR utan det är min kompis honda cbr 400 som vi kör med på bana.... och ja det är 90 kusar i den ja...

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Colony skrev:
kan tala om för er att jag tävlar inte i RR utan det är min kompis honda cbr 400 som vi kör med på bana.... och ja det är 90 kusar i den ja...

90 "häst"? Inte illa. Vilka banor och vilka tider?

Intressant teori där om råd och inte. Det där hörnet som du ganska snabbt målar in dig i börjar bli lite genant eller?

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
Alla skenförsäkringsexperter här får ni en liten kort story att fundera på: Kalle är sugen på en ny hoj och bestämmer sig för att sälja sin. Sagt och gjortm ut med annons på allas våran blocket och en intressent vid namn Balle vill köpa den. Problemet är att Balle har inget körkort, så Balles kompis Pucko får köra hem den åt Balle (kalle o pucko är båda ca 20). Pucko är ett pucko så vad gör han, jo han klotar Balles nya fina hoj när de nästan är hemma...

Hojen är såld, pengar överlämnade mm mm, men ägarbyte har inte skett rent tekniskt till vv. F-bolaget verkar nästan VILJA att Kalle ska använda sin försäkring för att fixa hojen. TROTS att den är såld, inte ägaren som kör, inte inom familj/släkt osv.. Allt är fel helt enkelt, alla argument ni brukar ha går här åt fanders! Hojen är ju tom mer än "skenad" i detta läge...!!

Poängen är att ni som "vet" så mycket att inget kommer betalas ut och du blir skyldig mångmiljonbelopp och hamnar i finkan för bedrägeri osv.. Var får ni allt ifrån? konkreta exempel? För efter allt jag har hört här på detta forum om hur viktigt det är att ha allt i sin ordning, trodde jag f-bolaget skulle garva o säga skyll er själva...

Ps. Försöker inte försvara skenare men gillar bara inte när folk inte har ett enda (oftast) konkret exempel på hur det verkligen går till. Ds.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suomalainen skrev:
Ps. Försöker inte försvara skenare men gillar bara inte när folk inte har ett enda (oftast) konkret exempel på hur det verkligen går till. Ds.
Vad vet du om hur många "konkreta exempel" jag har?

Försök fatta att vad som verkligen händer i varje enskilt ärende bestäms av en tjänsteman på försäkringsbolaget.

Fan, en del vill verkligen inte begripa - hoppas jag; för kan ni inte begripa är ni riktigt jävla enfaldiga :kocko

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bingo skrev:
Vad vet du om hur många "konkreta exempel" jag har?

Försök fatta att vad som verkligen händer i varje enskilt ärende bestäms av en tjänsteman på försäkringsbolaget.

Fan, en del vill verkligen inte begripa - hoppas jag; för kan ni inte begripa är ni riktigt jävla enfaldiga :kocko

kocko på dig själv du... som du ser skrev jag OFTAST, du måste inte ta allt personligt. Självklart är det olika personer som handhar olika ärenden. Men detta fall är så solklart fel att det i mina ögon inte går att tolka det olika för f-bolagen. Hur puckad än den tjänstemannen än är... De har väl ändå vissa regler att gå efter!

Du är typisk sån som vet allt och håll käften ni andra som säger något annat... fan försök hålla en öppen diskussion! Förklara istället hur det kan ha gått till som det gjorde du som vet så mycket istället för att slänga ut en kocko smiley, för som du ser är VERKLIGEN allt totalfel, skenförsäkrat gånger 829843...

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Suomalainen skrev:
Alla skenförsäkringsexperter här får ni en liten kort story att fundera på: Kalle är sugen på en ny hoj och bestämmer sig för att sälja sin. Sagt och gjortm ut med annons på allas våran blocket och en intressent vid namn Balle vill köpa den. Problemet är att Balle har inget körkort, så Balles kompis Pucko får köra hem den åt Balle (kalle o pucko är båda ca 20). Pucko är ett pucko så vad gör han, jo han klotar Balles nya fina hoj när de nästan är hemma...

Hojen är såld, pengar överlämnade mm mm, men ägarbyte har inte skett rent tekniskt till vv. F-bolaget verkar nästan VILJA att Kalle ska använda sin försäkring för att fixa hojen. TROTS att den är såld, inte ägaren som kör, inte inom familj/släkt osv.. Allt är fel helt enkelt, alla argument ni brukar ha går här åt fanders! Hojen är ju tom mer än "skenad" i detta läge...!!

Personen ifråga är skyldig att lösa en försäkring innan han/hon ger sig av med sin nyförvärda hoj, om man inte kommer överens om med säljaren att köra hem på dennas försäkring (varför man nu skulle göra det) och skriver överlåtelsedatum en dag senare.

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Freppa skrev:
Personen ifråga är skyldig att lösa en försäkring innan han/hon ger sig av med sin nyförvärda hoj, om man inte kommer överens om med säljaren att köra hem på dennas försäkring (varför man nu skulle göra det) och skriver överlåtelsedatum en dag senare.

Det var just det som gjordes... hur smart det var med fakta i hand är en annan diskussion.

Det är dit jag vill komma, hojen var försäkrad på en helt annan person än nya ägaren (hojen är såld när pengar och kvitto överlämnas och då är det köparens ansvar att försäkra som du säger), och det var inte ens nya ägaren som körde osv osv.
Alla korten är lagda på bordet till f-bolaget. Enligt resonemangen i denna tråd mfl borde inte f-bolaget behöva mer än titta på alla fakta mer än 2sek för att komma fram till att det inte ska betalas ut något...

Dvs all denna skrämsel propaganda som fördrivs på detta forum saknar nog saklig grund, visst åker skenare dit men det är nog en svindlande liten del. Det var poängen med inlägget...

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...