blir tokig! alltid massa fel!

CBRDea

Trying is the first step towards failure
Gick med
25 Mar 2003
Ort
i ett grönt hus vid en fotbollsplan i gbg
Hoj
Fireblade Tiger Edition
Exakt så hade jag det, brände två helt nya batterier innan jag kom på att laddregulatorn var skrot. Låter man den gå på tomgång funkar det men om man varvar lite så att den ska ladda lite då k..ar det ur,
 

Tellet

medlem, ja
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
cbr 600 -93 F2
CBRDea skrev:
Exakt så hade jag det, brände två helt nya batterier innan jag kom på att laddregulatorn var skrot. Låter man den gå på tomgång funkar det men om man varvar lite så att den ska ladda lite då k..ar det ur,


ahhaa!
såå då får jag försöka hitta en laddregulator då? eller ska jag försöka med ett friskt batteri innan? om du har någon sådan över så får du sälja den till mej :) :tomten
 

CBRDea

Trying is the first step towards failure
Gick med
25 Mar 2003
Ort
i ett grönt hus vid en fotbollsplan i gbg
Hoj
Fireblade Tiger Edition
Testa med nån mc-skrot eller nåt sånt, det finns piratdelar att köpa, tror jag gav 1300:- för min. Pajjade två helt nya batterier medans jag kollade vad som var fel. När jag satt på ett nytt batteri så funkade den ungefär en vecka innan det blev exakt samma fel igen. Den la helt av när jag petade ner ett par växlar och skulle köra om och jag fick tuffa hem på tomgång, batteriet var helt uppsvällt när jag kom hem, tur att jag ordnade billiga batteri. Så mitt råd är att kontrollera så att du är 100% säker på att det INTE är regulatorn innan du byter batteri
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Hade det varit generatorn som varit felkällan så hade den inte gett 14V på tomgång. Då hade det inte varit någon skillnad på batterispänningen med eller utan motorn igång.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Ett nytt batteri kostar 130 kr på Biltema!

Sök på Blyackumulatorer :)

Mät hur stort ditt batteri är i mm. Ta med siffrorna till Feltema och ta det strösta som rymmer inom dina mått.

Lätt som en pannekaka med sylt!
 
Last edited:

Tellet

medlem, ja
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
cbr 600 -93 F2
Eldstorm skrev:
Hade det varit generatorn som varit felkällan så hade den inte gett 14V på tomgång. Då hade det inte varit någon skillnad på batterispänningen med eller utan motorn igång.


humm.. okey! men! generator och regulator är väll inte samma sak? så generatorn fungerar men regulatorn är det fel på om jag fattat allt rätt? jaja ska införskaffa ett billigt batteri nu iaf :) finns det flera regulatorer som passar till min hojj kanske?
 

speedhunter

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Skövde/Värnamo
Hoj
Suzuki GSX600F -01
kanske kan vara volt-regulatorn som ni andra snackar om, men är det någon/några lampor i belysningen som pajat?, på en fzr600 jag hade vart voltregulatorn sönder o då paja i princip alla glödlampor, men motorn var inte det minsta påverkad av det, fast det var iofs en yamaha, kanske inte likadant konstruerat. :va
 

Tellet

medlem, ja
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
cbr 600 -93 F2
booya!

var och köpte ett batteri nyss! 119:- på biltema! :yoparty
nu funkade hojjen galant :)
är hur sugen som helst nu och måste ut med den! men kommer den ta skada nu när jag kör på den eftersom jag inte fixat regulatorn än? det kommer troligtvis ta några dagar och kan inte vara utan hojjen så länge! batteriet som sitter i kommer troligtvis pajja igen?! men ska ringa runt till skrotarna nu och se om man kan åka och hämta en regulator.. men kan jag köra under tiden?
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Tellet skrev:
booya!

var och köpte ett batteri nyss! 119:- på biltema! :yoparty
nu funkade hojjen galant :)
är hur sugen som helst nu och måste ut med den! men kommer den ta skada nu när jag kör på den eftersom jag inte fixat regulatorn än? det kommer troligtvis ta några dagar och kan inte vara utan hojjen så länge! batteriet som sitter i kommer troligtvis pajja igen?! men ska ringa runt till skrotarna nu och se om man kan åka och hämta en regulator.. men kan jag köra under tiden?
Mc-batteri - har syra i sig som man rinna ut när man svänger i kurvorna

Blyackumulator - har "skum" i sig som inte behöver fyllas på eller läcker ut.

Du köpte blyackumulatorn va?

Kul att du är lite rätt på vägen!

Eller kan de vara så att bara var batteriet som var knas?

/En som inte riktigt vet
 

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 690 SMC
Jag skulle lyssna på CBRDea, han verkar ha råkat ut för samma sak. Tänkte även på det han skrev att det fungerade en vecka när han böt batteri. Skulle gissa att du kan köra en stund med ett nytt, men jag skulle inte vilja köra runt speciellt länge med vetskapen att betteriet kan säcka när som helst. Jag vet inte, men det känns som ett blyack kan explodera om man utsätter det för för stark laddning under längre stunder. Skulle jag köra skulle jag absolut kolla upp det för att vara "säker".
Har inte råkat ut för problemet själv, men vet att batterisyra är elakt...

// Wip
 

Tellet

medlem, ja
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
cbr 600 -93 F2
Mark skrev:
Mc-batteri - har syra i sig som man rinna ut när man svänger i kurvorna

Blyackumulator - har "skum" i sig som inte behöver fyllas på eller läcker ut.

Du köpte blyackumulatorn va?

Kul att du är lite rätt på vägen!

Eller kan de vara så att bara var batteriet som var knas?

/En som inte riktigt vet


tänkte köpa mc-batteri men de var förstora! allihop:) så det blev ett sånt annat! tur i oturen :)
japp! men får se om detta batteri ryker också! det kan väll inte explodera? nu börjar jag fundera här!? batteriet sitter juh precis under min snorre juh! :( usch ja!

jaja.. tack ska ni alla ha som hjälp mej lista ut problemet :) yeeehaa! imorrn blir det en redig tuuur! :hihi :hihi
 

Tellet

medlem, ja
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
cbr 600 -93 F2


tror jag hittat regulatorn nu! bifogar en bild.. regulatorn blir väldigt varm under körning! svinvarm! så nu måste jag väll vara 100%ig på att det är den som är pajj? eller?` :confused: :va
ska höra med skrotarna här runt fall dom har en till övers! hej å håå :)
 

Bifogat

  • varm_sak.jpg
    varm_sak.jpg
    104.1 KB · Visningar: 218

CBRDea

Trying is the first step towards failure
Gick med
25 Mar 2003
Ort
i ett grönt hus vid en fotbollsplan i gbg
Hoj
Fireblade Tiger Edition
Ska det inte vara nåt som liknar kylflänsar på den där :va
Mitt batteri såg ut som det skulle poppa när som helst när jag tog bort sadeln andra gånegn, jag skulle byta den regulatorn innan jag gav mig iväg på mer äventyr, Inte kul att leda hojen åtta km i skinnställ i tjugofemgradig värme :näsblod Jag vet av personlig erfarenhet...
 

CBRDea

Trying is the first step towards failure
Gick med
25 Mar 2003
Ort
i ett grönt hus vid en fotbollsplan i gbg
Hoj
Fireblade Tiger Edition
Tellet skrev:
kan säga dej de att det var ett X antal folk som kollade åt mitt håll när jag kom åkandes :hihi åkte 4 mil tutandes :hihi

Råkade ut för nåt liknande när jag körde på färjan till Lysekil. Tutade på ett jävla pucko som bar sig åt som ett svin, drog näven lite väl hårt i ratten och nån sladd pajjade, tutan hängde sig hela vägen på färjan. Jag plockade isär ratten på väg över och drog ur sladden till tutan. Nu skulle väl allt vara frid och fröjd...
Men ånej! När jag startade bilen drog tutan igång, hela vägen av färjan till första busskuren där jag stannade och plockade säkringen, kul kul :rolleyes:
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Tellet skrev:
tror jag hittat regulatorn nu! bifogar en bild.. regulatorn blir väldigt varm under körning! svinvarm! så nu måste jag väll vara 100%ig på att det är den som är pajj? eller?` :confused: :va
ska höra med skrotarna här runt fall dom har en till övers! hej å håå :)
Den ska bli varm! Utbytes har kropp i alu med kyflänsar.
Prova att rengöra den gröna ledningens kabelsko med lite smärgel,
se även till att plåten som regulatorn sitter på är ordentligt jordad till ramen.
Men förmodligen måste du byta regulator, finns på Touringbutiken.
 

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Skogarna...
Hoj
Såld...
Tellet skrev:
varit ute och kollat batteriet nu..
när tändningen är av visar batteriet 12 volt..
men när den är på visar det zero! då måste det väll vara någon kortslutning? faan jag är helt värdelös när det gäller el och massa sladdar hit och dit :död

tror inte det är laddningsgeneratorn eftersom hela systemet är helt dött! inte ett skit fungerar..

Jag tippar på jordfel eller nåt, eftersom det funkar när du tutar. Strömen leds runt problemet.

Edit: Tar tillbaka det, läste inte ela tråden..
 
Last edited:

Tellet

medlem, ja
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
cbr 600 -93 F2
sådär!

nu är en regulator på väg hem till mej :) se om det hjälper! provade med att koppla ur den.. hojjen funkade med den urkopplad.. så kan man köra med den urkopplad med? någon som provat? eller vad kan hända?
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Tellet skrev:
nu är en regulator på väg hem till mej :) se om det hjälper! provade med att koppla ur den.. hojjen funkade med den urkopplad.. så kan man köra med den urkopplad med? någon som provat? eller vad kan hända?


det är den som ovandlar från växel till likström väl? Den styr också så att du inte får för hög volt från generatorn som kan skada saker. Förmodligen laddar den inte nu heller?
 

Tellet

medlem, ja
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
cbr 600 -93 F2
DJM skrev:
det är den som ovandlar från växel till likström väl? Den styr också så att du inte får för hög volt från generatorn som kan skada saker. Förmodligen laddar den inte nu heller?



jaha :) okey! då är det nog inte så bra att köra med den urdragen.. då vet jag :)

jaa den är sönder.. mina batterin som jag stoppar i blir som ett poppcorn efter en stund..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top