blir tokig! alltid massa fel!

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Robban_C skrev:
Japp. Den lille elektrikern som brukar hitta alla gamla fordon förr eller senare. :rofl
Pertan
Hade man däremot kunnat komma in mellan bryggan och själva regulatordelen så hade man åtminstone kunnat mäta upp att bryggan är korrekt men som sagt, regulatorn är ju oftast ingjuten. :gnissla
Att hojen går piss och att det kan ha med regulatorn att göra det köper jag men någon kabel ut finns det väl då den sköter själva reglerandet och det var den jag tänkte man kunde mäta på.
Men varför blir noll volt när tändningen vrids på, det är inte okej och luktar kortis dålig kontakt eller allmänt elkulfel, du kan det här bättre än mig Robban det är av egen snålhet jag brukar börja söka billig fel före dyra.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag har inte koll på om just denna regulator avviker men de flesta har bara 3 kablar in för faserna från generatorn samt plus ut och jord i höljet. Dom reglerar ju inte i ordets rätta bemärkelse eftersom det inte finns någon möjlighet att styra generatorn som på en bil. Dom skulle snarast kallas "laddningsbegränsare". Alltså svårt att "komma åt" mellan likriktningsdelen och regleringsdelen. Tyvärr.
Och ja, jag börjar oftast också med billiga fel om det inte är uppenbart att det är nåt annat. :)
Jag ska läsa om tråden men just nu ska jag se på tv.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Sådärja. Reklampaus i tevetittandet. :)

Har gått igenom tråden och reagerar över några saker:
Du får 0 v när du slår på tändningen. Detta beror på nån av följande orsaker:
*Batteriet ruskigt oladdat. Testa att ladda och se om det hjälper.
*Batteriet ruskigt ihjäl. Dvs utslitet. Men du har ju testat ett nytt.
*Kronkortslutning nånstans. Brukar märkas på att nåt kablage blir varmt och luktar illa.
Finns liksom inga fler möjliga orsaker till att spänningen går ner till 0 då du slår på tändningen.
Jag utgår från att startmotorn inte heller fungerar eftersom batterispänningen faller så mycket bara av tändningen.

Om nu spänningen faller så mycket pga en kortslutning eller liknande så är det antagligen förklaringen till varför regulatorn blir så varm. Antagligen blir generatorn också övervarm av överbelastningen men du har inte märkt det.

Hmmmm, du skrev nåt om att du köpte ett batteri som inte var ett hojbatteri. Vad menar du med det?
Om det ex vis var ett gelbatteri för larmsystem eller liknande så är det inte avsett för de strömmar som förekommer i en hoj.
 

Tellet

medlem, ja
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
cbr 600 -93 F2
oj, glömt att uppdatera lite här :rolleyes:
efter att jag böt batteri och regulator så fungerar elen i systemet igen!! men det ända felet nu är juih att motorn lägger av efter att den blir varm.. när den är kall går den toppenbra men efter att den blir varm (efter ca 10 min) då: varven minskar ---> börjar gå på mindre cylindrar ---> allt blir stegvis sämre och avtar till slut! och om man väntar en stund så den blir lite kallare.. är det bara att köra nån minut igen.. så allt detta behöver juh inte längre vara något elfel eller? men eftersom den strulade innan och inte kört nått efter så..

batteriet jag stoppat i är ett billigt biltemabatteri.. sånt underhållningsfritt för 180 spänn..

måste bara fråga en sak också.. blinkers fram går det in tre kablar.. en av dessa är juh kapad (med flit :kocko ).. varför har dom gjort så?
 

Tellet

medlem, ja
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
cbr 600 -93 F2
ingen ingen ingen har nått förslag? får nog lämna in skiten på verkstad ändå.. mc-kompaniet tog 550 timmen :3freak men ingen fara.. ska ju börja sommarjobba så :) :död
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ditt problem verkar ju numer vara ett motorproblem.
Min gissning är att spolarna håller på att ge sig men börja med att (återigen) mäta spänning över batteri:
1. Avslagen motor 12-13 v.
2. Motor på lite varv och avslaget lyse 14-14,5 v.
3. Med motor på tomgång och påslaget lyse så kan man acceptera nästintill samma som värde som du fick i mätning 1.
Om dina spänningar stämmer med detta så kan du vara 99,9% säker på att batteri, regulator och generator fungerar som dom ska. Men mät gärna dessa värden även när motorn är så varm att den går piss.

Men som sagt, är nästan säker på att dina spolar är på jäsken.
 

Tellet

medlem, ja
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
cbr 600 -93 F2
nu är deen fixad! :) yeehaaa! fy satan :) allt för att den inte fick bensin tillräckligt :D men nu är det fixat! körde 5 mil nu ikväll :) och imorrn kommer det bli mycket meeer!! lala tack ska ni alla ha!
 

Sharadkingboy

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Ort
vbg
Hoj
nada
Robban_C skrev:
Jag vill inte vara otrevlig men om du nu är "rätt bra på el" så kan du ju förklara vilket fel på generatorn som kan orsaka att regulatorn styr ut generatorn för mycket så generatorn överladdar?
Låt mig förklara:
Generatorn styr inte hur mycket det ska laddas. Det gör regulatorn. Det finns inte ens några funktioner i en hojgenerator som gör att den själv kan styra hur mycket det ska laddas. Det närmsta man kommer är förmagnetiseringen i en bilgenerator (förekommer mig veterligen inte alls på japanska hojar) men förmagnetiseringen styrs likförbannat av regulatorn.
De flesta hojgeneratorer är rena 3-fas generatorer utan intern styrning av laddningen (kan tänka mig att något fåtal påkostade hojar har "riktig" generator, typ BMW, Honda guldvinge med fler).

Det är just detta som är problemet med el i fordon. Alla wanna-be-elektriker som är "rätt bra på el" men egentligen inte har koll på verkligheten och sen kopplar hejvilt (eller kommer med direkt felaktiga råd på forumet).
alltså vad är ditt problem?! Är du bäst eller tror du att du är bäst eller vad är frågan!?
Något fel är det ju. Jag tänker inte ens tjata emot om du bara är ute efter massa bråk och traggande emot mig.
Vad jag vet med bilar, så finns det regulator OCH generator. Du har även en brygga på bilar, vet ej om man har det på mc, jag skrev inte att man hade det heller, utan det var ett förslag, hajar du.
OM det är som på en bil, så kan mycket väl en riktare på bryggan gå sönder och där med få fel fas-förskjutning som resulterar i överladdning och följder som komponenter därefter får ta skada av, eller har jag fel "mr perfect"
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Tellet: :tummenupp
Passa på och åk som fan nu! :)

SKB:s inlägg tänker jag inte ens kommentera mer än nedanstående eftersom han uppenbarligen inte har läst varken sitt inlägg eller mitt ordentligt.
Han tycker illa om mig eftersom jag i skarpa ordalag har kommenterat annat dumt som han har gjort och han tror uppenbarligen att det är detta som ligger till grund för mitt inlägg ovan också.
 
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda XL600R -83
Tellet skrev:
nu är deen fixad! :) yeehaaa! fy satan :) allt för att den inte fick bensin tillräckligt :D men nu är det fixat! körde 5 mil nu ikväll :) och imorrn kommer det bli mycket meeer!! lala tack ska ni alla ha!

När du drog på så räckte inte sopppan och därför tappade du effekt
Detta gav hårt utslag genom generatorn som tappade spänning,
och likriktaren stängde ner...

Hur hittade du detta lömska fel?
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
johan.simonsson skrev:
När du drog på så räckte inte sopppan och därför tappade du effekt
Detta gav hårt utslag genom generatorn som tappade spänning,
och likriktaren stängde ner...

Hur hittade du detta lömska fel?
Det är säkert samma som med Tottes kulpåse, något elektroniskt :3freak
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top