blir tokig! alltid massa fel!

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Man kör som sagt inte utan laddregulator.
Och nån yrade om att ett öppet batteri läcker ur sig syra i böjarna. Hört talas om att hojar lutas inåt i böjarna? Hört talas om jämvikt mellan centrifugalkraft och tyndkraft? :D
Förr var alla batterier öppna, konstigt att inte dom läckte ur sig all syra i första rondellen. :) :7peta
Med andra ord är en del hojbatterier öppna och fyllda med syra i flytande form medan andra (dyrare) är slutna och fyllda med syra i geléform (och därmed åtminstone någorlunda läcksäkra).
 

rike

Alla bikers är mina kompisar!
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Arjeplog
Hoj
Triumph Explorer, ET 340 -83,
Hej. Med tanke på alla mystiska fenomen skulle jag tippa på jordfel. Ett rent elände att leta rätt på var jordfelet ligger dock.

Lycka till
 

David_lab322

David
Gick med
16 Jan 2005
Ort
Skara
Hoj
GSX750R/1100R
Hej

Har också ett el problem.
Tror min laddningsregulator gick sönder med men jag böt hela generatorn i stället med samma regulator i. För spolen var bränd på den gamla och nu har jag även haft sönder den nya generatorn efter ca 6 mil. Är det möjligt att spolen i generatorn kan brännas sönder pga laddningsgeneratorn?

Mvh David
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Inte alls orimligt. De flesta hojar har ingen likriktning i generatorn, det sker i laddregulatorn (som alltså borde heta likriktarregulator eller nåt annat kufiskt). Om en eller flera dioder i bryggan är kortade så kommer generatorn att få jobba med en eller flera faser halvt eller helt kortslutna. Generatorn jobbar rätt hårt när den jobbar mot en kortslutning. :)

Varför böt du generatorn och satte dit den gamla likriktarn när du misstänkte att det var likriktarn? Det låter ungefär som han som stod under en lyktstolpe en lördagkväll och letade efter dörrnycklarna. En patrullerande byling kom förbi och frågade om han ville ha hjälp. Efter att de letat en stund utan resultat frågade bylingen om det verkligen var där han hade tappat nycklarna. "Nej det var därborta men det är ljusare att leta här". :7peta
 

Coola Ola

Guest
Robban_C skrev:
Man kör som sagt inte utan laddregulator.
Och nån yrade om att ett öppet batteri läcker ur sig syra i böjarna. Hört talas om att hojar lutas inåt i böjarna? Hört talas om jämvikt mellan centrifugalkraft och tyndkraft? :D
Förr var alla batterier öppna, konstigt att inte dom läckte ur sig all syra i första rondellen. :) :7peta
Med andra ord är en del hojbatterier öppna och fyllda med syra i flytande form medan andra (dyrare) är slutna och fyllda med syra i geléform (och därmed åtminstone någorlunda läcksäkra).

En gelack. är dock att föredra, klotar man med ett öppet batteri så rinner garanterat syran ut. Om man slangar eller göra stoppies ofta så är det nog inte så bra med ett öppet batteri heller.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Helt korrekt men efter vad jag förstod så var det ju böjarna det gällde. Och jag håller med dig vad gäller klotning men wheelies eller stoppies hinner inte läcka ut syra. Om man inte åker miltals :) på en toffla förstås.
 

Tellet

medlem, ja
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
cbr 600 -93 F2
nu har jag satt i nya laddregulatorn och ett nytt batteri!
allt funkar riktigt bra de 10 första minutrarna.. sen blir det fel igen! laddregulatorn blir svinvarm! går knappt ta på den och sen börjar de lukta! har alltid stängt av den dåå direkt.. så.. laddregulatorn måste få förmycket el eller nått sånt eftersom den blir för varm?

tacksam för svar :)
 

JaDeM

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
sverige
Hoj
Gixxer Fighter 96:a
Tellet skrev:
nu har jag satt i nya laddregulatorn och ett nytt batteri!
allt funkar riktigt bra de 10 första minutrarna.. sen blir det fel igen! laddregulatorn blir svinvarm! går knappt ta på den och sen börjar de lukta! har alltid stängt av den dåå direkt.. så.. laddregulatorn måste få förmycket el eller nått sånt eftersom den blir för varm?

tacksam för svar :)


inte brått på kablarna till regulatorn så dom kortsluter??
har du följt kablarna hela vägen o kollat så dom e hela
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag antar att du menar kablarna mellan regulator och batteri.
Kablarna mellan generator och regulator orsakar inte värme i regulatorn.
Och avbrott orsakar inte värme. Det låter snarare som om det är kortis nånstans, typ mellan regulator och batteri. Men det borde ju resultera i uppeldade kablar eftersom batteriet då ger "lite" ström genom kortslutningen.
Hursomhelst så kan avbrott inte ge detta fel, snarare tvärtom.
Har nån hållit på och kopplat hejvilt i elsystemet på den där hojen eller är det en orörd knarr?
När "den lille elektrikern" har härjat i ett gammalt fordon så kan allt möjligt intressant uppstå. Har just redit ut lite hempul i elen i en gammal traktor och i en sån finns det sannerligen inte mycket till elsystem. Likförbannat lyckas folk koppla så galet att man undrar vad dom håller på med.

Edit: Börja från början med att mäta upp generatorn, kablaget generatorn -> regulator, regulator -> batteri etc. Kan du inte mycket om fordonsel själv så kanske du ska leta rätt på nån som kan. Tyvärr rätt sällsynt, de flesta kan bara koppla utan att förstå hur bitarna fungerar.
 
Last edited:

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Tellet skrev:
.. så.. laddregulatorn måste få förmycket el eller nått sånt eftersom den blir för varm?
Vad jag kan tänka mig är orsaken till att laddningsregulatorn blir onormalt varm (om den nu blir det): Kortslutning eller för lågt motstånd i kretsen.
Normalt blir den rätt så varm (kylflänsar förekommer på regulatorn/likriktaren på många modeller). Kontrollera att du inte har några läckströmmar som orsakar att generatorn "max:ar" och ger för hög spänning till regulatorn.
Se nedanstående bild:
OBS: Tändningen skall vara i läge OFF när du mäter.

Jag antar att du hade batteriet fulladdat (med en batteriladdare) när du kopplade in den nya regulatorn. (Annars får den jobba hårt och blir gode varm...)
Kontrollera att plåten på regulatorn är riktigt jordad. Mät spänningen över batteriet när motorn är igång. Har du tillgång till en tångamperemeter kan du mäta stömmen som går i hela batterikretsen och jämföra med någon annan hoj för att se om det är normalt. Saknar du tångamperemeter finns det en möjlighet att mäta strömmen i serie med instrumentet, men det är möjligt att säkringen i mätinstrumentet går då (oftast 10A).
 

Bifogat

  • LÄCKSTRÖM.jpg
    LÄCKSTRÖM.jpg
    53.9 KB · Visningar: 1,688
Last edited:

Sharadkingboy

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Ort
vbg
Hoj
nada
He he

Du kan ju alltid sätta på en fläkt på regulatorn=)
Du torde ju kunna mäta upp regulatorn och få reda
på hur pass den är hel eller inte. Vidare så låter det
som att ngt är fel i generator och därmed överladdar.
Du kan mäta motståndet i hela elsystemet, dels när
nyckeln är av och sedan när nyckeln är på.
Om du bott lite närmare hade jag gärna hjälpt dig,me
är ju bit från skåne, är dock rätt bra på el.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Sharadkingboy skrev:
Du kan ju alltid sätta på en fläkt på regulatorn=)
Du torde ju kunna mäta upp regulatorn och få reda
på hur pass den är hel eller inte. Vidare så låter det
som att ngt är fel i generator och därmed överladdar.
Du kan mäta motståndet i hela elsystemet, dels när
nyckeln är av och sedan när nyckeln är på.
Om du bott lite närmare hade jag gärna hjälpt dig,me
är ju bit från skåne, är dock rätt bra på el.
Jag vill inte vara otrevlig men om du nu är "rätt bra på el" så kan du ju förklara vilket fel på generatorn som kan orsaka att regulatorn styr ut generatorn för mycket så generatorn överladdar?
Låt mig förklara:
Generatorn styr inte hur mycket det ska laddas. Det gör regulatorn. Det finns inte ens några funktioner i en hojgenerator som gör att den själv kan styra hur mycket det ska laddas. Det närmsta man kommer är förmagnetiseringen i en bilgenerator (förekommer mig veterligen inte alls på japanska hojar) men förmagnetiseringen styrs likförbannat av regulatorn.
De flesta hojgeneratorer är rena 3-fas generatorer utan intern styrning av laddningen (kan tänka mig att något fåtal påkostade hojar har "riktig" generator, typ BMW, Honda guldvinge med fler).

Det är just detta som är problemet med el i fordon. Alla wanna-be-elektriker som är "rätt bra på el" men egentligen inte har koll på verkligheten och sen kopplar hejvilt (eller kommer med direkt felaktiga råd på forumet).
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Gren skrev:
Jag trodde det hette centripetalkraft och inte centrifugalkraft?
Centrifugalkraft är kraften som är riktad från centrum och ut i periferin vid en cirkulär rörelse. Centripetalkraften är dess motriktade kraft, dvs verkar mot centrum.

Exempel (principiellt, inte helt cirkulär rörelse).
Alltså, tar man en skarp kurva med hojen och åker ut i skogen så kan man konstatera att centrifugalkraften var för stor i förhållande till centripetalkraften. Klarar man kurvan är de lika stora.
 

Gren

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Växjö
Hoj
XT 600
Eldstorm skrev:
Centrifugalkraft är kraften som är riktad från centrum och ut i periferin vid en cirkulär rörelse. Centripetalkraften är dess motriktade kraft, dvs verkar mot centrum.

Exempel (principiellt, inte helt cirkulär rörelse).
Alltså, tar man en skarp kurva med hojen och åker ut i skogen så kan man konstatera att centrifugalkraften var för stor i förhållande till centripetalkraften. Klarar man kurvan är de lika stora.

Enligt min fysikbok så är centrifugalkraft ett något misslyckat försöka att förklara centripetalkraften. Eftersom jag inte själv var någon höjdare på fysik så tar jag stöd vid Susning.nu som förklarar ungefär på samma sätt som fysikboken. M a o, centrifugalkraften existerar bara som begrepp, inte som kraft.
 

Tellet

medlem, ja
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
cbr 600 -93 F2
ska pröva alla era förslag nu i helgen!
har även börjat med att plocka isär nästan allt och börjat inse att något har gått lös på kablarna.. hittat blinkerskablar som varit kapade.. varför... ? ...!! och för en stund sen rök min 25 kw strypning :jisses
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Om jag fattat rätt så har du 12 volt vid batteriet och när du vrider på tändningen så blir det 0 volt.

Vrid på tändningen och på med instrumentet, sen plockar du ut säkring för säkring så kanske du hittar kretsen som felar och behöver inte riva hela hojen.
Händer det ingenting när du plockar ut säkringarna så gå vidare md ljus och blinkers reläer.

Det där med tutan lät kul, har du jord eller + vid knappen? prova att kolla jordanslutningar särskilt den mellan styre och ram har du ingen så prova att bygga en går tillfälligt bra i garaget med startkabel mellan gaffel och ram.

laddnings regulatorn måste gå att mäta upp
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Tellet skrev:
... något har gått lös på kablarna...
Japp. Den lille elektrikern som brukar hitta alla gamla fordon förr eller senare. :rofl
Tror vi har diskuterat det tidigare i tråden. :D

För övrigt får man väl gratulera till att mitt i alltihop ha fått fler kw. :tummenupp


Pertan:
Regulatorn innehåller ju både likriktarbrygga för 3 faser och elektronik för reglering av generatorn. Eller egentligen elektronik för styrning av hur mycket man ska nyttja av det generatorn kan reglera. Det är som sagt endast bilar och ett fåtal hojar som har regelring av själva generatorn men jag tror det är ointressant här. Regulatorn är med nåt fåtal undantag en ihopgjuten "black box". Det intressanta är att man knappast kan mäta en laddregulator med en multimeter och få fram värden si och så. Däremot skulle man givetvis kunna mäta regulatorn om man kunde simulera generatorns 3 faser och sen belasta regulatorn motsvarande laddning och normal strömförbrukning men det börjar ju bli lite överkurs här.
Hade man däremot kunnat komma in mellan bryggan och själva regulatordelen så hade man åtminstone kunnat mäta upp att bryggan är korrekt men som sagt, regulatorn är ju oftast ingjuten. :gnissla
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top