Blocket-människor

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Sålde en båt oxå som jag ville ha 55k för. Billigt satan. Nyrenoverad 90 hästare med Garmin plotter etc. Köpte den för 55k, 2 år tidigare utan plotter o med en sleten 60hk.
Fick ett mail av en kille som skrev hur båtarna har sjunkit i pris o att han ger 30K.
Svarade "dra åt helvete"

Då skrev han att jag kan behålla båten o sitta runka i den, bla bla bla.

Sålde den någon dag senare utan prut av en norrlänning som åkte 100 mil

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Sålde en båt oxå som jag ville ha 55k för. Billigt satan. Nyrenoverad 90 hästare med Garmin plotter etc. Köpte den för 55k, 2 år tidigare utan plotter o med en sleten 60hk.
Fick ett mail av en kille som skrev hur båtarna har sjunkit i pris o att han ger 30K.
Svarade "dra åt helvete"

Då skrev han att jag kan behålla båten o sitta runka i den, bla bla bla.

Sålde den någon dag senare utan prut av en norrlänning som åkte 100 mil

Eller så låter man bara bli att svara på mail man tycker är oseriösa.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Prova jobba med kundkontakt, då ser alla dagar ut sådär från 07 på morgonen. :hihi

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
Jag har genom åren sålt en hel del bilar via främst blocket. Kan säga att atityden hos folk som svarar på annonser har försämrats väldigt mycket.

I höstas la jag ut en bil som var billigast i hela landet. Skambuden haglade som vanligt in. Efter ungefär 2 veckor så var jag ganska less på alla idioter.

En kille skrev ungefär såhär: Jag tar den för 40 tusen och då kommer jag och hämtar den ikväll. (10tusen under utsatt pris). Okej tänkte jag. Får se om det är ytterligare en snackpåse.

Killen kom och jag frågade direkt: Ska vi gå och skriva papprena då?
Nä men jag vill ju provköra bilen först?. Nej nej du skulle ta den för 40 direkt nu ikväll. ska du börja provköra och gorma då är priset 50!

Han köpte inte bilen!

Grejen är den att när folk inte ens kan vara trevilga utan kort och halotrevligt ska göra affärer då blir jag en svår och jobbig jävel att ha och göra med.

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Annonserade ut mina föräldrars husvagn för några år sedan. Fick några mail och telesamtal från presumtiva spekulanter.
hade lagt ut den för 40' vilket var medelpris för en sådan vagn. Fick ett mail där jag idiotförklarades för att jag lagt ut en gammal husvagn för 40' som han tyckte borde kosta max 20'. Resulterade i ett svarsmail från mig där jag länkade samtliga annonser från blocket med likadan husvagn och årtal. Alla låg i prisspannet 38-45' så att han skulle kunna upplysa fler försäljare om att de var idioter. Skickade ett mail till efter två dagar där jag upplyste honom om att en idiot köpt vagnen för 38'. Fick inget svar......:3freak

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Tusan vilken skjuts denna tråden fick då?
Mycket uppdämt, verkar det som...

En bekant hade sin bil ute på annons - alldeles för dyrt, och han ignorerade alla skambud.
"Intressekoll" skulle man kunna säga - om man inte visste att ordet är förbjudet.

Han körde som vanligt med bilen till och från jobbet - och vart en dag påkörd bakifrån så att bolaget troligen skulle lösa in bilen.
Inte ledsen direkt, men han loggade in på Blocket för att ta ner annonsen.

För skojs skull så tog han ett par av alla dessa bisarra prutmail och svarade helt kort: "OK" till skambuden.
Nu vart det besvärligt. Somliga ville vänta med att göra upp affären till löning, andra blev misstänksamma och levererade tusen frågor på den givna hästen, någon skulle ringa runt till kompisar för att ordna pengar, återigen andra ville inte stå för sitt skambud utan skulle nu pruta ytterligare - fortfarande utan att ha sett bilen.

Visst, i detta fallet var bilen så smälld att den plötsligt inte ens var värd sina skambud längre, men sensmoralen är att inte ta illa vid sig av skambuden - det saknas ofta något att backa upp dem med.

Jag annonserar inte med telefonnummer längre. Mailen man får säger ganska bra vem man kan lägga mer tid på, och vilka man skall hålla sig ifrån.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Skulle sälja en 125:a i höstas. Köparen undersökte, provkörde och la sedan ett prutat bud. Jag accepterade, och vi skakade hand på affären. När jag sedan konstaterade "att då skriver vi väl papper nu då" ville han helt plötsligt "sova på saken". Hörde aldrig av honom igen. Jävla underligt beteende...

Smagatusk

Guest
Nöjet är att svara spydigt på oseriösa mail eller sms... :D:D

Jag skulle sälja min ZX7R förra vintern. Fick ett nonchalant mail med ett skambud, inget hej eller nånting undertecknat "Per"-nånting... Svarade tillbaka något spydigt. Fick sen ett låååångt mail tillbaka på danska om att jag var en oseriös säljare och hans bud bara var ett förslag och bla bla bla... Jag svarade att hade han bemödat sig med en lite trevligare framtoning så hade vi kunnat förhandla, och att jag nu aldrig kommer att sälja hojen till honom.

Var dock tvungen att kolla upp vem han var; en Kawasakihandlare i Danmark. :(

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag skulle sälja min ZX7R förra vintern. Fick ett nonchalant mail med ett skambud, inget hej eller nånting undertecknat "Per"-nånting... Svarade tillbaka något spydigt. Fick sen ett låååångt mail tillbaka på danska om att jag var en oseriös säljare och hans bud bara var ett förslag och bla bla bla... Jag svarade att hade han bemödat sig med en lite trevligare framtoning så hade vi kunnat förhandla, och att jag nu aldrig kommer att sälja hojen till honom.

Var dock tvungen att kolla upp vem han var; en Kawasakihandlare i Danmark. :(

Förhoppningsvis lärde han sig någe.... De tog ju skruv på han iaf... Seriöst kan man fråga om det går att prisförhandla å inte börja me att bestämma pris... Helt annan sak att komma å titta på objektet å sen om det är någe att klaga på prisförhandla...

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jag la ut en annons på blocket där jag skänkte bort lite äldre tv-apparater (det vill säga tjocka tv-apparater).
Efter några dagar får jag ett mejl sedan ett samtal där det var en nybliven student som var mycket intresserad av en av tv-apparaterna, han skulle bara "ordna" till något sätt att forsla tvn på då han bodde 3 kilometer ifrån mig, han skrev några idéer om någon vagn och så. Tänkte några dagar på det och skickade sms till honom att vill han verkligen ha tvn kan jag köra den till honom under kommande helg. Blev helt tyst. Var tyst i säkert 2-3 veckor och får ett sms: Ja hej jo men det skulle vara bra. Jag svarade att då du inte svarat inom rimlig tid är nu tvn slängd. Får då ett långt sms som innehöll ungefär: Ja men förlåt förlåt förlåååååååt mig jag har inte haft mobilen igång och så är det mycket med skolan å så, snälla förlåt mig, jag vill ju ha tvn.
:dummer

bloom

Guest
la ut min z800 för 68 000:-, fick ett sms. hämtar den i morgon om det går bra. Ja visst du är välkommen svara jag.
killen ringer dagen efter och pratar med brytning och säger att han är på väg. ok lite förutfattade meningar om hur detta skall gå till.

Han dyker upp och är jätte trevlig, berättar att han inte hunnit tagit körkort än.
han varken provkörde eller pruta, upp på släpet och affären va över på 3 min.

Positiv blocket upplevelse :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Don't even get me started... Jag är övertygad om att man möter de absolut värsta människorna som över huvud taget går att hitta på just blocket. Jag avskyr att sälja saker på blocket, numera har jag hellre skiten kvar än att sälja på den blocket just för att jag hatar att deala med alla dessa idioter. Men det är klart, ibland måste man bli av med grejer och då får man bita i det sura äpplet...

Sålde en gammal volvo 850 för en tid sedan. Jävligt risig var den, solblekt rödrosa, krockbulig i höger bakflygel och synkringarna i lådan så slitna att man inte kunde växla på högre än tomgångsvarv utan att det skrapade. Men den startade troget, gick att köra och var besiktigad, påställd och skattad i typ ett halvår till så jag tänkte att någon kanske vill köpa den billigt, köra ett halvår och sen skrota aset så slipper jag göra det själv.

La ut bilen för 3000 kr. Biiiig mistake... Blev helt jävla nerringd av folk som ville pruta ytterligare och inkorgen svämmade över av skambudsmail... Till slut blev jag uppringd av en snubbe som sa att han skulle ta den. Vi kom överens om en tid när han skulle komma, och givetvis dök han inte upp. Hörde inte av sig, svarade inte i telefon, ingenting. Tröttnade och lät nästa spekulant som sa att han skulle ta bilen komma och titta. Givetvis väljer idiot nummer ett att dyka upp just då jag visar bilen för den andre spekulanten, bara sisådär sex timmar för sent... Och så blir idiotfan arg för att jag håller på att sälja bilen till någon annan och kräver mig på stålar för soppan som han ju kört upp i onödan :dummer Givetvis vägrade jag detta, men då blir snubben hotfull och hans två polare som han bara "råkar" ha med sig i bilen likaså. Vågade inte käfta emot och gav föraren en hundring. Hans polare tyckte då jag skulle betala mer men då sa jag att det fick räcka. Föraren accepterade, men innan de drog kommer hans polare och kör... ansiktet typ en centimeter ifrån mitt och väser att "hade det varit mig du gett en hundring för detta hade du fått slicka mina skosulor"... Tja, vad säger man?

Vänder mig åter till spekulant nummer två som lovat att ta bilen, men nu börjar han pruta... Jag orkar ärligt talat inte med skiten längre utan går med på att ta 2500 för bilen. Vi kör till grannbyn för att ta ut pengar, men nu plötsligt vill köparen bara ge 2300... Jag blir då förbannad och skäller ut aset som då börjar be på sina bara knän för "hans familj är ju sååå fattig och de måste ha en bil blablabla...". Tja, är man beredd att sälja sin värdighet för 200 spänn så kanske man verkligen är desperat, vad vet jag. Jag föreslog då att jag kunde ställa av bilen innan ägarbytet så att skatten gick åter till mig, så kunde han själv välja om han ville riskera att köra oskattat och det gick han med på. Men ja, att man ens orkar bry sig om att pruta hundralappar på en bil för ett par tusen... :huvet :dummer

Sålde min RD350 för ett tag sedan då den ändå bara stod i garaget och samlade damm. Tyckte det var bättre att den gick till någon som bättre uppskattade den. Jag visste vad jag ville ha om det skulle bli någon affär, och jag skrev i annonsen ungefär att "Om du vet någonting om de här hojarna och om du är seriöst intresserad, då vet du nog också ungefär vad de är värda. Så kom med realistiska bud och vänligen bespara mig skambud". Jag valde även att skriva ut mitt telefonnummer men bad folk respektera att jag jobbar udda tider och således inte önskar bli uppringd utan enbart mailad/smsad. Biiig mistake again... Ringer en människa klockan sex på morgonen dagen efter (la ut annonsen sent på kvällen så den hade väl typ precis hunnit bli publicerad) och undrar "vad är pris kåmpis??"... Ja du, jag har ett hum om vad den är värd men kom med ett bud svarar jag. "Oke, jag gerr fem" Eeh, nej tack. Adjö. Snubben började då telefon, sms och mailterrorisera mig med sitt jävla femtusenkronorsbud i typ två dagar till innan han gav upp. Allvarligt talat... Fick många skambud på den hojen, folk som inte alls visste vad det var för hoj och vad den kunde vara värd. Mååånga "sista priset kompisar"...

En annan kille som hörde av sig bjöd en först en tusenlapp, sen två. För "hojen är ju gammal" :D :dummer Visade sig vara brodern till en polare, och båda är dessutom aktiva här. Kan ju bli spännande om någon av dem ser det här :D

I slutändan gick RDn till en mycket trevlig Norrman som betalade vad jag ville ha för hojen, osett och hela summan in på kontot. En av få trevliga erfarenheter jag har av blocket.se :)

Kikade runt lite på blocket för ett tag sen och fick syn på en annons, en gammal HD. Säljaren önskade byta upp sig till en sån som min. I och med att jag letar hus och ska ha råd med kontantinsats så tänkte jag att det kan ju vara värt att kolla vad han kan ge i mellanskillnad iallafall. Han hade begärt 85 papp för sin gamhoj, min är väl värd i runda slängar 120. Jag hörde av mig och frågade vad han kunde ge i mellanskillnad. Då skrattar idioten och säger "nä, ska nån ha pengar emellan så är det jag. Sett många hojar som din som gått för ca 60k"... Snabb koll på blocket avslöjade att den absolut billigaste softail HDn låg ute för 89, och då var det en äldre hoj med mindre motor, fler mil och absolut noll utrustning. Verkligen basic basic standardmodell utan godis. Visst, man kan ju köpa det billigaste skitet på hela blocket om man nu vill det. Men att jämföra min hoj med en sån rakt av och tro att priset ska vara ännu lägre, då har man nog inte full koll på läget...

Det var bara ett axplock av alla idioter jag mött på blocket...

Last edited:

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Hoj
Honda 500 AF
Det har jsg gjort fast hjälpe en vän aldrig mer säger jag. Under dom 5 min jag pratade kom det ca 30 samtal jätte jobbigt undviker sådana billiga annonser de ringer som tokar. Sen skriver man ej bes ej skatt osv. Så kommer det är den bes skattat men då LÄS annonsen.

Jo, nog finns det människor som är helt knasiga när de ska köpa hojar och annat.
Men du "elvedin", jag accepterar att du kanske har svårt att själv läsa och skriva, fast i ärlighetens namn - om du skriver lika illa i dina annonser du lägger ut som det du skriver i den här tråden, så är det ändå liite förståligt att människor ställer en massa konstiga frågor om objektet.

/H

Last edited:

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Hoj
Honda 500 AF
Köpte en Triumph Sprint för några år sedan. Säljaren accepterade att jag prutade från 50 000:- till 45 000:-, med anledning av att en annan intressent varit och tittat på hojen och lagt 5 000:- i handpenning... och sedermera aldrig hörts av (!?) Säljaren fick därmed ändå sina 50 000:- som han begärde :D

/H

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Jag tycker inte om att ha med dessa galningar att göra och säljer därför helst inga fordon. Det brukar kännas som mindre besvär att hysa inte längre behövda och små pengar värda fordon - eller fordon man egentligen inte behöver/vill ha än att genomlida påtvingad kontakt med alla dessa "deplorables".

Senast något såldes via annons sköttes inledande konversation via anonym mailadress och 90% av svaren slängde jag omgående.

Skall jag köpa något ställer jag relevanta frågor för att söka utreda om såväl objekt som säljare är ok - är inte båda att anta varandes tillfyllest tackar jag för given tid och info och lägger ned det spåret. Låter helst bli att spilla tid på såväl idioter som objekt som inte är vad idioterna försöker framställa dem som - livet är för värdefullt för att slösas på sånt.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Jag gör det enkelt, lägger mig billigast på blocket. Om någon prutar så säger jag nej, du får nog leta upp en som är billigare.

Brukar inte ta så lång tid och få det sålt om priset är rätt.

Bästa jag har varit med om var då jag la ut en xj. Ett ljushuvud mailar in och bjuder halva priset mot vad den är ute för. Ringer upp honom och frågar vad han motiverar budet med. Jo, men jag vill ju egentligen inte ha en sådan.....

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jag tror dock att vi män bara får lightversionen av drägget. För ca 10 år sedan la min dåvarande tjej ut sin golf på blocket. Risig men fungerande. Billigast i Sverige. Naturligtvis blev hon fullständigt nedringd med folk som tyckte bilen va värd en fjärdedel av annonserat pris. Men inte nog med det, hon fick dessutom en hel hög med beundrare som ville träffa henne trots att dom inte hade en aning om vem hon va. Jo men absolut, golfen är bara en front för en desperat kontaktannons! :hihi

Det ringde dessutom en stolle som frågade om hans mamma fick plats i bagaget :D

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
En av mina bilar behöver säljas, men jag drar mig för att lägga ut den på Blocket. KVD vore bekvämare, men samtidigt ger det kanske mindre i plånboken. Att det är en elbil lär inte minska antalet idiotiska frågor...

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!