Don't even get me started... Jag är övertygad om att man möter de absolut värsta människorna som över huvud taget går att hitta på just blocket. Jag avskyr att sälja saker på blocket, numera har jag hellre skiten kvar än att sälja på den blocket just för att jag hatar att deala med alla dessa idioter. Men det är klart, ibland måste man bli av med grejer och då får man bita i det sura äpplet...
Sålde en gammal volvo 850 för en tid sedan. Jävligt risig var den, solblekt rödrosa, krockbulig i höger bakflygel och synkringarna i lådan så slitna att man inte kunde växla på högre än tomgångsvarv utan att det skrapade. Men den startade troget, gick att köra och var besiktigad, påställd och skattad i typ ett halvår till så jag tänkte att någon kanske vill köpa den billigt, köra ett halvår och sen skrota aset så slipper jag göra det själv.
La ut bilen för 3000 kr. Biiiig mistake... Blev helt jävla nerringd av folk som ville pruta ytterligare och inkorgen svämmade över av skambudsmail... Till slut blev jag uppringd av en snubbe som sa att han skulle ta den. Vi kom överens om en tid när han skulle komma, och givetvis dök han inte upp. Hörde inte av sig, svarade inte i telefon, ingenting. Tröttnade och lät nästa spekulant som sa att han skulle ta bilen komma och titta. Givetvis väljer idiot nummer ett att dyka upp just då jag visar bilen för den andre spekulanten, bara sisådär sex timmar för sent... Och så blir idiotfan arg för att jag håller på att sälja bilen till någon annan och kräver mig på stålar för soppan som han ju kört upp i onödan
Givetvis vägrade jag detta, men då blir snubben hotfull och hans två polare som han bara "råkar" ha med sig i bilen likaså. Vågade inte käfta emot och gav föraren en hundring. Hans polare tyckte då jag skulle betala mer men då sa jag att det fick räcka. Föraren accepterade, men innan de drog kommer hans polare och kör... ansiktet typ en centimeter ifrån mitt och väser att "hade det varit mig du gett en hundring för detta hade du fått slicka mina skosulor"... Tja, vad säger man?
Vänder mig åter till spekulant nummer två som lovat att ta bilen, men nu börjar han pruta... Jag orkar ärligt talat inte med skiten längre utan går med på att ta 2500 för bilen. Vi kör till grannbyn för att ta ut pengar, men nu plötsligt vill köparen bara ge 2300... Jag blir då förbannad och skäller ut aset som då börjar be på sina bara knän för "hans familj är ju sååå fattig och de måste ha en bil blablabla...". Tja, är man beredd att sälja sin värdighet för 200 spänn så kanske man verkligen är desperat, vad vet jag. Jag föreslog då att jag kunde ställa av bilen innan ägarbytet så att skatten gick åter till mig, så kunde han själv välja om han ville riskera att köra oskattat och det gick han med på. Men ja, att man ens orkar bry sig om att pruta hundralappar på en bil för ett par tusen...
Sålde min RD350 för ett tag sedan då den ändå bara stod i garaget och samlade damm. Tyckte det var bättre att den gick till någon som bättre uppskattade den. Jag visste vad jag ville ha om det skulle bli någon affär, och jag skrev i annonsen ungefär att "Om du vet någonting om de här hojarna och om du är seriöst intresserad, då vet du nog också ungefär vad de är värda. Så kom med realistiska bud och vänligen bespara mig skambud". Jag valde även att skriva ut mitt telefonnummer men bad folk respektera att jag jobbar udda tider och således inte önskar bli uppringd utan enbart mailad/smsad. Biiig mistake again... Ringer en människa klockan sex på morgonen dagen efter (la ut annonsen sent på kvällen så den hade väl typ precis hunnit bli publicerad) och undrar "vad är pris kåmpis??"... Ja du, jag har ett hum om vad den är värd men kom med ett bud svarar jag. "Oke, jag gerr fem" Eeh, nej tack. Adjö. Snubben började då telefon, sms och mailterrorisera mig med sitt jävla femtusenkronorsbud i typ två dagar till innan han gav upp. Allvarligt talat... Fick många skambud på den hojen, folk som inte alls visste vad det var för hoj och vad den kunde vara värd. Mååånga "sista priset kompisar"...
En annan kille som hörde av sig bjöd en först en tusenlapp, sen två. För "hojen är ju gammal"
Visade sig vara brodern till en polare, och båda är dessutom aktiva här. Kan ju bli spännande om någon av dem ser det här
I slutändan gick RDn till en mycket trevlig Norrman som betalade vad jag ville ha för hojen, osett och hela summan in på kontot. En av få trevliga erfarenheter jag har av blocket.se
Kikade runt lite på blocket för ett tag sen och fick syn på en annons, en gammal HD. Säljaren önskade byta upp sig till en sån som min. I och med att jag letar hus och ska ha råd med kontantinsats så tänkte jag att det kan ju vara värt att kolla vad han kan ge i mellanskillnad iallafall. Han hade begärt 85 papp för sin gamhoj, min är väl värd i runda slängar 120. Jag hörde av mig och frågade vad han kunde ge i mellanskillnad. Då skrattar idioten och säger "nä, ska nån ha pengar emellan så är det jag. Sett många hojar som din som gått för ca 60k"... Snabb koll på blocket avslöjade att den absolut billigaste softail HDn låg ute för 89, och då var det en äldre hoj med mindre motor, fler mil och absolut noll utrustning. Verkligen basic basic standardmodell utan godis. Visst, man kan ju köpa det billigaste skitet på hela blocket om man nu vill det. Men att jämföra min hoj med en sån rakt av och tro att priset ska vara ännu lägre, då har man nog inte full koll på läget...
Det var bara ett axplock av alla idioter jag mött på blocket...