Blocketskojare... igen

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Vet inte om ja tycker telefon ger ett seriösare intryck precis...

När ja sålde min RF900R för ett par år sedan satte ja ut den 23, sänkte till 19 ett par veckor senare.. Hade ett par olika som ringde om "sista pris?" å "ja har bara 11 tusen" och "ja har bara 13 tusen".. Köp en vespa då! Fattar inte hur man tänker.. Hade dom ringt å sagt "ja kan bara betala 18 som mest" hade man kunna tänka på de, men 11??? Idioter...

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Hoj
Sparkcykel
Nåt som jag iaf tycker är värre än folk som inte dyker upp är typer som har en snedvriden syn av vad bra skick innebär. Sist drog jag iväg 18 mil enkel med släpkärra på skitvägar för att mötas av ett lik, ett lik jag inte ens orkade att pruta på. Oj glömde visst att kåpan var silvertejpad, att det satt en datorfläkt istället för originalet osv. Var ärliga istället, repor är acceptabelt på en gammal hoj, silvertejp är också ok om man inte glömmer att tala om det.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Jag köpte frugans hoj av en i Sundsvall, sisådär 40 mil enkel resa. Pratade med säljaren länge över telefon och gjorde upp. Hade jag därefter åkt upp och kommit fram bara för att upptäcka att han sålt hojen till någon annan trots att jag tydligt deklarerat att jag köper hojen för överenskommet pris förutsatt att den överensstämde med beskrivningen, då hade han tamefan åkt på en sån sjujävla vinge att klockorna stannat.

Nu blev det affär i mitt fall så man kanske inte ska generalisera utan gå lite på intryck och magkänsla...

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Jag stör mig på att människor inte kan stava, använda sig av punkt/kommatecken, uppge relevant information i annonsen så som antal ägare, import/icke import, inte har någon bild och ingen beskrivning av saken i fråga med mera. Om du har problem med stavningen, skriv då det så vet jag om det är nödvändigt att ringa. Jag är inte så förtjust i att snacka i telefon med andra än mina vänner nämligen.

merciless

Mr. Slow
Gick med
16 Sep 2004
Hoj
CBR 900 RR "projekt", XT 660R, RM 250
Det finns ju onekligen mycket lustigt folk, lånade ut min mail till en polare för att kunna annonsera en hoj på blocket och skrev extra tydligt att telefonkontakt gällde. Ändå dröser det in massor av mail och oftast skrev jag vänligt att jag kan tyvärr inte förhandla om pris eller svara på specifika frågor utan det kan tas på telefon, däremot har jag bilder om seriöst intresse finns. Det lustigaste var nog den som inte var intresserad av att köpa en hoj av någon som inte har dator/internet...

Skulle köpa en bil för några år sedan och ringde säljaren när jag och mitt sällskap satt i bilen på väg dit:
-Bra, då är du här om ungefär 40 min. Säger säljaren. 30 min senare ringer han tillbaka till mig och säger att bilen är såld...

Jag brukar också säga att först till kvarn gäller men i detta fall kunde han kanske fått en budgivning om han väntat några minuter...

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Hoj
benelli 750sie
blocket och somalialand d samma lägg in en annons på en bmw då ringar dom och frågor får man tc två till samma pris.... först till kvarn får blåsa mjöl....... gammalt ordspråk........

Taxweiler

Ny medlem
Gick med
26 May 2013
Hoj
82, suzuki gs550
Nå Jimmy, vissa spekulanter är seriösa, Right :tummenupp

Annars har vi dem som avslutar med bvsa, alltså prutmån vid smidig affär.
Ringde på en musikanläggning med som sagt bvsa som legat ute i tre veckor utan att bli såld, säger att jag tar den men försöker pruta 10-15%. Då surnar annons tjejen ihop o avblåser köpet. Ursäkta mig då...

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Fattar inte, du hade varken kontrakt eller betalat hyra eller handpenning. Vill man vara seriös så räcker det inte med att snacka utan måste även visa det oxå....

Klart ägaren till lägenheten gjorde fel, dom hade ju skakat hand och kommit överens.
Vart har etiken och moralen tagit vägen?

Tråkigt men sant är att man måste vara misstänksam mot alla för att inte bli blåst.

Jejjsoft

Hertig
Gick med
23 May 2012
Hoj
CBR 600RR -04
Ett "handskak" är juridisk bindande, likaså ett muntligt avtal.
Sen va det dedär med bevisbördan...

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Nå Jimmy, vissa spekulanter är seriösa, Right :tummenupp

Annars har vi dem som avslutar med bvsa, alltså prutmån vid smidig affär.
Ringde på en musikanläggning med som sagt bvsa som legat ute i tre veckor utan att bli såld, säger att jag tar den men försöker pruta 10-15%. Då surnar annons tjejen ihop o avblåser köpet. Ursäkta mig då...

om den legat ute i TRE veckor var det väl ingen snabb affär så du kunde få den
billigare :hihi:7peta

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Enda gången jag håller en sak för någon via blocket är när personen har långt att åka och sitter i bilen påväg till mig. Annars är det först till kvarn som gäller.

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
Kardansporttourer
Ett "handskak" är juridisk bindande, likaså ett muntligt avtal.
Sen va det dedär med bevisbördan...

Enligt vem?
När det gäller köp av bostad kan du säga att du vill ha bostaden hur mycket du vill. Ord eller handskak gäller INTE! Har du inget skriftligt och underskrivet, är det inte juridiskt bindande.

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Enligt vem?
När det gäller köp av bostad kan du säga att du vill ha bostaden hur mycket du vill. Ord eller handskak gäller INTE! Har du inget skriftligt och underskrivet, är det inte juridiskt bindande.

Svea rikes lag säger det...
http://www.konsumentverket.se/foretagare/Avtal-och-villkor/Att-inga-avtal/
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...ing/Lag-1915218-om-avtal-och-an_sfs-1915-218/
Avtal är bindande
Huvudregeln är att ett avtal mellan två parter är bindande, oavsett om det är skriftligt eller muntligt. Avtal kan göras på många olika sätt, men principen är densamma. Bindande avtal föreligger när ena parten har lämnat ett anbud som mottagaren har accepterat. Men skulle köparen och säljaren bli oense, är en muntlig överenskommelse svår att bevisa. Då är ett skriftligt kontrakt att föredra. I speciella fall krävs skriftliga avtal, till exempel när man köper en fastighet eller en bostadsrätt.

Bindande avtal ska fullföljas, och kan inte ensidigt ändras eller upphävas. Ensidiga tillägg till överenskommelser är således inte heller tillåtna. Ett exempel på detta är företag som i efterhand tar ut faktureringsavgifter eller expeditionsavgifter utan att man kommit överens om detta när köpet blev bindande.

De vanligaste avtalen om till exempel köp av varor och tjänster är reglerade i tvingande konsumentskyddande lagstiftning. Att lagarna är tvingande till konsumentens förmån innebär att företaget inte kan ge konsumenten sämre villkor än vad lagen säger. Ett villkor som är sämre för konsumenten än reglerna i konsumentköplagen är inte bindande för konsumenten.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Enligt vem?
Right, Just när det gäller "bostad" är reglerna lite speciella...

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
Kardansporttourer
Svea rikes lag säger det...
http://www.konsumentverket.se/foretagare/Avtal-och-villkor/Att-inga-avtal/
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...ing/Lag-1915218-om-avtal-och-an_sfs-1915-218/
Avtal är bindande
Huvudregeln är att ett avtal mellan två parter är bindande, oavsett om det är skriftligt eller muntligt. Avtal kan göras på många olika sätt, men principen är densamma. Bindande avtal föreligger när ena parten har lämnat ett anbud som mottagaren har accepterat. Men skulle köparen och säljaren bli oense, är en muntlig överenskommelse svår att bevisa. Då är ett skriftligt kontrakt att föredra. I speciella fall krävs skriftliga avtal, till exempel när man köper en fastighet eller en bostadsrätt.

Bindande avtal ska fullföljas, och kan inte ensidigt ändras eller upphävas. Ensidiga tillägg till överenskommelser är således inte heller tillåtna. Ett exempel på detta är företag som i efterhand tar ut faktureringsavgifter eller expeditionsavgifter utan att man kommit överens om detta när köpet blev bindande.

De vanligaste avtalen om till exempel köp av varor och tjänster är reglerade i tvingande konsumentskyddande lagstiftning. Att lagarna är tvingande till konsumentens förmån innebär att företaget inte kan ge konsumenten sämre villkor än vad lagen säger. Ett villkor som är sämre för konsumenten än reglerna i konsumentköplagen är inte bindande för konsumenten.

Detta gäller företagare, inte privatpersoner. Det är dessa som åberopas i denna tråd. Där har vi dessvärre "gråzoner".

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Detta gäller företagare, inte privatpersoner. Det är dessa som åberopas i denna tråd. Där har vi dessvärre "gråzoner".

Nej. Pacta sunt servanda gör inte skillnad på juridisk eller fysisk person.
Läs översta länken.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...