BMW R 1100 GS årsmodell 1994

NMNESD444

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2023
Hoj
---
Du fick den inte såld förra året alltså? https://www.sporthoj.com/forum/threads/Önskar-ha-reda-på-värde-på-ärvda-mc.293810

Ibland tar mc-butiker säljuppdrag, men om det är en procentuell summa eller ett fast pris har jag ingen aning om. Eller om den anses vara för gammal för dom.
Den har aldrig prövats att säljas sedan min pappa avled men att den kommer säljas har varit tanken ända sedan han avled dock har det ännu inte blivit av föränns nu när den kommer säljas i sep/okt.
 

NMNESD444

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2023
Hoj
---
Om den inte startar med laddat batteri och nytt bränsle (har den inte körts på några år så är bränslet troligen för gammalt för att få den att tända - lättflyktiga ämnensom dunstat bort) så kommer du få riktigt låga bud. Troligen är det ändå inget större fel på den. Men jag tror du måste komma till skott snart o göra dig av med hojarna. Det är ingen förmögenhet i någon av dem, kräng av o fokusera på annat som har större ekonomiskt värde. Några tusen mer eller mindre spelar ingen roll i det stora hela - blir bara stressigt att fundera på hur du skall krama ur varenda krona. Lägg upp dem här, på Blocket eller på marketplace och bli av med bekymret.
Om batteriet visar sig vara dött trotts laddning kan det då inte vara värt att köpa nytt batteri för att få igång den och på så sätt höja dess värde?
 
Last edited:

NMNESD444

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2023
Hoj
---
TS ta lite bilder på den och uppge gärna mätarställning osv.
Dom där har jag jobbat med, den kan ju vara värd allt mellan 500 spänn och 30.000:-

(ja, jag har sett allt)
Bilder och mätarställning kommer att komma efter att jag varit där nästa gång.
 

NMNESD444

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2023
Hoj
---
Så gammal o så lite värd, tveskamt att de tar den tänker jag. Till TS, du fick svar förra året redan och inget hände på ett år, lagom tills säsongen är slut dyker samma fråga upp igen. Livet kommer emellan med viktiga saker men ingen kan svara på vad du får dör den, utom om nån i tråden vill köpa den. Du verkar dessutom fundersam på priset som anges, vad vill du själv att den är värd?
Helst hade jag sett att den gick att sälja för runt mellan 20/25 till 30.000 kr ungefär men då bär den ju som flera skriver vara i körbar fungerande skick. Men säg att jag önskar få runt 22.000 kr fast det är nog en summa som även den är omöjlig i detta läge.
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Om batteriet visar sig vara dött trott laddning kan det då inte vara värt att köpa nytt batteri för att få igång den och på så sätt höja dess värde?
Motsvarande hoj i välfungerande, servat skick: 25-30000 (kanske något lägre nu när säsongen nästan är slut)
Stor service: 6000 kr
Batteri+arbetskostnad: 1000 kr
Nya däck inkl. montering och balansering: 5000 kr
besiktning: 7-800 kr
Totalt ca 13000 kr för att få den trafikduglig. Och det är under förutsättning att man inte hittar några konstigheter under resans gång. 1100-orna har väl en aptit på att käka upp splinesen på utgående axel? Kostar multum att fixa på verkstad, dyrt även om man gör det själv.

10-15000 för hojen som den står nu skulle jag säga är rimligt.
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
TS ta lite bilder på den och uppge gärna mätarställning osv.
Dom där har jag jobbat med, den kan ju vara värd allt mellan 500 spänn och 30.000:-

(ja, jag har sett allt)
ja tar den för en femhunka!.:fyllisar
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Motsvarande hoj i välfungerande, servat skick: 25-30000 (kanske något lägre nu när säsongen nästan är slut)
Stor service: 6000 kr
Batteri+arbetskostnad: 1000 kr
Nya däck inkl. montering och balansering: 5000 kr
besiktning: 7-800 kr
Totalt ca 13000 kr för att få den trafikduglig. Och det är under förutsättning att man inte hittar några konstigheter under resans gång. 1100-orna har väl en aptit på att käka upp splinesen på utgående axel? Kostar multum att fixa på verkstad, dyrt även om man gör det själv.

10-15000 för hojen som den står nu skulle jag säga är rimligt.
Ansluter mig till denna bild, förutom att batteri inkl arbete snarare är 2000kr.
1100 har vajerkoppling och 5-växlad låda, lite färre felkällor än 1150 med läckande slavcylinder och packboxläckage.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
Motsvarande hoj i välfungerande, servat skick: 25-30000 (kanske något lägre nu när säsongen nästan är slut)
Stor service: 6000 kr
Batteri+arbetskostnad: 1000 kr
Nya däck inkl. montering och balansering: 5000 kr
besiktning: 7-800 kr
Totalt ca 13000 kr för att få den trafikduglig. Och det är under förutsättning att man inte hittar några konstigheter under resans gång. 1100-orna har väl en aptit på att käka upp splinesen på utgående axel? Kostar multum att fixa på verkstad, dyrt även om man gör det själv.

10-15000 för hojen som den står nu skulle jag säga är rimligt.
Japp, dom där splinesen på 1100 behöver garanterat smörjas upp, även om inte slutväxeln år defekt. Gummidetaljer kring tank och luftburk behöver bytas ut eftersom de tenderar att bli torra som fnöske
(Fråga mig hur jag vet:gnissla)
Sammanfattningsvis blir det knappast värt pengarna att åtgärda nåt annat än nytt batteri, samt en skvätt fräsch soppa, därefter sälja den i befintligt skick. Det är en trettio år gammal hoj, så ha inte förhoppningar på att tjäna storkovan.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Japp, dom där splinesen på 1100 behöver garanterat smörjas upp, även om inte slutväxeln år defekt. Gummidetaljer kring tank och luftburk behöver bytas ut eftersom de tenderar att bli torra som fnöske
(Fråga mig hur jag vet:gnissla)
Sammanfattningsvis blir det knappast värt pengarna att åtgärda nåt annat än nytt batteri, samt en skvätt fräsch soppa, därefter sälja den i befintligt skick. Det är en trettio år gammal hoj, så ha inte förhoppningar på att tjäna storkovan.
Inte de splines Felix83 menar tror jag - sök på "r1100gs clutch spline" så dyker det verkligt stora problemet upp
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Om batteriet visar sig vara dött trotts laddning kan det då inte vara värt att köpa nytt batteri för att få igång den och på så sätt höja dess värde?
En hoj som startar, bör vara värd cirka 5 ksek mer än en som inte gör det.
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Den har aldrig prövats att säljas sedan min pappa avled men att den kommer säljas har varit tanken ända sedan han avled dock har det ännu inte blivit av föränns nu när den kommer säljas i sep/okt.

Du inte bara prickar all time low i intresset för motorcyklar över året, du lyckas dessutom ganska precis rama in svackan när modellen är som mest ointressant.

Den är inte veteran, den har inte hunnit bli camp, charmig eller ens retro.
Den är tyvärr bara gammal just nu.
Gammal, tung och tyngd av modellproblem som är dyra att komma till rätta med.

1100/1150 GS höll länge priset uppe, men har kraschat pga nyare och lättare modellskiften. De exemplaren man fortfarande ser annonseras ut för någorlunda realistiska pengar är hojar som servats, körts och servats igen.
Regelbundet. Enligt bok.

Inte hemmaservats med oljebyte en gång om året.

En Oilhead eller nyare som stått över några säsonger är en Pandoras box som man skall gå omvägar kring.

Tycker jag.

Andra tycker annorlunda. Det finns fortfarande folk som lever kvar i föreställningen om BMWs oförstörbarhet och aldrig fallande värde.

Använd dig av det! Lägg ut hojen precis som den är, med ärlig beskrivning.

"Pappa har dött. Han älskade BMWn över allt annat och jag har låtit den stå av sentimentala skäl, men nu måste den bort. Inte körd på åratal, inte ens startad.
Fixa den över vintern och var din egen McGregor till våren."

Ingen lögn där, eller hur?

Lägg nu till det magiska buzzordet TET:

"Kanske ditt redskap för TET nästa sommar. Få cyklar bär lasten lika snyggt som en GS"

Färdigt! Genom att nämna TET drar du till dig de mest imbecilla och självbedragande fåntrattar som tänkas kan - hjonen som inte ens hittar en grusväg om man inte pekar på den. Och fortsätter peka hela resan igenom ...
TET är ordet som säljer ALLT just nu.

Lägg ut för 20' som "Blockets billigast GS" och känn på intresset. Var beredd på att behöva sänka till 15' - men det kan lika gärna bli budgivning och folk som står på varandras axlar för att få överta dina problem.

Enklaste pengarna du kan tjäna på den hojen. Lägg istället din energi på något som ger dig glädje.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top