BMW R 1100 GS årsmodell 1994

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Du inte bara prickar all time low i intresset för motorcyklar över året, du lyckas dessutom ganska precis rama in svackan när modellen är som mest ointressant.

Den är inte veteran, den har inte hunnit bli camp, charmig eller ens retro.
Den är tyvärr bara gammal just nu.
Gammal, tung och tyngd av modellproblem som är dyra att komma till rätta med.

1100/1150 GS höll länge priset uppe, men har kraschat pga nyare och lättare modellskiften. De exemplaren man fortfarande ser annonseras ut för någorlunda realistiska pengar är hojar som servats, körts och servats igen.
Regelbundet. Enligt bok.

Inte hemmaservats med oljebyte en gång om året.

En Oilhead eller nyare som stått över några säsonger är en Pandoras box som man skall gå omvägar kring.

Tycker jag.

Andra tycker annorlunda. Det finns fortfarande folk som lever kvar i föreställningen om BMWs oförstörbarhet och aldrig fallande värde.

Använd dig av det! Lägg ut hojen precis som den är, med ärlig beskrivning.

"Pappa har dött. Han älskade BMWn över allt annat och jag har låtit den stå av sentimentala skäl, men nu måste den bort. Inte körd på åratal, inte ens startad.
Fixa den över vintern och var din egen McGregor till våren."

Ingen lögn där, eller hur?

Lägg nu till det magiska buzzordet TET:

"Kanske ditt redskap för TET nästa sommar. Få cyklar bär lasten lika snyggt som en GS"

Färdigt! Genom att nämna TET drar du till dig de mest imbecilla och självbedragande fåntrattar som tänkas kan - hjonen som inte ens hittar en grusväg om man inte pekar på den. Och fortsätter peka hela resan igenom ...
TET är ordet som säljer ALLT just nu.

Lägg ut för 20' som "Blockets billigast GS" och känn på intresset. Var beredd på att behöva sänka till 15' - men det kan lika gärna bli budgivning och folk som står på varandras axlar för att få överta dina problem.

Enklaste pengarna du kan tjäna på den hojen. Lägg istället din energi på något som ger dig glädje.
Sporthoj som bäst.
Färdigskriven annonstext, bara ctrl-c o ctrl-v och en blänkare på FB.
Inkl förklaring.
Strålande!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Du inte bara prickar all time low i intresset för motorcyklar över året, du lyckas dessutom ganska precis rama in svackan när modellen är som mest ointressant.

Den är inte veteran, den har inte hunnit bli camp, charmig eller ens retro.
Den är tyvärr bara gammal just nu.
Gammal, tung och tyngd av modellproblem som är dyra att komma till rätta med.

1100/1150 GS höll länge priset uppe, men har kraschat pga nyare och lättare modellskiften. De exemplaren man fortfarande ser annonseras ut för någorlunda realistiska pengar är hojar som servats, körts och servats igen.
Regelbundet. Enligt bok.

Inte hemmaservats med oljebyte en gång om året.

En Oilhead eller nyare som stått över några säsonger är en Pandoras box som man skall gå omvägar kring.

Tycker jag.

Andra tycker annorlunda. Det finns fortfarande folk som lever kvar i föreställningen om BMWs oförstörbarhet och aldrig fallande värde.

Använd dig av det! Lägg ut hojen precis som den är, med ärlig beskrivning.

"Pappa har dött. Han älskade BMWn över allt annat och jag har låtit den stå av sentimentala skäl, men nu måste den bort. Inte körd på åratal, inte ens startad.
Fixa den över vintern och var din egen McGregor till våren."

Ingen lögn där, eller hur?

Lägg nu till det magiska buzzordet TET:

"Kanske ditt redskap för TET nästa sommar. Få cyklar bär lasten lika snyggt som en GS"

Färdigt! Genom att nämna TET drar du till dig de mest imbecilla och självbedragande fåntrattar som tänkas kan - hjonen som inte ens hittar en grusväg om man inte pekar på den. Och fortsätter peka hela resan igenom ...
TET är ordet som säljer ALLT just nu.

Lägg ut för 20' som "Blockets billigast GS" och känn på intresset. Var beredd på att behöva sänka till 15' - men det kan lika gärna bli budgivning och folk som står på varandras axlar för att få överta dina problem.

Enklaste pengarna du kan tjäna på den hojen. Lägg istället din energi på något som ger dig glädje.
En del verkstäder sänker ju timpris på vintern.
Någon kunnig borde ändå kunna fastställa status. Startad hoj ett plus. En basservice än bättre. Besiktad ett pinnhål till, men vi vet hur fort det drar iväg. Starta upp med laddat batteri och kablar, fräsch 98 borde inte vara omöjligt för en gynnsammare försäljning till våren, (beroende på vad där är att fixa).
Menar inte han ska renovera men funkar broms, växellåda och koppling är det bra att kunna verifiera det. Hoppas den inte stått med E10.
Kompis gick från XJ600Diversion till en sån här och gillade den skarpt, tills kopplingen sa upp sig när vi skulle svänga in mot Skånes Värsjö efter goevägen från Röke(-Vittsjö). Sålde den till far och son som skulle fixa. Fick förvånansvärt mycket pengar.

Vid närmare eftertanke är ditt förslag bäst. Odiskutabelt.

Last edited:

NMNESD444

Medlem
Gick med
15 Aug 2023
Hoj
---
Här följer bilder på motorcykeln:

IMG_20240923_174433.jpg
IMG_20240923_174402.jpg
IMG_20240923_174522.jpg
IMG_20240923_174549.jpg
IMG_20240923_174628.jpg
IMG_20240923_174641.jpg
IMG_20240923_174649.jpg
IMG_20240923_174655.jpg
IMG_20240923_174701.jpg

Bifogat

• IMG_20240923_174655.jpg
    IMG_20240923_174655.jpg
    2.2 MB · Visningar: 13

NMNESD444

Medlem
Gick med
15 Aug 2023
Hoj
---
Som synes saknas batteri samt troligtvis även ett par plåtar på sidorna. Vidare har bensintanken gammal in torkad bensin kvar. Garaget är ej uppvärmt vilket gör att motorcykeln kan ha tagit skada vad jag förstått det som. Däcken behöver troligen också bytas ut.

Allt detta påtalade pappan till grannens sons kompis som var där för en vecka sedan och tittade på den. Han återkom någon dag senare med ett bud på hojen på endast 2000 kr.

Bör jag sälja till honom eller lägga upp på nätet? Kommer den kunna säljas för dyrare på nätet tro? Hur skulle ni andra gjort?

Last edited:

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Inte sålt den för 2', inte en chans.
Kör Tradera på den bara.

Skriv in att den är ett barnfind som stått i 10 år och saknar batteri. Då blir det marknadsvärde per stunden som löser det.

Tror du kommer landa på typ 14'.

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Ok ska va snäll då! Ut med liket på Blocket för 15 rök..Så får du se på responsen ;)

NMNESD444

Medlem
Gick med
15 Aug 2023
Hoj
---
Inte sålt den för 2', inte en chans.
Kör Tradera på den bara.

Skriv in att den är ett barnfind som stått i 10 år och saknar batteri. Då blir det marknadsvärde per stunden som löser det.

Tror du kommer landa på typ 14'.
Och vad bör startpriset sättas till? 12.000?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Helt ovidkommande fråga, men blir nyfiken FJT018 skall vara en Honda RC01 - dvs en CB750K - men av vad jag kan se på bilden så stämmer väldigt lite in på den hojen. Fel tank, troligen fel baklampa, en fyrkantig display som (del av?) instrumentering, motorn verkar för smal och det ser ut som ett högt upplagt avgassystem - så vad är det för hoj???

Den smällda? hojen man ser framifrån mitt i garaget skulle kunna vara RC01:an

NMNESD444

Medlem
Gick med
15 Aug 2023
Hoj
---
Helt ovidkommande fråga, men blir nyfiken FJT018 skall vara en Honda RC01 - dvs en CB750K - men av vad jag kan se på bilden så stämmer väldigt lite in på den hojen. Fel tank, troligen fel baklampa, en fyrkantig display som (del av?) instrumentering, motorn verkar för smal och det ser ut som ett högt upplagt avgassystem - så vad är det för hoj???

Den smällda? hojen man ser framifrån mitt i garaget skulle kunna vara RC01:an
Alla det andra tre bör vara Hondor varav den ena är trasig/skrotfärdig efter en större olycka. Men dessa ska på något vis också säljas. Om minnet inte har fel är de två ej skadade Hondorna av årsmodell 1980 respektive 1982.

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
Och vad bör startpriset sättas till? 12.000?
5.

Börjar du på 12 så kommer du att behöva köra om auktionen många gånger.
På 5 så börjar du med en grund som folk ser som uppnåelig och tror att det går att göra ett rejält fynd.
10+ är ett mentalt hinder, även om inflationen påverkat även den gränsen.

Bästa startpris är väl annars 5995:- och en ärlig beskrivning.
Att det är klägg i en bensintank är verkligen inget att yvas över, bekymmersamt blir det först om pumpen är dålig.

NMNESD444

Medlem
Gick med
15 Aug 2023
Hoj
---
5.

Börjar du på 12 så kommer du att behöva köra om auktionen många gånger.
På 5 så börjar du med en grund som folk ser som uppnåelig och tror att det går att göra ett rejält fynd.
10+ är ett mentalt hinder, även om inflationen påverkat även den gränsen.

Bästa startpris är väl annars 5995:- och en ärlig beskrivning.
Att det är klägg i en bensintank är verkligen inget att yvas över, bekymmersamt blir det först om pumpen är dålig.
Men om den sätts till de startpriset du föreslår kan det vinnande budet då komma att landa på 14k som du skrev tidigare?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Men om den sätts till de startpriset du föreslår kan det vinnande budet då komma att landa på 14k som du skrev tidigare?
Vad det landar på går inte att veta MEN tryck på att den inte gått många mil, den har inte servobroms och den har vajerstyrd koppling.

Ett utmärkt vinterprojekt och hade jag inte haft tillräckligt med projekt hade jag tyckt 14´ var ett rimligt pris för hojen.

NMNESD444

Medlem
Gick med
15 Aug 2023
Hoj
---
Vad det landar på går inte att veta MEN tryck på att den inte gått många mil, den har inte servobroms och den har vajerstyrd koppling.

Ett utmärkt vinterprojekt och hade jag inte haft tillräckligt med projekt hade jag tyckt 14´ var ett rimligt pris för hojen.
Ok men är en auktion på Tradera bättre än Blocket/Marketplace? Förresten bör det räcka det med dessa foton?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ok men är en auktion på Tradera bättre än Blocket/Marketplace? Förresten bör det räcka det med dessa foton?
Folk rycks gärna med i en auktion - "om A bjuder så mycket så kan jag bjuda lite till"
Just nu kan du sälja på Tradera för halva avgiften (du måste naturligtvis vara registrerad på Tradera)
Koden är HOSTKAMPANJEN - den borde gälla alla

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
Sätt ett reservationspris på 13'.
Då kommer du inte behöva sälja för lägre än det.
Sen kan du köra gratis annonser genom Marketplace och Facebookgrupper under tiden som auktionen är igång.
Sätt 14' där och så ser du om den går för det.
Worst case så får du avbryta auktionen på Tradera under tiden, om du får ett erbjudande som matchar vad du tror att du kan nå upp till.

Men, har du aldrig sålt eller köpt något tidigare?
Det här är ju bara att köra igenom.

NMNESD444

Medlem
Gick med
15 Aug 2023
Hoj
---
Nu över telefon pratades det precis med en annan granne till min pappas dödsbo och han kunde tänka sig köpa alla för 10.000 mest för att hjälpa mig att bli av med dem. Han var förresten där och tittade på hojarna häromdagen. På söndag hade han en bekant som ville komma och ta en titt på dem.

Men som sagt om den läggs upp på Tradera i 12 dagar först så kan jag ju se vad det vinnande budet där blir. Dock kan ju hända att det slutar på lägre än vad jag fått hitintills och då är jag tvingad att sälja till vinnaren på Tradera.

NMNESD444

Medlem
Gick med
15 Aug 2023
Hoj
---
Sätt ett reservationspris på 13'.
Då kommer du inte behöva sälja för lägre än det.
Sen kan du köra gratis annonser genom Marketplace och Facebookgrupper under tiden som auktionen är igång.
Sätt 14' där och så ser du om den går för det.
Worst case så får du avbryta auktionen på Tradera under tiden, om du får ett erbjudande som matchar vad du tror att du kan nå upp till.

Men, har du aldrig sålt eller köpt något tidigare?
Det här är ju bara att köra igenom.
Går det att avbryta pågående auktioner på Tradera? Nej Tradera har bara använts en gång tidigare för att sälja. Blocket har använts flera ggr men endast för objekt värda mindre än 1000 kr.

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
Vart står dina hojar?

Jag är lite inne på batteri, separat bränsle försörjning för att se om det går runt i allafall. Börja där så kanske vi kan hjälpa till.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år