BMW S1000R (inte RR) - tråden!

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR
Om du syftar på kopplingshandtaget så är den och resten fixat på sena 2015 och framåt. Skramlande kamkedja och sönderslitna kamaxlar läser man om men det har funnits på dessa motorer sen s1000rr kom 2009. Pensionörssjukdom kan man nog kalla det.

S1000r har 1000mil eller 1år som intervall. Miltalet är oviktigt då man ofta inte kör mer än 1000mil på ett år ändå. Kom upp i 900mil iår! Just årsintervaller tror jag alla har. Ventiljustering är vid 3000mil. Hört att tuonon ska kosta 14-15k för den servicen, BMW "bara" runt 9k

Jag gillade cb1000r och gör det fortfarande men det är en annan typ av hoj än s1000r/tuono. Man kan hoppas att Honda faktiskt gör en uppdatering någon gång, alla andra har gjort det...

Nu kör ju jag RR men jag måste fråga här ändå. Var har du fått siffran 9k ifrån?
Själva motorservicen (olja + ventiljustering) ink arbete går på ca 3500. Sen på RRen så är det byte av gaffelolja och tändstift vid 3000 mil så allt som allt kanske du landar på 6000 nånstans. Eller är det något annat som särskiljer R:en så mycket i det här avseendet?

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13

Tuono service
100 mila 3482kr
1000mila 4116kr
2000mila 10766kr ventiljustering
3000mila 4116kr
4000mila 15516kr ventiljustering

Finns säkert billigare men jag hittade dessa på nätet.

Tuonon behöver man inte serva årligen, utan bara vid miltal.
Sen hur man gör det får man ju välja själv.

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Nu kör ju jag RR men jag måste fråga här ändå. Var har du fått siffran 9k ifrån?
Själva motorservicen (olja + ventiljustering) ink arbete går på ca 3500. Sen på RRen så är det byte av gaffelolja och tändstift vid 3000 mil så allt som allt kanske du landar på 6000 nånstans. Eller är det något annat som särskiljer R:en så mycket i det här avseendet?

Borde vara billigare på en R än en RR, gissar på att man får riva mer plast på en RR.
Men det var bra kurs för ventiljustering.

Bjerke

Medlem
Gick med
7 Aug 2007
Hoj
BMW
Jag provkörde också både Tuono och S1000r innan köp i somras. Precis som alla andra säger så är Tuonon sportigare, aggressivare och säkert roligare för vissa vid väldigt aktiv körning. Men själv så valde jag aktivt bort en del av de grejerna till fördel för BMWs egenskaper. Jag pendlar en del, och BMW går fint på låga varv i stan, det gör inte Tuonon. BMW har farthållare och handtagsvärme. Men det som egentligen gjorde att jag köpte BMWn var att jag sitter bättre på den (172cm) och jag kände direkt att jag trivdes med den. Jag kommer ifrån en helt gäng med japanska radfyror, så jag gissar att den kändes bra för att jag kände igen mig.

Hur som helst. Här är servicekostnader ifrån Pro Bike Sthlm på både S1000r och Tuono, för er som undrade.

Skärmavbild 2016-07-13 kl. 21.38.23.jpg
Skärmavbild 2016-07-13 kl. 21.38.29.jpg

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Ducati Hypermotard 950

Kommer tyvärr inte ihåg vart jag såg/hörde det. Kan säkert vara fel. Skulle tro att RR och R ligger på samma kostnad mer eller mindre.

Edit, se inlägg ovan

Last edited:

blackchim

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2016
Hoj
2015, Honda cbr650f - 2016, bmw s1000r
hej, jag är ny här i forumet.
jag fick mitt a kort juni i år och sen dess har jag alttid kört 650cc klassen.
av spontant så köpte jag en bmw s1000r från 2016 idag hos en lokal handlare i eskilstuna.
har aldrig testat bmw på vägen, min frågan är nån som vet var man kan beställa en så kallad low seat sätte ?
dvs custom make som är lite lägre profil än orginalet.
vill får ner s1000r 1-2cm och
vill inte sänka den som hag gjorde på min cbr650f
hels nån web/butik från sverige , men utomland funka med
tack på förhand
mvh chim
har en liten bild på min s1000r om nån vill se
http://i67.tinypic.com/2liim4y.jpg

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Hoj
BMW S1000R -17
Tycker det är väldigt tyst kring 2017 modellen, de släppte den initiala informationen på intermoto i början av oktober, sedan dess har det varit tyst.

När kan man förvänta sig att olika tester och provkörningar börjar dyka upp på nätet?

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
2015, BMW S1000R
Tycker det är väldigt tyst kring 2017 modellen, de släppte den initiala informationen på intermoto i början av oktober, sedan dess har det varit tyst.

När kan man förvänta sig att olika tester och provkörningar börjar dyka upp på nätet?

Det är väl tyvärr det som är lite trist med S1000R:en.. den är ingen publikfavorit och får lite snålt med fokus. Uppdateringarna räcker inte för att det ska bli så stora förändringar heller... TROR jag.

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Hoj
S1000R-15
+5 hk -2 Kg, akrapovic ljuddämpare kurv-abs, quickshifter upp och ner med auto mellangas, är väl de stora ändringarna.

prahna

Lallare
Gick med
23 Nov 2008
Hoj
Kollar på ny
Var på Bike GBG idag o kikade på S1000RR och S1000R. Alltså, vilka hojar! Jag är sjukt sugen på en S1000RR men försäkringen vid 42års ålder tillåter inte inköp....Så det får bli en S1000R. Är det någon årsmodell som man ska undvika?

Bjerke

Medlem
Gick med
7 Aug 2007
Hoj
BMW
Var på Bike GBG idag o kikade på S1000RR och S1000R. Alltså, vilka hojar! Jag är sjukt sugen på en S1000RR men försäkringen vid 42års ålder tillåter inte inköp....Så det får bli en S1000R. Är det någon årsmodell som man ska undvika?

Njae, de tidiga 14/15 har ju lite barnsjukdomar som BMW löst på garanti. Om du läser i tråden hittar du nog exempel på en del... de jag kommer ihåg är

Kylarvätskan går lågt
Knappar och reglage tröga
Värmehandtag funkar dåligt

Samtliga ska BMW ha fixat, men då borde den ju varit inne för det... det är absolut inte alla som haft dessa bekymmer jag tycker det är en kanonhoj!

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
2018, Aprilia Tuono Factory 1100
Njae, de tidiga 14/15 har ju lite barnsjukdomar som BMW löst på garanti. Om du läser i tråden hittar du nog exempel på en del... de jag kommer ihåg är

Kylarvätskan går lågt
Knappar och reglage tröga
Värmehandtag funkar dåligt

Samtliga ska BMW ha fixat, men då borde den ju varit inne för det... det är absolut inte alla som haft dessa bekymmer jag tycker det är en kanonhoj!

Jag har en -15 och på den har inga fel inträffat alls. Första säsongen avklarad fläckfritt. Hojen har allt jag önskade mig och lite till. Är 42 och bor i Sumpan. Klockren att pendla med såväl som på banan.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Last edited:

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Ducati Hypermotard 950

Alla som är fullservade har allt fixat. En 2014 är alltså lika komplett som en 2016, bara 2 år äldre. Finns alltså ingen modell att undvika. Mitten av 2015 så kom t ex expansionskärlet korrekt ut ifrån fabrik. Alla 2014 ska ha fått detta på garanti. Knappar osv verkar inte bmw löst på snart 10år så dom fortsätter nog bytas på garanti i måååånga år till

chris@sfp

Chris Thelin
Gick med
15 Apr 2008
Hoj
2006 Harley Davidson Street Rod och en 2003 Ducati Monster
Är det någon färg som är dyrare än andra? Går i tankarna på en ny, fast en 2016 modell som står hos handlarn men har svårt att jämföra då alla kostar på kronan samma.. :/ å jag gillar som alla färgerna så då tänker jag slumpen får avgöra på färgen ;)

Bjerke

Medlem
Gick med
7 Aug 2007
Hoj
BMW
Är det någon färg som är dyrare än andra? Går i tankarna på en ny, fast en 2016 modell som står hos handlarn men har svårt att jämföra då alla kostar på kronan samma.. :/ å jag gillar som alla färgerna så då tänker jag slumpen får avgöra på färgen ;)

Samma pris på alla färgerna, utrustningen kan skilja. Se till att få båda paketen

chris@sfp

Chris Thelin
Gick med
15 Apr 2008
Hoj
2006 Harley Davidson Street Rod och en 2003 Ducati Monster
Samma pris på alla färgerna, utrustningen kan skilja. Se till att få båda paketen

Men på 2017 skiljer det en hel del på färgerna i pris.. typ 2000:- extra för röd och 4000:- för den vit-blå..? Men så var det inte på 2016?

Raderad medlem 51742

Guest
Jag har en sen 2015 och jag vill minnas att jag fick betala ett mindre pristillägg för svartmetallic.

Gick med
12 Mar 2011
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Om alla är lika snygga kan du ju antingen välja för att underlätta eventuell försäljning när det är dags att byta igen.
Är det en mer udda kulör kan det å andra sidan vara läge för prutmån (eller extra tillbehör) redan i butiken som då torde var intresserade att bli av med en blivande hyllvärmare.

Angående servicekostnader brukar BMW hålla sig lågt jämfört med andra märken när vi räknande över 5 år/5000 mil (detta var när jag jobbade på Bike). Vill minnas att det var en extra timme för ventilkontroll (mer tid om justering skulle göras) och dessutom ganska få/biliga punkter när det handlade om kalendertid (för den som kör under 1000 mil per år).

Tuono, särskilt då 1100:an som jag hade nöjet att köra på Misano (IIRC), är en fantastisk maskin. Däremot har inget märke , under våra tester, småstrulat så mycket som Aprilia. Visserligen bara skitsaker som en slangklämma som lossnat med kylvattenläckage som följd, tappade skruvar osv men ändå. Hjärta eller hjärna är en ganska bra liknelse för S1000R vs Tuono.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0