Finns det ngn tail- eller tankbag som inte påverkar körning avsevärt?
Skulle vilja ha ngt på mellanlånga resor, ogillar ryggsäck.
PZ!
Jag kör med Kriegas prylar som är väldigt mångsidiga och har hög kvalitet. Har en US-20, två US-10 och en US-5. Jag har en "tankbag-adapter" som gör att jag kan använda valfri av dessa som tankbag. Där bak kan jag använda valfria kombinationer. Är det bara en dagstur kör jag med en US-5 eller US-10 som tailbag. Behöver jag mer packning kan jag t ex ha en US-20 som jag fäster på passagerarsadeln och sedan antingen en US-10 som jag fäster ovanpå eller två US-10, där jag fäster en på vardera sida om US-20.
Kör man med tailbagkombinationen ovan, där US-10 fästs på sidorna om US-20 får man även tänka på att väskorna på sidorna riskerar att repa lackeringen på hojens bakdel, utanför passagerarsadeln. Själv har jag satt transparent skyddsfilm där för säkerhets skull.
Visserligen är det snabbfästen så att man enkelt kan lossa spännena, men man får ändå vara beredd på att det blir en del trixande med remmar. Särskilt om man kör med kombinationen tre väskor som är fästa i varandra där bak kommer man behöva dra åt remmarna ordentligt varje gång man har lossat väskorna med snabbspännena för att allt skall sitta tillräckligt stabilt. Samma sak om man har tagit ur eller lagt till något i någon väska. Eftersom väskan då blir tjockare eller tunnare behöver man justera remmarna.
Sammantaget tycker jag Kriega-väskorna fungerar utmärkt när det gäller att få med mig mycket packning som sitter stabilt på hojen och inte stör körningen och där jag flexibelt kan anpassa mängden utrymme jag behöver. Nackdelen är framför allt att det är bökigt varje gång man skall montera på och av väskorna, justera remmar m.m. Kör man med kompisar som har hårda sidoväskor på hojen kommer man alltid vara sist iväg varje gång man startar, så är det bara. Med tanke på detta blir det därför en kompromiss, men samtidigt är denna hojen inte riktigt byggd för en massa packning, så med tanke på förutsättningarna är det en kompromiss jag kan leva med.