BMW S1000R (inte RR) - tråden!

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Jag pratade med bmw om retrofit av -17
Quickshifter på min -15 och den har en mek provat hos dem på en -16 men det fungerar ej tyvärr.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ok!
Suck, det blir intressant att testa när jag ska provköra.
Om den ger mellangas när man går ned växlar.

Jag hittade en tillbehörslista på en S1000r -16
Och där finns det två artikelnr
HP Gear shift assist 77258528774
(+) Enabling code for pro gear shift assist 13618545879

Antar att det är det ni provat med?
 

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
2018, Aprilia Tuono Factory 1100
Ok!
Suck, det blir intressant att testa när jag ska provköra.
Om den ger mellangas när man går ned växlar.

Jag hittade en tillbehörslista på en S1000r -16
Och där finns det två artikelnr
HP Gear shift assist 77258528774
(+) Enabling code for pro gear shift assist 13618545879

Antar att det är det ni provat med?

Hm, enligt BMW-representanten på mässan hade de själva provat en retrofit utan lycka. Jag gav upp att ens försöka när jag hörde det. Minns ej orsaken men har för mig att det hade med programvaran främst att göra. Iom det du hittat så låter ju det mer lovande. Släng dig på luren och hör efter .


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Jag ska åka och kolla på den iaf.
Men jag kan ju säga att carlbarks motor är helt värdelös, fyfan vilket dåligt bemötande.
 

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Jag frågade säkert 4 gånger om abs pro och pro shift fanns på s1000r -16.
Det enda jag fick till svar var jag har ingen 16 inne men jag kan sälja en 17 till dig.
Sen när jag sa vilket märkligt kundbemötande.
Upprepade frågan.
Och avslutade med jag är inte intresserad av att köpa en motorcykel av er.
Jag vill veta om abs pro och pro shift fanns på en s1000r av 16 årsmodell.
Då blev svaret: som jag sa, har ingen -16 men en -17 och dom flesta som ringer hit vill ju köpa en mc.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag har en -15 och kollade nyligen upp om det skulle gå att uppgradera till ABS Pro (kurv-ABS) i efterhand. Verkstaden trodde först inte att det gick eftersom det inte stod som en "möjlig retrofit" i BMW:s system om man sökte på min hoj, men jag bad dem dubbelkolla och efter lite detektivarbete återkom de med besked om att det är möjligt. Handlar om en mjukvaruuppdatering och en förutsättning är att hojen är utrustad med DTC, vilket innebär att den har gyro som känner av lutningsvinkeln.
 

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
2018, Aprilia Tuono Factory 1100
Jag har en -15 och kollade nyligen upp om det skulle gå att uppgradera till ABS Pro (kurv-ABS) i efterhand. Verkstaden trodde först inte att det gick eftersom det inte stod som en "möjlig retrofit" i BMW:s system om man sökte på min hoj, men jag bad dem dubbelkolla och efter lite detektivarbete återkom de med besked om att det är möjligt. Handlar om en mjukvaruuppdatering och en förutsättning är att hojen är utrustad med DTC, vilket innebär att den har gyro som känner av lutningsvinkeln.

Intressant, tack för info. Undrar om QS pro går, men jag är tveksam till om det är värt investeringen för min del. Kanske byter hoj istället till nästa säsong.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Raderad medlem 51742

Guest
Intressant, tack för info. Undrar om QS pro går, men jag är tveksam till om det är värt investeringen för min del. Kanske byter hoj istället till nästa säsong.

Bara att uppgradera till ABS Pro går ju på ca 5000. Vad gäller QS Pro verkar ju den samlade slutsatsen från såväl forum som handlare vara att det inte ens går att uppgradera. Jag hade möjlighet att testa -17 ordentligt i några dagar i Spanien och konstaterar att följande saker gör årets modell till ett mycket trevlig lyft:
  • Shift Assist Pro
  • Förfinad motor
  • Förfinat chassie
  • Går att se i backspeglarna i motorvägsfart
  • ABS Pro

...så skulle man få ett bra inbytespris till nya modellen vete fasen om det är värt att lägga 5000 på en uppgradering till ABS Pro (och kanske ännu mer om det skulle gå att uppgradera till Shift Assist Pro) i jämförelse.
 

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Är det cykeln som säljs i Sundsvall? I så fall är det nog Northbikes demo från 2016. Hör med dem.

Stämmer bra!
Jag har pratat med både northbike i Umeå och Sundsvall.
Båda säger samma sak, nej på både abs pro och shift pro.
Men det finns artnr för det i 2016/2017 katalog för s1000r.

Sen pratade jag med bike och dom sa ja ja.
Inga konstigheter.

Men jag har fått ut utrustningslistan nu.
Men inget säger något om abs pro eller shifter pro.

Men det finns utrustningskoder som inte har någon benämning.
 

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Stämmer bra!
Jag har pratat med både northbike i Umeå och Sundsvall.
Båda säger samma sak, nej på både abs pro och shift pro.
Men det finns artnr för det i 2016/2017 katalog för s1000r.

Sen pratade jag med bike och dom sa ja ja.
Inga konstigheter.

Men jag har fått ut utrustningslistan nu.
Men inget säger något om abs pro eller shifter pro.

Men det finns utrustningskoder som inte har någon benämning.

Jag är ganska säker på att säljaren har fel, han försökte även att sälja den som en -17 års modell, så han kanske inte ens vet vilken cykel han har. Jag tror att Northbike hade cykeln i vintras.
 
Last edited:

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Jag är ganska säker på att säljaren har fel, han försökte även att sälja den som en -17 års modell, så han kanske inte ens vet vilken cykel han har. Jag tror att Northbike hade cykeln i vintras.

Jo, det känns som så!
Jag får så dålig magkänsla över det här.

Får se hur det blir.
 

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Jag hoppas att den verkar okej.
Om du inte har provat nån s1000r tidigare så lär du bli såld, wheelar på gaspådrag på 3:an.:banana

Jo jag har kört S1000r tidigare, flera gånger.
Men aldrig blivit såld på den.
Men jag tänkte att den är en bra kompromiss.

Ktm 1290 blev jag dock såld på, men försäkringen :dummer

Men jag ska analysera och känna efter i helgen.
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Tycker det verkar finnas väldigt lite information om detta.
Säljaren av hojjen är iaf bombsäker på att han har upp och nedväxling quickshifter.

Jag har googlat sönder internet men det finns inget som säger solklart att det finns dessa grejor på en 2016.

Jag fattar det som att Race ABS har typ alla cyklar.
ABS Pro är kurv abs.
Men som sagt, inte hittat nån säker källa för det.
Väldigt osugen på att lära mig den "hårda" vägen.

Finns många recensioner på youtube där dom påstår att det är auto-blippar men det är felaktigt. Finns även folk dör som påstår att det är så på 2014 modeller :dummer. Den kom först på 2017 när R fick samma chassi som 2015 års RR. Det finns ingen officiell information om auto-blippar på något annat än 2017 men det finns massor med folk som verkar trycka ner växlarna och tro att det auto-blippar men dom "krossväxlar".
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Finns det ngn tail- eller tankbag som inte påverkar körning avsevärt?

Skulle vilja ha ngt på mellanlånga resor, ogillar ryggsäck.

PZ!
 

Raderad medlem 51742

Guest
Finns det ngn tail- eller tankbag som inte påverkar körning avsevärt?

Skulle vilja ha ngt på mellanlånga resor, ogillar ryggsäck.

PZ!

Jag kör med Kriegas prylar som är väldigt mångsidiga och har hög kvalitet. Har en US-20, två US-10 och en US-5. Jag har en "tankbag-adapter" som gör att jag kan använda valfri av dessa som tankbag. Där bak kan jag använda valfria kombinationer. Är det bara en dagstur kör jag med en US-5 eller US-10 som tailbag. Behöver jag mer packning kan jag t ex ha en US-20 som jag fäster på passagerarsadeln och sedan antingen en US-10 som jag fäster ovanpå eller två US-10, där jag fäster en på vardera sida om US-20.

Kör man med tailbagkombinationen ovan, där US-10 fästs på sidorna om US-20 får man även tänka på att väskorna på sidorna riskerar att repa lackeringen på hojens bakdel, utanför passagerarsadeln. Själv har jag satt transparent skyddsfilm där för säkerhets skull.

Visserligen är det snabbfästen så att man enkelt kan lossa spännena, men man får ändå vara beredd på att det blir en del trixande med remmar. Särskilt om man kör med kombinationen tre väskor som är fästa i varandra där bak kommer man behöva dra åt remmarna ordentligt varje gång man har lossat väskorna med snabbspännena för att allt skall sitta tillräckligt stabilt. Samma sak om man har tagit ur eller lagt till något i någon väska. Eftersom väskan då blir tjockare eller tunnare behöver man justera remmarna.

Sammantaget tycker jag Kriega-väskorna fungerar utmärkt när det gäller att få med mig mycket packning som sitter stabilt på hojen och inte stör körningen och där jag flexibelt kan anpassa mängden utrymme jag behöver. Nackdelen är framför allt att det är bökigt varje gång man skall montera på och av väskorna, justera remmar m.m. Kör man med kompisar som har hårda sidoväskor på hojen kommer man alltid vara sist iväg varje gång man startar, så är det bara. Med tanke på detta blir det därför en kompromiss, men samtidigt är denna hojen inte riktigt byggd för en massa packning, så med tanke på förutsättningarna är det en kompromiss jag kan leva med.
 
Last edited by a moderator:

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Jag kör med Kriegas prylar som är väldigt mångsidiga och har hög kvalitet. Har en US-20, två US-10 och en US-5. Jag har en "tankbag-adapter" som gör att jag kan använda valfri av dessa som tankbag. Där bak kan jag använda valfria kombinationer. Är det bara en dagstur kör jag med en US-5 eller US-10 som tailbag. Behöver jag mer packning kan jag t ex ha en US-20 som jag fäster på passagerarsadeln och sedan antingen en US-10 som jag fäster ovanpå eller två US-10, där jag fäster en på vardera sida om US-20.

Kör man med tailbagkombinationen ovan, där US-10 fästs på sidorna om US-20 får man även tänka på att väskorna på sidorna riskerar att repa lackeringen på hojens bakdel, utanför passagerarsadeln. Själv har jag satt transparent skyddsfilm där för säkerhets skull.

Visserligen är det snabbfästen så att man enkelt kan lossa spännena, men man får ändå vara beredd på att det blir en del trixande med remmar. Särskilt om man kör med kombinationen tre väskor som är fästa i varandra där bak kommer man behöva dra åt remmarna ordentligt varje gång man har lossat väskorna med snabbspännena för att allt skall sitta tillräckligt stabilt. Samma sak om man har tagit ur eller lagt till något i någon väska. Eftersom väskan då blir tjockare eller tunnare behöver man justera remmarna.

Sammantaget tycker jag Kriega-väskorna fungerar utmärkt när det gäller att få med mig mycket packning som sitter stabilt på hojen och inte stör körningen och där jag flexibelt kan anpassa mängden utrymme jag behöver. Nackdelen är framför allt att det är bökigt varje gång man skall montera på och av väskorna, justera remmar m.m. Kör man med kompisar som har hårda sidoväskor på hojen kommer man alltid vara sist iväg varje gång man startar, så är det bara. Med tanke på detta blir det därför en kompromiss, men samtidigt är denna hojen inte riktigt byggd för en massa packning, så med tanke på förutsättningarna är det en kompromiss jag kan leva med.

Stort tack, får fundera på detta om det blir en längre tur. Får jag lugn o ro hemma och tid med längre touring byter jag nog hoj iofs. Mycket bra input oavsett!


För kortare snurror ser den här smidig ut http://www.wunderlich.de/shop/en/wunderlich-tank-bag-sportbag-36630-004-1.html
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR

Bjerke

Medlem
Gick med
7 Aug 2007
Ort
Järfälla
Hoj
BMW
Stort tack, får fundera på detta om det blir en längre tur. Får jag lugn o ro hemma och tid med längre touring byter jag nog hoj iofs. Mycket bra input oavsett!


För kortare snurror ser den här smidig ut http://www.wunderlich.de/shop/en/wunderlich-tank-bag-sportbag-36630-004-1.html

Jag kan varmt rekommendera SW-motech och deras Quick-lock (evo?) Fantastiskt snabb och smidig fastsättning av tankväskan. Jag har inte haft den på min BMW, men på förra hojen av samma stuk, och saknar den rejält nu. Finns massor olika väskor för olika användingsområden, jag hade en lite för korvkiosk-rundan... Nu har jag BMW original tankväska.

På bilden kan du zooma så ser du ringen vid tanklocket.

e02b8982461aa610043a4ef6236c2fff.jpg


eda0a6f370a6f5be42577058481fadcc.jpg
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top