BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ljudet kommer från kopplingskorgen/kåpan utanför kamkedjan. Svårt att lokalisera. Vill ju inte åka på motoras nu när det är 2 mån kvar på säsongen.

Kanske är kopplingen som låter? Blir det mer eller mindre rassel om du drar in/släpper kopplingsgreppet?
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Kanske är kopplingen som låter? Blir det mer eller mindre rassel om du drar in/släpper kopplingsgreppet?

Det är ingen skillnad :/ Har kört 800 mil med den nu, har sett hojar som har fått motorn utbytt vid 600 mil, men det har ju varit tidiga 2010:eek:r och min är ju en 2011:a
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Borde inte hojen förlora massa kraft om det är någon ventil som har gett upp?
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Ljudet kommer från kopplingskorgen/kåpan utanför kamkedjan. Svårt att lokalisera. Vill ju inte åka på motoras nu när det är 2 mån kvar på säsongen.

Har du hållit på och "kopplat" upp den för att köra bakhjul?
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Har du hållit på och "kopplat" upp den för att köra bakhjul?

Ibland kopplar jag upp den men oftast vrider jag bara på gasen så brukar framhjulet komma så fint. Tror inte det är kopplingen. Var nere en stund senare och då låter hojen helt normalt. Vad sjutton kan det vara då? Kan ju inte vara något generalknas?
 

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
Ibland kopplar jag upp den men oftast vrider jag bara på gasen så brukar framhjulet komma så fint. Tror inte det är kopplingen. Var nere en stund senare och då låter hojen helt normalt. Vad sjutton kan det vara då? Kan ju inte vara något generalknas?
Har du en PCV a på hojen?Har du tvättade hojen innan det hände? kan du ha kortslutit någonting ( kontakter till Injectorer) eller någon sensor?
 

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Mitt bidrag till avundsjukeinlägg;

BMW HP4:

Race ABS med IDM inställning.
Kommentar: Tror inte så många kör med ABS i IDM.... Men kul namn på ytterligare en knapp.

Är inte "IDM inställning" ett finare namn för "Av"??

Launch control för snabb start.
Kommentar: Visst f-n har vi det redan ? Jag har läst någonstans och jag provade något liknande. Varför lyser lampan vid 6000 rpm stillastående med 1:an i lagd?
Ärligt talat så är det troligen samma funktion som kommer med Race ECU'n, där man kan hålla 6000Rpm och släppa koplingen. Detta utan att wheela så man ramlar av! ;-)

Anpassningsbar wheelie-kontroll.
Kommentar: Vad är det för fel på wheeliekontrollen i Slick-läget? O de som vill leka stänger ändå av allt...

Är inte Wheeliekontroll ett finare ord för "Gaskontroll"??


Lätt avgassystem av titan med kontrollerad akustikventil.
Kommentar: Hur mycket lättare? Till vilket pris?

Lätt? förhållande till MS Cinderella??? Men kontrollerad akustikventil!!! That's da shit! Den jag har är helt galen och okontrollerbar, se på min film så förstår ni.

Smidda lättmetallfälgar, anodiserade i svart.
Kommentar: Lite avis faktiskt, men hur mycket lättare är frågan igen? Om de är en del i den sänkta totalvikten där lättare batteri, avgassystem mm gör några få kilo (minus x antal liter bensin!?) så är jag inte imponerad.
Fokus Peter, det är inte lättheten som är det fantastiska som BMW har gjort. De har gjort Svart anodiserade fälgar som är BLÅA!!!!
http://fastbikes.se/index.php/nyheter/motorcyklar/5561-nya-bmw-hp4-laettare-och-starkare-aen-s1000rr

Radiella monoblock bromsok från Brembo med särskilt utvalda bromsbelägg.
Kommentar: Nähä!? Särskilt utvalda!!!! Oh shit! :rofl Och när de är slut då? Får man välja ett par själv då eller väljer hojen ut ett par nya?
Nä, det är Helmut Schneider's jobb! "Und sis is your nju breakpads, I haf selected sem carefully whis se most accurate procedings to get se best stopping distance."

"Ensits" sadel med passagerardel under kuts (lock).
Kommentar: Coolt - det finns ett lock över passagerarsadeln!!!!:yoparty
Detta är bra för raceputtarna som inte vill erkänna att de faktiskt skjutsar sin flickvänner ibland. (för alla vet väl att raceputtar har flera flickvänner?)


Lättare 7 Ah batteri.
Kommentar: Känns direkt när man ska lägga ned eller....:hihi
Igen, lättare än MS Cinderella???

Modifierat motorprogram för bättre prestanda, med bland annat mer vridmoment på mellanregistret.
Kommentar: Okey - now we are talking. Men vad sägs om att uppdatera originalmappen på äldre hojar också? Som en service till trogna kunder? Det kostar ju ändå typ 900 kronor i ren licenshantering av motorprogrammet vid en service! Visste ni det? Står på kvittot om verkstaden är noga.
Från BMW's mailutskick: "Trogna kunder köper en HP4 Sport!"
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Är inte "IDM inställning" ett finare namn för "Av"??


Ärligt talat så är det troligen samma funktion som kommer med Race ECU'n, där man kan hålla 6000Rpm och släppa koplingen. Detta utan att wheela så man ramlar av! ;-)



Är inte Wheeliekontroll ett finare ord för "Gaskontroll"??




Lätt? förhållande till MS Cinderella??? Men kontrollerad akustikventil!!! That's da shit! Den jag har är helt galen och okontrollerbar, se på min film så förstår ni.

Fokus Peter, det är inte lättheten som är det fantastiska som BMW har gjort. De har gjort Svart anodiserade fälgar som är BLÅA!!!!
http://fastbikes.se/index.php/nyheter/motorcyklar/5561-nya-bmw-hp4-laettare-och-starkare-aen-s1000rr

Nä, det är Helmut Schneider's jobb! "Und sis is your nju breakpads, I haf selected sem carefully whis se most accurate procedings to get se best stopping distance."

Detta är bra för raceputtarna som inte vill erkänna att de faktiskt skjutsar sin flickvänner ibland. (för alla vet väl att raceputtar har flera flickvänner?)



Igen, lättare än MS Cinderella???


Från BMW's mailutskick: "Trogna kunder köper en HP4 Sport!"

Ha, ha - "trogna kunder köper en HP4".... Där fick man! :D

Men allvarligt talat - det där med launchcontroll: Jag har läst någonstans i mina originalhandlingar att det finns o i ett tidigt skede provade jag det. Växelindikatorn lyser upp vid 6000 rpm och jag kan vara rätt vårdslös med kopplingen o ge fullt från 1:an. Jag har iof nog provat det i raceläget och då kan ju effekten vara ett resultat från DTC o Wheelecontroll (som naturligtvis är så launchcontrollen funkar antar jag), men just det där med lampa vid 6000 rpm och att jag har läst om det.

Jag ska f-n leta fram det...
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Du behöver inte leta, vi har till och med diskuterat det här i tråden tidigare. Dock är det typ 7k varv så lyser shift light och man behöver bara släppa upp kopplingen, ska inte dumpa den dock då blir det tokwheelie eller att DTCn går in och stryper ner henne.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Men grabbar, sluta negga om HP4:an och var lite konsruktiva istället! Varför inte diskutera vad vi ska/skulle göra istället för att byta till en HP4 för alla de pengar som vi tjänar på att inte byta :)

Här är vad jag skulle göra:
HP Race Power Kit (inkl. HP ECU) 2 900 euro
HP Race Calibration Kit 990 euro
Öhlins Cartridge kit 30mm 1 235 euro
Öhlins TTX 36 MK II 1 395 euro
Attack Performance Triple Clamp Kit 995 USD
HP Fotpinnar 490 euro
Alpha Racing broms/kopplingsgrepp 180 euro (har jag redan...)
Lättare batteri (ingen aning vad det kostar?)

Totti: 8 200 euro + batteri. Som fått...

Jag ser ingen anledning att byta bromsok med tanke på priset och hur bra standardgrejerna är, 200-sulan kanske går att kränga på våra fälgar också.

Vad säger ni, väl spenderade pengar eller bättre med en HP4:a?
 

Sannefjord

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2010
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha YZF R1 -01
Avgasventilerna kommer du ju ta bort i och med att du byter ut hela systemet. lambda sonderna (2st) låter du sitta kvar på systemet du tar bort, och kopplar bort dem från kontakterna, en på höger sida och en på vänster vid vardera sida av motorblocket.

mvh Jonas

Vart gör man av andra ändarna då som kommer från hojen så att säga?
Får hem ett Akra helsystem nästa vecka, samt PCV. Aldrig micklat med sådant förr, men verkar inte så svårt direkt.

Visst skall man inte behöva köpa något utöver det? Läst lite hit och dit om Pair valve block plates och annat. Det är en djupare djungel för mig.
 

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
Vart gör man av andra ändarna då som kommer från hojen så att säga?
Får hem ett Akra helsystem nästa vecka, samt PCV. Aldrig micklat med sådant förr, men verkar inte så svårt direkt.

Visst skall man inte behöva köpa något utöver det? Läst lite hit och dit om Pair valve block plates och annat. Det är en djupare djungel för mig.

Om du ska köpa:
http://www.ebay.com/itm/Kyle-Racing-Pair-Valve-Covers-for-BMW-S1000RR-Smog-Block-Off-AIS-Made-in-USA-/270952387405?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item3f1605534d&vxp=mtr
Billigare version :)
http://www.kontorsmaterial.se/product.php?id=2945
 

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Vart gör man av andra ändarna då som kommer från hojen så att säga?

Lambda kontakterna som sitter vid sidan av hojen låter du bara sitta kvar. jag satte eltejp över dem så att det inte kommer in smuts. De kontakterna har ett inbyggt fäste för att låta dem fästas mot blocket, så de kommer inte ligga och skramla.

Vajern till främre avgasspjället lossar du i servon som sitter på vänster sida (då du sitter på hojen) snett framför/brevid tanken, strax bakom kylarens övre vänstra hörn.

Vajrarna till det bakre spjället lät jag sitta kvar, FAST jag kopplade lös dem från servon (under sadel och subframe). De verkar vara lite knepiga att få tillbaka nämligen. Det går säkert med lite piller, men det är trängre bak än fram.
Jag använde mig av bundband för att säkra de urkopplade vajrarna så de inte ligger och skrammlar. se bara till att du inte säkrar dem mor någon rörlig del (e.g sving mm)

Lycka till och hör av dig om du har fler frågor!

Mvh Jonas
 
Last edited:

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Men grabbar, sluta negga om HP4:an och var lite konsruktiva istället! Varför inte diskutera vad vi ska/skulle göra istället för att byta till en HP4 för alla de pengar som vi tjänar på att inte byta :)

Här är vad jag skulle göra:
HP Race Power Kit (inkl. HP ECU) 2 900 euro
HP Race Calibration Kit 990 euro
Öhlins Cartridge kit 30mm 1 235 euro
Öhlins TTX 36 MK II 1 395 euro
Attack Performance Triple Clamp Kit 995 USD
HP Fotpinnar 490 euro
Alpha Racing broms/kopplingsgrepp 180 euro (har jag redan...)
Lättare batteri (ingen aning vad det kostar?)

Totti: 8 200 euro + batteri. Som fått...

Jag ser ingen anledning att byta bromsok med tanke på priset och hur bra standardgrejerna är, 200-sulan kanske går att kränga på våra fälgar också.

Vad säger ni, väl spenderade pengar eller bättre med en HP4:a?

Väl spenderade pengar, men över min budget. ;-(

Min nästa (vill ha) köp, är:

http://shop.alpharacing.com/shop/index.php?main_page=product_cvs_info&cPath=533_545_547&products_id=6406

Ser även att race-ecu och activeringskoden gått ner hyffsat i pris!!!
ECU 651 Euro
Kod 352 Euro
totalt 1003 euro eller 8300kr billigt så det förslår!!!

Kan bero på att BMW-Alpha teknik avbryter sitt samarbete nästa WSBK säsong???
 

Sannefjord

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2010
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha YZF R1 -01
Tack som fan för hjälpen :) läste med på någons inlägg att jordeb var dålig att man skulle göra om/göra bättre. Kan vart habs ex bara? Väntar med spänning på grejerna. Film på mappning och resultat konner upp sen :)
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top