Jo Jesper det är bra att ni skriver vad ni tycker för det kan hjälpa många med er erfarenhet =)
Jag har som sagt idag en CBR 600FA som är en street/sport variant av en hornet.
Då kanske ett mindre och bättre steg är en Suzuki GSX-R 750 blir lättare innan man hoppar på en grym BMW.
Vad tror ni om det?
men hur kan man inte lägga ABS på en ny Suzuki förstår jag inte.
Tack för all hjälp
Jag har aldrig riktigt hållit med det där argumentet att man inte ska köpa för stor/stark hoj för tidigt. Nästan vilken hoj som helst går snabbt nog för att med god marginal ta ihjäl sig om man inte kör med vad man har innanför pannbenet. Statistiken tror jag till stor del beror på att de som är benägna att köra med gashanden dras till effektstarkare hojar men de skulle köra ihjäl sig på en Hornet också utan problem.
Men jag tillhör också lägret som tycker att supersporthojarna i 600-750-1000 klassen är bortkastade på gatan. De är obekväma och både chassi och motor är så extrema att för 90% av oss är de inte alls är speciellt snabba på gatan om man inte är motorvägsmaxarfetishist av rang och då är en ZZR1400 ännu snabbare. På kurviga vägar brukar inte en 1200GS ha några problem att hänga på om man inte kör mycket snabbare än vad som är hållbart på lång sikt. Den är ju också duktigt mycket bekvämare om man vill köra lite längre turer.
Den överlägset roligaste hojen jag kört på gata var min 954 med crosstyre och utan kåpor, den var hysteriskt rolig och både chassi och motor passar bättre för gata än vad en S1000 gör. Däremot kan ju den nakna versionen av S1000 som det ryktas om vara något i hästväg. Men som sagt, tycker du att en Fireblade måste varvas för mycket kommer du bli besviken på S1000-motorn, den är svagare i låg- och mellanregistret än Hondan och du måste över 10 000 innan det börjar hända grejer. Men då bryter å andra sidan die hölle ut på allvar!
Jag hade en GSX-R 750 -00 när den kom och ärligt talat är det samma sak som en literhoj men med mindre mellanregister, den går också utav helvete och är lika obekväm
Fundera först ut vad för slags körning du vill göra och vad som är viktigt för ditt hojägande så kommer det bli uppenbart vilken hoj du vill ha. Vissa bara måste ha en supersport literhoj och då är det ju lika bra att köpa en och prova själv
Det låter kanske lite brutalt men kör du inte med insidan av huvudet kommer du att köra ihjäl dig oavsett vad du har för hoj. Om det går 200 på en Hornet eller 250 på en S1000 när det smäller så spelar det ingen roll för utgången av olyckan, inte för din del i alla fall.
- Ja-a Turre......du ska nog testa Ducati 1098 om du vill ha lägre arbetsvarv. De är ganska jobbiga i stadskörning och ungefär lika tråkig på landsväg som en vanlig sporthoj men på räserbanan är den väääääldigt trevlig.
Fast har man tråkigt i stan med den kan man alltid lägga i friläget vid rödljusen och njuta av torrkopplingen! Mmm, det är det jag saknar mest från Duccen jag hade!