BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Movie time:musik:fakta vi tar gärna lite filmer även om de är med tysk komentator :banana

Jag börjar på att ha en fin samling filmer men tyvärr har jag inget redigeringsprogram så de är på 2gb+ vilket är lite otympligt...

Jag hade kunnat lägga upp en bild på varvtiderna men jag vet inte hur jag laddar upp en bild direkt från min iphone. Får bli senare när jag kommer hem.

Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Så där då. Äntlig fått hem helsystemet från Akrapovic. Monterade det igår och provstardade. Fyy fan vad fint det låter! Väntar på att få hem Power Commandern bara så man vågar åka (bör ej göras innan väl?). Nytändning på hojåka nu :)

Trevligt! :tummenupp Om du absolut inte kan låta bli att åka så skippa höga varv, den kommer gå tunt där o det är aldrig bra...

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
S1000rr
Jag börjar på att ha en fin samling filmer men tyvärr har jag inget redigeringsprogram så de är på 2gb+ vilket är lite otympligt...

Jag hade kunnat lägga upp en bild på varvtiderna men jag vet inte hur jag laddar upp en bild direkt från min iphone. Får bli senare när jag kommer hem.

Den som väntar på filmer från den gode Dr väntar alltid för länge:tungan

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Den som väntar på filmer från den gode Dr väntar alltid för länge:tungan

Indeed, men det är inte alla som har på film när de blir omkörda av Muggeridge :) Tre kurvor lyckades jag hålla honom inom synhåll efter han blåst förbi, sedan var han borta...

2hjulkul

---o7o
Gick med
22 Mar 2009
Fick mina rearsets från Attack Performance i förrgår, monterade igår på en halvtimma... Da shit! Fick vänta en månad pga CRT-satsningen. Men det var det värt!!! Går att skruva på hur mycket som helst men var perfekt inställda vid leverans :banana
Supertack för tipset! Vilken uppgradering!
Rekommenderas!!!

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Fick mina rearsets från Attack Performance i förrgår, monterade igår på en halvtimma... Da shit! Fick vänta en månad pga CRT-satsningen. Men det var det värt!!! Går att skruva på hur mycket som helst men var perfekt inställda vid leverans :banana
Supertack för tipset! Vilken uppgradering!
Rekommenderas!!!

Får jag fråga vad som fick dig att välja de istället för HP-pinnarna? Jag är sugen på HP men det är ju alltid bra led mer info! :)

2hjulkul

---o7o
Gick med
22 Mar 2009
Får jag fråga vad som fick dig att välja de istället för HP-pinnarna? Jag är sugen på HP men det är ju alltid bra led mer info! :)

För det första så vet jag inte om HP kräver kapning i kåpan... Gilles med flera kräver det... men det känns inte bra att montera en växelspak i ett fäste i motorblocket. Om olyckan är framme så kan man spräcka både pinnar och block! På Attack Performance så sitter hela länkaget på pinnarna, så man slipper allt strul!

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
Så där då. Äntlig fått hem helsystemet från Akrapovic. Monterade det igår och provstardade. Fyy fan vad fint det låter! Väntar på att få hem Power Commandern bara så man vågar åka (bör ej göras innan väl?). Nytändning på hojåka nu :)

Riktigt kul att höra! Skönt att du kom på andra tankar. Se till att få den ordentligt mappad nu så den går som den ska.

Mvh /Try (Tobias)

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Vart har alla sidor tagit vägen?! Jag har 99 sidor att välja mellan - vi närmade oss 200 sidor!? Får kolla med Swedie...

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Så vänner, dags för en mer strukturerad recension av äventyret till Sachsenring.

Vilken bana! Det kanske är lite inslag av nyhetens behag fortfarande men jag tror nog att jag rankar den som nr. 1 av de banor jag har kört. Det som är så roligt är att den består nästan bara av kurvor och även om nästan alla är vänsterkurvor så är ingen kurva den andra lik och ingen kurva känns "vanlig". Antingen nyper de i utgången, har knepiga dubbelapex, blind ingång, blind utgång och så vidare. De två, tre kurvor som kunde vara normala har istället en stor höjdskillnad mitt i kurvan vilket gör även de till ett äventyr. Det kanske inte låter så konkret men när alltsamman sätts ihop till en bana så blir den otroligt rolig att köra från det att man viker in i första kurvan har man nog hunnit nästan halva varvet innan man rätar upp hojen helt igen, innan dess så kastar man sig från sida till sida mellan kurvorna eller tar en hel rad vänsterkurvor mer eller mindre som om de vore en kurva.

Det är också en bana det måste vara relativt vanligt att åka av under det första passet med så många blinda in- och utgångar och några kurvor som nyper väldigt lurigt på vägen ut, precis när man börjar lägga på gas så kommer curbsen rusande i alldeles för hög fart mot en. Första passet kändes bara avigt och det var inte alls speciellt kul. Så ska ni dit, ta det väldigt lugnt de första varven!

Sedan var det ju kul att bli omkörd av en kille jag bara sett på TV tidigare (Muggeridge), det var kul att se hur sjukt stor skillnad det är i fart och hur snabbt en sådan kille försvinner bortom horisonten när han blåst förbi. Tillslut var han drygt 12 sek per varv snabbare och det på ett varv som är 1.27 för honom. Så visst går det undan...

Mindre kul var det att så gott som varje pass när jag började få lite flyt och kände mig rätt snabb så blev jag rundad på utsidan av en j*vla Triumph Street Triple 675 och som dessutom också körde på gatdäck. Inga ursäkter där inte, jäklar vad snabb han var och vad långsam jag kände mig varje gång! :) Jag blev även stekt av en kille på en standard GSX-R 1000 K5 på samma däck som mig (Metzeler K3) så visst finns det gott om saker att öva på fortfarande :fakta

Så för att summera det hela: får ni chansen så åka till Sachsenring, det är en riktigt kul bana att köra! Se till att packa däck med gott om gummi på vänstersidan...

Värt att nämna är även att de verkar vara riktigt hårda med ljudkraven. När jag var där var det originalsystem original luftfilter som gällde. Inga db-killers, inga gatgodkända system, bara original. Till och med Muggeridge hade ett originalsystem på sin Superbike...

Slutligen bildbeviset på dryga tolv sekunder långsammare; Muggeridge 1.27.499 (han satte varv runt 1.27.2 senare), Eric 1.39.945.

IMG_0987.jpg

EDIT: Kollade precis lite varvtider från årets GP på Sachsenring. Pedrosa körde låga 22:eek:r hela racet men de två sista CRT-förarna körde varvtider runt 1.25/26.

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Och som en liten notis: jag lovade mig själv att jag skulle köpa ett par HP-pinnar om jag fick ett nytt jobb jag sökte. Well, jag fick jobbet så det var bara att handla. Montering på måndag när hojen ska in på årsservice :banana

IMG_0991.jpg

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
Dniepr
Kan någon vänlig själ förtälja mig vad det är för 12 kants hylsa man skall ha för att lossa bultarna till grenröret?
Samt var man kan köpa en sådan? Jula hade väl sådana hylsor förut om jag inte missminner mig? Hmmmmm....

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Kan någon vänlig själ förtälja mig vad det är för 12 kants hylsa man skall ha för att lossa bultarna till grenröret?
Samt var man kan köpa en sådan? Jula hade väl sådana hylsor förut om jag inte missminner mig? Hmmmmm....

De på Biltema fick inte jag till att passa. Jag tog en vanlig gammal ringnyckel, typen som förut hade in-tolv och inte in-sex som de nya har. Har inte hittat något nytt som passar, men självklart finns det.

2x3m

Medlem
Gick med
23 Jul 2006
Hoj
S1000RR -10
Är det inte utvändig torx? typ E8; E10 OSV ?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Såg inte raceväxlad ut ju :)
Ska du inte belöna oss med en film:confused::tummenupp

Är inte raceväxlat (hoppas jag!), jag orkar inte lära om mig och jag tror inte det ger så mycket bättre varvtider för mig :)

Jag har inget redigeringsprogram så jag vet inte hur jag ska få upp några filmer? :confused: Får jag lite tid över i helgen ska jag se vilka gratisprogram det finns till min gamla Macbook så kanske det kommer upp någon filmsnutt någonstans :)

Last edited:

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Är inte raceväxlat (hoppas jag!), jag orkar inte lära om mig och jag tror inte det ger så mycket bättre varvtider för mig :)

Tyckte samma sak som dig men
jag gick precis (förra helgen) över till raceväxlat och det gick mycket fortare att komma in i än jag trodde.

Har kört kanske 50 mil nu totalt
och bara nån gång från stillastående som det blir fel, precis i början växlade man gärna upp en växel istället för ner vid inbromsningar till kurvor.

Not sent from an iProduct...

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tyckte samma sak som dig men
jag gick precis (förra helgen) över till raceväxlat och det gick mycket fortare att komma in i än jag trodde.

Har kört kanske 50 mil nu totalt
och bara nån gång från stillastående som det blir fel, precis i början växlade man gärna upp en växel istället för ner vid inbromsningar till kurvor.

Not sent from an iProduct...

Jag tror också att det går att lära om sig men ger det så mycket lägre varvtider? Biaggi kör ju rätt snabbt med gatväxlat och jag orkar inte byta för att det är coolt :)

Största skillnaden har jag förstått är att det är enklare att växla upp med nedlägg eftersom man bara trycker ned på växelpinnen och inte behöver krångla in foten under den för att växla.

Nåja, jag kanske ändrar mig på måndagmorgon när hojen ska in men jag är tveksam...

Last edited:

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
S1000rr
Jag tror också att det går att lära om sig men ger det så mycket lägre varvtider? Biaggi kör ju rätt snabbt med gatväxlat och jag orkar inte byta för att det är coolt :)

Största skillnaden har jag förstått är att det är enklare att växla upp med nedlägg eftersom man bara trycker ned på växelpinnen och inte behöver krångla in foten under den för att växla.

Nåja, jag kanske ändrar mig på måndagmorgon när hojen ska in men jag är tveksam...
Det är någ en bekvämlighets sak. Känns lite jobbigt när man ibland måste Gräva upp växlarna. Sen ska man inte prata om Biagi ( biachen som jag kallar honom för) han är duktig som faaaaan men jag tål honom inte i allafall:zpy

Mina hp pinnar som jag köpte beg krånglade som den ibörjan men kom igång efter ett tag. Nu är det bara lite strul då och då vid ned växling du får gärna fråga om man behöver göra någonting annat efter det att man installerar de.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det är någ en bekvämlighets sak. Känns lite jobbigt när man ibland måste Gräva upp växlarna. Sen ska man inte prata om Biagi ( biachen som jag kallar honom för) han är duktig som faaaaan men jag tål honom inte i allafall:zpy

Mina hp pinnar som jag köpte beg krånglade som den ibörjan men kom igång efter ett tag. Nu är det bara lite strul då och då vid ned växling du får gärna fråga om man behöver göra någonting annat efter det att man installerar de.

Jag brukade också ogilla Biaggi eftersom jag hejjade på Rossi. Men det hindrar mig inte från att använda honom som ett exempel när det gagnar mig :)

Jag kan fråga om man behöver efterjustera något efter intallationen men jag hoppas att de funkar bättre än originalpinnarna vid växlingar, jag skulle gärna ha bättre känsla än med originalgrejjerna.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy