Jag körde en ironbutt under sommeren (på Touringhojen), dvs 1.000 miles på under 24 timmar - och lyckas för en gångs skyll att ha dokumentation, dvs benzin kvitto´s med tid och ställe, samt en ruttbeskrivning.
Sen på SMCs Kemora kurs, vart instruktörsupplägget är att man kör "dubbla pas" slog det mig att vi sku fixa en ironbutt på bana. Jag så det som en utmaning att dra dom 1.000 miles (1.609 km) på max. 24 timmar, på bana! Tyvärr fiock vi inte till detta med Kemora - buller strul som vanligt. Och på svenska banor är det bara att glömma!
Sen var det några friska grabbar i ironbutt Irland, som kom att köra på Isle of Man banan. Och dom har fått Ok på detta från alla olika håll.
Dom gick ut med max. 12 platser och summan blev att dom godkända 19 - och jag blev en av dom. Vi blir 3 från Sverige!
Uppgiften är att dra 27 varv på "banan" eller race rutten, som ju är landsväg. Max. 30 timmar får det ta. Dom som har räknad kommer fram på att köra sträckan, inkl. några rödljus i städerna, och lagom fri hastighet ute på landsväg, ger typ 26,4 timmars körning. Dvs att det är 3,6 timmar över till tankning, äta, vila, serva.. Vilket i ärlighetens namn inte är mycket!
"Reckless riding or racing" är förbjudet och då åkerman ut av tävlingen. Men, jag tror nu nog att man får gassa friskt på utan för städerna - vart jag har förstått att det är fri fart! Sedan ska det svänga friskt på i princip det mesta av rutten!
Det är flera utmaningar när man ska åka så långt! Jag vett av erfarenhet att t. ex. skarvan på kalsonerna, kan kännas väldigt mycket efter ty 15 timmar på hojen - och då är hälften kvar. Tröttheten är en utmaning, och den kommer! Kylan på nattkröken är en utmaning den oxå - och touringhojen värmehantag och mera komfortable sittställning är lockande.
Min grundtanke var ju att utmana mig själv på sporthojen. Och jag tror att jobbar man med att få körställningen avslappnad ska det nog inte bli ett problem. Att slamma på runt 700 mil på mäteren på 10 dagar, med transport fram och tillbaka, kostar en del värdeminskning på en nyare sporthoj! Sen är det frågan om jag får med grejor på hojen till ett sånt event; Soppa dunkar lär behövas eftersom inga benzin mackor har öppet på kväll/natten. Men, det går kanske att lösa.
Skittskoj ska det bli - för mig en utmaning, på historisk mark..
6 och 7 maj är datums..
Lägger med bilden från MC Folket - tagen på Sviesta i S´et