Fjädringsinställning forts...
För kännedom så har jag startat en tråd på teknikforumet här på SH för att få hjälp med justering av hänget. Med all respekt för vår egen tråd så så tror att jag når mer kompetens där och man får ju inte lägga dubbla trådar tyvärr;
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=5074674#post5074674
Gå gärna in o läs o kommentera om ni har lust och kunskap!
Edit:
Inte ett liv eller svar på tekniktråden så jag lägger in det här med;
Inställning av hänget på S1000RR
--------------------------------------------------------------------------------
La ett par timmar på att justera sag:et på hojen i går, väl medveten om att fjädrarna, framför allt fram, troligen är för klena. (Har beställt Öhlinsfjädrar till gaffeln).
Målsättningen var att få till
- det sag som Öhlins rekommenderar (Se bild nedan)
- och samtidigt följa BMW:s användarmanual som rekommenderar en differens mellan F2 och F3 på 10-15 mm och mellan R2 och R3 på 20-25 mm.
Följande justeringar fick jag fram o e tacksam för lite kommentarer och er erfarenhet i allmänhet. ;
Framgaffel (Total fjädringsväg 130 mm)
F1 375 mm
F2 350 mm = 25 mm häng med hojens egenvikt.
F3 334 mm = 41 mm häng med förare på. (Differens på 16 mm till F2)
I detta läge har jag skruvat in fjäderförspänningen på gaffeln 8 varv av 11 totalt.
(Tror det är lika med 8 av 11 mm, men är inte säker)
Visst, jag kan få till ett bättre sag om jag skruvar lite till, men det känns som om jag får skruva för mycket och att jag skall byta fjädrar istället. Eller?
Bakstötdämpare (Orginal Sachs med total fjädringsväg 120 mm)
R1 578 mm
R2 567 mm = 11 mm häng med hojens egenvikt.
R3 547 mm = 30 mm häng med förare (Differens på 19 mm till R2)
I detta läge har jag skruvat åt fjäderförspänningen 1,5 varv från standardinställningen, vilket ger 10 mm synliga gängor ovan muttern. (Se bild)
Här hittar jag inga rekommendationer om det är mycket eller lite och önskar lite feedback. Är det här helt ok eller ska jag byta fjäder bak för att få mer fjädringsväg tillgänglig?
För kännedom så har jag startat en tråd på teknikforumet här på SH för att få hjälp med justering av hänget. Med all respekt för vår egen tråd så så tror att jag når mer kompetens där och man får ju inte lägga dubbla trådar tyvärr;
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=5074674#post5074674
Gå gärna in o läs o kommentera om ni har lust och kunskap!
Edit:
Inte ett liv eller svar på tekniktråden så jag lägger in det här med;
Inställning av hänget på S1000RR
--------------------------------------------------------------------------------
La ett par timmar på att justera sag:et på hojen i går, väl medveten om att fjädrarna, framför allt fram, troligen är för klena. (Har beställt Öhlinsfjädrar till gaffeln).
Målsättningen var att få till
- det sag som Öhlins rekommenderar (Se bild nedan)
- och samtidigt följa BMW:s användarmanual som rekommenderar en differens mellan F2 och F3 på 10-15 mm och mellan R2 och R3 på 20-25 mm.
Följande justeringar fick jag fram o e tacksam för lite kommentarer och er erfarenhet i allmänhet. ;
Framgaffel (Total fjädringsväg 130 mm)
F1 375 mm
F2 350 mm = 25 mm häng med hojens egenvikt.
F3 334 mm = 41 mm häng med förare på. (Differens på 16 mm till F2)
I detta läge har jag skruvat in fjäderförspänningen på gaffeln 8 varv av 11 totalt.
(Tror det är lika med 8 av 11 mm, men är inte säker)
Visst, jag kan få till ett bättre sag om jag skruvar lite till, men det känns som om jag får skruva för mycket och att jag skall byta fjädrar istället. Eller?
Bakstötdämpare (Orginal Sachs med total fjädringsväg 120 mm)
R1 578 mm
R2 567 mm = 11 mm häng med hojens egenvikt.
R3 547 mm = 30 mm häng med förare (Differens på 19 mm till R2)
I detta läge har jag skruvat åt fjäderförspänningen 1,5 varv från standardinställningen, vilket ger 10 mm synliga gängor ovan muttern. (Se bild)
Här hittar jag inga rekommendationer om det är mycket eller lite och önskar lite feedback. Är det här helt ok eller ska jag byta fjäder bak för att få mer fjädringsväg tillgänglig?
Last edited: