BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Fjädringsinställning forts...

För kännedom så har jag startat en tråd på teknikforumet här på SH för att få hjälp med justering av hänget. Med all respekt för vår egen tråd så så tror att jag når mer kompetens där och man får ju inte lägga dubbla trådar tyvärr;

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=5074674#post5074674

Gå gärna in o läs o kommentera om ni har lust och kunskap!

Edit:
Inte ett liv eller svar på tekniktråden så jag lägger in det här med;

Inställning av hänget på S1000RR

--------------------------------------------------------------------------------

La ett par timmar på att justera sag:et på hojen i går, väl medveten om att fjädrarna, framför allt fram, troligen är för klena. (Har beställt Öhlinsfjädrar till gaffeln).

Målsättningen var att få till
- det sag som Öhlins rekommenderar (Se bild nedan)
- och samtidigt följa BMW:s användarmanual som rekommenderar en differens mellan F2 och F3 på 10-15 mm och mellan R2 och R3 på 20-25 mm.

Följande justeringar fick jag fram o e tacksam för lite kommentarer och er erfarenhet i allmänhet. ;

Framgaffel (Total fjädringsväg 130 mm)
F1 375 mm
F2 350 mm = 25 mm häng med hojens egenvikt.
F3 334 mm = 41 mm häng med förare på. (Differens på 16 mm till F2)

I detta läge har jag skruvat in fjäderförspänningen på gaffeln 8 varv av 11 totalt.
(Tror det är lika med 8 av 11 mm, men är inte säker)
Visst, jag kan få till ett bättre sag om jag skruvar lite till, men det känns som om jag får skruva för mycket och att jag skall byta fjädrar istället. Eller?

Bakstötdämpare (Orginal Sachs med total fjädringsväg 120 mm)
R1 578 mm
R2 567 mm = 11 mm häng med hojens egenvikt.
R3 547 mm = 30 mm häng med förare (Differens på 19 mm till R2)

I detta läge har jag skruvat åt fjäderförspänningen 1,5 varv från standardinställningen, vilket ger 10 mm synliga gängor ovan muttern. (Se bild)
Här hittar jag inga rekommendationer om det är mycket eller lite och önskar lite feedback. Är det här helt ok eller ska jag byta fjäder bak för att få mer fjädringsväg tillgänglig?

attachment.php

attachment.php

Last edited:

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR
Nu gillar jag ju att köra bana, men aldrig tävlat och inga riktiga planer på det heller i närtid men jag snubblade över den här filmen från en som provat GoPRO [YOUTUBE-ID]rSZSJlS59cY[/YOUTUBE-ID]. Skön känsla och satan i gatan vad det går! :yoparty

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Taylormade on :)
Bara en Powercommander som ska på.
Ska man satsa på ett luftfilter också?

Riktigt snyggt ! :tummenupp Bra garage du har, tänk om jag hade så där mycket plats! :tungan

Jag hade bytt till ett typ KN luftfilter eller motsvarande när du ändå håller på. Lite bättre, lite mer luft, kanske. Varför inte när du ändå gör allt annat så bra.

P

Edit: vad har du haft hammaren till!? :confused:

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Kanske har varit uppe tidigare i någon annan tråd men jag tycker den platsar bra här också eftersom S1000RR återigen utses till vinnare :)

MCN testade 2011 års modeller och...:
1. BMW S1000RR
2. Honda CBR1000RR
3. Kawasaki ZX10R
4. Yamaha R1
5. Suzuki GSX-R1000

Testarna gillade inte alls Kawasakins motor då den tydligen inte har något mellanregister att skriva hem om, allt kommer på topp.

Video med väg och bantest:
http://www.motorcyclenews.com/MCN/N...2011/February/feb0311-video-zx-10r-vs-rivals/

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
BMW S1000RR
Någon som vet om det finns något ersättningsrör för kattalysatorn men som passar på orginalljuddämparen?

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Dags att börja putsa på pärlan...

...eller i alla fall montera i nya fjädrarna till framgaffeln som kom idag! :yoparty

Ingen som gjort nåt kul med hojen över vintern? Bilder? Kan ju inte bara vara jag o Marcus som meckar!? :)

Bifogat

• IMG00168-20100715-1826.jpg
    IMG00168-20100715-1826.jpg
    226 KB · Visningar: 142
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Någon som vet om det finns något ersättningsrör för kattalysatorn men som passar på orginalljuddämparen?

Hittade den här annonsen på Blocket och har mailat dem om det fungerar att köpa endast titanröret och om det passar mellan orginal grenrör och ljuddämpare.

Blocketannons från Performance Nordic

Hemsida Performance Nordic.

Edit:
Fick ett trevligt svar från dem, men tyvärr så passade inte mellanröret att sätta mellan orginal grenrör och ljuddämpare. Däremot hade de olika dämparalternativ som uppfyllde ljudkraven mer eller mindre bra.

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Dags att säga hallå i tråden efter att ha blivit med en s1000 idag. Första hojen jag har på några år pga utlandsboende men jag ser fram emot att det blir lite varmare här snart så jag kan ta ut den på premiärturen.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Dags att säga hallå i tråden efter att ha blivit med en s1000 idag. Första hojen jag har på några år pga utlandsboende men jag ser fram emot att det blir lite varmare här snart så jag kan ta ut den på premiärturen.

Grattis till ett bra hojköp o välkommen till tråden! :tummenupp Förstod inte om du var tillbaka i Svea rike eller om pärlan skall köras i Munchen?

P

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Grattis till ett bra hojköp o välkommen till tråden! :tummenupp Förstod inte om du var tillbaka i Svea rike eller om pärlan skall köras i Munchen?

P

Den ska köras i München där jag bor. Kändes nästan tvunget att köra BMW när man bor här :)

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
...det är du nog ganska ensam om:D, men här är en liten idé om vad som kan vara felet ! :D
QUOTE]

Håller man Db kraven på våra svenska banor om man bygger om systemet enl. modifikationen på bilden?

;)

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Sådär ja!! - vi är många som har väntat på att du skall dyka upp på tråden! Vår inköpskontakt i Tyskland! :D:yoparty:banana

För att vara riktigt effektiv i den rollen behöver jag nog fila lite på min düska, jag har bara bott här sedan i december så än så länge är jag ingen höjdare på språket. I värsta fall kan dock min flickvän hjälpa till...

Vad ska man göra nu när man har en S1000, finns det några obligatoriska moddar? Har läst lite om det i diverse blaskor men jag vet inte om jag orkar lägga ut 20 loppor för 10 hästar (helsystem, PCV och bänkning) eftersom jag egentligen tyckte min 954:a hade nog med pulver :)

Som första inköp funderar jag faktiskt på en navigator eftersom jag inte hittar här i trakten än och ska jag ut på tur i alperna kan det vara bra att ha. Är det någon som provat med app till iPhone eller ska man satsa på ett system från BMW eller någon annan?

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
För att vara riktigt effektiv i den rollen behöver jag nog fila lite på min düska, jag har bara bott här sedan i december så än så länge är jag ingen höjdare på språket. I värsta fall kan dock min flickvän hjälpa till...

Vad ska man göra nu när man har en S1000, finns det några obligatoriska moddar? Har läst lite om det i diverse blaskor men jag vet inte om jag orkar lägga ut 20 loppor för 10 hästar (helsystem, PCV och bänkning) eftersom jag egentligen tyckte min 954:a hade nog med pulver :)

Som första inköp funderar jag faktiskt på en navigator eftersom jag inte hittar här i trakten än och ska jag ut på tur i alperna kan det vara bra att ha. Är det någon som provat med app till iPhone eller ska man satsa på ett system från BMW eller någon annan?

Finns ingen anledning att göra något åt hojen överhuvudtaget om du inte själv har några speciella önskemål.
Justera in hänget på hojen ordentligt, och ställ in fjädringen i övrigt, många glömmer det. Om du tänker åka bana så investera i lite skydd för chassi o motor, typ kraschpuckar och skydd för motorkåpor i kolfiber eller motsvarande. (Kan vara bra även för gata - en enkel marksyning kan bli onödigt dyr)

Jag använder appen NAVV till min Iphone, fungerar mycket bra med tanke på priset. Annars e ju GPS:er billiga nuförtiden...

Det där med vår man i Tyskland var lite på skämt, men ibland blir man lite frustrerad om man hittar bra grejer på Ebay i Tyskland o inte fattar vad de skriver! :D

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...