BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
...............

Vart går bandagarna?
I syd antar jag?

Anderstorp. Vi är ett gäng som kommer köra bandagar to-fre innan SM o Pro Suberbike sista helgen i april. En av polarna kör i BoTT så vi tänker sitta på läktaren lö-sö, det kommer bli en dunderhelg! Vilken uppställning med alla tyngsta klasserna!
Lite oroande bara att samma killar förmodligen dånar runt banan samtidigt som en annan på to-fre... risk att bli omkörd typ. :D

Sen skall jag förmodligen ned två helger innan, söndagen den 17:e april. Är nedbjuden av en mc-butik att testa nya kawan och jämföra med min BMW:n som jag tar med mig.
Den 17:e är det Cawalli racing (Papunens team) som har banan och det kostar 1500:- om du vill köra då. De har även banan 18-19 april och då är det lite billigare, 1300 per dag eller 2000:- för må-ti.

Skickar med en liten bild på hur man kan lätta en S1000RR fram... :D

Bifogat

• Lättad fram.jpg
    Lättad fram.jpg
    244.9 KB · Visningar: 178
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Bra lättning peter, kom ihåg att trycka på knappen så du kan åka bakhjul, kommer gå långsammare annars.

Jag har tagit bort alla knappar. De vägde för mycket. :hihi

Nån som vet var man kan köpa ett sånt här verktyg som man håller ned täckhylsan inuti gaffelbenen med?

P

Bifogat

• gaffelverktyg.jpg
    gaffelverktyg.jpg
    117.2 KB · Visningar: 116

MarcusKarlsson

knegare
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Ingen
Färgkoder, vart hittar man det till en Acidgreen.

Har ringt BMW dom skulle återkomma.
Någon annanstans, har sökt lite men verkar finnas flera olika?

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR
Färgkoder, vart hittar man det till en Acidgreen.

Har ringt BMW dom skulle återkomma.
Någon annanstans, har sökt lite men verkar finnas flera olika?
Skrivits om det på bl.a. s1000rrforum.com men det skadar väl inte om vi konsoliderar informationen här också:

Thunder Grey - WM27
Alpine White - U300
Lupin Blue - WM25
Magma Red - YN03
Acid Green - WM26
Min Silver - WA14
Ostra Grey - N50
Black Metallic - WM32

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Skrivits om det på bl.a. s1000rrforum.com men det skadar väl inte om vi konsoliderar informationen här också:

Thunder Grey - WM27
Alpine White - U300
Lupin Blue - WM25
Magma Red - YN03
Acid Green - WM26
Min Silver - WA14
Ostra Grey - N50
Black Metallic - WM32

Skönt att det finns fler "grottforskare" på tråden än bara jag! :tummenupp Fortsätt rota upp info som vi alla behöver - kalas!

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Hoj
ECX125
Tjena!

Någon som har koll på om man enkelt kan ställa upp tomgången på Bimmern?
Ska ha den som ren banhoj.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Tjena!

Någon som har koll på om man enkelt kan ställa upp tomgången på Bimmern?
Ska ha den som ren banhoj.

Jag tror att det görs digitalt med BMW mjukvaruprogrammering (deras diagnosiska program som de kallar det...:rolleyes: )

Kolla med våra vänner på S1000RRforum.com , OM det går att göra själv så är det alltid någon där som vet hur... :tummenupp (Länk finns på vår första sida här)

Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Dags för söndagsmys - en skön bild helt enkelt!

Osså firar jag att jag fått ihop min gaffel igen, med lite hjälp av ett par goda vänner förstås :D
Så nu är det Öhlinsfjädrar i gaffeln, lite starkare än förut för att få till rätt häng.
Om någon undrar hur det skall göras så är det bara att höra av sig!

S1000RR-52L.jpg

Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Så här blir det om du missade BMW:s bandag i höstas!

Jag har pratat med BMW Motorrad Sverige som berättade att de har en lista på de som var uppskrivna för körningen på Sviestad i höstas och som missade den pga ombokningen.
Tanken från BMW är att de skall kontakta dessa S1000RR ägare och komma med ett nytt erbjudande.
ALTERNATIVT säger man att ägarna själva kan ta kontakt via mail till mc@bmw.se och höra sig för om en ny dag att köra på denna säsong.

Min rekommendation är att vi var och en mailar in till BMW och uppger namn o regnummer och varför ni missade chansen till bandag med BMW/SMC. Ni kanske vill vända er till butiken ni köpte hojen av hellre, vilket jag också tycker kan vara en bra idé.

Själv kommer jag maila direkt till BMW inom kort. Visst kan vi samla ihop namn o regnummer på en lista o jag kan dra den vidare, men det blir mycket logistik och risken att alla kan samma dag osv...

Hoppas ni är nöjda med svaret och att vi kan ses på en bandag tillsammans! :tummenupp

Här är gänget som skrivit upp sig på tråden hittills;

1. Peter H (Peter Pan)
2. Anders P (2x3M)
3. Johan L (Rootofevil)
4. Tony C (Tmc)
5. Sven L (sporthoj xst)
6. Johan W (Nikonian)
7. Mathias L (amnebo77)
8. Marcus Karlsson (MarcusKarlsson)

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Hoj
ECX125
Nu jag sammanfattat mina intryck av TC i det här blogginlägget:
http://www.sandstream.se/default.asp?id=388

:banana

Utöver det jag nämnde ovan i återkallningen kan det tilläggas att man ska få en ny manual som blandannat förklarar vikten av att köra med rätt typ av bromsbelägg, inget tunt eftermarknadsskräp, samt att ombyggnaden av vevhusventilationen består av att en befintlig eller ny slang dras till luftburken.

Hmmm, någon som har detta i pdf-format eller så?

Skulle gärna kollat om denna mod'en är gjort på min import-hoj från UK.
Ska skuva lite på den ï helgen då jag är gräsänkling i helgen.

Allt doc's, bilder och instruktioner är av intresse.
Saknar allt av papper till hojjen:D
Har laddat ner en svensk instruktionsbok från en länk jag fann här i tråden.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Hmmm, någon som har detta i pdf-format eller så?

Skulle gärna kollat om denna mod'en är gjort på min import-hoj från UK.
Ska skuva lite på den ï helgen då jag är gräsänkling i helgen.

Allt doc's, bilder och instruktioner är av intresse.
Saknar allt av papper till hojjen:D
Har laddat ner en svensk instruktionsbok från en länk jag fann här i tråden.

Jag har en hel del i burken hemma, men är i fjällen nu över helgen. Verkstadshandboken som är mycket komplett går fortfarande att ladda ned via en länk på förstasidan här på tråden, du måste dock kunna packa upp den typen av zipade filer som den kommmer i.

Modden som du skall kolla innebär att slangen för vevhusventilationen byts ut till en med en skarp böj på så att olja inte rinner bakvägen om hojen ligger ned. Sedan monteras en tipp-sensor som stänger av hojen om du välter och den monteras på höger sida av tanken, i bakkant, precis framför sadeln, på samma sätt som du har den för Slick-läget på höger sida om tanken.
Hoppas det hjälpte lite, annars har jag mer dokumentation när jag kommer hem som sagt...

Du kan alltid vända dig till S1000RRforum.com och fråga dem i kväll. Eftersom många av dem ligger 6 timmar efter så kommer du få bra svar och kanske lite bilder etc.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Äldre nyheter från första inlägget.

Här listas "äldre" nyheter från första inlägget som helt enkelt börjar bli lite gamla och inte får plats längre;

2010-12-02
Kamaxelproblem har dykt upp på internationella forum, dock verkar det gälla den begränsade serien som kom ut 2009. All info om detta som kan beröra oss i Sverige önskas så fort ni hör något!

2010-08-18
VARNING! Ägare till S1000RR har här på tråden varnat för att vissa skruvförband (bultar) lossnar och inte verkar vara dragna ordentligt. Gäller bla topplocksskruvar. Se första inlägget på sidan 7 i denna tråd.

2010-07-30
BMW Tyskland återkallar samtliga BMW S1000RR byggda före 16:e juni 2010. Gratis garantiärende som betyder installerande av dropsensor och en annan slang till vevhusventilationen. Ta kontakt med din återförsäljare.

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Har varit ute på första turen idag. Hade flickvännen bakpå hela tiden och det var hennes första gång på hoj så det gick minst sagt kontrollerat till. Var nog aldrig över 5000.

Första intrycken är att den är smidigare än jag trodde att köra långsamt med, otroligt smidigt och lättsvängt chassi och otroligt obekväm att skjutsa på. Eller så är det bara jag som börjar bli gammal... :)

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR
Jag har pratat med BMW Motorrad Sverige som berättade att de har en lista på de som var uppskrivna för körningen på Sviestad i höstas och som missade den pga ombokningen.
Tanken från BMW är att de skall kontakta dessa S1000RR ägare och komma med ett nytt erbjudande.
ALTERNATIVT säger man att ägarna själva kan ta kontakt via mail till mc@bmw.se och höra sig för om en ny dag att köra på denna säsong.

Min rekommendation är att vi var och en mailar in till BMW och uppger namn o regnummer och varför ni missade chansen till bandag med BMW/SMC. Ni kanske vill vända er till butiken ni köpte hojen av hellre, vilket jag också tycker kan vara en bra idé.

Själv kommer jag maila direkt till BMW inom kort. Visst kan vi samla ihop namn o regnummer på en lista o jag kan dra den vidare, men det blir mycket logistik och risken att alla kan samma dag osv...

Hoppas ni är nöjda med svaret och att vi kan ses på en bandag tillsammans! :tummenupp

Här är gänget som skrivit upp sig på tråden hittills;

1. Peter H (Peter Pan)
2. Anders P (2x3M)
3. Johan L (Rootofevil)
4. Tony C (Tmc)
5. Sven L (sporthoj xst)
6. Johan W (Nikonian)
7. Mathias L (amnebo77)
8. Marcus Karlsson (MarcusKarlsson)

Jag lär gå på BMW centralt, Bavaria känns bra sömniga att ha att göra med tycker jag. Jag kan tillägga att jag såg det här på svenska BMW Motorrads sida:

BMW MOTORRAD SAFETY TRAINING
KOSTNADSFRITT VID KÖP AV EN NY BMW

Upptäck och lär dig utnyttja potentialen hos dig själv och i din BMW – med fokus på säkerhet! BMW i samarbete med SMC erbjuder dig som köper en ny BMW under 2011 ett kostnadsfritt medlemskap i SMC, en prenumeration på tidningen MC Folket samt möjligheten att delta på någon av SMC School Grund- eller Knixkurser.

Du som köper en BMW S 1000 RR får dessutom möjlighet att fritt välja någon av SMC kurser på racingbana under 2011. Mer info hittar du under våren hos din återförsäljare.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Jag lär gå på BMW centralt, Bavaria känns bra sömniga att ha att göra med tycker jag. Jag kan tillägga att jag såg det här på svenska BMW Motorrads sida:

BMW MOTORRAD SAFETY TRAINING
KOSTNADSFRITT VID KÖP AV EN NY BMW

Upptäck och lär dig utnyttja potentialen hos dig själv och i din BMW – med fokus på säkerhet! BMW i samarbete med SMC erbjuder dig som köper en ny BMW under 2011 ett kostnadsfritt medlemskap i SMC, en prenumeration på tidningen MC Folket samt möjligheten att delta på någon av SMC School Grund- eller Knixkurser.

Du som köper en BMW S 1000 RR får dessutom möjlighet att fritt välja någon av SMC kurser på racingbana under 2011. Mer info hittar du under våren hos din återförsäljare.

Att få möjligheten att fritt välja en kurs på storbana vore kanon. Jag ska maila så får vi se...

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR
Depåstöd

Tjena!

Nytt frågeämne: Depåstöd.

Jag letar efter något ganska gediget men inte superdyrt (Alpha Racing...) bak, helst ett sånt där man kan ställa om bredden på klykorna så att det går att använda till olika hojar.

Även, vad för typ av stöd skall man ha fram för att kunna kroka upp hojen och finns det några prisvärda alternativ?

Verkar finnas en del hyggliga alternativ, åtminstone prismässigt, på engelska ebay.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Tjena!

Nytt frågeämne: Depåstöd.

Jag letar efter något ganska gediget men inte superdyrt (Alpha Racing...) bak, helst ett sånt där man kan ställa om bredden på klykorna så att det går att använda till olika hojar.

Även, vad för typ av stöd skall man ha fram för att kunna kroka upp hojen och finns det några prisvärda alternativ?

Verkar finnas en del hyggliga alternativ, åtminstone prismässigt, på engelska ebay.

Jag kör ett biltema bak (ja vet, jag skäms) men det fungerar bra. Jag är väl lite försiktig med att sitta på hojen men det har funkat även det. Kostar typ 300:- till skillnad från BMW orginal som kostar 10x så mycket... Se till att köp et bakstöd med klykor, det är viktigt, och komplettera med bobbiner som skruvas fast i förberett gängat hål i svingen.
OBS - det är liksom utfräst runt hålet där ni skruvar i bobbinerna för bakstödet, och det gör att inte alla bobbiner passar utan ni kan bli tvungna att lägga till ett par brickor för att få till det. Kolla med återförsäljaren att de passar S1000RR. (Jag har brickor, funkar)

Fram har jag dels ett lite äldre stöd som lyfter under gaffelbenen med gummrullar. Bäst där är med piggar under gaffelbenen, även där har biltema vilket en polare köpte till sin S1000RR, funkar fint.

Sen har jag även ett kraftigare depåstöd fram från Bikelift som lyfter under nedre styrkronan när jag behöver få gaffeln fri.
Det som skall nämnas här är att S1000RR har ett plastskydd under nedre styrkronan så du kommer inte åt det hål som du sätter stödet i. Det är dock mycket lätt att montera bort, två små skruvar så är plastskyddet borta och sedan en 3:e skruv som lossar på T-kopplingen för bromsslangarna. Skjut T-kopplingen åt sidan och dit med stödet - tar 2 minuter.

Bikelift har allt typer av stöd om ni inte vill sänka er till Biltemas nivå.

Edit:
Saluförs i Sverige av Checkray. Kika på deras hemsida, en hel del bra ha saker! :tummenupp

Last edited:

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR
Bobbiner skaffade jag när jag köpte upp mig på kraschpuckar och grejer, så den saken är biff!

Det där från Checkray ser ju ganska vettigt ut prismässigt, även om jag gillar stöden som har ett diagonalt stödrör till, känns säkrare. Kollade på bl.a. Valter Moto men AVA ville ha runt 1500 för ett sånt bakstöd. :brinnerup

Hatten

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Hoj
2011, BMW, S1000RR
Hej alla, idag beställde jag en S1000RR en GUL, den hämtas ut om ca en vecka. Det kommer bli en jobbig vecka, hoppas det kommer snöa och regna fram tills jag får den.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati