BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
IMOT-mässan, övriga hojar

Så kommer det lite bilder på coola hojar från andra märken på mässan.

Vi börjar med en av mina svagheter; café racer! Den röda är ett Ducati Sport 1000-bygge av Walzwerk vilket är Marcus Walz "race"-firma. Walz är rätt känd inom custom-kretsar som mannen bakom Waltz Harcore Cycles och bygger, i mitt tycke, grymt coola hojar!

De andra har jag ingen aning vem som byggt.

IMG_1253.jpgIMG_1255.jpgIMG_1257.jpgIMG_1251.jpgIMG_1258.jpgIMG_1259.jpg
 

Bifogat

  • IMG_1270.jpg
    IMG_1270.jpg
    228.8 KB · Visningar: 120
  • IMG_1272.jpg
    IMG_1272.jpg
    211.6 KB · Visningar: 119
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
IMOT-mässan, övriga hojar pt. II

Två Panigale, en "standard" Tricolore S i Ducatis monter och en ombyggd hos en annan firma. Det är svårt att komma ifrån hur otroligt läcker Panigalen är live, synd bara att prestandan inte är lika outstanding som utlovat :hihi

View attachment 378962View attachment 378963
IMG_1296.jpgIMG_1297.jpgIMG_1300.jpg


Vi fortsätter på temat Italien med en MV Agusta F4RR.
IMG_1269.jpg
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
IMOT-mässan, övriga hojar pt. III

Italienskor är ju tacksamma att fotografera så det blir några till... :)

En Vyrus racehoj. Vet inte hur den funkar på bana men läckrast i depån är den garanterat!

IMG_1279.jpgIMG_1280.jpg


Bimota hade även sitt modellutbud där, de två överlägset läckraste: Tesi och V-Due. V-Due, en av de tio coolaste hojarna någonsin?

IMG_1282.jpgIMG_1283.jpgIMG_1284.jpgIMG_1286.jpgIMG_1287.jpgIMG_1288.jpg
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
IMOT-mässan, övriga hojar pt. IV

Sista italienska för den här gången, en race-preppad F3 av GB-Moto.

IMG_1315.jpg


Ett fantastiskt coolt Triumph-bygge, jag älskar stuket på den här hojen!

IMG_1302.jpgIMG_1304.jpgIMG_1306.jpgIMG_1307.jpg


Vi avslutar med ett förmodligen rätt oväntat inlägg i S1000RR-tråden; en custom-hoj! Jag gillar stuket och färgsättningen på den och för mig är en läcker hoj alltid en läcker hoj oavsett vad det står på tanken eller vilken typ av hoj det är. Jag är inte helt övertygad vad gäller färgen på motorn dock, borde gå att hitta något som passar bättre med blått och vitt än grått? Blankpolerad (inte krom!!!) tror jag hade varit snyggt.

IMG_1311.jpgIMG_1312.jpg
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Hoppsan, jag glömde något som faktiskt är relaterat till tråden; Michelin Power Slick C och Slick+ D! Det är i alla fall nytt för mig att Michelin också tillverkar ett mer hållbart slicks än de klassiska race-däcken.

Någon som vet hur det står sig jämfört med Pirellis Diablo Superbike PRO?

IMG_1273.jpgIMG_1274.jpg
 
Last edited:

PeBro

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2012
Ort
Nacka
Hoj
S1000RR

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Vintern känns kall även här i Tokyo. Hade planer på att köra på Motegi i helgen men bestämde mig för att det är lite för kallt fortfarande. Genomled en dag där för ett par år sedan i nollgradigt väder, inte kul när det är halt och man nästan fryser ihjäl på de långa rakorna.

Planerar att najja alla bultar osv för att kunna köra på licensträningarna här. Finns det några kit att köpa med förborrade bultar osv?

Sent svar...

Jag har inte sett några kit för hela hojen, alpha t.ex. har enskilda grejer som oljepåfyllningsplug, oljedräneringsbult osv. som är förborrade. Ett tips är att kolla med mbracing här i tråden, han kanske vet mer?
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Vintern känns kall även här i Tokyo. Hade planer på att köra på Motegi i helgen men bestämde mig för att det är lite för kallt fortfarande. Genomled en dag där för ett par år sedan i nollgradigt väder, inte kul när det är halt och man nästan fryser ihjäl på de långa rakorna.

Planerar att najja alla bultar osv för att kunna köra på licensträningarna här. Finns det några kit att köpa med förborrade bultar osv?

Det finns inga färdiga kit vad jag vet, men vi skulle kunna sätta ihop ett kit åt dig ned allt du behöver ifall du vill, det som behövs är slangklämma för oljefilter, borrad olje dränering och påfyllnadsplugg, borrade broms oks bult och ett uppsamlingskärl för kylar vatten
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Kedjelängd; original är 118 länkar. Om jag kör med en kugg större drev bak (45 istället för 44), ska jag ha 119 länkar på kedjan då?

Edit; kanske ska prova +2 kugg bak den här gången, då behöver jag 119 länkar antar jag?
 
Last edited:

Tob3

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Alingsås
Hoj
BMW S1000RR 2011 Superbike
Om du inte ändrar längden på hojen så behöver du troligtvis förlänga kedjan.
Men mitt tips är att du kortar hojen samtidigt som du byter drev.
När du kortar hojen så blir den enklare att svänga med och du kan snabbare bryta ner den in i kurvor.
Vi kanske borde skapa en guide på detta som folk kan följa, tror det är många som åker runt med långa S1000RR just nu.. :)

Vad kör du med för framdrev, 17? Byt till 15/44 då får du en bättre hoj, bättre trim hittar du nog inte. :)

Kedjelängd; original är 118 länkar. Om jag kör med en kugg större drev bak (45 istället för 44), ska jag ha 119 länkar på kedjan då?

Edit; kanske ska prova +2 kugg bak den här gången, då behöver jag 119 länkar antar jag?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Om du inte ändrar längden på hojen så behöver du troligtvis förlänga kedjan.
Men mitt tips är att du kortar hojen samtidigt som du byter drev.
När du kortar hojen så blir den enklare att svänga med och du kan snabbare bryta ner den in i kurvor.
Vi kanske borde skapa en guide på detta som folk kan följa, tror det är många som åker runt med långa S1000RR just nu.. :)

Vad kör du med för framdrev, 17? Byt till 15/44 då får du en bättre hoj, bättre trim hittar du nog inte. :)

Korta hojen? Du talar i gåtor, Snabba Molnet. Menar du att jag ska kapa svingen? :)

Är det inte risk att hojen blir nervös om man kortar hjulbasen? Det känns nästan enklare att sänka den lite fram eller höja den lite bak istället?

Jag vet att Peter von BMW (PeterPan) har snackat tidigare om att man ska ha rätt avstånd mellan svinginfästningen och bakhjulet men jag har inte följt det så noga, lät lite avancerat. Mellan vilka punkter ska man mäta och vilket avstånd ska man ha?

Jag har också fått för mig att den ska bli för brutal och svårkörd om jag går ned en hel kugg fram, det gör ju rätt stor skillnad på utväxlingen. Men du menar att det går att köra dem fortfarande? Hmmmm... Kanske är värt att prova...


Edit; min ser ut såhär efter vinterns modifikationer. Menar du att jag kan ha någon mm för mycket hjulbas för banåka? :)

2454d1278003280-s1000rr-bling-s1000rr-modified.jpg
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag måste bli bättre på att söka innan jag postar....

600mm skulle det vara mellan svingaxeln och hjulaxeln.

Betyder det att om jag drevar om men behåller ca. 600mm så ändras inte geometrin, dvs. vinkeln på svingen?
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Geometrin ändrar du aldrig när du drevar om den, men sätter du ett större drev och behåller samma kedja så måste du ju skjuta fram hjulet för att få på kedjan och tvärt om ifall du sätter ett mindre bakdrev
En enkel lathund är att 1 kugg på bakdrevet = 3mm på hjulbasen
har du 600mm idag kan du utan problem sätta 1 kugg större bak och behålla samma kedja så får du en trevligare hoj
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Geometrin ändrar du aldrig när du drevar om den, men sätter du ett större drev och behåller samma kedja så måste du ju skjuta fram hjulet för att få på kedjan och tvärt om ifall du sätter ett mindre bakdrev
En enkel lathund är att 1 kugg på bakdrevet = 3mm på hjulbasen
har du 600mm idag kan du utan problem sätta 1 kugg större bak och behålla samma kedja så får du en trevligare hoj

Jag trodde inte heller geometrin ändrades när man bytte drev men enligt inlägget jag länkade till ovan, inklistrat nedan, så ändras geometrin, även om det verkar vara minimalt.

Funkar din väldigt användbara lathund på samma sätt som utväxlingen, dvs. att en kugg fram = 3 kugg bak, alltså ca. 9mm hjulbas?



--------------------------------------------------------------------

You might want to add some perspective.

You are talking about dropping one tooth on the front sprocket, this is about the same as a 3 tooth change on the rear.
On a scale of 1 to 10 this is a 10.

Will the bike wheelie more, you bet your ass, not because of a swingarm length change, or swingarm angle change, but because you are altering the gearing by a massive amount.

Adding length to the wheelbase, on our 1 to 10 scale this is a 2.

If this adds 8 MM to the wheelbase this is about a .2 degree change (decrease) in swingarm angle.
On our 1 to 10 scale this is a 1.

As you are lengthening the wheelbase you Putting more weight on the front tire.
As you are lenghtening the wheelbase you are making the bike MORE controlable when the rear tire is sliding.
As you lengthening the wheelbase steering speed will slow down.

A 6 MM rear ride height change will change swingarm angle appox .4 degrees.

The S1000RR already does not have enought trail, so while raising the front ride height will be a good thing to do for anyone doing track days, or any activity that involves track speeds, for legal speeds street riding it will make little effect.

A 4 MM front ride height change is appox a .14 degree swingarm angle change, on our 1 to 10 scale this is a 1.

Also this same 4 MM ride height change alters trail by 1 MM. on our 1 to 10 scale this is a 2.

If you want to change the gearing, change the sprocket, reset your rider sag, as that will change, and go for a ride.
Then based on what YOU are finding changes can be made.

Are you going to feel any difference, yes, the gearing change, as for all the rest, it would really only matter to someone at track speeds.

The faster and harder you ride the more difference it will make. Plus the closer the bike is set up to work well the more difference it will make.

I will give you one quick example, Larry Pegram, on a 1 MM trail change as done with inserts on an adjustable triple clamp, on an 848.
He could barely feel the difference.
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Tyvärr inte, det är bara i själva "utväxlingen" man räknar så, tar du ner 1 kugg fram blir hojen längre.
Men har du stock drevat nu? 17/44?
För tar du i så fall ner 1 fram till 16 och upp en bak 45 så blir det ungefär +/- 0, du kan gå upp till 46 bak då för att krympa ihop den lite utan att kapa kedjan utan att den blir för vass
Som Tob var inne på så kan man gå till 15 också fram men då behöver du nog kapa kedjan för att jag tror att tex 15 / 46 är lite "vasst" för någon som inte tävlar
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tyvärr inte, det är bara i själva "utväxlingen" man räknar så, tar du ner 1 kugg fram blir hojen längre.
Men har du stock drevat nu? 17/44?
För tar du i så fall ner 1 fram till 16 och upp en bak 45 så blir det ungefär +/- 0, du kan gå upp till 46 bak då för att krympa ihop den lite utan att kapa kedjan utan att den blir för vass
Som Tob var inne på så kan man gå till 15 också fram men då behöver du nog kapa kedjan för att jag tror att tex 15 / 46 är lite "vasst" för någon som inte tävlar

Jag kör 17/45 just nu (med originalkedjan), så en kugg upp bak är jag redan. Det är nog dags att skicka på ett nytt drivpaket i vilket fall som helst och då hade jag tänkt gå till 17/46 innan tob3 började sätta griller i huvudet på mig. Jag såg att alpha säljer kedjor med 120 länkar (istället för 118 original) och då är det ju lika bra att kolla om jag ska kapa den till 118 eller köra på 120 om jag går upp till 17/46.

Men du säger alltså att 16/46 kan vara en bra kombo? Hmmmm... Jag undrar om det blir lite för mycket och det är bättre att hålla sig till 16/44?

Hur lång är en länk på kedjan?
 
Last edited:

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Hmm, tänker.. Kedjan är en 5##. 5;an är ju pitch´en vilket väl är avståndet C-C mellan rullarna/nitarna i antal åttondels tum= 5/8 "= 1.5875cm

Om då kedjans längd eller kanske snarare omkrets ändras med 1.5875cm så borde väl hjulet behöva flyttas 1,5875/2 alltså typ 8mm fram eller bak beroende på ifall man lägger till eller tar bort en länk.

Tänker jag fel:va
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top