Är det någon som har bra tips på bromsskivor som inte slår sig så lätt?
Mina orginal misstänker jag har slagit sig redan innan första bytet av belägg
Visst, slet ner dom lite mer än de 0,8mm som står i manualen men hade väl en halv mm kvar
Inga vibrationer under 100 men från 270 på långrakan i Almeria så vibrerar det ordentligt!
Jag ska kolla med AVA om BMW kan stå för ett byte när jag får hem hojen igen...
Kan inte tänka mig annat än att skivorna har slagit sig!?!
Om det är så så verkar ju orginal inte vara för banåkning liksom, utan mer för att puttra till fiket![]()
Vart vänder man sig för bänkning/mappning i Södermanland? Jag upplever att min hoj går lite ojämnt, framför allt på tomgång. Eldar ganska friskt ur röret när man varvar ur lite, visserligen är det fränt som fan men hur bra är det? Känns inte helt optimalt.
Har PC5, K&N luftfilter, Akrapovic Helsystem (stora burken).
Bactor MC?![]()
Jag kraschade ordentligt i somras och en skiva blev sne.
Polaren riktade den med en kofot samtidigt som han snurrade hjulet när det var på depåstödet.
Sedan var det bara att panga på 1,29 tider på Gotland dagen därpå.
Mitt tips är att du noga kontrollerar att dem är raka sedan kolla om dem kanske blivit spåriga på bromsytan.
Dem kör med original-skivorna i Superstock EM (Christoffer Bergmans serie) dem kör riktigt jä__a fort.
Skivorna är bra så det räcker och blir över kan jag lova.
Kör de verklig mmed originalakivor i sst? Kanske de gör men beläggen de använder måste vara hårda på originalskivorna?
Mina skivor slog sig också så jag köpte Brembo HP vilket har funkat bra hittills.
Jag läste ett däckstest från av de engelska tidningarna, kommer inte ihåg om det var superbike eller fast bikes, och de hade slagit tre eller fyra originalskivor under det testet.
Hej!
Har precis skaffat en -12:a men har inte hämtat ut den ännu. Den är ny, originalutrustad och jag funderar på om jag skulle uppgradera lite innan jag hämtar ut den. Målet är främst bankörning i "motionstakt".
Funderar på flyttbara fotpinnar, nån form av laptimer/dator samt en uppsättning bandäck..(kör dock ej slicks ännu..) och kanske bättre bromsbelägg..? Kraschkåpor o puckar/skydd.. Vad rekommenderas?
Tar gärna mot förslag och synpunkter, även på andra "nödvändiga" moddar, effekt räknar jag med att det finns tillräckligt av för mina behov..
Tack från en Rookie
Är det någon som har bra tips på bromsskivor som inte slår sig så lätt?
Mina orginal misstänker jag har slagit sig redan innan första bytet av belägg
Visst, slet ner dom lite mer än de 0,8mm som står i manualen men hade väl en halv mm kvar
Inga vibrationer under 100 men från 270 på långrakan i Almeria så vibrerar det ordentligt!
Jag ska kolla med AVA om BMW kan stå för ett byte när jag får hem hojen igen...
Kan inte tänka mig annat än att skivorna har slagit sig!?!
Om det är så så verkar ju orginal inte vara för banåkning liksom, utan mer för att puttra till fiket![]()
Det ser ut som original på dem bilderna som jag hittar på SST teamets BMW.
Borde vara bra grejer.
http://www.omnimoto.it/mwpImages/ph...r-wstk-team-bmw-motorrad-italia-goldbet_1.jpg
När dina slog sig, fick du ut nya på garanti då?
Välkommen till forumet Cad-Ludde!
1. Anmäl dig till BMW S1000RR bandagen tillsammans med Cajback! Du får inte gå miste om det!
2. Grattis till en underbar hoj, du kommer inte att ångra dig!
Fotpinnar: Gilles är oslagbara fotpinnar tillsammans med Turbomax fotplatta!.
Laptimer: Aim Solo, enklare kan det inte bli, batteridriven GPS-laptimer utan några som helst kablar.
Bandäck: Mönstrade slicks som även är godkända för gata, Metzeler Racetec, Pirelli Supercorsa, Bridgestone R10 osv, alla dem däcken är grymma!
Bromsbelägg: SBS DC är väldigt prisvärda, många kör med dem. Finns även några från Alpha Racing som är bra, vet ej modell..
Kraschkåpor: Ska du köra med org ljuddämpare tror jag du ska ha Polidom för att få plats med katalysatorn. Om inte så rekommenderar jag Works CRC från Greven eller Alpha Racing som Bactor MC säljer, dock lite dyrare men väldigt bra. Jag kan hjälpa dig att få tag på billiga kolfiber sadlar, tank, framskärm och bakskärm vid intresse.
Kraschpuckar: Jag har kört med Gilles, R&G Racing och Lightech alla dem är lagom långa och funkar bra. Alpha Racings är lite korta för att skydda kåporna tycker jag.
Skicka PM till mig om du vill ha fler tips eller undrar över någonting!
Jag hjälper gärna till!![]()
Välkommen till forumet Cad-Ludde!
1. Anmäl dig till BMW S1000RR bandagen tillsammans med Cajback! Du får inte gå miste om det!
2. Grattis till en underbar hoj, du kommer inte att ångra dig!
Fotpinnar: Gilles är oslagbara fotpinnar tillsammans med Turbomax fotplatta!.
Laptimer: Aim Solo, enklare kan det inte bli, batteridriven GPS-laptimer utan några som helst kablar.
Bandäck: Mönstrade slicks som även är godkända för gata, Metzeler Racetec, Pirelli Supercorsa, Bridgestone R10 osv, alla dem däcken är grymma!
Bromsbelägg: SBS DC är väldigt prisvärda, många kör med dem. Finns även några från Alpha Racing som är bra, vet ej modell..
Kraschkåpor: Ska du köra med org ljuddämpare tror jag du ska ha Polidom för att få plats med katalysatorn. Om inte så rekommenderar jag Works CRC från Greven eller Alpha Racing som Bactor MC säljer, dock lite dyrare men väldigt bra. Jag kan hjälpa dig att få tag på billiga kolfiber sadlar, tank, framskärm och bakskärm vid intresse.
Kraschpuckar: Jag har kört med Gilles, R&G Racing och Lightech alla dem är lagom långa och funkar bra. Alpha Racings är lite korta för att skydda kåporna tycker jag.
Skicka PM till mig om du vill ha fler tips eller undrar över någonting!
Jag hjälper gärna till!![]()
Spännande, bra sätt att öva upp adrenalin tåligheten
Du är en del vassare än mig, men jag spånar lite..
Med ordentliga vibrationer till följd av skeva skivor borde väl kolvarna i oken slås in?
Fanns bromsarna där när du behövde dem?
Kanske förlorad balansvikt?
Ifall skivor slår sig till följd av bankörning i lite tempo så tycker i vart fall jag att det är ett garantiärende![]()
Hej!
Har precis skaffat en -12:a men har inte hämtat ut den ännu. Den är ny, originalutrustad och jag funderar på om jag skulle uppgradera lite innan jag hämtar ut den. Målet är främst bankörning i "motionstakt".
Funderar på flyttbara fotpinnar, nån form av laptimer/dator samt en uppsättning bandäck..(kör dock ej slicks ännu..) och kanske bättre bromsbelägg..? Kraschkåpor o puckar/skydd.. Vad rekommenderas?
Tar gärna mot förslag och synpunkter, även på andra "nödvändiga" moddar, effekt räknar jag med att det finns tillräckligt av för mina behov..
Tack från en Rookie
Spännande, bra sätt att öva upp adrenalin tåligheten
Du är en del vassare än mig, men jag spånar lite..
Med ordentliga vibrationer till följd av skeva skivor borde väl kolvarna i oken slås in?
Fanns bromsarna där när du behövde dem?
Kanske förlorad balansvikt?
Ifall skivor slår sig till följd av bankörning i lite tempo så tycker i vart fall jag att det är ett garantiärende![]()
Tack för bra tips!
Bandagen är bokad, mycket bra initiativ!
Hur är det med HPs Race data logger, funkar den till vanliga S1000?
Ska kolla upp dina tips och hör gärna av mig när det börjar bli dags för kåpor
/Patrik
Tack för alla svar, verkligen ett kanonforum!
Laptimern är mest för att analysera min egen utveckling, så det räcker nog med en enkel, samtidigt som det vore grymt om den gick att kombinera med GoPro filmerna..
Bromshandtag och motorskydd blir det!
Många bra förslag att analysera, tack för det!
/P
Köp GB Racing motorkåpor inget annat, tror ALLA håller med mig om det!
Alpha Racings broms och kopplingshandtag är bra och prisvärda, tror Bactor MC säljer både handtagen och motorkåporna.
Basic vid bandagar är också att du använder däckvärmare och depåstöd men det antar jag att du kanske vet.
Lägg inte för mycket pengar på modifiering osv, det viktigaste i slutändan är att ha råd med mycket körning och fräscha däck. Det ger absolut mest.
Jag kan varmt rekommendera dessa Brembo Supersport/Superbike skivorna!
Fick dem lev från Italien igår, blev lyrisk när jag fick paketet..
Har nu två identiska set med fälgar och skivor.
View attachment 379446
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |