BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Tror inte att jag är vassare än dig...
Tack för tipset med pinnar från Attack Performance! De är oslagbara :D
Var med Greven på Almeria i helgen och långrakan är lite extrem eftersom man kommer upp i 270 och bromsar ner till 40-50 knyck för att få bra driv ut på start/mål.
När det började skaka så trodde jag att det var ABS som assisterade, men inga lampor lös på instrumentet.
Fick hjälp av Backman att byta belägg och kollade noga. Det gick som en dans :krama
Sneglade på hans hoj förstås men han hade andra fälgar och skivor som inte alls såg ut som original...
Det fortsatte att skaka vid inbromsningen efter bytet av belägg. Men bromsverkan fanns där till fullo.
Balansvikter borde kännas utan bromsen på (tycker jag).
BMW hyr ut hojar där men kör runt banan i lugnare tempo i en lång rad när jag kollade.
Jag hade en Triumph Daytona 675 tidigare. Där skiftade kvalitén på skivor friskt! Förmodligen så har jag otur :va
I depå så snurrade jag på hjulet utan att se någon skevhet. Men om värmen gör att det nyper mellan den inre ringen som är bultad i fälgen och själva skivan så är det väl ändå läge att byta till något annat?
Det var ju killar där som inte var helt utan kompetens, om man säger :fakta Och det kan finnas många orsaker!
Jag kollar när hojen är i mina händer igen...
Återkommer med resultatet :tummenupp
Men om AVA säger köp nytt och lycka till så blir nog det slutgiltiga resultatet Brembo HP för att slippa strul!
Jag har en 12:a, och oddsen för att hamna i en strul-batch av skivor är överhängande. Lika bra att ladda medans degen finns :yoparty
:yoparty
Aaa, missförstod dig. Trodde vibrationerna infann sig utan broms vid 270km/t.

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
Det ser ut som original på dem bilderna som jag hittar på SST teamets BMW.
Borde vara bra grejer.
http://www.omnimoto.it/mwpImages/ph...r-wstk-team-bmw-motorrad-italia-goldbet_1.jpg

När dina slog sig, fick du ut nya på garanti då?

Du har helt rätt, det där ser ut som originalskivor.

Hojen var över två år när skivorna slog sig så jag gav mig aldrig på att försöka få nya på garantin.
....KLIPP....

Njaa, kanske vem vet?

http://www.fim-live.com/fileadmin/alfresco/2013-6510004_eng.pdf

Sid 119

2.6.10.6 Brakes
:fakta

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Bandag för BMW S1000RR-tråden - Nuläget 130209

Uppföljningsmöte skall tas med BMW Sverige för att berätta hur evenemanget kommer se ut i slutskedet!
En "prototyp" till tröja för eventet har tagits fram som kommer visas för samarbetspartner och tilltänkta sponsorer.
Peter Lindén har sagt ja till att medverka under bandagarna som föreläsare och mentor. Får vi se honom på en S1000RR kanske? :)
Uppslutningen ser bra ut! 37 man och en övervägande del har mailat in uppgifter för utskick när det är dags för mer detaljerad info samt delbetalning.
De riktade pm:en som jag lovat er har dröjt lite då det visade sig att alla mina PM/mail inte hade nått fram till alla registrerade S1000RR-ägare här på SH. Kommer inom kort. Där kommer jag be om direkta mailadresser till er alla för att kunna göra massutskick när det är dags att anmäla sig och betala.

OBS: Ni som läser detta kan pm:a mig (Peter Pan) redan nu med 1. Namn 2. Nick på SH 3. Epostadress. Alla som anmäler sig på tråden får en veckas förtur/ jag håller platser när väl stora utskicket går ut och det är dags att anmäla sig o betala. Skriv in er här i detta inlägg också, det peppar lite! :musik

PM:en börjar redan rulla in - ca 25 st redan Det ser riktigt bra ut!

Skriv upp er nedan om ni är seriöst intresserade av en bandag med S1000RR som tema. Det är inte bindande men seriöst intresse skall finnas. Alla med S1000RR är välkomna!

UPPLÄGG:
Gelleråsen 13-14 augusti i samarbete med Cashback Racing. Allt spikat o klart!
Alla S1000RR ägare kan delta oavsett vana av bankörning.
Transponder till 30 förare finns tillgängligt. (Flera vet jag har Laptimers så det kommer räcka långt)
2 dagar, ink grillning och föreläsningar relaterat till S1000RR under dagarna.
Niklas Cajback och Mats Backman från Pro Superbike, Peter Lindén samt flera vassa förare på plats för med råd om körteknik, utrustning och spårval.
Däckservice och tillbehör från Apha Racing till S1000RR på plats via Bactor (Backman racing).
Möjligt till sprintrace utreds.
MERVÄRDE - dvs föreläsare, instruktörer, mekaniker/råd och tävlingsförare med erfarenhet på S1000RR som kan hjälpa både de som är första gången på bana o de som är Melandri-wannabee. Föreläsare blir Peter Lindén, jag själv när det gäller att bygga om från gata till bana och vi inväntar även fler förslag på föreläsare från samarbetspartners.

Pris blir 2500 kr för 2 dagar, inkl grillning, föreläsningar mm. Anmälningsavgift 1000 kr när det är dags.

Leta upp senaste svaret på detta inlägg, skriv in ditt nick i listan nedan, klipp bort "Quote" före o efter denna text i ditt svar så all text blir kvar.

Mvh Peter

1. Peter Pan
2. Tob3
3. Weber
4. Galne Dansken
5. S.an.d.m.a.n.
6. 2hjulkul
7. Capoeira-R1
8. Bo Backman
9. Björn Enghag
10.Try
11.Micke "Hilding"
12.MickeR---------------Bekräftad
13.Captain slow
14.Rootofevil
15.#21
16.Mats Backman
17. The Knight
18. Molzzon
19. Yusse
20.Dfused
21.Zacke
22.Andre_A
23.TeddyTwoFace
24.Zebbh
25.TV
26.Michey
27.asg888
28.John
29.Kent
30.Thomas
31.PeBro
32.Iridium
33.Killersnail
34.Niohundrasexton
35.Cadludde
36 PXX
37.Neonman
38.
39.
40.
41.
42.
43.
44.
45.

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
Stämmer Peter, jag är värre än dig:tungan:krama förutom på att köra hoj Det tog ungeför lika lång tid som det tar att köra från Sthlm till Uppsala:D

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
UPPLÄGG:
Transponder till 30 förare finns tillgängligt. (Flera vet jag har Laptimers så det kommer räcka långt)
Niklas Cajback och Mats Backman från Pro Superbike, Peter Lindén samt flera vassa förare på plats för med råd om körteknik, utrustning och spårval.
Däckservice och tillbehör från Apha Racing till S1000RR på plats via Bactor (Backman racing).
MERVÄRDE - dvs föreläsare, instruktörer, mekaniker/råd och tävlingsförare med erfarenhet på S1000RR som kan hjälpa både de som är första gången på bana o de som är Melandri-wannabee. Föreläsare blir Peter Lindén, jag själv när det gäller att bygga om från gata till bana och vi inväntar även fler förslag på föreläsare från samarbetspartners.

Pris blir 2500 kr för 2 dagar, inkl grillning, föreläsningar mm. Anmälningsavgift 1000 kr när det är dags.

Leta upp senaste svaret på detta inlägg, skriv in ditt nick i listan nedan, klipp bort "Quote" före o efter denna text i ditt svar så all text blir kvar.

Mvh Peter

1. Peter Pan
2. Tob3
3. Weber
4. Galne Dansken
5. S.an.d.m.a.n.
6. 2hjulkul
7. Capoeira-R1
8. Bo Backman
9. Björn Enghag
10.Try
11.Micke "Hilding"
13.Captain slow
14.Rootofevil
15.#21
16.Mats Backman
17. The Knight
18. Molzzon
19. Yusse
20.Dfused
21.Zacke
22.Andre_A
23.TeddyTwoFace
24.Zebbh
25.TV
26.Michey
27.asg888
28.John
29.Kent
30.Thomas
31.PeBro
32.Iridium
33.Killersnail
34.Niohundrasexton
35.Cadludde
36 PXX
37.Neonman
38.Hultqvist
39.
40.
41.
42.
43.
44.
45.

:banana

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Hoj
BMW S1000RR racehoj
Kör de verklig mmed originalakivor i sst? Kanske de gör men beläggen de använder måste vara hårda på originalskivorna?

Mina skivor slog sig också så jag köpte Brembo HP vilket har funkat bra hittills.

Jag läste ett däckstest från av de engelska tidningarna, kommer inte ihåg om det var superbike eller fast bikes, och de hade slagit tre eller fyra originalskivor under det testet.

Nu är ni 3 stycken som säger att ni haft problem med skivor som slår sig. Jag har inte hunnit köra min hoj mer än 2 ggr sen jag skaffade den. Kval och race på SM finalen och vi/jag hade knepiga förhållanden att brottas med då, så det gick inte så fasansfullt fort. Men ska jag tolka det ni skriver som att så fort man dundrar på lite så finns det stor risk att skivorna slår sig?
Kan vara bra att veta så man inte får lov att bryta och packa ihop under en racehelg pga att man inte har reservdelar med sig.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nu är ni 3 stycken som säger att ni haft problem med skivor som slår sig. Jag har inte hunnit köra min hoj mer än 2 ggr sen jag skaffade den. Kval och race på SM finalen och vi/jag hade knepiga förhållanden att brottas med då, så det gick inte så fasansfullt fort. Men ska jag tolka det ni skriver som att så fort man dundrar på lite så finns det stor risk att skivorna slår sig?
Kan vara bra att veta så man inte får lov att bryta och packa ihop under en racehelg pga att man inte har reservdelar med sig.

Stor risk tycker jag är en överdrift men det verkar som att risken finns där. Det beror lite på vilka banor du kör också, för mig var det mest i riktigt höga farter och hårda inbromsningar (280-290 på Mugello-rakan) där jag märkte det, i lägre farter var det försumbart.

2hjulkul

---o7o
Gick med
22 Mar 2009

Mig hände det på långrakan på Almeria. Bromsade från närmare 270 till kanske 40? Det konstiga är att det inte ser skevt ut när man rullar framhjulet för hand och tittar vid oken. Men de är ju flytande så skivan kanske wobblar i högre farter?

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Hoj
BMW S1000RR -11
Kontrollera punkterna där dom "flytande" fästena är, det ska gå att röra den i sidled men inte allt för mycket i rotationsriktning
Jag hade problem med en skiva förut som gett sig i fästena så spelet i rotationsriktningen var för stort, det skapade just vibrationer vid inbromsningar

Men skulle dom vara ruttna så skulle nog jag sikta på eftermarknads skivor i stället för nya original, många verkar vara nöjda med brembos men även alpha racings 5.0mm skivor är riktigt bra, deras 5.5mm skivor kör dom med i IDM så dom är topp

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Finns det något bra sätt att kolla om en skiva har slagit sig? Måste man ha en glasskiva för att göra det?

Det kan ju vara så att bara den ena av mina skivor blivit skev och då kan ju någon i tråden ha användning för den andra eller så kan jag använda den på andra fälgar om jag får tummen ur och köper ett par till.

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
- Vill bara delge er lite av min erfarenhet; det gäller en Honda CBR1000RR -04 som hade knepiga vibrationer i frambromsen när man nöp-till årdentligt. Vid kontrollen/bytet av skivorna, visade det sig att de hade blivit vågiga dvs, de hade inte slagit sig utan drabbats av varierande tjocklek utefter friktionsytan. Bara någon eller några tiondelar men det kändes som om de slagit sig enligt min(amatörens) bedömning.
Det kan alltså vara svårt att ställa rätt diagnos ibland.

En annan sak som man ska vara försiktig med är att hålla bromsen åtdragen vid stillastående när skivorna är varma. Då kan de slå sig eftersom de då inte får svalna jämnt över hela sin yta. Den del, på vilken beläggen kramar, svalnar långsammare och då kan det skita sig.
Tänk på dätta !!

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Bandag för BMW S1000RR-tråden - Nuläget 130224

Uppföljningsmöte skall tas med BMW Sverige för att berätta hur evenemanget kommer se ut i slutskedet!
En "prototyp" till tröja för eventet har tagits fram som kommer visas för samarbetspartner och tilltänkta sponsorer.
Peter Lindén har sagt ja till att medverka under bandagarna som föreläsare och mentor. Får vi se honom på en S1000RR kanske? :)
Uppslutningen ser bra ut! 39 man och en övervägande del har mailat in uppgifter för utskick när det är dags för mer detaljerad info samt delbetalning.
De riktade pm:en som jag lovat er har dröjt lite då det visade sig att alla mina PM/mail inte hade nått fram till alla registrerade S1000RR-ägare här på SH. Kommer inom kort. Där kommer jag be om direkta mailadresser till er alla för att kunna göra massutskick när det är dags att anmäla sig och betala.

OBS: Ni som läser detta kan pm:a mig (Peter Pan) redan nu med 1. Namn 2. Nick på SH 3. Epostadress. Alla som anmäler sig på tråden får en veckas förtur/ jag håller platser när väl stora utskicket går ut och det är dags att anmäla sig o betala. Skriv in er här i detta inlägg också, det peppar lite! :musik

PM:en börjar redan rulla in - ca 29 st redan Det ser riktigt bra ut!

Skriv upp er nedan om ni är seriöst intresserade av en bandag med S1000RR som tema. Det är inte bindande men seriöst intresse skall finnas. Alla med S1000RR är välkomna!

UPPLÄGG:

Mvh Peter

1. Peter Pan
2. Tob3
3. Weber
4. Galne Dansken
5. S.an.d.m.a.n.
6. 2hjulkul
7. Capoeira-R1
8. Bo Backman
9. Björn Enghag
10.Try
11.Micke "Hilding"
13.Captain slow
14.Rootofevil
15.#21
16.Mats Backman
17. The Knight
18. Molzzon
19. Yusse
20.Dfused
21.Zacke
22.Andre_A
23.TeddyTwoFace
24.Zebbh
25.TV
26.Michey
27.asg888
28.John
29.Kent
30.Thomas
31.PeBro
32.Iridium
33.Killersnail
34.Niohundrasexton
35.Cadludde
36 PXX
37.Neonman
38.Hultqvist
39.
40.
41.
42.
43.
44.
45.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Det är otroligt kul att se alla nya ansikten här på tråden, välkomna! :)
Tråden är nu självgående med mycket kunskap för alla typer av åkare, från gata till full race, och tråden är dessutom en av de mest kvalitativa jag har sett här på SH!
Vi närmar oss 4000 inlägg i en tråd som bara är 2 år och 7 månader gammal, det är inte dåligt! :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept