BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

jandreas

Ant's in the pant's
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Luleå
Hoj
Hojlös
Ska du köra bana eller gata med hojen?

Slipon ger i princip ingen prestandaförbättring vad jag kunnat se, framförallt de som behåller katalysatorn, kanske någon hk. Du får bättre prestandaökning med endast en PCV (eller motsvarande) och en ordentlig inställning i bänk.

Helsystem, PCV och riktig bänkning ger naturligtvis mer, framförallt mellanregister men även toppeffekt, har för mig att det kan ge runt 5hk på topp. Slår du ut kostnaden per hk blir det dock rätt mycket pengar...

Jag skulle i vilket fall som helst rekommendera att du drevar om hojen istället om det inte är så att du simmar i pengar, framförallt om du ska köra bana. En eller två kugg upp bak (eller ännu hellre en ned fram och en ned bak så att du behåller en längre hjulbas) ger betydligt bättre tryck överallt i registret och det för en bråkdel av vad helsystem, PCV och bänkning kostar. Du förlorar inte nämnvärt i toppfart heller vad jag kunnat se hittills av hur min går.

Ska du köra bana är det mycket annat som gör dig snabbare än mer pulver och jag skulle personligen satsa på det andra istället.

Innan du gör något alls ska du dock justera förspänningen i fjädringen så att du har rätt häng både fram och bak, oavsett om du ska köra gata eller bana. Det är gratis och gör att du får en betydligt trevligare hoj än med feljusterat häng eftersom fjädringen då hela tiden utgår från fel område i slaglängden :)

Det kommer bli till största delen gata då vi inte har några banor här uppe i Luletrakten, har dock inbokat Kemora v.21.
Har beställt Yoshi helsystem, PCV och K/N filter, 16 kuggs framdrev monterade jag dit i veckan. Fjädringen ska också få sig en justering så fort jag får hjälp. Hade en -10as S1000RR förra sommaren som jag utrustade på samma sätt, fick ut 191hk på bakhjulet hos MCxpress. Justeringen av fjädringen gjorde den också till en helt annan hoj!!
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det kommer bli till största delen gata då vi inte har några banor här uppe i Luletrakten, har dock inbokat Kemora v.21.
Har beställt Yoshi helsystem, PCV och K/N filter, 16 kuggs framdrev monterade jag dit i veckan. Fjädringen ska också få sig en justering så fort jag får hjälp. Hade en -10as S1000RR förra sommaren som jag utrustade på samma sätt, fick ut 191hk på bakhjulet hos MCxpress. Justeringen av fjädringen gjorde den också till en helt annan hoj!!

Stämmer det att Mo i Rana har stängt/kommer att stänga? Det vore synd, som du säger så duggar det inte tätt bland banorna där uppe (jag kommer ursprungligen från Umeå).

Du har väl en 40-50 mil till Midlanda kan jag tänka mig och sedan är det Kemora och Mo i Rana som finns?
 

jandreas

Ant's in the pant's
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Luleå
Hoj
Hojlös
Stämmer det att Mo i Rana har stängt/kommer att stänga? Det vore synd, som du säger så duggar det inte tätt bland banorna där uppe (jag kommer ursprungligen från Umeå).

Du har väl en 40-50 mil till Midlanda kan jag tänka mig och sedan är det Kemora och Mo i Rana som finns?

Svängde in en snabbis på banan i Mo förra sommaren då vi var på hojsemester genom nordnorge. Pratade lite med en av dom ansvariga på banan och då nämnde han aldrig att det skulle stängas, utan mer tvärtom att han tyckte vi nordsvenskar skulle börja dra ihop gäng och komma dit på körningar. Banan såg ju skitfin och lång ut så det hade absolut varit en frän grej att fara dit och köra!! Det är ca 50-60 mil till alla tre banorna härifrån, Kemora, mittsverige och Mo i Rana.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Svängde in en snabbis på banan i Mo förra sommaren då vi var på hojsemester genom nordnorge. Pratade lite med en av dom ansvariga på banan och då nämnde han aldrig att det skulle stängas, utan mer tvärtom att han tyckte vi nordsvenskar skulle börja dra ihop gäng och komma dit på körningar. Banan såg ju skitfin och lång ut så det hade absolut varit en frän grej att fara dit och köra!! Det är ca 50-60 mil till alla tre banorna härifrån, Kemora, mittsverige och Mo i Rana.

Det verkar som jag fått det om bakfoten, vilken tur! Det hade varit riktigt synd om den banan försvann.
 

maz-ze

maz-ze
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Västerås
Hoj
BMW s1000rr
I helgen fick jag äntligen provköra min nyinköpta BMW s1000 rr. Vilken maskin har aldrig tidigare kört något liknande. Längtar som en tok efter torra varma bandagar efter helgens tiomila provtur :kär :kär :kär
 

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
BMW S1000RR racehoj
Menar du att du körde för snabbt och fick för hög temp i däcken eller att du körde för sakta och inte fick nog med temp? Fel temperatur borde du kunna se på slitaget på däcket? Fel temp kan ju i och för sig också bero på fel lufttryck eller fjädringsinställningar, inte bara tempot. Däck är komplicerat... :)
Det verkar populärt att köra SC1 fram och SC2 bak, jag har för mig att det då går ungefär två bakdäck på ett framdäck.
Jag har ju valt att köra SC1 bak vissa race då jag känt att jag haft lite extra bråttom och vädret tillåtit. Men det blir ju sällan sådär riktigt varmt i Sverige, så jag tror att det var för kall asfalt som dödade däcken. Men det kan vart i kombination med ”för dåligt” tempo.
När däcken slits sönder på det viset är det inte mycket kvar att analysera. Brukar vara helt sönder tuggat, i synnerhet på högersidan.
Jag hittade av en slump samma bild som han visade på seminariet
View attachment 382253
Känner igen den bilden, de hade motsvarande för 2012;s däck. Tyvärr så minns jag ju inte hur bubblorna låg i förhållande till varandra. Spontana känslan är att det skulle vara mer överlapp just nu, precis som du säger.
Det hade vart intressant om Pirelli presenterat siffror på temperatur axeln. Trail and error metoden för att hitta gränserna blir ju så dyr.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag har ju valt att köra SC1 bak vissa race då jag känt att jag haft lite extra bråttom och vädret tillåtit. Men det blir ju sällan sådär riktigt varmt i Sverige, så jag tror att det var för kall asfalt som dödade däcken. Men det kan vart i kombination med ”för dåligt” tempo.
När däcken slits sönder på det viset är det inte mycket kvar att analysera. Brukar vara helt sönder tuggat, i synnerhet på högersidan.

Känner igen den bilden, de hade motsvarande för 2012;s däck. Tyvärr så minns jag ju inte hur bubblorna låg i förhållande till varandra. Spontana känslan är att det skulle vara mer överlapp just nu, precis som du säger.
Det hade vart intressant om Pirelli presenterat siffror på temperatur axeln. Trail and error metoden för att hitta gränserna blir ju så dyr.

Kan du inte se om det är "cold tear", "hot tear" eller annan typ av slitage på däcket?

Hot tear:

Generellt:

Eller ser det ut såhär? :)

Han visade temperaturområden under presentationen, jag försöker desperat komma ihåg vad de var men det går sådär. Skulle jag måsta dra till med något nu skulle jag gissa på att SC0 var från 25 grader och uppåt, SC1 var 20 grader och SC2 var från 15 grader och uppåt. Asfaltstemperatur var det han använde. Vad gäller däckstemperatur så var det samma för alla SC-slicks, 70-80 grader.


EDIT: Här finns grafiken för både fram och bakdäck, verkar som att SC0 bara finns som bakdäck? Klicka på "Technical Advice"

http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/motorcycle/sheet/diablo_superbike.html?url=?subtype=track&use =1
 
Last edited:

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
Apropå däck så undrar jag om det inte vore bra att samla info om olika däck och deras varmtryck på första sidan av tråden? Jag har ju ärvt/köpt beggade slicks och det börjar bli svårt att hålla isär däcktrycken.
Till denna säsong lutar det åt Dunlops KR (tror jag serien hette) någon som har testat dessa?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Apropå däck så undrar jag om det inte vore bra att samla info om olika däck och deras varmtryck på första sidan av tråden? Jag har ju ärvt/köpt beggade slicks och det börjar bli svårt att hålla isär däcktrycken.
Till denna säsong lutar det åt Dunlops KR (tror jag serien hette) någon som har testat dessa?

KR106/108?

Det finns ett korttest i senaste MCN där de sa att de är bäst för riktiga racehojar, på en vanlig hoj kändes det som att det gick långsammare med de däcken än med vanliga "amatörslicks". Om du inte har läst det kan jag försöka lägga ut det här.

De verkar rätt dyra, i MCN stod det 350 pund och jag har sett runt 500 euro för ett set men ska man ha handgjorda slicks så kostar det väl en slant :)

Däckstryck finns väl hos tillverkarna? T.ex. Pirelli har den infon på sin hemsida http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/motorcycle/sheet/diablo_superbike.html?url=?subtype=track&use=1 om du klickar på "Technical Advice" så har du varma och kalla däckstryck för de olika storlekarna. Finns säkert för deras andra däck också men jag har inte kollat närmare. Man kan ju samla informationen här också men jag är personligen ingen fan av att duplicera information på flera ställen eftersom det ibland blir fel, man måste uppdatera när källan uppdateras osv. Säkert en gammal arbetsskada som spökar :)
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag lägger upp det i alla fall om någon är intresserad.

image.jpg
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag tror f*n att mitt styrlager håller på att packa ihop. När jag monterade styrdämparen märkte jag att lagret har ett "center", dvs när jag för styret från sida till sida så känner jag ett mjukt hack när den passerar mittenläget. Har inget glapp dock när jag rycker i gaffeln när jag hojen lyft från backen och det är inget hårt "hack" i mitten, det är väldigt mjukt.

Vad tror ni, måste jag lämna in och byta lagret omgående eller kan jag vänta med det?

Antar att mina landningar efter wheelies inte är så mjuka som jag vill tro...
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Satt och slösurfade lite på ebay.se och man hittar ju en hel del däck till våra hojar.

Man får pröjsa runt 2296kr plus 176kr i frakt för ett komplett set Pirelli Diablo Supercorsa BSB 120/70 & 190/55 ZR17.

Eller ett Set Metzeler K3 Interact 190/55/17 (75W) + 120/70ZR17 (58W) för 2296kr plus frakt.

Verkar sjukt billigt i mina ögon iallafall ;)

Kommer beställa däck från ebay i fortsättningen iallafall.

länkar: http://viewitem.eim.ebay.se/-Satz-M...-1905517--75W-12070ZR17-58W/151013585349/item

http://viewitem.eim.ebay.se/Pirelli...R17-BMW-S1000-RR-2010--2013/121088966184/item


Mvh /Try
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Satt och slösurfade lite på ebay.se och man hittar ju en hel del däck till våra hojar.

Man får pröjsa runt 2296kr plus 176kr i frakt för ett komplett set Pirelli Diablo Supercorsa BSB 120/70 & 190/55 ZR17.

Eller ett Set Metzeler K3 Interact 190/55/17 (75W) + 120/70ZR17 (58W) för 2296kr plus frakt.

Verkar sjukt billigt i mina ögon iallafall ;)

Kommer beställa däck från ebay i fortsättningen iallafall.

länkar: http://viewitem.eim.ebay.se/-Satz-M...-1905517--75W-12070ZR17-58W/151013585349/item

http://viewitem.eim.ebay.se/Pirelli...R17-BMW-S1000-RR-2010--2013/121088966184/item


Mvh /Try

Kan vara värt att kolla/fråga efter tillverkningsdatum så du inte får däck som är massor med år gamla och kanske inte fungerar lika bra längre, ibland är det därför de är billiga.
 
Last edited:

jandreas

Ant's in the pant's
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Luleå
Hoj
Hojlös
Nån som provat åka bana på Pirelli Superbike Pro? Funderar på att kasta på dom när premiärturen för bana ska avverkas v.21 på Kemora :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nån som provat åka bana på Pirelli Superbike Pro? Funderar på att kasta på dom när premiärturen för bana ska avverkas v.21 på Kemora :)

Jag körde med de nu på Misano för första gången, första dagen körde jag med Metzelerdäcken (K3:eek:rna) och tredje dagen, som tyvärr bara blev en halvdag, körde jag med Superbike Pro. Det regnade hela andra dagen och natten till tredje och det var ingen vidare värme, typ 10-15 grader så greppet i backen var inte super. Greppet är bättre än K3:eek:rna, i Slick-läget blinkade DTC:n rätt friskt ut ur kurvorna med K3:eek:rna medans den inte blinkade alls med Pirelli-sulorna när jag körde samma varvtider. Jag är dock bara amatörsnabb så jag kan inte säga hur de funkar om du är riktigt snabb men för min hastighet är de klart bättre än K3:eek:rna. Jag såg inte heller något slitage att tala om på bakdäcket men efter tre pass ska det väl inte vara något heller.

Kör du med värmare? Jag gör det och nästa gång lägger jag nog på ett SC2 eller SC1 fram och fortsätter med Pro bak, känns mer förtroendeingivande att ha bättre grepp fram och jag laddar inte så hårt in i kurvorna så mitt framdäck ser typ nytt ut när mitt bakdäck är helt slut :) Utan värmare skulle jag inte lägga på någon annan blandning än Pro.
 
Last edited:

jandreas

Ant's in the pant's
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Luleå
Hoj
Hojlös
Jag körde med de nu på Misano för första gången, första dagen körde jag med Metzelerdäcken (K3:eek:rna) och tredje dagen, som tyvärr bara blev en halvdag, körde jag med Superbike Pro. Det regnade hela andra dagen och natten till tredje och det var ingen vidare värme, typ 10-15 grader så greppet i backen var inte super. Greppet är bättre än K3:eek:rna, i Slick-läget blinkade DTC:n rätt friskt ut ur kurvorna med K3:eek:rna medans den inte blinkade alls med Pirelli-sulorna när jag körde samma varvtider. Jag är dock bara amatörsnabb så jag kan inte säga hur de funkar om du är riktigt snabb men för min hastighet är de klart bättre än K3:eek:rna. Jag såg inte heller något slitage att tala om på bakdäcket men efter tre pass ska det väl inte vara något heller.

Kör du med värmare? Jag gör det och nästa gång lägger jag nog på ett SC2 eller SC1 fram och fortsätter med Pro bak, känns mer förtroendeingivande att ha bättre grepp fram och jag laddar inte så hårt in i kurvorna så mitt framdäck ser typ nytt ut när mitt bakdäck är helt slut :) Utan värmare skulle jag inte lägga på någon annan blandning än Pro.

Har aldrig kört på bana tidigare så jag lär ju inte vara snabbaste killen precis=) Har inga däckvärmare heller men behöver man inte det till superbike pro däcken tyckte jag dom lät som ett bra köp. Får ge 2663:- för en uppsättning 120/70 & 190/55 genom jobbet, tyckte det lät som ett bra pris eller är det värt att kolla nån annstans?:va
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Har aldrig kört på bana tidigare så jag lär ju inte vara snabbaste killen precis=) Har inga däckvärmare heller men behöver man inte det till superbike pro däcken tyckte jag dom lät som ett bra köp. Får ge 2663:- för en uppsättning 120/70 & 190/55 genom jobbet, tyckte det lät som ett bra pris eller är det värt att kolla nån annstans?:va

Här får du de för runt 250 euro plus frakt så det beror ju på hur mycket frakten är, om du vill köpa svenskt osv.

http://www.renngrib.de/epages/63156...ories/Rennreifen/PIRELLI/SlickRennsportreifen

Har du två uppsättningar fälgar? Superbike Pro är slicks så du kan inte köra med de på gata. Vad har du för däck idag? Har du Metzeler Racetec Interact K3, bara en uppsättning fälgar och du tänkt åka gata mellan banåkningarna skulle jag köra på Metzelerdäcken på bana till en början. Du kan köra riktigt snabbt med de däcken på bana, du slipper byta däck mellan banåkningarna och du kan ju alltid köpa slicksen till nästa banåkning om du tycker Metzelerdäcken har för dåligt grepp. Jag skulle säga att första säsongen på bana så räcker Metzelerdäcken långt.

Man behöver egentligen inga värmare till vare sig Metzelerdäcken eller Pirellislicksen (Pro-blandning) men då får du ta det lugnt de första två varven varje pass, speciellt i början av dagen när det är kallare i backen.
 
Last edited:

jandreas

Ant's in the pant's
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Luleå
Hoj
Hojlös
Här får du de för runt 250 euro plus frakt så det beror ju på hur mycket frakten är, om du vill köpa svenskt osv.

http://www.renngrib.de/epages/63156...ories/Rennreifen/PIRELLI/SlickRennsportreifen

Har du två uppsättningar fälgar? Superbike Pro är slicks så du kan inte köra med de på gata. Vad har du för däck idag? Har du Metzeler Racetec Interact K3, bara en uppsättning fälgar och du tänkt åka gata mellan banåkningarna skulle jag köra på Metzelerdäcken på bana till en början. Du kan köra riktigt snabbt med de däcken på bana, du slipper byta däck mellan banåkningarna och du kan ju alltid köpa slicksen till nästa banåkning om du tycker Metzelerdäcken har för dåligt grepp. Jag skulle säga att första säsongen på bana så räcker Metzelerdäcken långt.

Man behöver egentligen inga värmare till vare sig Metzelerdäcken eller Pirellislicksen (Pro-blandning) men då får du ta det lugnt de första två varven varje pass, speciellt i början av dagen när det är kallare i backen.

Jag har bara en uppsättning fälgar, nu sitter det på Conti attack däck som är nya. Bankörningen på Kemora är i fyra dagar så lär köra slut på minst en uppsättning däck, var därför jag funderade på Superbike Pro slicksen då dom verkar ska hålla ganska bra men ändå ger ett bra fäste...?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag har bara en uppsättning fälgar, nu sitter det på Conti attack däck som är nya. Bankörningen på Kemora är i fyra dagar så lär köra slut på minst en uppsättning däck, var därför jag funderade på Superbike Pro slicksen då dom verkar ska hålla ganska bra men ändå ger ett bra fäste...?

Conti Attack har jag ingen koll på, jag har bara kört Metzelerdäcken.

Är det fyra dagar och du inte redan har Merzelerdäcken kan det vara värt att köpa Superbike Pro. Jag skulle ärligt talat bli besviken om de däcken är slut efter fyra dagar om det är din första bankörning och du kör med rätt däckstryck och fjädringsinställning. Jag hoppas få ut mer än fyra dagar ur mitt bakdäck men vi får väl se, det ser lovande ut hittills.
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
...Sitter och läser både den här och andra trådar och undrar varför det bär folk emot att lägga några tusenlappar på att köpa däcksvärmare :va, det kan både spara en tråkig klotning pga osäkerheten om däcken är "varma" (får sällan upp riktigt bra temp i sverige genom att bara köra från noll, känn på en fälg som har stått med däcksvärmare på kontra en som försökt att "köra upp temp" ) och framför allt däckslitage ! Pengarna för däcksvärmarna är ganska snabbt intjänade i form av sparade däck som slipper gå upp och ner i temp hur många ggr som helst på en dag.

Dom flesta av oss lägger så mycket på vår hobby så att "spara in " pengar på att inte köpa däcksvärmare, näe det går i soptunnan som dom säger på ett visst tv program...:fakta

I Övrigt vill jag bara tala om att våren kommer på fredag 11.15 !!! Frågor på det ????:)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top