Ska du köra bana eller gata med hojen?
Slipon ger i princip ingen prestandaförbättring vad jag kunnat se, framförallt de som behåller katalysatorn, kanske någon hk. Du får bättre prestandaökning med endast en PCV (eller motsvarande) och en ordentlig inställning i bänk.
Helsystem, PCV och riktig bänkning ger naturligtvis mer, framförallt mellanregister men även toppeffekt, har för mig att det kan ge runt 5hk på topp. Slår du ut kostnaden per hk blir det dock rätt mycket pengar...
Jag skulle i vilket fall som helst rekommendera att du drevar om hojen istället om det inte är så att du simmar i pengar, framförallt om du ska köra bana. En eller två kugg upp bak (eller ännu hellre en ned fram och en ned bak så att du behåller en längre hjulbas) ger betydligt bättre tryck överallt i registret och det för en bråkdel av vad helsystem, PCV och bänkning kostar. Du förlorar inte nämnvärt i toppfart heller vad jag kunnat se hittills av hur min går.
Ska du köra bana är det mycket annat som gör dig snabbare än mer pulver och jag skulle personligen satsa på det andra istället.
Innan du gör något alls ska du dock justera förspänningen i fjädringen så att du har rätt häng både fram och bak, oavsett om du ska köra gata eller bana. Det är gratis och gör att du får en betydligt trevligare hoj än med feljusterat häng eftersom fjädringen då hela tiden utgår från fel område i slaglängden
Det kommer bli till största delen gata då vi inte har några banor här uppe i Luletrakten, har dock inbokat Kemora v.21.
Har beställt Yoshi helsystem, PCV och K/N filter, 16 kuggs framdrev monterade jag dit i veckan. Fjädringen ska också få sig en justering så fort jag får hjälp. Hade en -10as S1000RR förra sommaren som jag utrustade på samma sätt, fick ut 191hk på bakhjulet hos MCxpress. Justeringen av fjädringen gjorde den också till en helt annan hoj!!