BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Tob3

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Alingsås
Hoj
BMW S1000RR 2011 Superbike
Förra året gjorde jag 1,38 som bäst, svensken på 1,37 och Backlund på 1,36 men kör du 1.41 är det är bra rookie tid :) i år hade du hängt av mig dock :/

En liten notis, Tommy Hill gjorde 1,32... Då var man plötsligt inte så snabb längre :(

Har du varit där i år och kört Mats?
Träffade Troy Corser när vi kom dit, han var med på BMW Motorrads event.
Han körde 1.38 med en standard HP4 med gatdäck och utan däckvärmare.. :)
När vi åkte där ifrån kom Martin Jessop (kör BMW i BSB i år) samt Quattro Plant Kawasaki teamet dit och skulle testa i 2 dagar. Martin Jessops BMW var hyfsad.. 217 bhp, Motek elektronik, K.tech gaffel, 23 Liters tank, WSBK brembo Bromsok osv... Riktigt fint bygge. :kär :tuttar

IMG_2953.jpg
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Hehe ja de är på riktigt det!
Aa var där med greven men har inte fått det att lossna efter vurporna i somras

Men det kommer ;)

Ska du på elit lägret?
 

Tob3

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Alingsås
Hoj
BMW S1000RR 2011 Superbike
Hehe ja de är på riktigt det!
Aa var där med greven men har inte fått det att lossna efter vurporna i somras

Men det kommer ;)

Ska du på elit lägret?

OK, din förra säsong fick ett tråkigt slut :(
Jag har inte bokat mig men kanske dyker upp om vädret tillåter.
Som det ser ut just nu så verkar inte vädret bli bättre till lägret. :/
Ska du på elit lägret?
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
OK, din förra säsong fick ett tråkigt slut :(
Jag har inte bokat mig men kanske dyker upp om vädret tillåter.
Som det ser ut just nu så verkar inte vädret bli bättre till lägret. :/
Ska du på elit lägret?

Bokat och betalt! Hoppas bara på vädret nu :)
 

PXX

#131 Rookie 1000
Gick med
8 Nov 2010
Ort
Huddinge
Hoj
GSXR1000, Street Triple R
På grund av lite ändrade planer har jag ett sett pvm alu fälgar över. Säljer komplett med drevhub, sensorring och bromsskivor från alpha racing. Skicka PM vid intresse... SÅLDA
 
Last edited:

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Puh nu är hela tråden läst, tog några veckor :)
Den som ber mig kolla tråden när jag har en fråga kommer jag :kulspruta

Är också en nybliven tyskägare och är i full färd med att bankitta den.

Ett tips till folk som ska köpa kåpor, köpte själv bikesplast av greven pga priset, men ångrar att det inte blev works igen. Ni som tvekar, gör inte det köp works! Passform, kvalitet, färdiga hål och fästen samt en grym sadel som är lätt att ta bort. Prisskillnaden är egentligen minimal.

Peter, trådens guru! Jag kommer att tracka dig vad det gäller fjädringsinställningar.

Backman, väntat ivrigt på resultatet av sportsmart! Hur gick det?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Igår natt hemkommen från första besöket på ett regnigt Misano så här kommer en liten rapport.

Vädret vad tyvärr inge vidare, av tre heldagar kunde vi bara köra en och en halv på slicks, resten av tiden regnade det och var blött. Ingen värme heller, 10-15 grader bara. Vädret var alltså identiskt med Mugello påsken 2012 för de som var där.

Banan: layouten var riktigt rolig med många varierande kurvor och kurvkombinationer. Tredje kurvan är en lång högerkurva där man börjar på tvåan (eller trean) och växlar till trean med nedlägg innan man driftar över till vänsterkanten och bromsar inför de kommande två högerkurvorna som mer eller mindre tas som en. Mellan andra och tredje raksträckan är det en dubbelhöger där man bromsar sig genom den första högern (mer en knick än en riktig kurva egentligen), vänder 180 grader höger och ger fullt från tvåan till banans baksida. Där kommer det parti jag tycker var absolut roligast och ett av de roligaste jag kört på någon bana; det består av fyra högerkurvor där varje kurva blir snävare och långsammare till den sista 180 gradaren som man tar på tvåan. Första kurvan är en upplevelse, där går det att åka riktigt snabbt om man vågar. Jag vågade inte riktigt utan slog av rätt rejält innan och såg som mest omkring 200 vid apex men banan är bred i utgången och de snabba körde skräckinjagande snabbt där. Har man nog med fart med sig ger man inte så mycket gas mellan de kommande kurvorna utan motorbromsar/bromsar sig genom de. Banan har ingen chikan men två S-kombinationer för de som gillar att byta riktning snabbt. Banan har ingen Mugello-raka heller men på bakrakan hinner man upp i 250 med en literhoj om man ger bra gas och inte slår av för tidigt innan högerknicken.

Nackdelen med banan är att den är helt platt, det är ingen höjdskillnad någonstans vilket i alla fall jag tycker är lite tråkigt. Jag tycker det ger karaktär till banan när den har höjdskillnader och kurvorna/rakorna böljar med landskapet.


Så till vinterns uppgraderingar:
Utväxling; Jag gick från en kugg större bak till en kugg mindre fram och en kugg mindre bak. Den nya utväxlingen fungerade perfekt för mig, betydligt bättre drag i mellanregistret och jag behöver inte mer kraft, på tvåan är det svårt att ge fullt eftersom den gärna går på bakhjulet då så i alla fall jag behöver inte mer kraft än så.

Öhlinsgaffel: Jag kan inte säga att det var den nödvändigaste av uppgraderingar eller att jag kör snabbt nog för att använda grejerna som man ska. Men... hojen känns naturligtvis betydligt bättre, framförallt in i kurvorna känns det att fjädringen arbetar bättre, förmodligen mest eftersom jag väger för mycket för originalfjädringen och det kändes som att den var i botten på väg in i kurvorna och det bara var däcket som agerade fjädringen. Med nya gaffeln känns det som att man kan gå hur snabbt som helst in i kurvorna, det känns bara bättre och bättre desto snabbare man vågar gå in.

Öhlinsstötdämpare: Hojen känns bättre ut ur kurvorna, sätter sig inte lika mycket och gungar inte i utgången som jag tyckte den gjorde ibland med originaldämparen. Framförallt när DTC:n arbetade i utgångarna tyckte jag originalen gungade på rätt bra ibland men det kände jag inget alls av med nya stötdämparen.

Däck: Jag har aldrig kört slicks tidigare men tänkte prova i år. Första heldagen körde jag med originaldäcken från Metzeler (K3:eek:rna) för att prova något jag kände igen. Andra dagen, som tyvärr bara blev en halvdag (tre sessioner) varav den första var kall och upptorkande, provade jag med Pirelli's Diablo Superbike i Pro-blandning (vilket enligt däcknasaren på plats är i stort sett samma blandning som K3:eek:rna men med en mjukare stomme). I slutänden kom jag bara ned på samma varvtid som jag körde första dagen med originaldäcken men något som vittnar om hur bra däcken funkar är att när jag körde samma tid med originaldäcken arbetade DTC:n rätt friskt ut ur de flesta kurvorna medan med slicksen såg jag inte DTC-lampan en enda gång. Med andra ord: redan de här motionärsdäcken (Pro-blandningen) kan betydligt mer än mig.
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
En liten kul sidonotis är att vi fick exempel på hur pass mycket dagens originalhojar egentligen kan och skillnaden mellan snabba hobbypojkar och de riktigt snabba lirarna.

Arrangören (Jochen) kommer från München vilket även Jürgen Fuchs och BMW gör så Jürgen brukar vara med på arrangemangen med BMW's senaste hojar (i år hade han en HP4) och man kan hyra honom som instruktör på banan. Han brukar även på kvällarna ge seminarier där han visar telemetri och spårval från sin hoj som har BMW's datalogger. Det är riktigt coolt, den har GPS så han visar sitt spår genom överlägg på Google maps och kombinerar det med telemetrin som innehåller allt från hastighet, varvtal, växelläge till hur mycket gas han ger och vilket bromstryck han har. Det hjälper otroligt mycket för dag två efter att ha sett vart och hur man egentligen ska köra.

De brukar även i normala fall ha kortare race under eftermiddagen på de här arrangemangen och han visade en ombordfilm från Brno där de hade frågat om han ville vara med på skoj. Man får kvala till racen så det är bara de snabbaste förarna med, alla har racehojar, slicks osv. Han ställde upp med en helt standard S1000RR (man såg till och med skuggan av backspeglarna på filmen) och han fick starta sist vilket var position 45. Efter tre kurvor låg han femma, efter halva första varvet leddde han och han började varva förare efter fyra-fem varv på ett varv som ligger runt två minuter för de som är riktigt, riktigt snabba (jag har kört 2.24 som bäst).

Tyvärr brukar man inte få veta hans varvtider, det hade varit kul som referens att veta vad han kör med en helt standard hoj med standardäck och backspeglar.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Puh nu är hela tråden läst, tog några veckor :)
Den som ber mig kolla tråden när jag har en fråga kommer jag :kulspruta

Är också en nybliven tyskägare och är i full färd med att bankitta den.

Ett tips till folk som ska köpa kåpor, köpte själv bikesplast av greven pga priset, men ångrar att det inte blev works igen. Ni som tvekar, gör inte det köp works! Passform, kvalitet, färdiga hål och fästen samt en grym sadel som är lätt att ta bort. Prisskillnaden är egentligen minimal.

Peter, trådens guru! Jag kommer att tracka dig vad det gäller fjädringsinställningar.

Backman, väntat ivrigt på resultatet av sportsmart! Hur gick det?

Välkommen till tråden och tyskgemenskapen! :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Kul! Körde du 2013 års modell av Pirelli däck? De ska visst ha fått en annan profil till i år. Nyfiken, hur står sig 1.41-tider på den banan mot de andra. Är det vansinnigt, galet eller raket snabbt?

Om du kan tänka dig att byta 30 gradig asfalt mot knappt-över-plus-asfalt så är det träningsläger på Gelleråsen 10-13 april.
Annars hoppas jag att vi möts på Anderstorp i maj :tummenupp

Jag lyssnade i helgen på en presentation om Pirellis 2013 däck för bana och även om jag inte kommer ihåg exakt hur de hade ändrat profilen (det var 6mm mer här 2mm mindre där osv.) så har de även breddat användningsområdet framförallt för SC1-blandningen. Han visade bubbeldiagram där det tidigare inte var mycket till överlappande mellan SC0, SC1 och SC2 men där SC1 nu skulle både ha grepp som överlappar SC0's övre gräns och ett temperaturanvändningsområde och hållbarhet som överlappar rejält med SC2, dvs SC1 fungerar nästan vid lika låga temperaturer som SC2 och håller nästan lika länge.

Ang. hållbarheten så om jag kommer ihåg rätt skulle SC0 ha en hållbarhet på ungefär en timmes bantid och SC1/SC2 uppåt 12 20-minuterssessioner, dvs. runt två dagars banåkande.

Det var Pirelli själva som gav presentationen så det var naturligtvis mycket reklam och man får ta det med en nypa salt men det var iaf vad de själva sa om sina egna däck.
 

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
BMW S1000RR racehoj
Jag lyssnade i helgen på en presentation om Pirellis 2013 däck för bana och även om jag inte kommer ihåg exakt hur de hade ändrat profilen (det var 6mm mer här 2mm mindre där osv.) så har de även breddat användningsområdet framförallt för SC1-blandningen. Han visade bubbeldiagram där det tidigare inte var mycket till överlappande mellan SC0, SC1 och SC2 men där SC1 nu skulle både ha grepp som överlappar SC0's övre gräns och ett temperaturanvändningsområde och hållbarhet som överlappar rejält med SC2, dvs SC1 fungerar nästan vid lika låga temperaturer som SC2 och håller nästan lika länge.

Ang. hållbarheten så om jag kommer ihåg rätt skulle SC0 ha en hållbarhet på ungefär en timmes bantid och SC1/SC2 uppåt 12 20-minuterssessioner, dvs. runt två dagars banåkande.

Det var Pirelli själva som gav presentationen så det var naturligtvis mycket reklam och man får ta det med en nypa salt men det var iaf vad de själva sa om sina egna däck.

Låter intressant! Hoppas verkligen att de höjt lägsta nivån på SC1;orna bak. Fjolårets SC1 däck lyckades man emellanåt inte ens ta sig över mållinjen med i fullt tempo. De kunde ta alldeles slut snabbt,... väldigt snabbt.
Kan förstås också berott på att jag inte höll SC1 tempo :huvet.
 

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
BMW S1000RR racehoj
Raceklar hoj

Slutligen så känner jag att looken på hojen för säsongen är satt. Fick lov att tänka om lite då Tob3 i princip hade samma design som jag hade tänkt mig. Såhär blev den ivf att se ut till slut.

IMG_0510_small.jpg
IMG_0513_small.jpg
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Låter intressant! Hoppas verkligen att de höjt lägsta nivån på SC1;orna bak. Fjolårets SC1 däck lyckades man emellanåt inte ens ta sig över mållinjen med i fullt tempo. De kunde ta alldeles slut snabbt,... väldigt snabbt.
Kan förstås också berott på att jag inte höll SC1 tempo :huvet.

Menar du att du körde för snabbt och fick för hög temp i däcken eller att du körde för sakta och inte fick nog med temp? Fel temperatur borde du kunna se på slitaget på däcket? Fel temp kan ju i och för sig också bero på fel lufttryck eller fjädringsinställningar, inte bara tempot. Däck är komplicerat... :)

Det verkar populärt att köra SC1 fram och SC2 bak, jag har för mig att det då går ungefär två bakdäck på ett framdäck.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ingen här som har ett helsystem eller eftermarknads slipon till salu? Är även ute efter en PCV och luftfilter.

Har köpt en i princip helt orginal S1000RR som jag har tänkt kitta både utseendemässigt och för prestanda, så ligger nån på lite grejer får ni gärna hojta till!! :)

Ska du köra bana eller gata med hojen?

Slipon ger i princip ingen prestandaförbättring vad jag kunnat se, framförallt de som behåller katalysatorn, kanske någon hk. Du får bättre prestandaökning med endast en PCV (eller motsvarande) och en ordentlig inställning i bänk.

Helsystem, PCV och riktig bänkning ger naturligtvis mer, framförallt mellanregister men även toppeffekt, har för mig att det kan ge runt 5hk på topp. Slår du ut kostnaden per hk blir det dock rätt mycket pengar...

Jag skulle i vilket fall som helst rekommendera att du drevar om hojen istället om det inte är så att du simmar i pengar, framförallt om du ska köra bana. En eller två kugg upp bak (eller ännu hellre en ned fram och en ned bak så att du behåller en längre hjulbas) ger betydligt bättre tryck överallt i registret och det för en bråkdel av vad helsystem, PCV och bänkning kostar. Du förlorar inte nämnvärt i toppfart heller vad jag kunnat se hittills av hur min går.

Ska du köra bana är det mycket annat som gör dig snabbare än mer pulver och jag skulle personligen satsa på det andra istället.

Innan du gör något alls ska du dock justera förspänningen i fjädringen så att du har rätt häng både fram och bak, oavsett om du ska köra gata eller bana. Det är gratis och gör att du får en betydligt trevligare hoj än med feljusterat häng eftersom fjädringen då hela tiden utgår från fel område i slaglängden :)
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det var ingen tråkig fråga, den är högst relevant. Men det tråkiga svaret är att jag inte har en aning. Köpte hojen såhär. Därav behovet av ett kretsschema så jag kan förstå hur det är tänkt att vara.

Det kan inte vara så att den är kopplad så att den inte bara bryter tändningen utan kopplar ur batteriet helt? Nollställs klockan i instrumenteringen varje gång eller är den OK?
 

Tob3

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Alingsås
Hoj
BMW S1000RR 2011 Superbike
Sadelgummi / Race seat pad

BMW-Motorrad-GoldBet-Back-Seat.jpg

Jag har en 2012 kolfibersadel som jag behöver sadelgummi till.
Jag har letat febrilt efter ett ordentligt fint och färdigt till 2012 race sadel men hittar inte det jag söker efter.
Jag vill ha något liknande som BMW WSBK Goldbet teamet har på sin hoj. Se länk.
http://bikeglam.com/wp-content/uploads/2013/02/BMW-Motorrad-GoldBet-Back-Seat.jpeg

Det enda jag kan hitta som ser någorlunda ut är denna, men jag tycker inte den ser tillräckligt tillfredställande ut..
http://www.motoaction.se/mc/neoprene/neopren-sadel-universal

Någon som har tips på vart jag kan få tag på en sådan sadel som jag är ute efter.
Jag har planer på att ha en kolfiber/glasfiber-platta som jag fäster sadelgummit på sedan skruvar jag plattan genom min kolfibersadel direkt i bakramen.

Tacksam för hjälp och svar. :) :tuttar
 
Last edited:

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Tack för välkomnade!

Mina erfarenheter av bandäck,
Pirellis superbike pro som du körde på Misano har bra bett och håller i all evighet, men dom kunde släppa lite konstigt när man pressade dom.

Gick över till Dunlop d211 Gp racer slick medium och fick ett helt annat förtroende, nu är jag ingen iller på banan men det var ett riktigt bra grepp och nästan inga släpp.
När det släppte var det minimalt och helt odramatiskt, hasade lite fint bara och man kände sig som Rossi!

Nu ville jag gå upp snäpp och testa Dunlops riktiga slicks och fick rådet av Stefan på Fiver att testa 8838, Ett hårt backdäck men ska greppa och hålla bra. Återkommer i sommar med recension!
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tack för välkomnade!

Mina erfarenheter av bandäck,
Pirellis superbike pro som du körde på Misano har bra bett och håller i all evighet, men dom kunde släppa lite konstigt när man pressade dom.

Gick över till Dunlop d211 Gp racer slick medium och fick ett helt annat förtroende, nu är jag ingen iller på banan men det var ett riktigt bra grepp och nästan inga släpp.
När det släppte var det minimalt och helt odramatiskt, hasade lite fint bara och man kände sig som Rossi!

Nu ville jag gå upp snäpp och testa Dunlops riktiga slicks och fick rådet av Stefan på Fiver att testa 8838, Ett hårt backdäck men ska greppa och hålla bra. Återkommer i sommar med recension!

Jag köpte slicks mest för att jag ville ha däck som höll längre än originaldäcken på bana, greppet i Metzelersulorna räcker egentligen för mig men bakdäcket höll bara en dag.

Vill man ha mer grepp finns ju samma slick från Pirelli i SC0, 1 och 2 blandning också.

Vill man mer än allt annat ha bra grepp har ju Dunlop i år gjort sina handgjorda slicks KR106/108 tillgängliga för allmänheten i år till det facila priset av ca 350 pund för ett set.

För mig personligen skulle jag titta närmare på Michelins nya enduranceslicks om jag inte vore nöjd med Pro-sulorna. Jag kan inte ens utnyttja greppet i de nuvarande däcken så jag vänta med att gå till mjukare och mindre hållbara slicks. Eventuellt provar jag ett SC2 eller 1 framdäck tillsammans med ett Pro bakdäck men det känns fortfarande som man kan ladda på hur mycket som helst in i kurvorna med Pro fram.

Jag kör inga race så jag har lyxen att kunna fokusera på att fila på tekniken och ha roligt istället för att alltid måsta köra så snabbt som möjligt :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
View attachment 382224

Jag har en 2012 kolfibersadel som jag behöver sadelgummi till.
Jag har letat febrilt efter ett ordentligt fint och färdigt till 2012 race sadel men hittar inte det jag söker efter.
Jag vill ha något liknande som BMW WSBK Goldbet teamet har på sin hoj. Se länk.
http://bikeglam.com/wp-content/uploads/2013/02/BMW-Motorrad-GoldBet-Back-Seat.jpeg

Det enda jag kan hitta som ser någorlunda ut är denna, men jag tycker inte den ser tillräckligt tillfredställande ut..
http://www.motoaction.se/mc/neoprene/neopren-sadel-universal

Någon som har tips på vart jag kan få tag på en sådan sadel som jag är ute efter.
Jag har planer på att ha en kolfiber/glasfiber-platta som jag fäster sadelgummit på sedan skruvar jag plattan genom min kolfibersadel direkt i bakramen.

Tacksam för hjälp och svar. :) :tuttar

Är det just trappformen du vill ha? De bygger väl upp de där med skumgummi eller liknande till rätt form som de sedan klär? Går det inte att göra en fullösning själv med flera lager sadelgummi eller använda något som underlag som får upp den bakre delen av sadeln?

Du har ju alltid Alphas grejer men de har inte riktigt lika stor "trappa"

Glasfiber; http://shop.alpharacing.com/shop/index.php?main_page=index&cPath=533_534_567&sort=20a&page=2

Kolfiber; http://shop.alpharacing.com/shop/index.php?main_page=index&cPath=533_534_568

Annars kanske de här kan hjälpa till? http://www.raceseats.it/indexhome_e.htm

De levererar sadlar till bl.a. LCR Honda och BMW i WSBK så de kanske t.o.m. har gjort sadeln på din bild :)
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Låter intressant! Hoppas verkligen att de höjt lägsta nivån på SC1;orna bak. Fjolårets SC1 däck lyckades man emellanåt inte ens ta sig över mållinjen med i fullt tempo. De kunde ta alldeles slut snabbt,... väldigt snabbt.
Kan förstås också berott på att jag inte höll SC1 tempo :huvet.

Jag hittade av en slump samma bild som han visade på seminariet

image.jpg
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top