BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Vänster = scheiss, höger = gut?

Precis ;)
Nej men du ser ju vilken otroligt liten anläggningsyta std lagren får, det gör att du lätt får skador i lagerbanan som du beskriver det
Med koniska lager blir anläggningsytan så stor att dom skadorna aldrig uppstår, plus att du får en mycket bättre och skönare feel för styret när du kör, det rör sig liksom smidigare och mjukare
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Precis ;)
Nej men du ser ju vilken otroligt liten anläggningsyta std lagren får, det gör att du lätt får skador i lagerbanan som du beskriver det
Med koniska lager blir anläggningsytan så stor att dom skadorna aldrig uppstår, plus att du får en mycket bättre och skönare feel för styret när du kör, det rör sig liksom smidigare och mjukare

Vad heter de koniska lager som passar till en 2010/2011? Är det SKF som gäller? Behövs några andra modifikationer eller är det bara att dra i de? Är det stor skillnad i pris mellan lagren?
 
Last edited:

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Vad heter de koniska lager som passar till en 2010/2011? Är det SKF som gäller? Behövs några andra modifikationer eller är det bara att dra i de? Är det stor skillnad i pris mellan lagren?

Vi säljer & använder 2 olika kit, mega deluxe från TGP Racing, det är ett komplett kit där man även byter muttrarna du drar åt lagren med, ett sånt kit kostar dock ca 2500:-

Annars använder vi All-Balls lager, då får man ett kit med lagerbanor och lager men använder samma muttrar man drar åt med, det är lite vettigare peng och funkar bra, dom tar vi 500:- för, går kanske att få billigare det vet jag inte. Dom har Part no - 42991055

"Bolt on" är det inte tyvärr inte, du måste först slå ur de gamla lagerbanorna i ramen, övre plus undre, sedan behöver du få bort det gamla lagret från undre styrkronan, det är rätt knöligt om du inte har tillgång till avdragare
Sedan slår du in nya lagerbanorna i ramen, pressar på lager på undre styrkronan sedan är det bara att börja montera dit grejerna!
Och det bästa av allt är att du inte kan använda depåstöd som lyfter i ramen där styrkronan sitter eftersom du mekar där...
När du ska dra åt lagren föreslår jag att du tar hjälp av någon som gjort det förut, det är super noga att det varken blir för hårt eller för löst
Nu låter jag kanske lite neggig, men det är lite mek för att få till det bra
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Vi säljer & använder 2 olika kit, mega deluxe från TGP Racing, det är ett komplett kit där man även byter muttrarna du drar åt lagren med, ett sånt kit kostar dock ca 2500:-

Annars använder vi All-Balls lager, då får man ett kit med lagerbanor och lager men använder samma muttrar man drar åt med, det är lite vettigare peng och funkar bra, dom tar vi 500:- för, går kanske att få billigare det vet jag inte. Dom har Part no - 42991055

"Bolt on" är det inte tyvärr inte, du måste först slå ur de gamla lagerbanorna i ramen, övre plus undre, sedan behöver du få bort det gamla lagret från undre styrkronan, det är rätt knöligt om du inte har tillgång till avdragare
Sedan slår du in nya lagerbanorna i ramen, pressar på lager på undre styrkronan sedan är det bara att börja montera dit grejerna!
Och det bästa av allt är att du inte kan använda depåstöd som lyfter i ramen där styrkronan sitter eftersom du mekar där...
När du ska dra åt lagren föreslår jag att du tar hjälp av någon som gjort det förut, det är super noga att det varken blir för hårt eller för löst
Nu låter jag kanske lite neggig, men det är lite mek för att få till det bra

TGP är väl vanligtvis übergrymma grejer?

Oroa dig inte för att jag ska göra det där själv, hojen står på verkstad för att byta lager :) Jag undrade bara om det var värt att kolla om han kan byta till koniska lager istället, han verkade inte ha alltför mycket specialgrejer hemma. Jag tror jag håller mig till de vanliga lagren, förhoppningsvis är det bättre lager nu än när hojen ursprungligen monterades ihop så de håller i mer än 1200 mil till nästa byte.

Tusen tack för all info dock, det kommer förhoppningsvis någon annan till godo i framtiden!
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Kan inte låta bli att dela detta foto från FB som hade tillhörande text : " - men dö då vinterjävel!!!! "

533750_10200515214957137_755878393_n.jpg
 

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Räknar med att få hojen på lördag, några veckor försenad pga recallsfix.. :-(
Att kompisen Maz-Ze är helt lyrisk över sin nya leksak gör ju inte väntan enklare...
Kanske har avhandlats tidigare i tråden, men orkar inte leta: vet någon vilken vikt originalfjädringen är inställd för? (-12)
Ni som även kör på gata, vilka försäkringsbolag rekommenderas? Funkar IF BMW försäkring för SMC bankörning?
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Räknar med att få hojen på lördag, några veckor försenad pga recallsfix.. :-(
Att kompisen Maz-Ze är helt lyrisk över sin nya leksak gör ju inte väntan enklare...
Kanske har avhandlats tidigare i tråden, men orkar inte leta: vet någon vilken vikt originalfjädringen är inställd för? (-12)
Ni som även kör på gata, vilka försäkringsbolag rekommenderas? Funkar IF BMW försäkring för SMC bankörning?
-BMW:s märkesförsäkring hos IF accepteras av SMC:s bankörning. Fick du ett års försäkring när du köpte hojen?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Räknar med att få hojen på lördag, några veckor försenad pga recallsfix.. :-(
Att kompisen Maz-Ze är helt lyrisk över sin nya leksak gör ju inte väntan enklare...
Kanske har avhandlats tidigare i tråden, men orkar inte leta: vet någon vilken vikt originalfjädringen är inställd för? (-12)
Ni som även kör på gata, vilka försäkringsbolag rekommenderas? Funkar IF BMW försäkring för SMC bankörning?

De flesta hojarna är väl bestyckade för en förare runt 70-75kg men du märker när du justerar hänget om du skulle behöva hårdare eller mjukare fjädrar ;) Kör du mest gata brukar originalfjädrarna räcka långt även om de är lite mjuka/hårda så länge häng och övriga justeringar är hyfsat rätt inställda.

Vad gäller inställning av kompa och retur finns det bra inställningsförslag i manualen för olika typer av körning som du kan använda som utgångspunkt och sedan finjustera själv beroende på dina preferenser.
 

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
-BMW:s märkesförsäkring hos IF accepteras av SMC:s bankörning. Fickecka du ett års försäkring när du köpte hojen?

Har inte valt ännu, men handlarn rekommenderade IF. Tror inte den ingick dock..
Självrisk på 12 000 har jag för mig, värt att satsa på en uppsättning kåpor o skydd antar jag..
Ävan om jag tänkt köra en del bana vill jag kunna köra gata utan att "mecka" för mycket..
 

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
De flesta hojarna är väl bestyckade för en förare runt 70-75kg men du märker när du justerar hänget om du skulle behöva hårdare eller mjukare fjädrar ;) Kör du mest gata brukar originalfjädrarna räcka långt även om de är lite mjuka/hårda så länge häng och övriga justeringar är hyfsat rätt inställda.

Vad gäller inställning av kompa och retur finns det bra inställningsförslag i manualen för olika typer av körning som du kan använda som utgångspunkt och sedan finjustera själv beroende på dina preferenser.

Väger uppåt 85 så det kan nog vara ide att se över inställningarna. Tack för tipset!
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Väger uppåt 85 så det kan nog vara ide att se över inställningarna. Tack för tipset!

Justera in hänget så ser du, kan du justera både fritt häng och hänget med dig på till toleransnivåerna så är fjädrarna rätt, hamnar det ena hänget utanför toleransnivåerna när du justerat in det andra rätt så är fjädern för hård/mjuk för dig.

På en i huvudsak gathoj är det ingen katastrof om fjädrarna är lite för mjuka/hårda, det börjar först spela roll om du laddar hårt på bana och börjar pressa grejerna lite.

Jag väger 90 pannor och på gata hade jag inga problem med originalgrejerna men då kör jag också långsamt på gata, jag blev t.ex. avhängd av en GS på en alpväg för två år sedan :)
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Väger uppåt 85 så det kan nog vara ide att se över inställningarna. Tack för tipset!

Väger som du ungefär och det jag gjorde var att köpa ett par Öhlinsfjädrar fram med 10,5 Nm/mm istället för original, vilket gav ett betydligt bättre utgångsläge på banan. Men prova först, hojen e grym som den är och håller länge innan du behöver skruva. :tummenupp
 

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Justera in hänget så ser du, kan du justera både fritt häng och hänget med dig på till toleransnivåerna så är fjädrarna rätt, hamnar det ena hänget utanför toleransnivåerna när du justerat in det andra rätt så är fjädern för hård/mjuk för dig.

På en i huvudsak gathoj är det ingen katastrof om fjädrarna är lite för mjuka/hårda, det börjar först spela roll om du laddar hårt på bana och börjar pressa grejerna lite.

Jag väger 90 pannor och på gata hade jag inga problem med originalgrejerna men då kör jag också långsamt på gata, jag blev t.ex. avhängd av en GS på en alpväg för två år sedan :)

Är nybörjare så någon större press på grejerna blir det inte, men det är väl aldrig fel att lära sig ställa in hojen.
Lär säkert återkomma i ärendet :tummenupp
Alpvägar låter inte fel..
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
-Kan någon vara snäll å titta på sidorna 49 och 50 i Bruksanvisningen förr s1000rr, den lilla manualen som följer med hojen när man köper den.
På dessa sidor står det att läsa om "Inställning av framhjulets kompressionsdämpning". Denna rubrik tycks användas för två olika saker, den ena är kompressionsdämpning(sid 49), och den andra returdämpning(sid50).

JAG tror mig veta skillnaden, vilken skruv som sköter vad, men det kan kanske vara värt att uppmärksamma för de som inte är så bevandrade i dämpningsinställningarnas mystiska värld.

Min uppfattning är att sid 49 är riktig.
Sid 50 är fel. Där ska stå "Inställning av framhjulets returdämpning".

Min hoj är en -11, kanske tryckfelet är fixat i andra böcker
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
-Kan någon vara snäll å titta på sidorna 49 och 50 i Bruksanvisningen förr s1000rr, den lilla manualen som följer med hojen när man köper den.
På dessa sidor står det att läsa om "Inställning av framhjulets kompressionsdämpning". Denna rubrik tycks användas för två olika saker, den ena är kompressionsdämpning(sid 49), och den andra returdämpning(sid50).

JAG tror mig veta skillnaden, vilken skruv som sköter vad, men det kan kanske vara värt att uppmärksamma för de som inte är så bevandrade i dämpningsinställningarnas mystiska värld.

Min uppfattning är att sid 49 är riktig.
Sid 50 är fel. Där ska stå "Inställning av framhjulets returdämpning".

Min hoj är en -11, kanske tryckfelet är fixat i andra böcker

Du har rätt, jag har en -10:a och där är det sidan 48 resp 49, men samma fel. I överskriften står det "kompressionsdämpning" även på beskrivningen av returen. I avsnittet som följer för bakdämpningen står det rätt - "returdämpning".
I min text om returdämpning för framgaffeln använder de dock ordet "dragstegsdämpning", vilket är mer korrekt även om ordvalet känns lite konstigt.

Oavsett så ställer du kompressionen nere vid hjulet och returen uppe på respektive gaffelben i din mittre lilla mässingsfärgade skruven. "Bulten" som sitter under/runt returskruven justerar fjäderförspänningen.

Screen Shot 2013-04-07 at 11.42.54.jpgScreen Shot 2013-04-07 at 11.43.21.jpg

PS. Här ser vi också att BMW beräknar sin grundinställning för en förare på 85 kg. DS.
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Dags att tänja våra toleransgränser


Jag gillar i vanliga fall vad Roland Sands gör men nu har han tangerat en helig gräns, det där är ju som att choppa, sänka och lacka flames på bibeln!
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top