BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Var ute på en fikatur idag :) Mysigt värre, hojen går fortfarande riktigt bra.
....å jag var ute på en 5 kilometer lång testkörning med: ny hjälm, nya pjuck, ny styrdämpare (öhlin :) ) och ny raceväxlad pedal. Och, jodå, det verkar funka, lite justering av pedalen bara, sen blir det nog bra. :)
Vågade emellertid inte göra några busgrejer(som i ovanstående bild) pga av att hojen endast är garageförsäkrad. :va :näsblod

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
....å jag var ute på en 5 kilometer lång testkörning med: ny hjälm, nya pjuck, ny styrdämpare (öhlin :) ) och ny raceväxlad pedal. Och, jodå, det verkar funka, lite justering av pedalen bara, sen blir det nog bra. :)
Vågade emellertid inte göra några busgrejer(som i ovanstående bild) pga av att hojen endast är garageförsäkrad. :va :näsblod

Det var inte så busigt, hade "feg-läget" i :) Men det är alltid skönt att ta ut den efter en lång vinter :yoparty

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Grattis till dubbeln på Aragon Chaz Davies and BMW! :fakta:yoparty

article-0-19495CDC000005DC-950_468x286.jpg

Edit: Coolt å köra WSBK med standardhoj o bara ta bort backspeglarna!

Last edited:

joels1000rr

Ny medlem
Gick med
10 May 2011
Hoj
BMW s1000rr -12
Vet att detta varit uppe förut, men försäkrade hojen idag och blev lätt irriterad. Hade en S1000RR årsm 2010 innan och gav 13500 helår/helförsäkring hos IF vilket var helt ok. Nu när jag försäkrade min årsm 2012 så vill IF ha 27000:- helt plötsligt vilket de säger beror på diverse olyckor med SMC-kurser och dyl. Första gången jag ringde så blev jag vidarekopplad typ tre ggr då ingen annan än "experterna" på BMW-försäkringen fick pilla i systemet och fick då priset 27000:- vilket denne var tvärsäker på var rätt. Tänkte att jag provar dagen efter igen och ser om jag får prata med någon annan, de jag pratade med vägrade att försöka försäkra den i systemet och sa att de inte längre får försäkra dessa hojar utan bara de som jobbar med BMW försäkringen har tillåtelse att teckna dessa. Efter mycket tjat :) så försökte de iaf och fick då upp offerten direkt och sade 27000:-. Mao, det är kört att få till ett bättre pris genom IF.

Ringde då till 500 olika andra bolag och billigast blev Länsförsäkringar, 20000:- med en jävla massa restriktioner ang körining, vem som kör, vad den står parkerad, vilka kläder du ska ha, glöm att en kompis får provköra osv osv. Gillar att åka o handla med hojen och använda den till vardags, de ggr jag kör till affären genom stan brukar jag inte har MC-kläderna på och kör då heller ALDRIG över 50km/h men detta kan jag alltså bara glömma nu vilket gör att vardagsåkande kanske inte blir av då det smidiga med att ta hojen försvinner om jag ska dra på mig ställ o stövlar.

Bor i JKPG och är 31 år, haft MC-kort i 10 år utan att vara inblandad i minsta incident.

Skulle vara intressant om alla som orkar vill lista försäkringsbolag, ålder, var de bor(storstad, i skogen osv.) samt försäkringspremie. Tycker vi går ihop till ett bolag och säker att ni kan få försäkra 25 st S1000RR och då få in 250kkr :)

P.S Peter Pan behöver inte "hälla salt i såren" genom att delge sin försäkringspremie då jag nästan mådde lite dåligt efter att ha läst den tidigare, hehe :)

/Joel

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Vet att detta varit uppe förut, men försäkrade hojen idag och blev lätt irriterad. Hade en S1000RR årsm 2010 innan och gav 13500 helår/helförsäkring hos IF vilket var helt ok. Nu när jag försäkrade min årsm 2012 så vill IF ha 27000:- helt plötsligt vilket de säger beror på diverse olyckor med SMC-kurser och dyl. Första gången jag ringde så blev jag vidarekopplad typ tre ggr då ingen annan än "experterna" på BMW-försäkringen fick pilla i systemet och fick då priset 27000:- vilket denne var tvärsäker på var rätt. Tänkte att jag provar dagen efter igen och ser om jag får prata med någon annan, de jag pratade med vägrade att försöka försäkra den i systemet och sa att de inte längre får försäkra dessa hojar utan bara de som jobbar med BMW försäkringen har tillåtelse att teckna dessa. Efter mycket tjat :) så försökte de iaf och fick då upp offerten direkt och sade 27000:-. Mao, det är kört att få till ett bättre pris genom IF.

Ringde då till 500 olika andra bolag och billigast blev Länsförsäkringar, 20000:- med en jävla massa restriktioner ang körining, vem som kör, vad den står parkerad, vilka kläder du ska ha, glöm att en kompis får provköra osv osv. Gillar att åka o handla med hojen och använda den till vardags, de ggr jag kör till affären genom stan brukar jag inte har MC-kläderna på och kör då heller ALDRIG över 50km/h men detta kan jag alltså bara glömma nu vilket gör att vardagsåkande kanske inte blir av då det smidiga med att ta hojen försvinner om jag ska dra på mig ställ o stövlar.

Bor i JKPG och är 31 år, haft MC-kort i 10 år utan att vara inblandad i minsta incident.

Skulle vara intressant om alla som orkar vill lista försäkringsbolag, ålder, var de bor(storstad, i skogen osv.) samt försäkringspremie. Tycker vi går ihop till ett bolag och säker att ni kan få försäkra 25 st S1000RR och då få in 250kkr :)

P.S Peter Pan behöver inte "hälla salt i såren" genom att delge sin försäkringspremie då jag nästan mådde lite dåligt efter att ha läst den tidigare, hehe :)

/Joel

Sitter i liknande sits, hämtade ut min -12 i lördags och hade bestämt mig för IF (BMW). I fredags fick jag ett mail från SMC som berättade att Folksam, IF och LF ändrat sina regler och på olika sätt stryper möjligheterna till försäkring vid bankörning via SMC som tidigare varit ok. Är det race/kinakåpor o trafik som gäller nu om man vill kunna varva LV med lite banåka? Hur gör ni andra? Tror att jag skulle få betala 13 000 hel/hel på IF, men har inte fått räkningen ännu.. 45 år, Sigtuna..

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
Jag har en 2011:a och enligt IF så har försäkringen blivit så dyr pga. många olyckor, samt att nya HP4:an inte går att klassa som en annan hoj än S1000RR fast den är 60kkr dyrare.

Kollade min premie förra året och då skulle jag få betala 24 000:- hel/hel.
Medans i år så steg den till 28700kr hel/hel.

Vi får nog fortsätta att böja oss framåt när vi vill köra sporthoj. :arsele

/Try

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Nu när jag försäkrade min årsm 2012 så vill IF ha 27000:- helt plötsligt vilket de säger beror på diverse olyckor med SMC-kurser och dyl.

Att premierna justeras upp drabbar ju alla nya modeller. Daytona 675 var också sjukt billig att försäkra när den kom pg a att den inte fanns alls i någon olycksstatistik. Sen tar det nån/några säsonger tills verkligheten kommer ikapp.

Nu sitter jag inte på den officiella statistiken, men ryktet säger att S1000RR är den mest klotade hojen på SMC-kurserna. Inte heller det är speciellt konstigt. Har sett många relativt talanglösa macka fullt i/ut ur kurvor, på en literklubba utan TC så hade de highside:at för länge sen, men på en hoj med TC så kompenserar elektroniken bristen på talang.. till en viss gräns.. sen blir det :crash

För att komma till poängen, med nuvarande kraschtakt så är det nog tyvärr bara nån till säsong bort tills premien på BMW's sporthojar är samma som för alla andra iaf för yngre personer.

joels1000rr

Ny medlem
Gick med
10 May 2011
Hoj
BMW s1000rr -12
Nej det kanske bara är att bita i det sura äpplet och vara glad. Får se hur länge man tycker det är värt att att lägga dessa summor på försäkringen. Kan inte tänka mig någon annan hoj just nu men när man hör polare som försäkrar sina hojar, typ HD och nakenhojar för några fjuttiga tusenlappar om året blir man ju nästan sugen på att byta. Kanske blir lättare att motivera en S1000RR-försäkring när man slutat plugga iof och förhoppningsvis då får ett jobb och med det lite mer pengar att röra sig med. Gott att lägga hela CSN-bidraget på hojförsäkringen iaf, tack för det Svenska staten! ;-)

joels1000rr

Ny medlem
Gick med
10 May 2011
Hoj
BMW s1000rr -12
Att premierna justeras upp drabbar ju alla nya modeller. Daytona 675 var också sjukt billig att försäkra när den kom pg a att den inte fanns alls i någon olycksstatistik. Sen tar det nån/några säsonger tills verkligheten kommer ikapp.

Nu sitter jag inte på den officiella statistiken, men ryktet säger att S1000RR är den mest klotade hojen på SMC-kurserna. Inte heller det är speciellt konstigt. Har sett många relativt talanglösa macka fullt i/ut ur kurvor, på en literklubba utan TC så hade de highside:at för länge sen, men på en hoj med TC så kompenserar elektroniken bristen på talang.. till en viss gräns.. sen blir det :crash

För att komma till poängen, med nuvarande kraschtakt så är det nog tyvärr bara nån till säsong bort tills premien på BMW's sporthojar är samma som för alla andra iaf för yngre personer.

Har säker varit någon olycka med S1000RR vid SMC arrangemang. Men att den skulle vara den mest klotade låter väldigt osannolikt. Det är en ganska ovanlig modell som bara funnits i 3 år, vad kan den stå för, max typ 0,5% av det totala antalet sportigare hojar i Sverige. Att det då skulle vara just den modellen som kraschats mest låter helt osannolikt. Men du har nog rätt i att premien kommer justeras upp för varje år.

/Joel

/Joel

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Har säker varit någon olycka med S1000RR vid SMC arrangemang. Men att den skulle vara den mest klotade låter väldigt osannolikt. Det är en ganska ovanlig modell som bara funnits i 3 år, vad kan den stå för, max typ 0,5% av det totala antalet sportigare hojar i Sverige. Att det då skulle vara just den modellen som kraschats mest låter helt osannolikt. Men du har nog rätt i att premien kommer justeras upp för varje år.

/Joel

/Joel

Var otydlig, säsongen 2012 gällde det. Inte "nånsin".
Men som sagt, har inte statistiken, men sett några fått smaka sandfålla iaf. :)

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR
[...] I fredags fick jag ett mail från SMC som berättade att Folksam, IF och LF ändrat sina regler och på olika sätt stryper möjligheterna till försäkring vid bankörning via SMC som tidigare varit ok. [...]

Det må framstå som enbart semantiskt men det är lite av det där som varit problemet. SMC ser sin verksamhet som "kursverksamhet" medan många ser det som "bankörning med gällande försäkring". Att försäkringsbolagen ska gå med på det senare utan vidare förstår man ju är en utopi.

Det förhandlas och diskuteras fortfarande, t.ex. Folksam tror jag det var som medger gällande försäkring på steg 4 max fem gånger på tre år eller något liknande. Mer än det anser de då vara rent nöjesåkande och inte nödvändigtvis främjar trafiksäkerheten.

Redan efter första året med min S1krr så såg man försäkringen gå upp, jag tror knappast att det blir bättre. Jämför med Honda Fireblades försäkring där märkesförsäkringen dessutom har 25k självrisk sist jag kollade.

joels1000rr

Ny medlem
Gick med
10 May 2011
Hoj
BMW s1000rr -12
Det må framstå som enbart semantiskt men det är lite av det där som varit problemet. SMC ser sin verksamhet som "kursverksamhet" medan många ser det som "bankörning med gällande försäkring". Att försäkringsbolagen ska gå med på det senare utan vidare förstår man ju är en utopi.

Det förhandlas och diskuteras fortfarande, t.ex. Folksam tror jag det var som medger gällande försäkring på steg 4 max fem gånger på tre år eller något liknande. Mer än det anser de då vara rent nöjesåkande och inte nödvändigtvis främjar trafiksäkerheten.

Redan efter första året med min S1krr så såg man försäkringen gå upp, jag tror knappast att det blir bättre. Jämför med Honda Fireblades försäkring där märkesförsäkringen dessutom har 25k självrisk sist jag kollade.

25k i självrisk, fy fan, haha. Ja då kanske man ska vara nöjd iaf. Ja premien kommer säkert öka år för år, dock så är ju hojen jävligt säker om man kör i sportläget. Kanske bara är jag som kör i det läget iof :)

joels1000rr

Ny medlem
Gick med
10 May 2011
Hoj
BMW s1000rr -12
Var otydlig, säsongen 2012 gällde det. Inte "nånsin".
Men som sagt, har inte statistiken, men sett några fått smaka sandfålla iaf. :)

Ok. :)

Lite som Rootofevil säger så tycker jag att det är konstigt att försäkringen gäller vid de flesta SMC kurserna. Jag tycker bara den borde gälla de mest grundliga kurserna. Annars är det ju inte konstigt att ett antal hojar kraschas och försäkringarna stiger.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Fick brev från IF för 2 veckor sedan typ, där de skriver att jag debiterats fel premie förra året och de justerar det retroaktivt. Får de göra så?

I alla fall så fick jag tillbaka 2745 kronor och premien i år sänks till 6890 kr hel/ hel per år. Känns skit att jag fortfarande har en självrisk på 6000 kr för vagnskada, nästan hela årsförsäkringen!

Edit: såg fel, det var om någon annan kör hojen, jag har 3000 kr självrisk.

Edit 2: kan dock fortfarande ställa om till halvförsäkring på vinterhalvåret, skönt!

Last edited:

Zebbh

woop woop
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
Kawasaki ZX10R 2011 BMW S1000RR 2011 Yamaha YZF R1 2009 Suzuki GSXR 600 2009
Jag pröjsar 15900 hel hel med IF och är 25år :va

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR
Fick brev från IF för 2 veckor sedan typ, där de skriver att jag debiterats fel premie förra året och de justerar det retroaktivt. Får de göra så?

I alla fall så fick jag tillbaka 2745 kronor och premien i år sänks till 6890 kr hel/ hel per år. Känns skit att jag fortfarande har en självrisk på 6000 kr för vagnskada, nästan hela årsförsäkringen!

Edit 2: kan dock fortfarande ställa om till halvförsäkring på vinterhalvåret, skönt!

I positiv riktning lär ju ingen klaga, men nej har de gett dig ett kontrakt på en summa så är det den som gäller. Har du inte märkesförsäkringen? I så fall har man 12k i "supersport".

@Peter1980: Jag vet, jag är ganska insyltad själv. Det här var mer ett sätt att skriva det utan att enbart köra copy-paste.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Bandag för BMW S1000RR-tråden - Nuläget 130416

3 man till har betalat och är klara för eventet, tack till er, otroligt roligt!

Som jag har berättat för några så är jag kallad till ett möte nästa vecka med Niklas Cajback mfl som är bandagsarrangören, för att gå igenom alla detaljer i eventet. Instruktörer, grillning, föreläsningar och samarbetspartner står på agendan och mycket mer. Efter detta kommer jag med en liten rapport här samt utskick till de som har anmält sig med mer detaljer.

Glöm inte att sprida ordet om denna bandag för S1000RR-ägare, det kommer ett antal nya piloter denna säsong och jag är övertygad om att det finns de där ute som vill vara med och som kommer göra att vi får ett fullbokat event!

Alla som vill med skickar mig ett pm eller mail till peterpan@live.se och skriver namn, SH-nick samt er riktiga mailadress. Ni får då ett mail tillbaka med instruktioner för anmälningsavgift plus att jag vill ha lite mer info från er vilken grupp osv ni vill köra i. Missa inte årets körning och möjligheten att träffa den största samlingen S1000RR-förare som hittills samlats! :yoparty

UPPLÄGG:
Gelleråsen 12-13 augusti i samarbete med Cashback Racing. Allt spikat o klart!
Alla S1000RR ägare kan delta oavsett vana av bankörning.
Transponder till 30 förare finns tillgängligt. (Flera vet jag har Laptimers så det kommer räcka långt)
2 dagar, inklusive grillning och föreläsningar relaterat till S1000RR under dagarna. Lunch ingår båda dagarna.
Niklas Cajback och Mats Backman från Pro Superbike, Peter Lindén samt flera vassa förare på plats för med råd om körteknik, utrustning och spårval. David "Svensken" Andersson och Eric Lindroth har sagt att de är intresserade av att vara med.
Däckservice och tillbehör från Alpha Racing till S1000RR på plats via Bactor (Backman racing).
Möjligt till sprintrace utreds.
MERVÄRDE - dvs föreläsare, instruktörer, mekaniker/råd och tävlingsförare med erfarenhet på S1000RR som kan hjälpa både de som är första gången på bana o de som är Melandri-wannabee. Föreläsare blir Peter Lindén, jag själv när det gäller att bygga om från gata till bana och vi inväntar även fler förslag på föreläsare från samarbetspartners.

Pris blir 2500 kr för 2 dagars körning, del i box, luncher, grillning, föreläsningar mm. Anmälningsavgift 1000 kr.

Fyll gärna på denna lista också, det är kul att se hur många som vill vara med. Leta upp senaste svaret på detta inlägg, skriv in ditt nick i listan nedan, klipp bort "Quote" före o efter denna text i ditt svar så all text blir kvar.

Alla som det står KLAR på har betalat anmälningsavgiften och har en plats på eventet!

Mvh Peter

KLARA:

1. Peter Pan.........................KLAR
2. Weber.............................KLAR
3. S.an.d.m.a.n....................KLAR
4. 2hjulkul ..........................KLAR
5. Capoeira-R1.....................KLAR
6. Bo Backman.....................KLAR
7. Björn Enghag....................KLAR
8.Try ................................KLAR
9.Micke "Hilding"...................KLAR
10.MickeR ...........................KLAR
11.Rootofevil........................KLAR
12.Mats Backman..................KLAR
13. The Knight .....................KLAR
14. Molzzon..........................KLAR
15.Zacke.............................KLAR
16.Andre_A.......................................PÅ G
17.TeddyTwoFace..................KLAR
18.Zebbh..........................................PÅ G
19.TV..................................KLAR
20.Michey ...........................KLAR
21.PeBro..............................KLAR
22.Killersnail........................KLAR
23.Niohundrasexton ..............KLAR
24.Cadludde ........................KLAR
25 PXX................................KLAR
26.Neonman.........................KLAR
27.Hultqvist ........................KLAR
28.maz-ze...........................KLAR
29.K.Lundqvist......................KLAR
30. dabringer.......................KLAR
31.T Färlind.........................KLAR
32. ANTE L...........................KLAR
33. Jan Lundmark..................KLAR
34. Joggen...........................KLAR
35. asg888...........................KLAR
36. Jon................................KLAR
37. Kent..............................KLAR :tummenupp

ÖVRIGA SOM ANMÄLT INTRESSE:

1. Tob3
2.Galne Dansken
3.Captain slow
4.#21
5. Yusse
6.Dfused
7.Thomas.........PÅ G :tummenupp
8.Iridium
9. R Nilsson
10.
11.
12.
13.
14.
15.

Last edited:

joels1000rr

Ny medlem
Gick med
10 May 2011
Hoj
BMW s1000rr -12

Hahaha, lägg av då ;-) Har du någon hemlig beundrarinna på IF månntro? :)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024