BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

gr0dan

Radical Riders
Gick med
28 Jun 2010
Ort
Lund
Hoj
Ktm sxf 250 2011
Har också runt 15.000:- för min 2010a 28 år, antar att den kommer höjas rejällt när det gått ett år sen man tecknade den.
12.000 i vagnskada och vid ytterliggare olycka inom ett år så dubbel självrisk på vagnskadan.
 

joels1000rr

Ny medlem
Gick med
10 May 2011
Ort
Jönköping
Hoj
BMW s1000rr -12
14700 hel 25 år Länsförsäkringar.

Jävligt mysko. Är det längesedan du tecknade den? Antar att deras statistik och premier hela tiden uppdateras men om man har en gammal försäkring så ligger den kvar på samma premie som när man tecknade den. Är ju något att ha i åtanke när man ska byta upp sig, inte kul att få dubbla försäkringspremien bara för att man bytte till lite nyare hoj av exakt samma modell :va
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Jag tecknade den för typ en månad sedan, var ganska osäker på om priset verkligen stämde innan jag fått försäkringsbeskedet via post, men det var samma summa där. Kikade även på en GSXR 07:a, den skulle kosta 12k på mig. Min beemer är en 2010 om det gör skillnad.
 

joels1000rr

Ny medlem
Gick med
10 May 2011
Ort
Jönköping
Hoj
BMW s1000rr -12
Jag tecknade den för typ en månad sedan, var ganska osäker på om priset verkligen stämde innan jag fått försäkringsbeskedet via post, men det var samma summa där. Kikade även på en GSXR 07:a, den skulle kosta 12k på mig. Min beemer är en 2010 om det gör skillnad.

Ofan, vilken typ av försäkring tog du? Är det en sån som jag har, MC-smart kallas den. Vad händer om du slår ditt regnr på länsförsäkringars hemsida då, under "räkna pris och köp försäkring". Vilket pris får du då fram? Där blir det 19300:- för mig och sen lite extra påslag för månadsbetalning vilket gör att det blir 20000:-
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Ofan, vilken typ av försäkring tog du? Är det en sån som jag har, MC-smart kallas den. Vad händer om du slår ditt regnr på länsförsäkringars hemsida då, under "räkna pris och köp försäkring". Vilket pris får du då fram? Där blir det 19300:- för mig och sen lite extra påslag för månadsbetalning vilket gör att det blir 20000:-

Japp, MC-Smart. Får samma siffra när jag testar på nätet. 8k i självrisk. Bor typ en mil utanför Örebro.

Som en kul parentes kan tilläggas att fs570:n kostar 2400 helår/helförsäkrad hahaha!
 

joels1000rr

Ny medlem
Gick med
10 May 2011
Ort
Jönköping
Hoj
BMW s1000rr -12
Japp, MC-Smart. Får samma siffra när jag testar på nätet. 8k i självrisk. Bor typ en mil utanför Örebro.

Som en kul parentes kan tilläggas att fs570:n kostar 2400 helår/helförsäkrad hahaha!

Fan vad konstigt, 14700 är ju helt ok när du är 25 år. Borde inte min vara dyrare tänker man ju, är ju dessutom 31 år, och en -12:a är ju inte multum dyrare än en -10:a.
 

joels1000rr

Ny medlem
Gick med
10 May 2011
Ort
Jönköping
Hoj
BMW s1000rr -12
Satt för skojs skull o provade lite olika årsmodeller samt HP4 på Länsförsäkringars hemsida. Tog MC-smart på alla och valde den högre självrisken(8000:)

2010: 17243:-
2011: 19055:-
2012: 19348:-
HP4: 19642:-

Hultqvist:Måste vara att du bor utanför Örebro som gör sån skillnad då städerna är hyffsat jämnstora, jag bor inne i stan i JKPG.

Stora vinnaren är alltså HP4, knappt dyrare att försäkra än en vanlig S1000rr
 

FLeXible

Ny medlem
Gick med
7 May 2004
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
Aprilia RS 660 -21
Själv ligger man på 40.000,- helår, dock avställningsbar, med 14.000,- helår avställd. Tror det kommer löna sig över ett helt år dock.

En annan fråga.
Håller fortfarande på att köra in så jag har inte experimenterat allt för mycket än.
Att quickshifta från 1'an till 2'an. Bra eller anus? Finns det en överhängande fara för att hamna i neutral där? Det var nämligen så på min Street Triple R mellan 1'an och 2'an. S1KR verkar dock vara betydligt mer tätstegad mellan 1'an och 2'an.
 

joels1000rr

Ny medlem
Gick med
10 May 2011
Ort
Jönköping
Hoj
BMW s1000rr -12
Själv ligger man på 40.000,- helår, dock avställningsbar, med 14.000,- helår avställd. Tror det kommer löna sig över ett helt år dock.

En annan fråga.
Håller fortfarande på att köra in så jag har inte experimenterat allt för mycket än.
Att quickshifta från 1'an till 2'an. Bra eller anus? Finns det en överhängande fara för att hamna i neutral där? Det var nämligen så på min Street Triple R mellan 1'an och 2'an. S1KR verkar dock vara betydligt mer tätstegad mellan 1'an och 2'an.

40000:-/år, låter dyrt :D Kostar det inte på transportstyrelsen varje gång du ställer av och på?

Har inte på någon av mina S1:eek:r haft problem med att jag får i neutralen mellan ettan o tvåan. Gäller ju att ha lite gas o pilla i växeln hyffsat distinkt så är det nog inga problem, växlar i princip alltid med QS mellan ettan o tvåan.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det må framstå som enbart semantiskt men det är lite av det där som varit problemet. SMC ser sin verksamhet som "kursverksamhet" medan många ser det som "bankörning med gällande försäkring". Att försäkringsbolagen ska gå med på det senare utan vidare förstår man ju är en utopi

Jag är förvånad att det dröjde så länge innan de tog bort försäkringsskyddet. Jag har bara kört en gång med SMC och det var 2006 och då var det ju mest som en banddag men med instruktör.

Dessutom såg jag statistik i en annan tråd att folk som hade varit med på en SMC kurs kraschade mer efter än innan de var med på kursen. Jag vet iofs inte om de räknade med krascher under kursen :)


Har säker varit någon olycka med S1000RR vid SMC arrangemang. Men att den skulle vara den mest klotade låter väldigt osannolikt. Det är en ganska ovanlig modell som bara funnits i 3 år, vad kan den stå för, max typ 0,5% av det totala antalet sportigare hojar i Sverige. Att det då skulle vara just den modellen som kraschats mest låter helt osannolikt. Men du har nog rätt i att premien kommer justeras upp för varje år.

/Joel

/Joel

Är det inte den relativt sett mest kraschade hojen, dvs. antalet kraschade S1000RR i procent av det totala antalet S1000RR i landet?

Jag kommer ihåg när första GSX-R 1000 kom 2001 eller när det nu var. Då sa Suzukiåterförsäljaren i Umeå att 3 av 5 de hade sålt hade blivit kraschade innan typ midsommar. Det kanske inte är så många krascher i faktiska tal men premien lär ju ha blivit rätt svettig med sådan statistik :)


Att premierna justeras upp drabbar ju alla nya modeller. Daytona 675 var också sjukt billig att försäkra när den kom pg a att den inte fanns alls i någon olycksstatistik. Sen tar det nån/några säsonger tills verkligheten kommer ikapp.

Det där är ju hysteriskt roligt, är de inte förmögna att räkna ut att de för året nya sporthojsmodellerna kommer att kraschas precis lika mycket som föregående års modell? :)
 
Last edited:

joels1000rr

Ny medlem
Gick med
10 May 2011
Ort
Jönköping
Hoj
BMW s1000rr -12
Är det inte den relativt sett mest kraschade hojen, dvs. antalet kraschade S1000RR i procent av det totala antalet S1000RR i landet?

Jag kommer ihåg när första GSX-R 1000 kom 2001 eller när det nu var. Då sa Suzukiåterförsäljaren i Umeå att 3 av 5 de hade sålt hade blivit kraschade innan typ midsommar. Det kanske inte är så många krascher i faktiska tal men premien lär ju ha blivit rätt svettig med sådan statistik :)






Ja procentuellt sett kan den säkert vara den mest kraschade. Frågan är om SMC sitter och för denna typ av statistik och har knas på hur många av varje motorcykelmodell som finns registrerade och jämför det med antalet av varje modell som kraschas under deras kurser. Men vem vet, skulle vara intressant att ta del utav i så fall:)
 

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Är det inte den relativt sett mest kraschade hojen, dvs. antalet kraschade S1000RR i procent av det totala antalet S1000RR i landet?
QUOTE]

Totalt ointressant siffra i nuläget, eftersom man inte vet hur många av respektive hoj som körts på kurserna. Eller hur?
Det är ungefär som att säga att den mest klotade hojen på Peter Pans S1000RR event i sommar kommer att vara S1000RR.
Ska man ha en hoj som inte klotas och gå efter det, så köp en Norton eller Victory eller nåt.. (suck)
;-)

Skämt åsido.. visst är det tråkigt att man klotar sin hoj, vare sig det är en S1000RR eller inte. Man vad man kan läsa ut av statistik så där är precis vad man vill.
Det enda man vet är att försäkringsbolagen betalar och blir sura. Vi betalar högre premier och blir fattigare.

I slutändan så är allting mattematik, där kostnaden skall vägas upp av de premier vi betalar, konstigare är det inte, eller hur?

Att sedan motorcyklarna med sina reperationskostnader från 0-300000:- är det billigaste, och förlorad arbetsinkomst under ett år, vilket kostar försäkringsbolagen upp mot miljoner, är det som verkligen koster, är det kanske inte många som tänker på.

SMC's kurser och att försäkringarna slutar gälla är inte endast S1000RR's fel, och ingen har ju sagt det heller.
Men trots det så tycker jag det är lite tråkigt, eftersom att jag personligen tror på konceptet och att det hjälper många att bli bättre förare av deras MC.

Att dödstalen på MC har minskat är väl inte helt SMC's förtjänst. Men kanske har de med en del av det att göra.

Jag tycker fortfarande att, OM man skall klota så är det mycket bättre att göra det på bana än i trafiken.
Min farhåga är bara att nu då försäkringarna har blivit mer restriktiva så kanske färre besöker SMC's kurser. Vilket i sin tur kanske gör att fler klotar i trafiken och inte på banan!

Jag träffade bara här om dagen en kompis, som några av er kanske känner, Kritto som kör MC trots att han sitter i rullstoll efter en MC olycka. Han opererades häromdagen igen för 19:e gången.

Hade han kört omkull på en bana i stället för på en krokig landsväg så hade han troligen inte varit i den sitsen han är. (min personliga uppfattning).

Så frågan är, är det egentligen billigare för försäkringsbolagen (samhället) att skippa försäkringarna på bana i långa loppet?

Ingen vet, vi får se.. om vi överlever!

Vi får ta det lugnt och se till att vi håller oss på hjulen!

Ha en trevlig vår!
Med vänlig hälsning och kramar Jonas, Syster-Tysk
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
.....................

Det är ungefär som att säga att den mest klotade hojen på Peter Pans S1000RR event i sommar kommer att vara S1000RR.
Ska man ha en hoj som inte klotas och gå efter det, så köp en Norton eller Victory eller nåt.. (suck)
;-)

..........................................

Ha en trevlig vår!
Med vänlig hälsning och kramar Jonas, Syster-Tysk


Hur menar du nu!!!??? :eek: :D

Kul att se dig här på tråden Syster - det var länge sen! :tummenupp
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Fick brev från IF för 2 veckor sedan typ, där de skriver att jag debiterats fel premie förra året och de justerar det retroaktivt. Får de göra så?

I alla fall så fick jag tillbaka 2745 kronor och premien i år sänks till 6890 kr hel/ hel per år. Känns skit att jag fortfarande har en självrisk på 6000 kr för vagnskada, nästan hela årsförsäkringen!

Edit: såg fel, det var om någon annan kör hojen, jag har 3000 kr självrisk.

Edit 2: kan dock fortfarande ställa om till halvförsäkring på vinterhalvåret, skönt!

Efter massiva påtryckningar, hotbrev och att någon har tippat 8 kubik snö utanför min garageport så får jag väl krypa till korset och erkänna att jag bara skoja.... Flåt.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Är det inte den relativt sett mest kraschade hojen, dvs. antalet kraschade S1000RR i procent av det totala antalet S1000RR i landet?

Jag kommer ihåg när första GSX-R 1000 kom 2001 eller när det nu var. Då sa Suzukiåterförsäljaren i Umeå att 3 av 5 de hade sålt hade blivit kraschade innan typ midsommar. Det kanske inte är så många krascher i faktiska tal men premien lär ju ha blivit rätt svettig med sådan statistik :)






Ja procentuellt sett kan den säkert vara den mest kraschade. Frågan är om SMC sitter och för denna typ av statistik och har knas på hur många av varje motorcykelmodell som finns registrerade och jämför det med antalet av varje modell som kraschas under deras kurser. Men vem vet, skulle vara intressant att ta del utav i så fall:)

Måste man inte ange vilken hoj och regnummer man har när man anmäler sig till ett SMC-event?

Det vore ju snudd på oprofessionellt om inte SMC för sådan statistik och tar regnummer på de hojar som kraschas på deras kurser så att de kan jämföra dessa siffror med vad försäkringsbolagen säger.

Om nu inte försäkringen gäller på deras körningar lär de bli tvungna att göra det så inte folk lägger hojen på deras körning och sedan anmäler till försäkringsbolaget att det skedde på allmän väg.


Det finns ju som sagt statistik på olyckor för förare som har deltagit i SMC-event före och efter dessa event så de verkar ha någon form av koll på det. Kan iofs vara försäkringsbolagen som frågar vid skadeanmälan.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Måste man inte ange vilken hoj och regnummer man har när man anmäler sig till ett SMC-event?

Det vore ju snudd på oprofessionellt om inte SMC för sådan statistik och tar regnummer på de hojar som kraschas på deras kurser så att de kan jämföra dessa siffror med vad försäkringsbolagen säger...

...Det finns ju som sagt statistik på olyckor för förare som har deltagit i SMC-event före och efter dessa event så de verkar ha någon form av koll på det. Kan iofs vara försäkringsbolagen som frågar vid skadeanmälan.
Ja, SMC har statistik över vilka som deltar på kurserna och vilken hoj de kör. Klotar någon upprättas en skadeanmälan som skickas in till kansliet på Riks. När försäkringsbolaget vill verifiera skadeanmälan från föraren kontaktar de kansliet som då kollar upp att beskrivningen är riktig. Det lär komma fler frågor nu, när vissa bolag endast tillåter ett visst antal kurser under ett visst antal år.

De mest klotade hojarna i kursverksamheten ifjol var S1000RR och Daytona 675, om jag kommer ihåg rätt. Med CBR1000RR rätt högt placerad också. Fundera sedan på vilket bolag som erbjudit fördelaktiga märkesförsäkringar på dessa hojar så börjar vi kanske skönja ett samband...? Jag bedömer att S1000 än så länge drar fördel av alla andra Bumsemodeller som väger upp intresset att fortsätta med för modellprogrammet heltäckande märkesförsäkring men premien lär justeras även fortsättningsvis.

När det gäller S1000RR när den kom så skojades det bland instruktörerna om att den första kommentaren man hörde när man stannade till vid en lowsidad hoj i utgången av någon kurva var deltagaren som i affekt utbrast "- Va f-n, jag hade ju rain mode inkopplat". Det gäller att förklara för deltagare med nya S1000, ZX-10 eller R1 att deras TC får ett omöjligt jobb om de vrider stumt i utgångarna, typ att stoppa ett vattenfall (av effekt) med en matsked (successivt ökande retardation av tändning/minskande spridartid) :)

Din upplevelse av en kurs som en "bandag med instruktör" kan nog mycket väl stämma, sedan ifjol tror jag möjligen att skillnaderna börjar bli tydligare. En tanke som övervägs är att fimpa snabb grupp och mer köra lugn, medel och steg 5-6 (licens). Blir man för snabb för medel erbjuds man plats i licensgruppen eller att tagga ner på tempot.

Lite synd att vi inte lyckades åtgärda problemet själva innan försäkringsbolagen fick stora skälvan...:rodnar
 
Last edited:

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Jag har kört bandagar med SMC regelbundet sedan jag tog körkortet för 5 år sedan. Utbildningen har definitivt gjort mig till en bättre förare och i mitt fall även medverkat till lugnare körning på väg. Valet av just SMC som arrangör har jag gjort dels för jag är mycket nöjd med upplägget, men också för att försäkringen (vagnskada)gällt. Med ny hoj skulle även en omkullbromsning i låg fart i t ex regn förmodligen kosta en del att fixa. Jag vill gärna kunna köra hojen till vardags och tycker det är för meckigt att hålla på o skifta kåpor, varför det varit bra att kunna köra försäkrat.. Bankörning kommer det bli hur som helst, nu kanske oftare med andra arrangörer o de kan ju vara positivt!
-En som inte kört omkull ännu... :)

Just my 5 cents...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top