joels1000rr
Ny medlem
Jag pröjsar 15900 hel hel med IF och är 25år
Bara att gratulera!
Jag pröjsar 15900 hel hel med IF och är 25år
14700 hel 25 år Länsförsäkringar.
Jag tecknade den för typ en månad sedan, var ganska osäker på om priset verkligen stämde innan jag fått försäkringsbeskedet via post, men det var samma summa där. Kikade även på en GSXR 07:a, den skulle kosta 12k på mig. Min beemer är en 2010 om det gör skillnad.
Ofan, vilken typ av försäkring tog du? Är det en sån som jag har, MC-smart kallas den. Vad händer om du slår ditt regnr på länsförsäkringars hemsida då, under "räkna pris och köp försäkring". Vilket pris får du då fram? Där blir det 19300:- för mig och sen lite extra påslag för månadsbetalning vilket gör att det blir 20000:-
Japp, MC-Smart. Får samma siffra när jag testar på nätet. 8k i självrisk. Bor typ en mil utanför Örebro.
Som en kul parentes kan tilläggas att fs570:n kostar 2400 helår/helförsäkrad hahaha!
Själv ligger man på 40.000,- helår, dock avställningsbar, med 14.000,- helår avställd. Tror det kommer löna sig över ett helt år dock.
En annan fråga.
Håller fortfarande på att köra in så jag har inte experimenterat allt för mycket än.
Att quickshifta från 1'an till 2'an. Bra eller anus? Finns det en överhängande fara för att hamna i neutral där? Det var nämligen så på min Street Triple R mellan 1'an och 2'an. S1KR verkar dock vara betydligt mer tätstegad mellan 1'an och 2'an.
Det må framstå som enbart semantiskt men det är lite av det där som varit problemet. SMC ser sin verksamhet som "kursverksamhet" medan många ser det som "bankörning med gällande försäkring". Att försäkringsbolagen ska gå med på det senare utan vidare förstår man ju är en utopi
Har säker varit någon olycka med S1000RR vid SMC arrangemang. Men att den skulle vara den mest klotade låter väldigt osannolikt. Det är en ganska ovanlig modell som bara funnits i 3 år, vad kan den stå för, max typ 0,5% av det totala antalet sportigare hojar i Sverige. Att det då skulle vara just den modellen som kraschats mest låter helt osannolikt. Men du har nog rätt i att premien kommer justeras upp för varje år.
/Joel
/Joel
Att premierna justeras upp drabbar ju alla nya modeller. Daytona 675 var också sjukt billig att försäkra när den kom pg a att den inte fanns alls i någon olycksstatistik. Sen tar det nån/några säsonger tills verkligheten kommer ikapp.
Är det inte den relativt sett mest kraschade hojen, dvs. antalet kraschade S1000RR i procent av det totala antalet S1000RR i landet?
QUOTE]
Totalt ointressant siffra i nuläget, eftersom man inte vet hur många av respektive hoj som körts på kurserna. Eller hur?
Det är ungefär som att säga att den mest klotade hojen på Peter Pans S1000RR event i sommar kommer att vara S1000RR.
Ska man ha en hoj som inte klotas och gå efter det, så köp en Norton eller Victory eller nåt.. (suck)
;-)
Skämt åsido.. visst är det tråkigt att man klotar sin hoj, vare sig det är en S1000RR eller inte. Man vad man kan läsa ut av statistik så där är precis vad man vill.
Det enda man vet är att försäkringsbolagen betalar och blir sura. Vi betalar högre premier och blir fattigare.
I slutändan så är allting mattematik, där kostnaden skall vägas upp av de premier vi betalar, konstigare är det inte, eller hur?
Att sedan motorcyklarna med sina reperationskostnader från 0-300000:- är det billigaste, och förlorad arbetsinkomst under ett år, vilket kostar försäkringsbolagen upp mot miljoner, är det som verkligen koster, är det kanske inte många som tänker på.
SMC's kurser och att försäkringarna slutar gälla är inte endast S1000RR's fel, och ingen har ju sagt det heller.
Men trots det så tycker jag det är lite tråkigt, eftersom att jag personligen tror på konceptet och att det hjälper många att bli bättre förare av deras MC.
Att dödstalen på MC har minskat är väl inte helt SMC's förtjänst. Men kanske har de med en del av det att göra.
Jag tycker fortfarande att, OM man skall klota så är det mycket bättre att göra det på bana än i trafiken.
Min farhåga är bara att nu då försäkringarna har blivit mer restriktiva så kanske färre besöker SMC's kurser. Vilket i sin tur kanske gör att fler klotar i trafiken och inte på banan!
Jag träffade bara här om dagen en kompis, som några av er kanske känner, Kritto som kör MC trots att han sitter i rullstoll efter en MC olycka. Han opererades häromdagen igen för 19:e gången.
Hade han kört omkull på en bana i stället för på en krokig landsväg så hade han troligen inte varit i den sitsen han är. (min personliga uppfattning).
Så frågan är, är det egentligen billigare för försäkringsbolagen (samhället) att skippa försäkringarna på bana i långa loppet?
Ingen vet, vi får se.. om vi överlever!
Vi får ta det lugnt och se till att vi håller oss på hjulen!
Ha en trevlig vår!
Med vänlig hälsning och kramar Jonas, Syster-Tysk
.....................
Det är ungefär som att säga att den mest klotade hojen på Peter Pans S1000RR event i sommar kommer att vara S1000RR.
Ska man ha en hoj som inte klotas och gå efter det, så köp en Norton eller Victory eller nåt.. (suck)
;-)
..........................................
Ha en trevlig vår!
Med vänlig hälsning och kramar Jonas, Syster-Tysk
Fick brev från IF för 2 veckor sedan typ, där de skriver att jag debiterats fel premie förra året och de justerar det retroaktivt. Får de göra så?
I alla fall så fick jag tillbaka 2745 kronor och premien i år sänks till 6890 kr hel/ hel per år. Känns skit att jag fortfarande har en självrisk på 6000 kr för vagnskada, nästan hela årsförsäkringen!
Edit: såg fel, det var om någon annan kör hojen, jag har 3000 kr självrisk.
Edit 2: kan dock fortfarande ställa om till halvförsäkring på vinterhalvåret, skönt!
Efter massiva påtryckningar, hotbrev och att någon har tippat 8 kubik snö utanför min garageport så får jag väl krypa till korset och erkänna att jag bara skoja.... Flåt.
Är det inte den relativt sett mest kraschade hojen, dvs. antalet kraschade S1000RR i procent av det totala antalet S1000RR i landet?
Jag kommer ihåg när första GSX-R 1000 kom 2001 eller när det nu var. Då sa Suzukiåterförsäljaren i Umeå att 3 av 5 de hade sålt hade blivit kraschade innan typ midsommar. Det kanske inte är så många krascher i faktiska tal men premien lär ju ha blivit rätt svettig med sådan statistik
Ja procentuellt sett kan den säkert vara den mest kraschade. Frågan är om SMC sitter och för denna typ av statistik och har knas på hur många av varje motorcykelmodell som finns registrerade och jämför det med antalet av varje modell som kraschas under deras kurser. Men vem vet, skulle vara intressant att ta del utav i så fall
Ja, SMC har statistik över vilka som deltar på kurserna och vilken hoj de kör. Klotar någon upprättas en skadeanmälan som skickas in till kansliet på Riks. När försäkringsbolaget vill verifiera skadeanmälan från föraren kontaktar de kansliet som då kollar upp att beskrivningen är riktig. Det lär komma fler frågor nu, när vissa bolag endast tillåter ett visst antal kurser under ett visst antal år.Måste man inte ange vilken hoj och regnummer man har när man anmäler sig till ett SMC-event?
Det vore ju snudd på oprofessionellt om inte SMC för sådan statistik och tar regnummer på de hojar som kraschas på deras kurser så att de kan jämföra dessa siffror med vad försäkringsbolagen säger...
...Det finns ju som sagt statistik på olyckor för förare som har deltagit i SMC-event före och efter dessa event så de verkar ha någon form av koll på det. Kan iofs vara försäkringsbolagen som frågar vid skadeanmälan.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |