BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

joels1000rr

Ny medlem
Gick med
10 May 2011
Ort
Jönköping
Hoj
BMW s1000rr -12
Efter massiva påtryckningar, hotbrev och att någon har tippat 8 kubik snö utanför min garageport så får jag väl krypa till korset och erkänna att jag bara skoja.... Flåt.

Haha, jo det sista var lite väl genomskinligt.:hihi Men faktum är att du är nog den i Sverige som kör den billigaste försäkrade S1000rr:en, kul för dig förresten, verkligen:D

Är själv jävligt sugen på en SMC kurs som går igenom körteknik och mer grundlig utbildning då jag är en högst medioker förare, men när jag tittar på deras sida så kör de ingenting på Mantorp eller Anderstorp. Känner att det är långt för mig att åka till de andra banorna, köra över 20 mil o vara framme vid banan innan 07, åka hela dagen på banan till 18 och sen åka över 20 mil hem igen känner jag blir lite övermäktigt. Är det någon som har lite mer insyn och vet ifall de hör någonstans hyffsat i närheten av Jönköping? Roffe S kanske?

/Joel
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Är själv jävligt sugen på en SMC kurs som går igenom körteknik och mer grundlig utbildning då jag är en högst medioker förare, men när jag tittar på deras sida så kör de ingenting på Mantorp eller Anderstorp. Känner att det är långt för mig att åka till de andra banorna, köra över 20 mil o vara framme vid banan innan 07, åka hela dagen på banan till 18 och sen åka över 20 mil hem igen känner jag blir lite övermäktigt. Är det någon som har lite mer insyn och vet ifall de hör någonstans hyffsat i närheten av Jönköping? Roffe S kanske?

/Joel

Sviestad och Kinnekulle har du ju hyfsat i närheten då.
Jag föredrar Kinnekulle av de 2.. roligare bana.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Själv ligger man på 40.000,- helår, dock avställningsbar, med 14.000,- helår avställd. Tror det kommer löna sig över ett helt år dock.

En annan fråga.
Håller fortfarande på att köra in så jag har inte experimenterat allt för mycket än.
Att quickshifta från 1'an till 2'an. Bra eller anus? Finns det en överhängande fara för att hamna i neutral där? Det var nämligen så på min Street Triple R mellan 1'an och 2'an. S1KR verkar dock vara betydligt mer tätstegad mellan 1'an och 2'an.

Jag brukar bara hitta frilägen mellan 5:an och 6:an om jag hittar några men jag använder aldrig QS:en på gata eftersom jag sällan varvar så mycket där. Jag kan inte ge någon källhänvisning såhär på rak arm men jag har för mig att man ska ha rätt mycket varv innan man ska använda QS:en, den är inte avsedd att ersätta kopplingen vid stadskörning utan ska helst användas vid högre varv.

Det finns ju egentligen inte heller någon anledning att använda QS:en om du inte kör snabbt, den uppfanns inte för att bespara dig ansträngningen att dra in kopplingen vid växling i makligt tempo :)
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Haha, jo det sista var lite väl genomskinligt.:hihi Men faktum är att du är nog den i Sverige som kör den billigaste försäkrade S1000rr:en, kul för dig förresten, verkligen:D

Är själv jävligt sugen på en SMC kurs som går igenom körteknik och mer grundlig utbildning då jag är en högst medioker förare, men när jag tittar på deras sida så kör de ingenting på Mantorp eller Anderstorp. Känner att det är långt för mig att åka till de andra banorna, köra över 20 mil o vara framme vid banan innan 07, åka hela dagen på banan till 18 och sen åka över 20 mil hem igen känner jag blir lite övermäktigt. Är det någon som har lite mer insyn och vet ifall de hör någonstans hyffsat i närheten av Jönköping? Roffe S kanske?

/Joel

Nu heter jag ju inte Roffe, men i alla fall...

Kinnekulle är ju inom vettigt avstånd, där finns det flera kurser. Angående gå upp tidigt så har jag alltid åkt dan innan och sovit på hotell/vandrarhem, då är du fräsch och utvilad till nästa dag!
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Jag brukar bara hitta frilägen mellan 5:an och 6:an om jag hittar några men jag använder aldrig QS:en på gata eftersom jag sällan varvar så mycket där. Jag kan inte ge någon källhänvisning såhär på rak arm men jag har för mig att man ska ha rätt mycket varv innan man ska använda QS:en, den är inte avsedd att ersätta kopplingen vid stadskörning utan ska helst användas vid högre varv.

Det finns ju egentligen inte heller någon anledning att använda QS:en om du inte kör snabbt, den uppfanns inte för att bespara dig ansträngningen att dra in kopplingen vid växling i makligt tempo :)

Brukar inte ha problem med att friläge går i, snarare tvärtom att det är knepigt vid rödljus. Enklare att gå två till neutral än från ettan men BMW är ju "kända" för sina växellådor.

Jag använder QS friskt, det BMW säger är att man skall vara under gaspådrag, alltså inte bara underhållsgasa när man använder den.

Att den sedan fungerar mer sömlöst vid högre varv är ju en annan grej...
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Ja, SMC har statistik över vilka som deltar på kurserna och vilken hoj de kör. Klotar någon upprättas en skadeanmälan som skickas in till kansliet på Riks. När försäkringsbolaget vill verifiera skadeanmälan från föraren kontaktar de kansliet som då kollar upp att beskrivningen är riktig. Det lär komma fler frågor nu, när vissa bolag endast tillåter ett visst antal kurser under ett visst antal år.

De mest klotade hojarna i kursverksamheten ifjol var S1000RR och Daytona 675, om jag kommer ihåg rätt. Med CBR1000RR rätt högt placerad också. Fundera sedan på vilket bolag som erbjudit fördelaktiga märkesförsäkringar på dessa hojar så börjar vi kanske skönja ett samband...? Jag bedömer att S1000 än så länge drar fördel av alla andra Bumsemodeller som väger upp intresset att fortsätta med för modellprogrammet heltäckande märkesförsäkring men premien lär justeras även fortsättningsvis.

När det gäller S1000RR när den kom så skojades det bland instruktörerna om att den första kommentaren man hörde när man stannade till vid en lowsidad hoj i utgången av någon kurva var deltagaren som i affekt utbrast "- Va f-n, jag hade ju rain mode inkopplat". Det gäller att förklara för deltagare med nya S1000, ZX-10 eller R1 att deras TC får ett omöjligt jobb om de vrider stumt i utgångarna, typ att stoppa ett vattenfall (av effekt) med en matsked (successivt ökande retardation av tändning/minskande spridartid) :)

Din upplevelse av en kurs som en "bandag med instruktör" kan nog mycket väl stämma, sedan ifjol tror jag möjligen att skillnaderna börjar bli tydligare. En tanke som övervägs är att fimpa snabb grupp och mer köra lugn, medel och steg 5-6 (licens). Blir man för snabb för medel erbjuds man plats i licensgruppen eller att tagga ner på tempot.

Lite synd att vi inte lyckades åtgärda problemet själva innan försäkringsbolagen fick stora skälvan...:rodnar



Hur ser statestiken ut på klotade instruktörshojar under fjolåret:7peta

Som jag upplevt det har dom flesta avåkningar och skador på cyklar uppkommit i någon av dom lugnare grupperna, Men visst ju högre farten är ju större blir skadorna när det väl klotas.

Vad jag kan minnas av sista kursdagarna så var det 2 st instruktörer som drog med sig elever ner i fallet där det i ena fallet var en s1000rr som blev inblandad.

Instruktörstimmen och instruktörsdagarna har efter vad jag själv har upplevt sett till att skamkärran haft jobb ganska konstant.

Att skylla försäkringsbolagens restriktivare försäkringspolitik på eleverna tycker jag inte är helt och hållet rättvist.

Jag har för mig att syster tysk var på smc´s sista dagar på Åsen ifjol och jag tror bestämt att det var ganska livat på smc´s forum om instruktörernas insats under dessa dagar :D
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hur ser statestiken ut på klotade instruktörshojar under fjolåret:7peta

Som jag upplevt det har dom flesta avåkningar och skador på cyklar uppkommit i någon av dom lugnare grupperna,...

...Instruktörstimmen och instruktörsdagarna har efter vad jag själv har upplevt sett till att skamkärran haft jobb ganska konstant.

Att skylla försäkringsbolagens restriktivare försäkringspolitik på eleverna tycker jag inte är helt och hållet rättvist...

Sandfållan,

Nu är vi gravt OT i den fina S1000RR-tråden, svarar på detta men sedan kanske vi ska söka en annan tråd? ;)

Sammanfattning:En liten minskning av instruktörsvurpor, tyvärr ökade deltagarincidenterna. Alldeles för dåligt av oss alla när just vurpor var under fokus ifjol. Oavsett roll.

Nej, enligt statistiken flest vurpor i de snabbaste grupperna/steg 4. Tyvärr.

Det finns en intern debatt som Du tycks känna till när det gäller instruktörernas vurpor, då känner Du säker också till att det inte läggs några fingrar emellan och att nolltolerans gäller. Oavsett trafik eller helkasko. Budskapet är kristallklart. Nuff said.

Du har nog själv tolkat in något i texten, jag har aldrig sett någon särskilja mellan deltagare/instruktörer när det diskuteras kraschstatistik för kursverksamheten?

Ursäkta intrånget, Hr Pan och Ni övriga! :glömdet
 
Last edited:

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Tillbaka till Topic, tänkte montera en Solo DL, någon som har erfarenhet och vet om det är något speciellt att tänka på? Finns det någon kul programvara att kombinera med? GoPro/Dashware/Annat?
Tack Mats på Bactor för snabb o bra service av allt jag beställt hittills :tummenupp
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Appråpå QS. Jag tycker det kommer automatiskt att använda kopplingen på lägre varv/finåka. Har förvisso bara hunnit med 3 turer hittills, men helt sömlöst är det ju inte att använda qs på lägre varv. När man "brassar helvete" däremot funkar den ju klockrent!
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Vet inte om ni sett det men i marsnumret av Performance Bikes (för övrigt den bästa hojtidningen och som nu äntligen finns till iPad!!!) är det en special om motorer varav fyra sidor dedikeras till S1000RR.

Kul och intressant läsning!

Det är numret med MV'n på omslaget.
 

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Jag har för mig att syster tysk var på smc´s sista dagar på Åsen ifjol och jag tror bestämt att det var ganska livat på smc´s forum om instruktörernas insats under dessa dagar :D

Jo, jag var där och Jag har en klar personlig uppfattning om vad det beror på. Men tänker inte berätta det i detta forum. Däremot tänker jag berätta att det är dags att dra in tråden på sitt spår, och visa lite filmer från youtube för att vi ska må bra över att ha en S1000RR som krashats för mycket..

http://www.youtube.com/watch?v=Peft3Y7TzRQ

http://www.youtube.com/watch?v=MxI3EtipVgI

http://www.youtube.com/watch?v=feEPkqcFPIY

http://www.youtube.com/watch?v=-Ycg4ynxVpI
 
Last edited:

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Hur menar du nu!!!??? :eek: :D

Kul att se dig här på tråden Syster - det var länge sen! :tummenupp

Jag menar precis som det står.. ingenting alls! Och jag vet att detta evenemang inte kommer att ha några kracher alls, så att vi får s1000rr statistiken på fötter igen. ;-)

Och jag har inte varit borta, bara läst och inte yttrat mig.. tror jag fortsätter med det.. :yoparty
 

joels1000rr

Ny medlem
Gick med
10 May 2011
Ort
Jönköping
Hoj
BMW s1000rr -12
Sviestad och Kinnekulle har du ju hyfsat i närheten då.
Jag föredrar Kinnekulle av de 2.. roligare bana.

Kollade upp dom banorna nu, var ju inte alls långt. Kinnekulle verkar ju vara roligare väg till men samtidigt ta lite längre tid att åka. Sen är ju ganska gott att bara spätta på E4 upp till Lkpg med när man ändå ska köra mycket under dagen. Får se vilka datum som passar bäst och välja efter det. Tack för tipset iaf, här ska det bokas!
 

joels1000rr

Ny medlem
Gick med
10 May 2011
Ort
Jönköping
Hoj
BMW s1000rr -12
Nu heter jag ju inte Roffe, men i alla fall...

Kinnekulle är ju inom vettigt avstånd, där finns det flera kurser. Angående gå upp tidigt så har jag alltid åkt dan innan och sovit på hotell/vandrarhem, då är du fräsch och utvilad till nästa dag!

Haha, du får gärna tipsa ändå. Ne Kinnekulle var inte så långt, ska in och kolla tider för körning nu.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Sluta diskutera krascher på smc-kurser nu...jag har ju precis bokat den 26:e april på Gelleråsen :gråta Måste ju lära mig köra, inte krascha!
 

joels1000rr

Ny medlem
Gick med
10 May 2011
Ort
Jönköping
Hoj
BMW s1000rr -12
Var ute och tog premiärturen med hojen idag. Kändes jävligt bra! :tummenupp

Dock så var det två saker jag reagerade på, ventilerna tickade rätt friskt precis som på min gamla -10:a. Har för mig att jag läst någonstans att detta slutade iom uppdateringen av motorn till årsm -12, har jag fattat helt fel eller hur låter era -12:eek:r?

När jag körde i stan och det blev kö så gick tempmätaren upp till 103 grader innan den började sjunka, hörde ingen fläkt som kom igång dock vilket hördes tydligt på min -10:a. Sen när jag kom hem och stängde av motorn medans jag baxade in den i garaget så hade jag tändningen på och såg att tempen gick upp till 109 grader och ingen fläkt startade då heller. Har för mig att det aldrig gick över typ 100 grader på min förra, har jag även fått detta om bakfoten, när börjar era kylfäktar gå?

/Joel
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Kollade upp dom banorna nu, var ju inte alls långt. Kinnekulle verkar ju vara roligare väg till men samtidigt ta lite längre tid att åka. Sen är ju ganska gott att bara spätta på E4 upp till Lkpg med när man ändå ska köra mycket under dagen. Får se vilka datum som passar bäst och välja efter det. Tack för tipset iaf, här ska det bokas!
Kan bara bekräfta de andras åsikter! Personligen tycker jag oerhört mycket om Kinnekulle, en av de roligaste banorna vi har i Sverige. Den är inte så stor men teknisk och väldigt belönande när man kommer underfund med den. Kvarnenkurvan är en riktig höjdare! Men är det premiär har banan faktiskt inte så stor betydelse, Du kommer ändå att ha oerhört roligt när hojen kommer hem till sin rätta miljö och Du får klura lite på hur man verkligen kör hoj.

Lycka till med Ditt val :)
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Var ute och tog premiärturen med hojen idag. Kändes jävligt bra! :tummenupp

Dock så var det två saker jag reagerade på, ventilerna tickade rätt friskt precis som på min gamla -10:a. Har för mig att jag läst någonstans att detta slutade iom uppdateringen av motorn till årsm -12, har jag fattat helt fel eller hur låter era -12:eek:r?

När jag körde i stan och det blev kö så gick tempmätaren upp till 103 grader innan den började sjunka, hörde ingen fläkt som kom igång dock vilket hördes tydligt på min -10:a. Sen när jag kom hem och stängde av motorn medans jag baxade in den i garaget så hade jag tändningen på och såg att tempen gick upp till 109 grader och ingen fläkt startade då heller. Har för mig att det aldrig gick över typ 100 grader på min förra, har jag även fått detta om bakfoten, när börjar era kylfäktar gå?

/Joel

Kolla säkringen, har för mig att det finns en till just fläkten. Dessutom tror jag att det står i användarmanualen när fläkten skall hoppa in.
 

jandreas

Ant's in the pant's
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Luleå
Hoj
Hojlös
Fick hem mitt Yoshi helsystem, PCV och K/N filter idag :) Hade dock glömt bort hur pilligt och tidskrävande det var att montera grenröret och komma åt mellan kylaren och motorn!
När jag väl fått ditt systemet, PCVn och filtret och ska börja sätta tillbaka alla kåpor så viker sig det förbannade skitäckel depåstödet från biltema!!! Och såklart hade jag inte framdäcket på, men som tur i all otur han jag kasta mig fram och hålla emot så inget kom till skada. Var dock ett helvete att lyfta upp den och stoppa nått under så den inte stod med gafflarna i golvet.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top