Ja, SMC har statistik över vilka som deltar på kurserna och vilken hoj de kör. Klotar någon upprättas en skadeanmälan som skickas in till kansliet på Riks. När försäkringsbolaget vill verifiera skadeanmälan från föraren kontaktar de kansliet som då kollar upp att beskrivningen är riktig. Det lär komma fler frågor nu, när vissa bolag endast tillåter ett visst antal kurser under ett visst antal år.
De mest klotade hojarna i kursverksamheten ifjol var S1000RR och Daytona 675, om jag kommer ihåg rätt. Med CBR1000RR rätt högt placerad också. Fundera sedan på vilket bolag som erbjudit fördelaktiga märkesförsäkringar på dessa hojar så börjar vi kanske skönja ett samband...? Jag bedömer att S1000 än så länge drar fördel av alla andra Bumsemodeller som väger upp intresset att fortsätta med för modellprogrammet heltäckande märkesförsäkring men premien lär justeras även fortsättningsvis.
När det gäller S1000RR när den kom så skojades det bland instruktörerna om att den första kommentaren man hörde när man stannade till vid en lowsidad hoj i utgången av någon kurva var deltagaren som i affekt utbrast "- Va f-n, jag hade ju rain mode inkopplat". Det gäller att förklara för deltagare med nya S1000, ZX-10 eller R1 att deras TC får ett omöjligt jobb om de vrider stumt i utgångarna, typ att stoppa ett vattenfall (av effekt) med en matsked (successivt ökande retardation av tändning/minskande spridartid)
Din upplevelse av en kurs som en "bandag med instruktör" kan nog mycket väl stämma, sedan ifjol tror jag möjligen att skillnaderna börjar bli tydligare. En tanke som övervägs är att fimpa snabb grupp och mer köra lugn, medel och steg 5-6 (licens). Blir man för snabb för medel erbjuds man plats i licensgruppen eller att tagga ner på tempot.
Lite synd att vi inte lyckades åtgärda problemet själva innan försäkringsbolagen fick stora skälvan...