BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
OT, men en BMW relaterad fråga, hoppas det är okej...

Jag försöker googla fram lite info om BMW:s racinghistoria på mc-sidan. Hittar att det har tävlats en hel del i historien med varierande resultat. Jag har eventuellt ett litet projekt på G som jag sitter och spånar på (en BMW r75 med r100 tank och kåpor). BMW M-sport färgerna, vit/blå/röd, är den enbart förknippad med bilsidan och först med s1000rr 09 på hojsidan? Är det "okej" rent historiskt att lacka en 73:a i dessa färger, eller introducerades dessa färger senare?

Tänk:

bmw_r100s_cafe_racer.jpg
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
OT, men en BMW relaterad fråga, hoppas det är okej...

Jag försöker googla fram lite info om BMW:s racinghistoria på mc-sidan. Hittar att det har tävlats en hel del i historien med varierande resultat. Jag har eventuellt ett litet projekt på G som jag sitter och spånar på (en BMW r75 med r100 tank och kåpor). BMW M-sport färgerna, vit/blå/röd, är den enbart förknippad med bilsidan och först med s1000rr 09 på hojsidan? Är det "okej" rent historiskt att lacka en 73:a i dessa färger, eller introducerades dessa färger senare?

Tänk:

View attachment 383391

Låter som ett kul projekt :tummenupp
Jag kanske inte är en purist, men är nog lite gammeldags. Hade nog valt en silverkulör, om man tänker sig "biltänket" ergo:
Tyskland=silver
Storbritannien=grön
Italien=röd
Hojarna är dock lite spretigare i dess kulörsättning, där svart alltid varit populärt.

Lite färgkoder.
http://www.bmbikes.co.uk/paintcodes.htm
http://bmwmotorcycletech.info/pcodes.htm

//J M Fangio
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Låter som ett kul projekt :tummenupp
Jag kanske inte är en purist, men är nog lite gammeldags. Hade nog valt en silverkulör, om man tänker sig "biltänket" ergo:
Tyskland=silver
Storbritannien=grön
Italien=röd
Hojarna är dock lite spretigare i dess kulörsättning, där svart alltid varit populärt.

Lite färgkoder.
http://www.bmbikes.co.uk/paintcodes.htm
http://bmwmotorcycletech.info/pcodes.htm

//J M Fangio

Tack för bra svar! Silver you say... Tål att tänkas på! Ska spåna vidare. Nu, back to topic! Blir det något av detta hittar ni det i "hojbyggen" :)
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Jo precis, därför är det viktigt att ha koll på vad man använder för olja, det du beskriver har inte med viskositeten att göra
Vi använder ipone, som precis som motul har "synthesis" teknologi vilket betyder att oljan lämnar en hinna som aldrig rinner av just för att det ska smörja vid kallstart

- Ja, Motul är min favoritolja. Vilken av dem skall man hälla i sin s1000rr?
Om man som jag kör en å annan bandag och några få mil på allmän väg.
Kastrulloljan som finns i den nu känns inte bra, rent emotionellt.
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
- Ja, Motul är min favoritolja. Vilken av dem skall man hälla i sin s1000rr?
Om man som jag kör en å annan bandag och några få mil på allmän väg.
Kastrulloljan som finns i den nu känns inte bra, rent emotionellt.

7100 10w-40 om du inte byter så ofta och 300v factory line 10w-40 om du byter lite oftare, den har en livslängd på Max 500 mil
7100 är mer street inriktad
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
OT, men en BMW relaterad fråga, hoppas det är okej...

Jag försöker googla fram lite info om BMW:s racinghistoria på mc-sidan. Hittar att det har tävlats en hel del i historien med varierande resultat. Jag har eventuellt ett litet projekt på G som jag sitter och spånar på (en BMW r75 med r100 tank och kåpor). BMW M-sport färgerna, vit/blå/röd, är den enbart förknippad med bilsidan och först med s1000rr 09 på hojsidan? Är det "okej" rent historiskt att lacka en 73:a i dessa färger, eller introducerades dessa färger senare?

Tänk:

View attachment 383391

Snygga hojar det där och motorn ser grym ut! :)

Den vit/blå/röda är väl egentligen BMW M's färger på bilsidan och de etablerades tidigt 70-tal har jag för mig. Har för mig att färgerna kom från ett partnerskap med Texaco där rött stod för Texaco, blått för Bayern som BMW kommer ifrån och lila är en blandning av rött och blått. Använde BMW de färgerna tidigare också? På hojsidan ägnade man sig väl inte så mycket åt asfaltsracing efter typ andra världskriget? Det var väl mest offroad fram tills HP2 och S1000RR?

Spelar det någon roll? Det är ju du som bestämmer vad som är rätt och fel för ditt bygge, bara att lacka i den färg du vill ha! :)


Tack för bra svar! Silver you say... Tål att tänkas på! Ska spåna vidare. Nu, back to topic! Blir det något av detta hittar ni det i "hojbyggen" :)

Ska du ha den silverfärgad så är det mycket coolare om den är blankpolerad metall istället för silverlackad. Det är ju därifrån "färgen" kommer ifrån ursprungligen, Merca ville lätta sina racingbilar och slipade bort lacken för att spara vikt. Dessutom är ju blankpolerad metall mycket snyggare än silverlackad. Men det är ju bara min smak... :)
 
Last edited:

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Pillar 1000rr och funderar på 570:ns öde tills nästa helg, då vet jag om det kan bli ett r75/100 projekt. :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Pillar 1000rr och funderar på 570:ns öde tills nästa helg, då vet jag om det kan bli ett r75/100 projekt. :)

Är du nöjd med Husan? När jag körde motard runt 2004/2005 hade Husa fortfarande ett rätt explosivt rykte om sig (dvs att motorn exploderade med jämna mellanrum) men det har väl blivit bättre? Då var det ju KTM som gällde om man inte tävlade.

Jag kollade på deras hemsida, tillverkar de inte FS längre?
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag läste att de hade 181 hästar på bakhjulet i den R1 som de körde BSB med under 2003 och de tyckte den var ett monster då. Rätt coolt att vi har lika mycket effekt i våra gathojar :)
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Är du nöjd med Husan? Blivit bättre?

Jag kollade på deras hemsida, tillverkar de inte FS längre?

Jorå jag är nöjd med 570:n, lite mindre tryck i motorn än fs650, men chassiet är stabilare och hojen känns mycket lättare i och med motorkonfigurationen. Än så länge inga som helst problem (500 mil ca 77h). Har jag den kvar tänkte jag gå igenom motorn vid 150h, men det finns dom som kört många fler timmar utan problem med "nya" motorn som kom 09. Tyvärr slutade 70 gradar´n tillverkas till iår. Nej, Husaberg bygger inga motarder längre, förra året var sista man kunde köpa en. Numera är Husaberg blåa KTM-hojar...typ. Dock känns 570n lite övergiven numera, jag har insett att jag nog vill ha nått lite mustigare/åkvänligare (Hypermotard :kär) som komplement till BMW:n. Jag kanske har mognat lite...hemska tanke!

Btw. Gelleråsen på fredag (smc). Banpremiär med sporthoj. Wish me luck!
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jorå jag är nöjd med 570:n, lite mindre tryck i motorn än fs650, men chassiet är stabilare och hojen känns mycket lättare i och med motorkonfigurationen. Än så länge inga som helst problem (500 mil ca 77h). Har jag den kvar tänkte jag gå igenom motorn vid 150h, men det finns dom som kört många fler timmar utan problem med "nya" motorn som kom 09. Tyvärr slutade 70 gradar´n tillverkas till iår. Nej, Husaberg bygger inga motarder längre, förra året var sista man kunde köpa en. Numera är Husaberg blåa KTM-hojar...typ. Dock känns 570n lite övergiven numera, jag har insett att jag nog vill ha nått lite mustigare/åkvänligare (Hypermotard :kär) som komplement till BMW:n. Jag kanske har mognat lite...hemska tanke!

Btw. Gelleråsen på fredag (smc). Banpremiär med sporthoj. Wish me luck!

Nejnejnej, du tänker fel och jag måste korrigera dig ;) Du har redan en hoj för gata och bana i Bumsen, Husan använder du för det näst roligaste i livet efter att köra stor bana; att köra en riktig motard på gokartbana! Det är ju så jävla roligt att det inte finns på skalan! :) Jag körde min 525SX med motardhjul på gokartbana några gånger och det är hysteriskt roligt!

Best of luck på Gelleråsen, ta det lugnt bara och tro inte att ABS&DTC gör att man inte kan krascha så går det bra :)
 
Last edited:

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
570:n på banan har jag övervägt (och prövat), MEN, jag anser att det finns lite för mycket värde i den hojen för att köra motardbana med hopp och grus som kan ställa till en hel del, dessutom är motardbaneåkning ganska värdelös utan riktiga däck, och att då kränga på slicks på 570n...nja. Dessutom har jag ju min gammel-husa som jag kan misshandla ordentligt utan samvetskval. Gokartbanor finns här i Örebro, men ingen man får åka hoj på.

Men jag gillar ditt tänk! Uppmanar härmed alla i tråden att skaffa sig en crosshoj och komplettera med motardhjul. BMW har ju xmoton :)

OT igen. Sorry! Kan kompensera med en bild (ni har aldrig sett en original s1000rr va? :D)

20130420_173414-1.jpg
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
570:n på banan har jag övervägt (och prövat), MEN, jag anser att det finns lite för mycket värde i den hojen för att köra motardbana med hopp och grus som kan ställa till en hel del, dessutom är motardbaneåkning ganska värdelös utan riktiga däck, och att då kränga på slicks på 570n...nja. Dessutom har jag ju min gammel-husa som jag kan misshandla ordentligt utan samvetskval. Gokartbanor finns här i Örebro, men ingen man får åka hoj på.

Men jag gillar ditt tänk! Uppmanar härmed alla i tråden att skaffa sig en crosshoj och komplettera med motardhjul. BMW har ju xmoton :)

OT igen. Sorry! Kan kompensera med en bild (ni har aldrig sett en original s1000rr va? :D)

View attachment 383525

Köp ett par endurohjul till den och sladda lite grusväg med den så kommer du lägga omkull den några gånger, sedan vågar du köra bana med den :) Det fina med motarder och enduro/crosshojar är ju just att man krascha, borsta av och sedan köra igen. Gör man en större vurpa får man rikta bakramen med spätt :)

Finns inte de där skurna slicksen från Michelin längre? Annars är det ju bara att skicka på de mjukaste mönstrade däcken som finns, de räcker ju ändå länge på en så lätt hoj.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR

Enligt varvtiderna i det här testet körde de 1.42.7 med en HP4 på Misano vilket är helt sjukt snabbt, det gör man inte bort sig med i STK-mästerskapet som kör med WSBK. Iofs körde RSV4 Factory snabbare och 1199R nästan lika snabbt men det är helt sjukt om det är samma bansträckning.

http://www.motociclismo.it/comparativa-maxisportive-i-tempi-a-misano-moto-54756
 

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
OT, men en BMW relaterad fråga, hoppas det är okej...

Jag försöker googla fram lite info om BMW:s racinghistoria på mc-sidan. Hittar att det har tävlats en hel del i historien med varierande resultat. Jag har eventuellt ett litet projekt på G som jag sitter och spånar på (en BMW r75 med r100 tank och kåpor). BMW M-sport färgerna, vit/blå/röd, är den enbart förknippad med bilsidan och först med s1000rr 09 på hojsidan? Är det "okej" rent historiskt att lacka en 73:a i dessa färger, eller introducerades dessa färger senare?

View attachment 383391

Den här snubben George, var allt bra ball!! Han hade i alla fall en svartlackad hoj.

http://www.youtube.com/watch?v=0CiqS38Q3nY
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
BMW S1000RR Bandag - 11 platser kvar av 60!

Det är nu endast 11 platser kvar totalt av 60 platser till BMW S1000RR Bandagen. Jag fick ytterligare en anmälan via mail idag och jag har 7-8 man som anmält sig tidigare som inte har betalt än men som jag tror är seriöst på.

Vill ni ha plats så maila så fort ni kan! Ni som anmält er/ tror ni har anmält er tidigare men inte har uppgifter för inbetalning av anmälningsavgiften - hör av er!

Som det ser ut nu blir det ca 45 S1000RR. Några andra märken var anmälda tidigare innan vi slog klorna i dessa dagar, och några av arrangörerna har andra märken. Men det är inget snack om att vi äger dagen1 :D

Möte idag med Cashback racing gav ett antal detaljer, mest logistik och planering, men helt klart är att det blir 2 kanondagar med mycket "inklusive"! :tummenupp
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Hockenheimring imorgon! Har precis justerat gaffeln till 0mm uppstick så får vi se hur det funkar. Ska bli kul att köra här igen, var ett år sedan senast.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top