BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
En liten Hynda ska ni få slåss mot iallfall!!!!

P.s Cashbacks dagar är grymma! Väldigt lite Jadda Jadda och massa köra!

Ja deras dagar brukar vara kanon, så det blir en utmaning att göra det ännu bättre! :) Som det ser ut nu blir det ca 45 S1000RR och 15 bastarder! :D Vi kommer ha skitkul!
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
@DrZ. Stackare! lider verkligen med dig:D
Noll uppstick, sitter du på någon het info? Eller tänkte du bara prova att köra chopper ett pass?:)
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Bandag för BMW S1000RR-tråden - Nuläget 130422

1 man till har anmält sig vilket ger 10 platser kvar när han betalat in anmälningsavgiften. Kom igen nu ni som står på "Övriga som anmält intresse"! Missa inte platserna!

Jag har varit på möte med BC, Klotgren och Cajback idag och diskuterat detaljer i upplägget. Mycket handlar om att få allt att fungera men även div mervärden och roliga grejer för er deltagare. Jag kommer hålla på en del saker som vi inte vill skvallra om än - men ni kommer gilla upplägget! :tummenupp

Nu finns det alltså 11 platser kvar exakt. Om "dfused" betalar in som han anmält att han vill så är det 10 platser kvar. Jag har fortfarande namn på listan längst ned som jag ser som självklara och gärna vill träffa "in real life" efter att bara ha ordat här på tråden. Hoppas verkligen ni kan komma!

Alla som vill anmäla sig skickar mig ett pm eller mail till peterpan@live.se och skriver namn, SH-nick samt er riktiga mailadress. Ni får då ett mail tillbaka med instruktioner för anmälningsavgift plus att jag vill ha lite mer info från er vilken grupp osv ni vill köra i. Missa inte årets körning och möjligheten att träffa den största samlingen S1000RR-förare som hittills samlats! :yoparty

UPPLÄGG:
Gelleråsen 12-13 augusti i samarbete med Cashback Racing. Allt spikat o klart!
Alla S1000RR ägare kan delta oavsett vana av bankörning.
Transponder till 30 förare finns tillgängligt. (Flera vet jag har Laptimers så det kommer räcka långt)
2 dagar, inklusive grillning och föreläsningar relaterat till S1000RR under dagarna. Lunch ingår båda dagarna.
Niklas Cajback och Mats Backman från Pro Superbike, Peter Lindén samt flera vassa förare på plats för med råd om körteknik, utrustning och spårval. David "Svensken" Andersson och Eric Lindroth har sagt att de är intresserade av att vara med.
Däckservice och tillbehör från Alpha Racing till S1000RR på plats via Bactor (Backman racing).
Möjligt till sprintrace utreds.
MERVÄRDE - dvs föreläsare, instruktörer, mekaniker/råd och tävlingsförare med erfarenhet på S1000RR som kan hjälpa både de som är första gången på bana o de som är Melandri-wannabee. Föreläsare blir Peter Lindén, jag själv när det gäller att bygga om från gata till bana och vi inväntar även fler förslag på föreläsare från samarbetspartners.

Pris blir 2500 kr för 2 dagars körning, del i box, 2 luncher, grillning, föreläsningar mm. Anmälningsavgift 1000 kr.

Fyll gärna på denna lista också, det är kul att se hur många som vill vara med. Leta upp senaste svaret på detta inlägg, skriv in ditt nick i listan nedan, klipp bort "Quote" före o efter denna text i ditt svar så all text blir kvar.

Alla som det står KLAR på har betalat anmälningsavgiften och har en plats på eventet!

Mvh Peter

KLARA:

1. Peter Pan.........................KLAR
2. Weber.............................KLAR
3. S.an.d.m.a.n....................KLAR
4. 2hjulkul ..........................KLAR
5. Capoeira-R1.....................KLAR
6. Bo Backman.....................KLAR
7. Björn Enghag....................KLAR
8.Try ................................KLAR
9.Micke "Hilding"...................KLAR
10.MickeR ...........................KLAR
11.Rootofevil........................KLAR
12.Mats Backman..................KLAR
13. The Knight .....................KLAR
14. Molzzon..........................KLAR
15.Zacke.............................KLAR
16.TeddyTwoFace..................KLAR
17.TV..................................KLAR
18.Michey ...........................KLAR
19.PeBro..............................KLAR
20.Killersnail........................KLAR
21.Niohundrasexton ..............KLAR
22.Cadludde ........................KLAR
23 PXX................................KLAR
24.Neonman.........................KLAR
25.Hultqvist ........................KLAR
26.maz-ze...........................KLAR
27.K.Lundqvist......................KLAR
28. dabringer.......................KLAR
29.T Färlind.........................KLAR
30. ANTE L...........................KLAR
31. Jan Lundmark..................KLAR
32. Joggen...........................KLAR
33. asg888...........................KLAR
34. Jon................................KLAR
35. Kent..............................KLAR

ÖVRIGA SOM ANMÄLT INTRESSE:

1. Tob3
2.Galne Dansken
3.Captain slow
4.#21
5. Yusse
6.Dfused...........PÅ G :tummenupp
7.Thomas
8.Iridium
9. R Nilsson
10. Andre_A
11. Zebbh
12.
13.
14.
15.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hockenheimring imorgon! Har precis justerat gaffeln till 0mm uppstick så får vi se hur det funkar. Ska bli kul att köra här igen, var ett år sedan senast.
Har Du höjt den bak också, upplever Du hojen orolig i ingången eller vill Du träna broms in i kurva? :nyfiken Förresten - är det någon av Er som har koll på svingarmsvinkeln med hojen körklar utan förare? Är lite nyfiken på hur aggressivt BMW levererar sin hoj i f t t ex min Geisha :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Satte personbästa med drygt tre sekunder sedan ifjol så lite snabbare verkar det gå.

Dock håller hojen på att falla isär tror jag; det vibrerar som tusan när jag bromsar i låga farter (inte höga, märkligt nog) och varvräknaren lever sitt eget liv, ibland går den ned på noll, ibland fastnar den på ett varvtal och ibland funkar den. Det verkar bara vara visningen som är fel, växelindikatorn funkar och blinkar vid rätt varv så det kanske är något glappt. Någon som upplevt något liknande tidigare?

Man får emellanåt veta att man inte är så snabb dock, låg och pressade på "rakan", som egentligen är en lång vänstersväng, och blev duktigt rundad på yttern :) finns film så ni får se och gotta er :)
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
@DrZ. Stackare! lider verkligen med dig:D
Noll uppstick, sitter du på någon het info? Eller tänkte du bara prova att köra chopper ett pass?:)

Öhlinarna ska man tydligen ha mindre uppstick på, vet inte om gaffeln är kortare eller vad skillnaden är. Hade typ 7mm med den tidigare så jag tänkte prova i alla fall. Jag tycker inte den styr långsammare och den är väldigt stadig nu. Dock tycker jag bakdäcket har lite kasst grepp men det kan ju bero på mycket, bland annat banbeläggningen.

Med originalgaffeln hade jag fyra ringars uppstick om jag kommer ihåg rätt, plus stötdämparfästet i läget med högre ride height.


Har Du höjt den bak också, upplever Du hojen orolig i ingången eller vill Du träna broms in i kurva? :nyfiken Förresten - är det någon av Er som har koll på svingarmsvinkeln med hojen körklar utan förare? Är lite nyfiken på hur aggressivt BMW levererar sin hoj i f t t ex min Geisha :)

Som sagt, vad jag har läst mig till om min gaffel och de förslag jag gick när jag köpte den var att de flesta kör med 0-6mm uppstick, vilket är betydligt mindre än originalgaffeln där jag tror jag hade närmare 2cm. Det kan ju dock bero på olika längd på gaffeln, t.ex. Jag hade nya gaffeln runt 7mm först men tänkte prova med 0mm eftersom jag gärna vill ha en stabil hoj, Jag tycker det är enklare att försöka gå lite snabbare in i kurvorna med en stabil hoj än en som svänger snabbt men är lite nervös. Bromsa in till apex är en utopi för mig, jag kommer högst halvvägs och då med väldigt lite broms på slutet :) Svårt att säga om det gjorde någon skillnad mot originalgaffeln som beror på geometrin, originalgaffeln kändes som att den gick i långt ned i slaget in i kurvorna och parkerade där, rörde sig vare sig upp eller ned efter det. Det berodde förmodligen på att jag var för tjock för originalgaffelns bestyckning från fabrik :)

Jag har dämparen på samma längd som jag hade originaldämparen, dvs. 314mm, men eftersom den nya har hårdare fjäder så borde den fungera som om den vore lite längre eftersom den arbetar längre upp i slaget.

Jag hittar inget om vilken faktisk svingvinkel S1000RR har men det verkade som om den var lite flack på 10/11-modellerna eftersom de höjde infästningen med 4mm på 12:an. Det finns även gott om eftermarknadsinfästningar till 10/11:an för att höja den eftersom ramen på S1000RR är designad så att infästningarna går att byta så att man kan flytta svingaxeln relativt enkelt (jämfört med att fräsa om ramen...). Men de gjorde ju lite andra geometriförändringar på 12:an också och det är ju sällan lätt att veta exakt hur de påverkar varandra och hur de fungerar tillsammans kontra var för sig.
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det verkar vara styrlagret som måste efterdras, tycker jag kan känna ett spel mellan gaffelkronan och ramen när jag bromsar flera gånger.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Det verkar vara styrlagret som måste efterdras, tycker jag kan känna ett spel mellan gaffelkronan och ramen när jag bromsar flera gånger.

Detta görs normalt på års-servicen, och det var den punkten som de på verkstaden poängterade att den verkligen måste göras. Övrigt som att byta vätskor, belägg och övriga slitdelar kunde jag få göra själv men detta var prio.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Smc körning på gelleråsen=byta tillbaka till orginal ljuddämpare eller funkar ett ackra slipon? Jag tycker den låter väldigt tyst, men kommer det bli trubbel tro?
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Smc körning på gelleråsen=byta tillbaka till orginal ljuddämpare eller funkar ett ackra slipon? Jag tycker den låter väldigt tyst, men kommer det bli trubbel tro?

Inte SMC som har jobbigare krav, det är banägaren via Länsstyrelsen. Ackra med långa dämparen kunde funka vill jag minnas att någon skrivit tidigare men kanske någon som minns bättre?
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Kör mivv helsystem utan DB i stoppad och aldrig haft problem på Åsen. Ser du västfolket springa ut med mikrofonen för att mäta så ge bara fan i att hålla stumt förbi så är det inga problem :)
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Smc körning på gelleråsen=byta tillbaka till orginal ljuddämpare eller funkar ett ackra slipon? Jag tycker den låter väldigt tyst, men kommer det bli trubbel tro?

Ackra slip-on;et bullrar inte nämnvärt mer än original. Det är dock ingen garanti för att du inte blir flaggad, ganska lätt att låta lite för mycket även med original ifall man använder hela mätartavlan:yoparty

En god anledning till ett skifte är ju annars att Ackra-pipan kostar ju en slant att byta ifall man trillar, och jobbet tar 5min.
 

Joggen

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Då var väl dags för mig och berätta om väntans tider på ny hoj.
Nu är väl drygt en vecka till att jag får lov och hämta min BMW.
Det är lite av en liten killes känsla som återvänder inför denna "paketöppning".
Nu är jag ingen rejskille sedan tidigare med liknande hoj, men har gillat körningarna på bandagar skarpt.
Saken är väl inte bättre att jag har "Niohundrasexton" som granne att dryfta ämnen ifråga.
Får passa på att säga att det är en rolig och givande tråd att läsa i. Har inte lyckats kommit igenom alla sidor ännu, men är på god väg.:näsblod Ett speciell uppskattning till dig Peter som kommer ofta med glada tillrop. Vi ses på Gelleråsen.
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Detta görs normalt på års-servicen, och det var den punkten som de på verkstaden poängterade att den verkligen måste göras. Övrigt som att byta vätskor, belägg och övriga slitdelar kunde jag få göra själv men detta var prio.

Jo, men jag har nytt lager och jag är osäker på om han justerade in det rätt från början, det började skaka nästan direkt.

Jag kan tillägga att jag gjorde årsservice på min hoj i September, körde två dagar på Sachsenring och sedan upptäckte jag att lagret var slut. Osäkert om de verkligen kollade det ordentligt på BMW...
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Huga!!!
Och jag som har köpt nya Brembo HP skivor fram :-O
Kan vibrationer orsakas av styrlagren oxå? Sanningens minut kommer om en knapp vecka på Mantorp då...

Du har en 12:a så det borde inte vara någon fara, de hade kassa lager på första omgången 10:eek:r, de lagren har ersatts av ett annat artikelnummer så det verkar ha varit skräp. Som PeterPan nämnt ovan så ska lagren efterdras vid årsservicen, om du gjort den så bör de vara justerade. Jag tror även de justeras vid 100-milsservicen men jag är inte helt säker.

Men det är ju enkelt att kolla, allt du behöver är ett stöd som lyfter framhjulet från backen så att det är helt obelastat, dvs antignen ett depåstöd som lyfter under styrkronan eller ett stöd som lyfter i ramen. Då kan du antingen prova att rycka längst nere i gaffeln så känner du om du har ett glapp. Alternativt kan du föra styret från sida till sida (fortfarande med hjulet lyft) och om du känner några hack eller ojämnheter så är också lagret slut. Vad man kan göra i vanliga fall är att köra i låg fart och bromsa lätt flera gånger, då kan man också känna om det glappar. Den sista varianter funkar dock inte för dig längre eftersom du har flytande skivor och det alltid känns som att du har ett glapp :) vad du måste göra då är att känna med ett finger mellan ramen och styrkronan, då känner man om det glappar.

Vad jag förstått är att glappt styrlager brukar vibrera i lägre hastigheter och skeva skivor i högre. När min skiva var skev vibrerade det när jag bromsade i över 200, nu är det när farten kommer ned under 100 som det börjar skaka, över det känns det inget.

Förhoppningsvis får jag lagret efterdraget imorgon, då kan jag rapportera om det var problemet eller om det är något annat.
 

Michey

VetInteVadJagSkaSkrivaHär
Gick med
21 May 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Nån gammal skräphög..
Hej på er!

Har kommit till insikten att det är dags att göra något åt framvagnen på Beemern, dock finns det ju en uppsjö av alternativ och prisklasser.

Vad har ni för erfarenheter av gaffelbyten, Byta rubb och stubb? Köpa ett öhlins kit? Shimsa orginal? Vilka märken är värda att hänga i julgranen?

Cheers.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Hej på er!

Har kommit till insikten att det är dags att göra något åt framvagnen på Beemern, dock finns det ju en uppsjö av alternativ och prisklasser.

Vad har ni för erfarenheter av gaffelbyten, Byta rubb och stubb? Köpa ett öhlins kit? Shimsa orginal? Vilka märken är värda att hänga i julgranen?

Cheers.

Vilken typ av körning ägnar du dig åt?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Går det att ändra vilket varvtal växelindikatorn börjar blinka vid? På fyran och femman tycker jag den blinkar i stort sett hela tiden, så fort man petat i femman tycker jag den börjar blinka igen.

Vad är den ställd på original? 12 000? Jag skulle nog vilja ställa om den till 13 000.


EDIT: Hittade den här utmärkta guiden som jag ska prova: http://www.s1000rrforum.com/forum/s...chat/2066-changing-shift-light-rpm-level.html

Däremot tycker jag det är rätt förvirrande diskussion de har om att shift lighten ska indikera att man ligger i rätt varvtalsområde. Min verkar börja blinka runt 12 000 - 12 500 vilket jag tycker verkar vara högt för att indikera rätt varvtalsområde? Kanske tidigare ägaren ställde om den redan.


Och... är DTC:n på 10/11:eek:rna egentligen något att ha vid bankörning? Igår på Hockenheim hade jag ett släpp där jag lyfte ur sadeln när bakhjulet fick grepp igen och det första passet tyckte jag det släppte bak både här och där ut ur kurvorna men ingen av dessa gånger blinkade ens DTC-lampan. Däremot blinkar den frenetiskt när man har lyft upp hojen en aning och ger mer gas men det inte känns som om man har något släpp alls. Ett av mina problem är att jag tenderar att ge lite för mycket gas med för mycket nedlägg ut ur kurvorna (förmodligen för att jag går in för sakta och vill kompensera på vägen ut) och i de lägena verkar inte DTC:n göra något alls. Har den en givare för lutningsvinkel och arbetar inte vid mycket nedlägg?

Detta är i Slick-läget.

Jag börjar nästan tro att DTC:n i originalutförande mest är till för regn och andra hala, oförutsedda situationer på allmän väg?

ABS:en däremot verkar hardcore, jag tror aldrig jag sett den lampan oavsett hur hårt jag bromsar :)
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top