BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag tror Du har rätt, men har av naturliga skäl aldrig vågat testa på en lånad hoj:) Jag kör ju med Bazzaz system, d v s utan sensorer och ett system som endast utvärderar gaspådrag och trottelposition vs hur snabbt varvtalet ökar. Det är en basic konstruktion men fungerar utmärkt om man låter den jobba under pickup/medstyrning.

Jag tror att det, gyro och sensorstyrning till trots, är samma med Bumsen - det går för fort för bakhjulet att fullständigt tappa greppet vid ett släpp vid maximalt nedlägg och systemet har ingen möjlighet att hitta rätt nivå på strypningen - om det inte ska vara så känsligt att det riskerar att bli helt okörbart på grund av att ingreppet orsakar instabilitet vid max nedlägg. Så Din uppfattning är nog absolut rätt, det är på väg ut ur kurvan och när hojen är på väg att resas upp som TC-systemen har sin stora fördel - bakhjulet får på grund av att vi reser hojen successivt bättre fäste och TC:n har en god möjlighet att finkalibrera effekten till bakhjulet.

TC är ett bra hjälpmedel - men kommer aldrig att köra en hoj:)

Fast när man håller på att resa upp hojen tycker i alla fall inte jag att man har lika stor nytta av DTC. Då har man ju så pass bra grepp att man ska ge mycket för mycket gas för att riskera något och jag tror då snarare hojen går på bakhjulet än bryter ut i sladd om det inte är något problem med greppet på banan.

Jag har gjort ett exempel för veckans körning på Hockenheim; i första klippet får jag ett släpp med mycket nedlägg där bakhjulet kommer gradvis, det ser inte så mycket ut på filmen men jag var upp en bit från sadeln när bakhjulet fick grepp igen. DTCn blinkar inte alls. I andra klippet, som är kurvan efter den i första klippet och ser ut som ett taskigt försök att få det att se ut som samma klipp :) trots att det är på varvet efter, jobbar DTCn frenetiskt i utgången trots att jag har lyft upp hojen och inte tycker att jag har några släpp alls. Den fortsätter dessutom att blinka tills dess hojen är nästan helt upprätt.


Det där tror jag är en av riskerna med DTCn, många tror säkert att den ska hjälpa i det första exemplet (med mycket nedlägg) där den egentligen inte är till någon hjälp alls. DTC är inte lika med idiotsäkert :)
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Bandag för BMW S1000RR-tråden - Nuläget 130426. 10 platser kvar!

Kom igen nu ni som står på "Övriga som anmält intresse"! Missa inte platserna!

Jag har varit på möte med BC, Klotgren och Cajback i början på veckan och diskuterat detaljer i upplägget. Mycket handlar om att få allt att fungera men även div mervärden och roliga grejer för er deltagare. Jag kommer hålla på en del saker som vi inte vill skvallra om än - men ni kommer gilla upplägget! :tummenupp En sak som naturligtvis skall fram är att vi har en fenomenal fotograf i Mr Klotgren som kommer fotografera under dagarna och dela med sig av bilderna utan extra kostnad! Stora filer för stora fina bilder! :yoparty

Nu finns det alltså 10 platser kvar exakt. Jag har fortfarande namn på listan längst ned som jag ser som självklara och gärna vill träffa "in real life" efter att bara ha ordat här på tråden. Hoppas verkligen ni kan komma!

Alla som vill anmäla sig skickar mig ett pm eller mail till peterpan@live.se och skriver namn, SH-nick samt er riktiga mailadress. Ni får då ett mail tillbaka med instruktioner för anmälningsavgift plus att jag vill ha lite mer info från er vilken grupp osv ni vill köra i. Missa inte årets körning och möjligheten att träffa den största samlingen S1000RR-förare som hittills samlats! :yoparty

UPPLÄGG:
Gelleråsen 12-13 augusti i samarbete med Cashback Racing. Allt spikat o klart!
Alla S1000RR ägare kan delta oavsett vana av bankörning.
Transponder till 30 förare finns tillgängligt. (Flera vet jag har Laptimers så det kommer räcka långt)
2 dagar, inklusive grillning och föreläsningar relaterat till S1000RR under dagarna. Lunch ingår båda dagarna.
Niklas Cajback och Mats Backman från Pro Superbike, Peter Lindén samt flera vassa förare på plats för med råd om körteknik, utrustning och spårval. David "Svensken" Andersson och Eric Lindroth har sagt att de är intresserade av att vara med.
Däckservice och tillbehör från Alpha Racing till S1000RR på plats via Bactor (Backman racing).
Möjligt till sprintrace utreds.
MERVÄRDE - dvs föreläsare, instruktörer, fotograf på banan, mekaniker/råd och tävlingsförare med erfarenhet på S1000RR som kan hjälpa både de som är första gången på bana o de som är Melandri-wannabee. Föreläsare blir Peter Lindén, jag själv när det gäller att bygga om från gata till bana och vi inväntar även fler förslag på föreläsare från samarbetspartners.

Pris blir 2500 kr för 2 dagars körning, del i box, 2 luncher, grillning, föreläsningar mm. Anmälningsavgift 1000 kr.

Fyll gärna på denna lista också, det är kul att se hur många som vill vara med. Leta upp senaste svaret på detta inlägg, skriv in ditt nick i listan nedan, klipp bort "Quote" före o efter denna text i ditt svar så all text blir kvar.

Alla som det står KLAR på har betalat anmälningsavgiften och har en plats på eventet!

Mvh Peter

KLARA:

1. Peter Pan.........................KLAR
2. Weber.............................KLAR
3. S.an.d.m.a.n....................KLAR
4. 2hjulkul ..........................KLAR
5. Capoeira-R1.....................KLAR
6. Bo Backman.....................KLAR
7. Björn Enghag....................KLAR
8.Try ................................KLAR
9.Micke "Hilding"...................KLAR
10.MickeR ...........................KLAR
11.Rootofevil........................KLAR
12.Mats Backman..................KLAR
13. The Knight .....................KLAR
14. Molzzon..........................KLAR
15.Zacke.............................KLAR
16.TeddyTwoFace..................KLAR
17.TV..................................KLAR
18.Michey ...........................KLAR
19.PeBro..............................KLAR
20.Killersnail........................KLAR
21.Niohundrasexton ..............KLAR
22.Cadludde ........................KLAR
23 PXX................................KLAR
24.Neonman.........................KLAR
25.Hultqvist ........................KLAR
26.maz-ze...........................KLAR
27.K.Lundqvist......................KLAR
28. dabringer.......................KLAR
29.T Färlind.........................KLAR
30. ANTE L...........................KLAR
31. Jan Lundmark..................KLAR
32. Joggen...........................KLAR
33. asg888...........................KLAR
34. Jon................................KLAR
35. Kent..............................KLAR
36. Yusse.............................KLAR IDAG! :tummenupp

ÖVRIGA SOM ANMÄLT INTRESSE:

1. Tob3
2.Galne Dansken
3.Captain slow
4.#21
5.Dfused
6.Thomas
7.Iridium
8. R Nilsson
9. Andre_A
10. Zebbh
11.
12.
13.
14.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Någon som vet hur mycket svingbasen förlängs om jag går ned en kugg fram från original? Vill gärna hålla mig under 600 mm, annars blir det kedjemeck.

Eller så får jag lämna den till Backman så får han se till att den går att svänga med igen! :fakta
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Någon som vet hur mycket svingbasen förlängs om jag går ned en kugg fram från original? Vill gärna hålla mig under 600 mm, annars blir det kedjemeck.

Eller så får jag lämna den till Backman så får han se till att den går att svänga med igen! :fakta

Ca 8mm enligt den här tråden; http://www.s1000rrforum.com/forum/s...-chat/1542-sprockets-s1000rr-4.html#post16439

Men det där med svingbasen är intressant för Alpha sa att man inte ska gå under 600mm utan hålla sig där eller något längre. Jag har över 600mm nu och det är inga problem att svänga med hojen.

Annars är det väl bara att kapa en länk i kedjan alternativt gå upp kuggar bak istället så du får kortare hjulbas? Går ju också att höja hojen bak eller sänka fram för att kompensera om du inte vill mecka med kedjan och drevning bak.
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Ca 8mm enligt den här tråden; http://www.s1000rrforum.com/forum/s...-chat/1542-sprockets-s1000rr-4.html#post16439

Men det där med svingbasen är intressant för Alpha sa att man inte ska gå under 600mm utan hålla sig där eller något längre. Jag har över 600mm nu och det är inga problem att svänga med hojen.

Annars är det väl bara att kapa en länk i kedjan alternativt gå upp kuggar bak istället så du får kortare hjulbas? Går ju också att höja hojen bak eller sänka fram för att kompensera om du inte vill mecka med kedjan och drevning bak.

Jag hörde också det där med att hålla sig på minst 600 mm. Även att hålla sig så nära 600 mm som möjligt. Men efter det har jag hört tvärtom, ta ned den under 600... :va
Ja vet, prova själv och se hur det blir - men det orkar jag inte. Vore skönt om det räcker med att gå ned ett hack och den fortfarande svänger bra. Har inga kedjeverktyg o vet knappt hur man gör så måste det göras skall jag reka lite...
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag hörde också det där med att hålla sig på minst 600 mm. Även att hålla sig så nära 600 mm som möjligt. Men efter det har jag hört tvärtom, ta ned den under 600... :va
Ja vet, prova själv och se hur det blir - men det orkar jag inte. Vore skönt om det räcker med att gå ned ett hack och den fortfarande svänger bra. Har inga kedjeverktyg o vet knappt hur man gör så måste det göras skall jag reka lite...

Vad har du för avstånd idag? Jag tror ärligt talat inte att du märker något om du hamnar på 608mm.

Jag har förlängt min hjulbas rätt mycket, typ 10-15mm, höjt den fram och sänkt den bak och den blir bara stadigare. Jag tycker inte det är några problem att svänga in med den.

Men som sagt, gå upp två eller tre kugg bak istället så slipper du längre hjulbas?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Vad har du för avstånd idag? Jag tror ärligt talat inte att du märker något om du hamnar på 608mm.

Jag har förlängt min hjulbas rätt mycket, typ 10-15mm, höjt den fram och sänkt den bak och den blir bara stadigare. Jag tycker inte det är några problem att svänga in med den.

Men som sagt, gå upp två eller tre kugg bak istället så slipper du längre hjulbas?

Mätte idag och fick fram 597 mm. Har bestämt mig för att byta ned ett kugg fram eftersom alla är överens om att det ger bättre karaktär i hojen och framför allt på svenska banor som det blir ett par i sommar.
Sen kan jag laborera enkelt med ett par olika hubbar bak.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Mätte idag och fick fram 597 mm. Har bestämt mig för att byta ned ett kugg fram eftersom alla är överens om att det ger bättre karaktär i hojen och framför allt på svenska banor som det blir ett par i sommar.
Sen kan jag laborera enkelt med ett par olika hubbar bak.

Jag kör -1 fram och -1 bak som grunddrevning vilket funkar kanon.

Om du hamnar på 605mm tror jag ärligt talat inte att du märker det om du inte är väldigt känslig :)
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Fick provköra en polares R1 -09 idag. Riktigt schysst hoj! :) Meeeen jag älskar min beeemer mer och mer för varje km. :kär Premiären på Gelleråsen gick som en dans, fan va skoj det var! Blir nog till att åka på fler bandagar framöver, men man är ju ändå lite orolig för att lägga hojen om tempot börjar skruvas upp över min förmåga...
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Fick provköra en polares R1 -09 idag. Riktigt schysst hoj! :) Meeeen jag älskar min beeemer mer och mer för varje km. :kär Premiären på Gelleråsen gick som en dans, fan va skoj det var! Blir nog till att åka på fler bandagar framöver, men man är ju ändå lite orolig för att lägga hojen om tempot börjar skruvas upp över min förmåga...

Har för mig att jag placerade dig i första startled på sprintracet i augusti, bredvid Cajback och Svensken. Sen har du Eric Lindroth och Backman bakom dig i andra startled så om jag vore dig skulle jag träna så mycket jag kunde! :hihi
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Har för mig att jag placerade dig i första startled på sprintracet i augusti, bredvid Cajback och Svensken. Sen har du Eric Lindroth och Backman bakom dig i andra startled så om jag vore dig skulle jag träna så mycket jag kunde! :hihi

- Skräm inte skiten ur pojken, Peter! :D
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Jomenvisst! Då tar jag nog husan istället och genar över gräset på vissa delar av banan. :crash Ska ge mig på fler tillfällen så jag inte bromsar upp den lugna gruppen för mycket :rodnar Men ett jävligt bra sätt att bli bättre/snabbare är ju att ligga bakom någon som kan, så nån kan väll vänta lite på mig typ ett varv? hahaha
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Jomenvisst! Då tar jag nog husan istället och genar över gräset på vissa delar av banan. :crash Ska ge mig på fler tillfällen så jag inte bromsar upp den lugna gruppen för mycket :rodnar Men ett jävligt bra sätt att bli bättre/snabbare är ju att ligga bakom någon som kan, så nån kan väll vänta lite på mig typ ett varv? hahaha

Bara skoja, ingen fara, dagarna passar alla och något race är inte spikat än så länge. Personligen tycker jag det vore kul, men det finns kostnader och risker förenat med race. Mer personal runt banan krävs bla. Risken för att folk kör omkull är också större, vilket inte är så kul.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Bara skoja, ingen fara, dagarna passar alla och något race är inte spikat än så länge. Personligen tycker jag det vore kul, men det finns kostnader och risker förenat med race. Mer personal runt banan krävs bla. Risken för att folk kör omkull är också större, vilket inte är så kul.

Ett par "Låtsas race på låt säga 3 varv hade varit en extremhöjdare kanske inte i lugn grupp men i licensgruppen där folk har gått licenskurs och har lite hum om hur det funkar tror jag det hade blivit väldigt omtyckt!

Kanske något ni kan ta upp om fler visar intresse för det!!
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Nu fan - ska det vara klart - äntligen...
Det ska bli hur kul som helst.. att få lufta lufta hojen med andra gamla BMW gubbar :banana

S1000RR Knutstorp 2010.jpg

Hittade i ren entusiasm en bild från Knutstorp 2010 - vart det var circus 25 S1000RR samlade (inte alla var med på bilden) - fast det rekord slås med råka när vi ses..
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Nu fan - ska det vara klart - äntligen...
Det ska bli hur kul som helst.. att få lufta lufta hojen med andra gamla BMW gubbar :banana

View attachment 384120

Hittade i ren entusiasm en bild från Knutstorp 2010 - vart det var circus 25 S1000RR samlade (inte alla var med på bilden) - fast det rekord slås med råka när vi ses..

Jätteroligt att du är på! :tummenupp Vi ska se till att få ihop en lagbild från vår körning också som bräcker det mesta! :)

PS. Du är en nattsuddare eller? DS.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top