BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Någon som har korta broms- och kopplingshandtag att rekommendera ? Kollade lite på TiTax men inte säker på vad jag ska köpa.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Någon som har korta broms- och kopplingshandtag att rekommendera ? Kollade lite på TiTax men inte säker på vad jag ska köpa.

Jag har alphas och de funkar kanon, vikbara är de också. Vet dock inte om de är godkända för gatbruk.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Finns det handtag som inte är godkända för gatbruk?
Jag kör Alphas, dem är grymma!

Jag har inte hängt med hur det är i Sverige de senaste åren men i Tyskland måste allt som har med bl.a. bromsar att göra ha ett ABE-intyg som betyder att det är typat och godkänt för gatbruk för varje specifik hojmodell. Jag trodde att eftersom det är EU så var det något som hade införts i Sverige också?

jandreas

Ant's in the pant's
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
Hojlös
Nån som vet hur man ställer tomgången på en S1000RR -10 och vilka varv den ska ligga på?

Min ligger på 2000rpm just nu och det känns för högt.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR

Kör Alpha racing som jag är mycket nöjd med. Att det skulle finnas någon eu-standard för så viktiga delar som bromshandtag låter iof helt logiskt. Har dock inte läst något om det. Däremot kan man ju "översätta" det rent logiskt och köpa kvalitetsprodukter. Ett bromshandtag som går sönder när man behöver det slutar lätt illa... :crash

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR
Jag har inte hängt med hur det är i Sverige de senaste åren men i Tyskland måste allt som har med bl.a. bromsar att göra ha ett ABE-intyg som betyder att det är typat och godkänt för gatbruk för varje specifik hojmodell. Jag trodde att eftersom det är EU så var det något som hade införts i Sverige också?
Nä, det där systemet har inte letat sig utanför Tyskland vad jag vet men ge de lite mer tid inom EU så har de väl styrt upp det också tillsammans med de böjda bananerna och gurkorna.

Av vad jag läst så verkar det snarare vara konsensus kring något kvalitetsmärke och sedan mer tycke och smak inom den kategorin.

Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Tog mig tid att göra iordning hojen för svensk vår (nej, jag har inte monterat handtagsvärmare...) - men klätt den i gatkläder och putsat upp den ordentligt. Så nu regnar det väl i några veckor... :rolleyes:

bild.jpg

Edit: måste ju få till en räkmacka på Rosenhill.... ;-)
Edit 2: Funderar på att åka till AVA o testa lite andra BMW hojar för skoj skull på fredag, de har BMW tema då och massa testhojar.

Last edited:

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Idag åkte Duccen till sin nya ägare, och jag passade på att lägga 75 mil till de 28 jag hade på bumsens mätare inför 100-milaservice imorrn bitti.. Saknar lite temperament o (o)ljud, men annars känns hojen kanon!
Har aldrig testat speedshift förut, nu kommer jag aldrig vilja ha en hoj utan..:rolleyes:
I helgen blir det BMW banpremiär på Kinnekulle, nu ostrypt... :) Behöver jag DB killer med originalsystem? Tips på var man kan skaffa i så fall?
Livet leker :banana

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Fast när man håller på att resa upp hojen tycker i alla fall inte jag att man har lika stor nytta av DTC. Då har man ju så pass bra grepp att man ska ge mycket för mycket gas för att riskera något och jag tror då snarare hojen går på bakhjulet än bryter ut i sladd om det inte är något problem med greppet på banan.

Jag har gjort ett exempel för veckans körning på Hockenheim; i första klippet får jag ett släpp med mycket nedlägg där bakhjulet kommer gradvis, det ser inte så mycket ut på filmen men jag var upp en bit från sadeln när bakhjulet fick grepp igen. DTCn blinkar inte alls. I andra klippet, som är kurvan efter den i första klippet och ser ut som ett taskigt försök att få det att se ut som samma klipp :) trots att det är på varvet efter, jobbar DTCn frenetiskt i utgången trots att jag har lyft upp hojen och inte tycker att jag har några släpp alls. Den fortsätter dessutom att blinka tills dess hojen är nästan helt upprätt.

Det där tror jag är en av riskerna med DTCn, många tror säkert att den ska hjälpa i det första exemplet (med mycket nedlägg) där den egentligen inte är till någon hjälp alls. DTC är inte lika med idiotsäkert :)

Jag är nybörjare på bana med ny S1000, kör inte med speciellt mycket nedlägg, typ "skrapar i knät då och då".
Med tanke på resonemanget ovan, vilket läge på DTCn skulle ni rekommendera på banan, är det bättre för nybörjare att köra med känsligaste läget (regn?) även på torrt underlag? Kommer att köra med originaldäck till att börja med om det spelar roll..

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Jag är nybörjare på bana med ny S1000, kör inte med speciellt mycket nedlägg, typ "skrapar i knät då och då".
Med tanke på resonemanget ovan, vilket läge på DTCn skulle ni rekommendera på banan, är det bättre för nybörjare att köra med känsligaste läget (regn?) även på torrt underlag? Kommer att köra med originaldäck till att börja med om det spelar roll..

Som instruktör för SMC, och därmed stöter på många ban-nybörjare, så skulle jag rekommendera att du INTE kör med regn mode. Bättre om du kör med sportläget.
Orsaken är att gasresponsen i mitt tycke är lite väl segt i regn mode, så därför funkar sportmode bättre.
Det sagt, så är detta givetvis en fråga om smak och tycke. Och regnmode är inte fel, men jag har i alla fall bidragit med min åsikt. Med vänlig hälsning, Jonas.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR

Håller med Syster-Tysk, sportmode eller möjligen race är det du skall använda med originaldäck. Då har du både abs och tractioncontroll i fall du behöver, det är det viktiga.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR

Som de säger så spelar gasresponsen större roll än DTC och ABS tycker jag eftersom du inte kan/ska förlita dig på att DTC räddar dig om du ställer till det för mycket :) Dvs kör hojen som om du inte hade DTC.

Jag har alltid kört på Slick, även på gata, eftersom jag gillar den gasresponsen bäst men om du inte kört så mycket med hojen så skulle jag rekommendera Race till att börja med. Sedan kan du prova Slick och se hur det känns, det är trots allt bara en hoj och den gör det du säger åt den att göra, oavsett vilket läge du är i... Glöm inte att du måste sticka i den där grejen under sadeln om du ska köra Slick, i alla fall måste man det på de tidigare årsmodellerna.

Betydligt viktigare än vilket läge du kör hojen i är att du kör med prioriteringar i följande ordning; 1 kör säkert, 2 ha roligt, 3 kör snabbt :)

Också viktigare än vilket läge du kör hojen i är att du har rätt grundinställning på fjädringen; har du justerat hänget bak och fram? Ställ sedan in fjädringen i banläget enligt instruktionsboken, det gör att du får en betydligt trevligare hoj på bana än med gatinställningarna.

Vet inte om du hade det på Duccen men Bimmern har slirkoppling vilket är praktiskt på bana.

Last edited:

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Hoj
BMW S1000RR -11
Nån som vet hur man ställer tomgången på en S1000RR -10 och vilka varv den ska ligga på?

Min ligger på 2000rpm just nu och det känns för högt.

Har du gjort några modifieringar på hojen? Det går inte att ställa tomgången, den ska ligga på 1600-1700.
Kan du byta mode på hojen? (race, sport, slick)
Ligger den på 2000-2200 kan det vara så att du måste resetta adaption values om du inte kan byta modes på den

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Hoj
MT09 -17
vet någon hur lufttryckskontrollen fungerar?Har en F800 men förmodar era hojar har liknande system,min lever ett eget liv.Ibland inga signaler,ibland enbart fr bakhjul o varningslampan tänds.Sitter det ett batteri i varje hjul o isofall livslängd?(sensor)
:va mvh leffe

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Har du gjort några modifieringar på hojen? Det går inte att ställa tomgången, den ska ligga på 1600-1700.
Ligger den på 2000-2200 kan det vara så att du måste resetta adaption values om du inte kan byta modes på den

Finns det något enkelt sätt man kan resetta ECUn med på egen hand, dvs utan verkstad? Om min varvräknare fortsätter bråka så tänkte jag prova det om det finns något enkelt sätt.

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
S1000rr
Då var årets bandags premiär över:yoparty. Måste bara tacka sandman som med två meningar kapade två sekunder på mina varvtider. Du är kung och en stor pedagog.:fakta

jandreas

Ant's in the pant's
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
Hojlös

Helsystem, K/N filter och PCV har jag just monterat, kan det vara därför? Har inte hunnit köra den i bänk och mappat den utan bara kört i Dan Kyles map.

Hur gör man en reser av adaption values?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024