Då var årets bandags premiär över. Måste bara tacka sandman som med två meningar kapade två sekunder på mina varvtider. Du är kung och en stor pedagog.
Som instruktör för SMC, och därmed stöter på många ban-nybörjare, så skulle jag rekommendera att du INTE kör med regn mode. Bättre om du kör med sportläget.
Orsaken är att gasresponsen i mitt tycke är lite väl segt i regn mode, så därför funkar sportmode bättre.
Det sagt, så är detta givetvis en fråga om smak och tycke. Och regnmode är inte fel, men jag har i alla fall bidragit med min åsikt. Med vänlig hälsning, Jonas.
Håller med Syster-Tysk, sportmode eller möjligen race är det du skall använda med originaldäck. Då har du både abs och tractioncontroll i fall du behöver, det är det viktiga.
Helsystem, K/N filter och PCV har jag just monterat, kan det vara därför? Har inte hunnit köra den i bänk och mappat den utan bara kört i Dan Kyles map.
Hur gör man en reser av adaption values?
vet någon hur lufttryckskontrollen fungerar?Har en F800 men förmodar era hojar har liknande system,min lever ett eget liv.Ibland inga signaler,ibland enbart fr bakhjul o varningslampan tänds.Sitter det ett batteri i varje hjul o isofall livslängd?(sensor)
mvh leffe
Som de säger så spelar gasresponsen större roll än DTC och ABS tycker jag eftersom du inte kan/ska förlita dig på att DTC räddar dig om du ställer till det för mycket Dvs kör hojen som om du inte hade DTC.
Jag har alltid kört på Slick, även på gata, eftersom jag gillar den gasresponsen bäst men om du inte kört så mycket med hojen så skulle jag rekommendera Race till att börja med. Sedan kan du prova Slick och se hur det känns, det är trots allt bara en hoj och den gör det du säger åt den att göra, oavsett vilket läge du är i... Glöm inte att du måste sticka i den där grejen under sadeln om du ska köra Slick, i alla fall måste man det på de tidigare årsmodellerna.
Betydligt viktigare än vilket läge du kör hojen i är att du kör med prioriteringar i följande ordning; 1 kör säkert, 2 ha roligt, 3 kör snabbt
Också viktigare än vilket läge du kör hojen i är att du har rätt grundinställning på fjädringen; har du justerat hänget bak och fram? Ställ sedan in fjädringen i banläget enligt instruktionsboken, det gör att du får en betydligt trevligare hoj på bana än med gatinställningarna.
Vet inte om du hade det på Duccen men Bimmern har slirkoppling vilket är praktiskt på bana.
Då var årets bandags premiär över. Måste bara tacka sandman som med två meningar kapade två sekunder på mina varvtider. Du är kung och en stor pedagog.
Då var årets bandags premiär över. Måste bara tacka sandman som med två meningar kapade två sekunder på mina varvtider. Du är kung och en stor pedagog.
Tack för tips! Duccen hade torrkoppling o kraftig motorbroms, klart smidigare med slirkoppling!
Fjädringen tänkte jag be Bactor om hjälp med, kör original så länge..
Menar du originaldelar eller originalinställningar?
Originalinställningarna (häng och klickers) ska du ändra och prova innan du börjar byta grejer
Kör du inte mycket bana är det inte säkert det lönar sig att lägga alltför mycket stålar på fjädringen.
Syftade främst på inställningarna efter min vikt.. Men det kanske inte är så svårt att ställa in häng o banläge själv..?
Hänget är egentligen enkelt att justera men har du aldrig gjort det förut blir det många nya begrepp och grejer att hålla reda på, då kan det vara bra att få hjälp av någon som kan första gången. Du behöver dessutom hjälp av en polare för att mäta medan du sitter på hojen eller lyfter upp den. Se bara till att han förklarar för dig hur du gör så du kan göra det själv nästa gång eftersom du alltid ska göra det på alla hojar du köper från och med nu, oavsett vilken typ det är (banhojar, gathojar, crossar, enduro osv, alla ska justeras in rätt!). Så stå inte bara där och drick kaffe medan någon annan gör jobbet Att ha rätt häng gör alltid att fjädringen fungerar bättre än med fel häng och det kan vara stor skillnad eftersom fjädringen påverkar så mycket på en hoj, inte bara komforten Dessutom visar relationen mellan fritt häng och häng med dig på hojen om du har fjädrar som funkar för din vikt eller om de är för hårda/mjuka.
Att justera hänget är samma sak på alla hojar förutom att olika verktyg kan behövas på stötdämparen så det här är en bra guide till hur det funkar:
Hur mycket häng du ska ha brukar stå i manualen men det brukar vara 40mm fram och 30mm bak, bägge med dig på hojen (s.k. rider-sag").
Banläget är busenkelt, jag tror du kan justera allt utom returen på stötdämparen med nyckeln till hojen. Det är bara att vrida inställningarna till rätt läge enligt manualen (de är numrerade så du behöver inte ens räkna klicken!).
Syftade främst på inställningarna efter min vikt.. Men det kanske inte är så svårt att ställa in häng o banläge själv..?
Tack för tips, Sport får det bli
Vafaaaan Mats hur kunde jag missa dig?? Du var för snabb troligen. Var där bara över dagen den första maj men nu lär det bli ränta på kaffet .Du var alltså där utan att komma förbi med en kopp kaffe??? Aja, men då vet man...
En hemlis om du lovar att inte föra det vidare så var det:Vilka två meningar? Vill också veta
Nu är BMW:n invigd, 23 mil igår kväll på kurviga vägar.
VILKEN BALANS och KÄNSLA denna hoj har. Nu förstår jag mer att ni gillar den skarpt.
Nästa vecka görs 100-milaservicen, så det blir att köra med "pluggen" i på söndag på Kinnekulle, kanske lika bra det.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |