Nu har jag provat hojen "back to back" på Sachsenring med nya fjädringen på min 2010:a och j*vlar vilken skillnad det är.
Den är hur stadig och fin som helst nu
- Vid inbromsning och in i kurvan arbetar gaffeln mycket bättre än tidigare (som jag tyckte tryckte ihop sig och sedan inte gjorde så mycket mer) med bättre känsla och stötdämpning så att man kan gå hårdare in i svängarna
- Den håller spåret myckte bättre i kurvorna, även när man går på gas innan apex så driver den inte ut lika brett som den gjorde tidigare (beror förmodligen på mindre viktförskjutning)
- Ut ur kurvorna håller den också spåret mycket bättre när man ger gas så man kan ge mer gas och hårdare. Tidigare kunde den gunga ut ur snabbare kurvor om det var lite ojämnt och det gör den inte överhuvudtaget nu. Den går inte heller på bakhjulet lika mycket när man ger gas ut ur långsammare kurvor utan det känns som att fjädringen hjälper till att hålla framhjulet i kontakt med backen
Jag har bara provat originalfjädring och den fjädring jag har nu (dämpare och gaffel från Öhlins) så jag kan inte jämföra med alternativ som cartridge eller shimsning av originalgaffeln. Min bestämda känsla är dock att man kan få 90% av prestandan för mindre pengar genom cartridge eller shimsning och fjäderbyte, originalgrejerna är ju alltid en kompromiss av olika förarvikter, typer av körning och prispressande Controllers så jag tror det finns mycket att hämta bara genom att göra grejerna lite mer fokuserade. Ska du köra bana rekommenderas fjädringsmodifiering å det bestämdaste av mig. Skit i helsystemet, dreva om hojen istället och du får samma resultat betydligt billigare, och lägg pengarna på att fixa fjädringen, du har redan lika mycket eller effekt än en Superbike hade för 10 år sedan och som då kallades för monster av förarna
Ska man bara köra gata skulle jag nog inte göra något åt fjädringen.
Nackdelen? Jäklar vad fysiskt ansträngande det är att köra hojen nu när man trycker på lite mer. Jag är helt otränad och det märks, efter bara ett par pass är jag helt slut. De bästa varvtiderna brukar jag sätta på dagens andra pass och sedan går det utför. Jag måste börja träna om jag ska hänga med den här hojen...
Pirelli Superbike Pro; gör det jag ville att de skulle göra, dvs håller längre än K3
rna. Ifjol på Sachsenring körde jag slut på ett nytt bakdäck på en dag, det här bakdäcket har hållit tre bandagar och verkar ha lika mycket liv kvar i sig. Känslan på gränsen av greppet är bättre tycker jag även om greppet i sig förmodligen inte är så mycket bättre än vad K3
rna hade. Vad jag har förstått så ska däcken vara i stort sett samma gummiblandning som K3
rna men med samma stomme som de riktiga slicksen vilket skulle förklara grepp, känsla och slitage.
Kanske blir att prova ett set SC2
r efter det här för att prova ett par riktiga slicks