BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det va en herre jag träffade på i Mantorp Park 1/5 med actionpics. Han skulle höra av sig till mig gällande öhlins fjäder bak för ca 100kg. Saken är att jag inte kommer ihåg hans namn :(

Är det vilken spring rate du ska ha så borde det finnas på Öhlins hemsida.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Haha, vad tusan är det på bild?? :p
Kropen känns mör, gjorde en Lorenzo-Highsider i utgången på långrakan... Fick mig en rejäl flygtur, Captain Slow låg bakom och såg allting. Ett brutet nyckelben och lite mörbultad.. Fick dock till 1.37.11 på fredagen. Helgen såg ut att bli lovande, men icke.. Pokal or hospital..

En "hookplatta" är det! Hittade bilden när jag sökte på "nyckelben". Men då slapp du en sån i alla fall, det var ju bra! :)
Hoppas du kryar på dig ordentligt så du hinner komma upp i sadeln snart.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Welcome to the May 2013 edition of the S1000RRForum.com newsletter!

Now that the warm weather is here, we hope that you're getting some great rides in. However, it's very important to be smart with your bike and our good friends atMotorcycle.com have excellent articles on motorcycle insurance and how to brake safely. Click on the links below to check them out!
Also in this month's newsletter we've collected a number of intersting threads for our community, including pics of an interesting DIY cupholder and a look at personalized HP4 license plates. After you've read all that, please click on the link to the right to read about the Top 10 Hipster Motorcycles from Motorcycle.com.

Enjoy the newsletter and remember to ride safely out there!

-Your S1000RRForum.com Staff
[h=2]Top 10 Ways to Save on Motorcycle Insurance[/h]Gas prices are soaring. Rent and home prices are through the roof. Doctor bills are enough to give you a heart attack. There’s no doubt, the cost of living is going up. Belt-tightening is a must for all of us, so if you can save money on motorcycle insurance, you should.
[h=2]Knowing How to Brake Saves (the most) Lives[/h]Practice braking drills to stay sharp.
[h=2]First ride was great but.....[/h]I had my 1st ride on the hp4 today, bike handle and responded great but I had only one problem. I could not keep my chestnuts from roasting on what felt like an open fire:eek: Other than that im sure this is what my face looked like inside my helmet :D:D:D:D:D Now to find ways to hopeful cool off the chestnuts.
[h=2]What's your HP4 custom plate?[/h]What's your HP4 custom plate?

You can go on your states DMV website and create the one you ordered
And just post a snapshot.
If you just type it in just post your state.

I tried to obtain HP4 but it was taken.. Wonder who will come up with that one LOL
Hers mine just got to hang it up.
[h=2]DIY for the GothamCycles 55w HID kit[/h]DIY for the GothamCycles 55w HID kit Plus LED running lights

DIY for the GothamCycles 55w HID kit Plus LED running lights
A big thanks to GothamCycles. Very responsive to questions and their shipping was lightening fast.
My order shipped on 10/16 and I received the package on 10/17.
NOTE: when I say right side that is the side with the clutch. Left side = the side with the brakes.

Here is a picture of what you get. The LEDs are not included in the kit.
[h=2]DIY Cup holder on 2012 S1000RR[/h]I searched near and far for a cup holder solution for my 2012 S1000RR because I like my Starbucks and I dont like being "trapped" having to finish my drink before riding. My needs are likely not the same as everyone else's.

Needs:
1. A cup holder that would carry a Grande Starbucks coffee 3-4 miles from point to point. Access whilst driving is not needed.
2. If the coffee spills I would rather it be on the ground, as opposed to making my paint, gauges, triple C, forks, and everything else sticky.
[h=2]Flush mount signals[/h]Finally got my Watsen signals I was a chore to get them but I think it was worth the trouble i had to go thru to get them

Image: http://i132.photobucket.com/albums/q8/jetmechanic_2006/d3fb44fa.jpg

Image: http://i132.photobucket.com/albums/q8/jetmechanic_2006/5c668ffe.jpg

Image: http://i132.photobucket.com/albums/q8/jetmechanic_2006/b02b2867.jpg

Image: http://i132.photobucket.com/albums/q8/jetmechanic_2006/762d48a5.jpg
[h=2]Big Guy looking into a S1000RR?[/h]Having a perfect zx-14 now,, and wanting to get back into the BMW brand again.

Im looking into the s1000rr. I was looking into the K1300s, but that just too much of the same as i have now. Minus the gadgets.

Im 6-2 and 275.

Read thru the suspension set ups, and not liking what I see. $2-$4k on new parts to get it set up to 240Lb + weights? Well thats not going to fly.

Then I seen another guy that is 6-5 and 250lb and is doing fine with his stock s1000rr?

My first bike, a fzr-6, I did have to put race tech springs and heavier weight in the forks,, and that helped.

jandreas

Ant's in the pant's
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
Hojlös
Då måste du koppla upp den mot ett instrument och resetta adaption values, tror inte varken DTC eller quickshiftern fungerar innan du gör det

Både DTC och Quickshiftern funkar som dom ska. Tomgången ligger på 2000rpm och jag kan inte switcha modes. Vad för slags instrument är det du menar, är det datorn på en auktoriserad BMW verkstad?

Hur kan det ha blivit såhär? Jag gjorde exakt samma mods på min förra S1000RR förra sommaren och det blev inget strul alls, kör på exakt samma map i PCVn också. Irriterande!!!

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Hoj
BMW S1000RR -11
Både DTC och Quickshiftern funkar som dom ska. Tomgången ligger på 2000rpm och jag kan inte switcha modes. Vad för slags instrument är det du menar, är det datorn på en auktoriserad BMW verkstad?

Hur kan det ha blivit såhär? Jag gjorde exakt samma mods på min förra S1000RR förra sommaren och det blev inget strul alls, kör på exakt samma map i PCVn också. Irriterande!!!

Mig veterligen finns det ingen exakt vetskap när det blir så här och inte

Ja precis BMW's dator funkar bra
Vi har instrument om du bor i närheten av Nynäshamn, vi gör det antagligen billigare än BMW gubben ;)

jandreas

Ant's in the pant's
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
Hojlös
Mig veterligen finns det ingen exakt vetskap när det blir så här och inte

Ja precis BMW's dator funkar bra
Vi har instrument om du bor i närheten av Nynäshamn, vi gör det antagligen billigare än BMW gubben ;)

Jag bor i Luleå så lite väl långt ner till er :) Närmsta BMW verkstad är Northbike i Umeå 30 mil bort, så ska man lämna in där är det bara att ta ledigt från jobbet och dra ner då jag jobbar 08.30-17.30 vardagar. Är just inge drygt.....

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Vet någon vart man kan hitta Öhlins-manualer på nätet? Jag har en TTX BM888 stötdämpare som jag har tappat manualen till och Öhlins hemsida är värdelös, går inte att hitta något där.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag bor i Luleå så lite väl långt ner till er :) Närmsta BMW verkstad är Northbike i Umeå 30 mil bort, så ska man lämna in där är det bara att ta ledigt från jobbet och dra ner då jag jobbar 08.30-17.30 vardagar. Är just inge drygt.....

Kan du inte skicka ECUn eller måste den sitta i hojen när den resettas?

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nu har jag provat hojen "back to back" på Sachsenring med nya fjädringen på min 2010:a och j*vlar vilken skillnad det är.

Den är hur stadig och fin som helst nu
- Vid inbromsning och in i kurvan arbetar gaffeln mycket bättre än tidigare (som jag tyckte tryckte ihop sig och sedan inte gjorde så mycket mer) med bättre känsla och stötdämpning så att man kan gå hårdare in i svängarna
- Den håller spåret myckte bättre i kurvorna, även när man går på gas innan apex så driver den inte ut lika brett som den gjorde tidigare (beror förmodligen på mindre viktförskjutning)
- Ut ur kurvorna håller den också spåret mycket bättre när man ger gas så man kan ge mer gas och hårdare. Tidigare kunde den gunga ut ur snabbare kurvor om det var lite ojämnt och det gör den inte överhuvudtaget nu. Den går inte heller på bakhjulet lika mycket när man ger gas ut ur långsammare kurvor utan det känns som att fjädringen hjälper till att hålla framhjulet i kontakt med backen

Jag har bara provat originalfjädring och den fjädring jag har nu (dämpare och gaffel från Öhlins) så jag kan inte jämföra med alternativ som cartridge eller shimsning av originalgaffeln. Min bestämda känsla är dock att man kan få 90% av prestandan för mindre pengar genom cartridge eller shimsning och fjäderbyte, originalgrejerna är ju alltid en kompromiss av olika förarvikter, typer av körning och prispressande Controllers så jag tror det finns mycket att hämta bara genom att göra grejerna lite mer fokuserade. Ska du köra bana rekommenderas fjädringsmodifiering å det bestämdaste av mig. Skit i helsystemet, dreva om hojen istället och du får samma resultat betydligt billigare, och lägg pengarna på att fixa fjädringen, du har redan lika mycket eller effekt än en Superbike hade för 10 år sedan och som då kallades för monster av förarna :)

Ska man bara köra gata skulle jag nog inte göra något åt fjädringen.

Nackdelen? Jäklar vad fysiskt ansträngande det är att köra hojen nu när man trycker på lite mer. Jag är helt otränad och det märks, efter bara ett par pass är jag helt slut. De bästa varvtiderna brukar jag sätta på dagens andra pass och sedan går det utför. Jag måste börja träna om jag ska hänga med den här hojen...

Pirelli Superbike Pro; gör det jag ville att de skulle göra, dvs håller längre än K3:eek:rna. Ifjol på Sachsenring körde jag slut på ett nytt bakdäck på en dag, det här bakdäcket har hållit tre bandagar och verkar ha lika mycket liv kvar i sig. Känslan på gränsen av greppet är bättre tycker jag även om greppet i sig förmodligen inte är så mycket bättre än vad K3:eek:rna hade. Vad jag har förstått så ska däcken vara i stort sett samma gummiblandning som K3:eek:rna men med samma stomme som de riktiga slicksen vilket skulle förklara grepp, känsla och slitage.

Kanske blir att prova ett set SC2:eek:r efter det här för att prova ett par riktiga slicks :)

Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Nu har jag provat hojen "back to back" på Sachsenring med nya fjädringen på min 2010:a och j*vlar vilken skillnad det är. .....................

......................................

Vad fick du för bästa tid? Ska eventuellt tillbaka i september så jag måste ha din tid att gå på!!! :D

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Vad fick du för bästa tid? Ska eventuellt tillbaka i september så jag måste ha din tid att gå på!!! :D

Körde 1.38.1, dvs bara en tiondel bättre än ifjol men det var på tredje passet första dagen, efter det var jag helt slut och andra dagen blev det bara ett pass pga av regn. Stora skillnaden var att nu kunde jag köra 1.38-tider flera varv på rad vilket jag inte kunde ifjol, då var 1.38 en engångsföreteelse. Något som också talar för hojens potential är att jag hade en idealtid på 1.37.2 på det passet vilket visar att hojen kan betydligt mer men jag som förare är inte konsekvent nog att sätta ihop de bra sektionstiderna till ett snabbt varv :)

När i September ska ni dit? Jag kanske försöker boka samma körning, det är alltid kul med folk man känner när man är där :)

Här är några bättre referenser:
Karl Muggeridge körde 1.27.1 ifjol när jag var där
Dani Pedrosa körde 1.22.3 ifjol under race
De Angelis körde 1.25.1 under race med Moto2:an ifjol
Cortese körde 1.36.7 under race ifjol (Moto3) och jag tror det var så gott som torrt mot slutet

Det är väl fan att man är 1.5 sekunder långsammare än en moped... :)

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Vilken ändring i geometrin ska jag göra om jag vill få hojen (en 2010:a) att styra lite bättre i svängen?

Den är väldigt stabil och fin nu och den svänger in bra initialt tycker jag. det jag vill ändra på är när jag väl gått in i svängen och märker att jag går lite brett och vill få hojen att ta ett lite tightare spår eller i dubbelsvängar och jag vill byta spår mellan svängarna tycker jag att jag får ta i mer än vad jag vill. Som sagt så svänger den in bra men när jag vill byta spår så vill inte hojen det. Den håller också spåret väldigt bra när jag ger gas, den understyr mycket mindre än den gjorde tidigare.

Jag har gaffelbenen med 0mm uppstick, stötdämparen i originallängd (314mm) och eccentern i läget med lägre ride height. Jag antar att jag ska höja eller sänka hojen i en ände men är det bättre att sänka den fram eller höja den bak? Hur mycket är i så fall lämpligt? Sänka den 3mm fram eller höja den 3mm bak, är det en bra början? Eller kan jag vända eccentern vilket jag tror ger 6mm högre ride height eller är det för mycket?

Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Vilken ändring i geometrin ska jag göra om jag vill få hojen (en 2010:a) att styra lite bättre i svängen?

Den är väldigt stabil och fin nu och den svänger in bra initialt tycker jag. det jag vill ändra på är när jag väl gått in i svängen och märker att jag går lite brett och vill få hojen att ta ett lite tightare spår eller i dubbelsvängar och jag vill byta spår mellan svängarna tycker jag att jag får ta i mer än vad jag vill. Som sagt så svänger den in bra men när jag vill byta spår så vill inte hojen det. Den håller också spåret väldigt bra när jag ger gas, den understyr mycket mindre än den gjorde tidigare.

Jag har gaffelbenen med 0mm uppstick, stötdämparen i originallängd (314mm) och eccentern i läget med lägre ride height. Jag antar att jag ska höja eller sänka hojen i en ände men är det bättre att sänka den fram eller höja den bak? Hur mycket är i så fall lämpligt? Sänka den 3mm fram eller höja den 3mm bak, är det en bra början? Eller kan jag vända eccentern vilket jag tror ger 6mm högre ride height eller är det för mycket?

Det här är vetenskap du frågar efter. Spontant, och som många råd har varit tidigare, så är det enklaste att sänka hojen fram. Dvs skicka upp gaffelbenen x antal mm i styrkronan. Prova hur det känns och gå tillbaka om du inte är nöjd

En annan skola säger att du skall höja hojen, även fram, för att få en högre tyngdpunkt och på så sätt får ett större moment när du lägger ned hojen. Den tippar mer villigt.

Teoretiskt bör du även kunna höja bak. Jag har hört alla tre tipsen från sakkunniga, så det känns väl så där rent teoretiskt. Även komp o retur mm kan påverka hur den uppför sig i kurvan.

Det som aldrig blir fel är att prova sig fram. Sänk hojen 3 mm fram och prova. Skulle jag ha gjort.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det här är vetenskap du frågar efter. Spontant, och som många råd har varit tidigare, så är det enklaste att sänka hojen fram. Dvs skicka upp gaffelbenen x antal mm i styrkronan. Prova hur det känns och gå tillbaka om du inte är nöjd

En annan skola säger att du skall höja hojen, även fram, för att få en högre tyngdpunkt och på så sätt får ett större moment när du lägger ned hojen. Den tippar mer villigt.

Teoretiskt bör du även kunna höja bak. Jag har hört alla tre tipsen från sakkunniga, så det känns väl så där rent teoretiskt. Även komp o retur mm kan påverka hur den uppför sig i kurvan.

Det som aldrig blir fel är att prova sig fram. Sänk hojen 3 mm fram och prova. Skulle jag ha gjort.

Det vore kul att veta mer om geometri men jag vet inte riktigt vart man ska börja. Finns det några bra källor online som redogör för de olika aspekterna som finns samt vad de påverkar?

jandreas

Ant's in the pant's
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
Hojlös
Kan du inte skicka ECUn eller måste den sitta i hojen när den resettas?

Pratade med Northbike idag och jag var tvungen att lämna in hela hojjen för att koppla upp den i datorn för felsökning.

Finns det nån handlare eller verkstad i sverige som är duktiga på S1000RR?
Skulle gärna vilja prata med nån som är kunnig och se om det ev kan vara nått skitfel jag kan åtgärda själv då jag har 30 mil enkel väg till närmsta BMW verkstad och måste ta ut semester för att åka dit då jag själv jobbar dagtid........

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Pratade med Northbike idag och jag var tvungen att lämna in hela hojjen för att koppla upp den i datorn för felsökning.

Finns det nån handlare eller verkstad i sverige som är duktiga på S1000RR?
Skulle gärna vilja prata med nån som är kunnig och se om det ev kan vara nått skitfel jag kan åtgärda själv då jag har 30 mil enkel väg till närmsta BMW verkstad och måste ta ut semester för att åka dit då jag själv jobbar dagtid........

Jag tror nog att mbracing här i tråden är ett av de kunnigare alternativen i Sverige. Om de säger att du måste lämna in den är det nog tyvärr så. Deras firma heter väl Bactor ifall du vill ringa och prata med de över telefon, kan vara enklare i sådana här fall.

Annars återstår väl alternativet att googla och se om det finns någon mer info online?

Behöver du bara det där diagnosverktyget som heter 911-någonting så finns väl det att köpa för typ 300 euro men jag har ingen aning om du behöver auktisationskoder eller om du måste vara en BMW-handlare för att kunna göra det du vill göra med det.

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...