BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag har bestämt mig; eccentern åker upp i andra läget så får vi se vad som händer :)

Edit: vafan. Nu fick jag svar från Dan Kyle och han säger att höja baken inte hjälper, vad som kan hjälpa marginellt är att höja den fram, vilket inte går eftersom jag redan har noll uppstick.

Höja den fram? Jag trodde man skulle sänka den fram när man vill att den ska styra snabbare. Där ser man hur mycket man kan egentligen...

Han säger att det enda som hjälper är styrkrona med mindre offset, 2010/2011 har 32mm, 2012 -> har 29.5mm och 28-30mm verlar vara bäst för bana.

Blir till att bita ihop och köra vidare som det är då, byta styrkrona finns inte med i planen just nu.
 
Last edited:

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
Testa att åka med högre profil bak typ 60 eller 65 utan att ändra någonting så kan du få ett hum om hur det blir med att vända på exentricen.
Själv har jag den i högläge samt två ringar synliga på original gaffeln. Åkte på 60 profil på Mantorp och cykeln självsvängde in i kurvorna utan någon brottning :D.
Ps jag tar 400 kilo i bänk så det kan ha haft med det att göra:rofl
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Testa att åka med högre profil bak typ 60 eller 65 utan att ändra någonting så kan du få ett hum om hur det blir med att vända på exentricen.
Själv har jag den i högläge samt två ringar synliga på original gaffeln. Åkte på 60 profil på Mantorp och cykeln självsvängde in i kurvorna utan någon brottning :D.
Ps jag tar 400 kilo i bänk så det kan ha haft med det att göra:rofl

Enklare att vända på excentern än att byta däck tycker jag :)

Jag brukar försöka undvika att styra med styret eftersom jag inte tycker den svara särskilt bra på det plus att jag tycker man låser överkroppen och blir stel när man tar i med armarna för att styra. :)

Men 400 pannpr i bänkpress är ju imponerande i vilket fall som helst och du kan ju alltid extraknäcka som depåstöd ifall din andra karriär inte lyckas :)
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
...............

Jag brukar försöka undvika att styra med styret ...................

Det här bara måste vi utveckla!!!! :va :D Om du inte styr med styret så kan du ju faktiskt ta bort styret och spara lite vikt!? Klart, då har du ju ingenstans att montera gasen.... hmmm. Någon annan här på tråden som har något tips var vi kan sätta Dr Zätas gasrulle? :hihi
 

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
Tänkte kanske att du hade extra fälgar med slicks som du kunde testa med:). För mig så kändes det direkt bättre in i svängen när jag körde med högre profil, och när jag vände på excentrikern.
Motstyr man inte in i svängen så kör de flesta rakt fram:D så jag är övertygad att du omedvetet trycker till styrändarna in i sväng samt ut ur sväng så du kan gå på gasen med minimal nedlägg så fort som möjligt:banana.

Ska genast extraknäcka som depåstöd, åt dig när du och Peter bombar runt på GP-banor i Europa,det är bara att höra av sig :)
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
All geometri till trots, nästan varje bandag förvånas man över hur bra svängarna går när man ibland råkar göra allt rätt....:)
Blicken, högt varv o motorbroms, bromsa sig in i kurvan, offensiv inställning - du är redan klar med vart du ska. Då sitter det helt plötsligt. Synd att det inte funkar i varje kurva... :rolleyes:
 

jandreas

Ant's in the pant's
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Luleå
Hoj
Hojlös
En enkel felsökning är väl att koppla ur PCVn och se om tomgången fungerar då? Då har du i alla fall isolerat en felkälla.

En anledning till förslaget är att på senaste bandagen var det en R1:a som inte hade någon tomgång alls med PCV men när den togs bort funkade tomgången hur bra som helst.

Kopplade bort PCV:n nu och frlet kvarstod. Tomgången kan ibland gå ner till 1800rpm och stanna där ett tag men ligger för det mesta på 2000rpm, switcha modes går inte heller när PCV är urkopplad. Brytaren vid kopplingshandtaget klickar som det ska när man drar in handtaget och cykeln går att starta med växel i(stödet uppfällt).

Ingen som har nått mer tips jag kan kolla upp? Bankörning på Kemora är om en vecka och Northbike hade ingen tid att ta in hojjen förräns om två veckor....... :(
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Kopplade bort PCV:n nu och frlet kvarstod. Tomgången kan ibland gå ner till 1800rpm och stanna där ett tag men ligger för det mesta på 2000rpm, switcha modes går inte heller när PCV är urkopplad. Brytaren vid kopplingshandtaget klickar som det ska när man drar in handtaget och cykeln går att starta med växel i(stödet uppfällt).

Ingen som har nått mer tips jag kan kolla upp? Bankörning på Kemora är om en vecka och Northbike hade ingen tid att ta in hojjen förräns om två veckor....... :(
- Jag sökte på "high idle" på s1000rrforum och fick detta svaret: http://www.s1000rrforum.com/forum/exhaust-fuel-delivery/1645-s1000rr-idle-too-high.html
Har inte läst men sök vidare. Det kanske finns bättre svar.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Kopplade bort PCV:n nu och frlet kvarstod. Tomgången kan ibland gå ner till 1800rpm och stanna där ett tag men ligger för det mesta på 2000rpm, switcha modes går inte heller när PCV är urkopplad. Brytaren vid kopplingshandtaget klickar som det ska när man drar in handtaget och cykeln går att starta med växel i(stödet uppfällt).

Ingen som har nått mer tips jag kan kolla upp? Bankörning på Kemora är om en vecka och Northbike hade ingen tid att ta in hojjen förräns om två veckor....... :(

Vet inte om det är sagt tidigare, men kan det bli någon förändring om du kopplar ur batteriet och låter den stå ett tag utan ström? (Kanske för enkelt men alla tips e bra i nöd)

En annan grej som slog mig när du skriver att tomgången kan pendla lite, har du bytt luftfilter? Kan det vara något som sitter fel och den drar tjuvluft? (vilda gissningar)

Låna en skåpbil och kom ned hit till fjollträsk och låt Backman hjälpa dig.
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Kopplade bort PCV:n nu och frlet kvarstod. Tomgången kan ibland gå ner till 1800rpm och stanna där ett tag men ligger för det mesta på 2000rpm, switcha modes går inte heller när PCV är urkopplad. Brytaren vid kopplingshandtaget klickar som det ska när man drar in handtaget och cykeln går att starta med växel i(stödet uppfällt).

Ingen som har nått mer tips jag kan kolla upp? Bankörning på Kemora är om en vecka och Northbike hade ingen tid att ta in hojjen förräns om två veckor....... :(

Det är rätt kört är jag rädd
När "skadan" är skedd så måste man in och lära om adaption values..
Det kan bli så när man gör modifieringar på throtteln eller i insprutningen, eller för den delen på elektroniken över huvud taget
Då sätter den sig i någon form av läge där den beter sig som du beskriver
Då måste man rensa adaption values, lära om throtteln och växlarna, sedan kommer det fungera
BMW's elektronik system är bland de mest komplexa att ha att göra med...

Smöra lite för northbike om dom inte kan ta dig mellan, det tar dom 5-10 min att fixa
Du kan ju tom förbereda för dom, ta bort cutsen och häng fram diagnos kabeln (en stor svart cylinderformat kontakt stycke)
 

jandreas

Ant's in the pant's
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Luleå
Hoj
Hojlös
Vet inte om det är sagt tidigare, men kan det bli någon förändring om du kopplar ur batteriet och låter den stå ett tag utan ström? (Kanske för enkelt men alla tips e bra i nöd)

En annan grej som slog mig när du skriver att tomgången kan pendla lite, har du bytt luftfilter? Kan det vara något som sitter fel och den drar tjuvluft? (vilda gissningar)

Låna en skåpbil och kom ned hit till fjollträsk och låt Backman hjälpa dig.

Hade tänkt låta den stå utan ström inatt, vet inte om det funkar att nolla några ev felkoder men kan ju vara värt att prova som du säger. Har bytt till ett K/N filter, tror dock inte att det ska ha blivit nått fel då. Men det jobbigaste är att det inte går att byta mode.
Hade såklart varit fint att ta den i Vivaron och blåsa ner till Sthlm, blir dock väldigt kostsamt både i soppapengar och att ta ledigt från jobbet då det tar några dagar....
 

jandreas

Ant's in the pant's
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Luleå
Hoj
Hojlös
Det är rätt kört är jag rädd
När "skadan" är skedd så måste man in och lära om adaption values..
Det kan bli så när man gör modifieringar på throtteln eller i insprutningen, eller för den delen på elektroniken över huvud taget
Då sätter den sig i någon form av läge där den beter sig som du beskriver
Då måste man rensa adaption values, lära om throtteln och växlarna, sedan kommer det fungera
BMW's elektronik system är bland de mest komplexa att ha att göra med...

Smöra lite för northbike om dom inte kan ta dig mellan, det tar dom 5-10 min att fixa
Du kan ju tom förbereda för dom, ta bort cutsen och häng fram diagnos kabeln (en stor svart cylinderformat kontakt stycke)

Ja då verkar det inte vara så mycket annat än att fara ner till Northbike. Ska ringa åt dom tidigt imorgon och se om dom kan vara bussiga och klämma in mig imorn!
 

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Ja då verkar det inte vara så mycket annat än att fara ner till Northbike. Ska ringa åt dom tidigt imorgon och se om dom kan vara bussiga och klämma in mig imorn!

Bra! För med till Kemora måste du! :-D
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ja då verkar det inte vara så mycket annat än att fara ner till Northbike. Ska ringa åt dom tidigt imorgon och se om dom kan vara bussiga och klämma in mig imorn!

Finns det ingen BMW-handlare på andra sidan Bottenviken som nödlösning om det skiter sig med Northbike.

Nu hoppas jag ju verkligen att de tar in dig mellan, handlare som inte ställer upp i nödsituationer har jag inte mycket till övers för.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Klart jag ska!! Du råkar inte ha nån kontakt på Northbike som ev kan vara schysst och klämma in mig imorn? :)

I nödfall - finns en verkstad i Uleåborg, kanske kan titta på spektaklet tidigt måndag morgon?

uro Motor Center Oy
Vasaratie 2
90410 Oulu
Puhelin: (08) 534 6500
Faksi: (08) 534 6565
Sähköposti: emc@emc24.fi
Kotisivu: www.emc24.fi
 

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Tror inte jag kan hjälpa så mycket med northbike, var lite annars då det var TwoWheels. Nu har de organiserat sig lite mer, kanske eftersom de blivit större (ensamma) men de brukar vara schyssta med att kolla på grejer. Kommer du ner, när?
 

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
BMW S1000RR racehoj
Hade problem med att göra snabba och riviga starter under racet på Anderstorp. Det går bra att hitta dragläget men när väl lamporna släcks och jag släpper ut kopplingshandtaget ytterligare för att kunna slira iväg, så "hugger" kopplingen. Dvs, den slirar inget utan nyper ihop.
Det händer bara om man ska göra en riktig start under högt motorvarv. Då man tex rullar ut ur depåtältet så fungerar den som det ska.
Det är väl en lågoddsare att tro att det beror på dåliga kopplingslameller som behöver bytas ut. Men jag tänkte ändå höra om nån av er upplevt nått liknande och har en annan lösning.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top