BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
BMW S1000RR-trådens bandag. Nuläget 18 maj.

Bandag för BMW S1000RR-tråden - Nuläget 130518.

Nu lyfter vi detta inlägg lite så att alla är med på det senaste! :fakta

Det är ca 10 platser totalt kvar på eventet den 12-13 augusti på Gelleråsen. Vi äger dessa platser tom den 1 juli då arrangören även kommer erbjuda ägare till andra märken/modeller att anmäla sig. Tills dess är det bara S1000RR-förare som får anmäla sig. :tummenupp

Sprid nu detta budskap till våra bröder (och systrar?) så att vi om möjligt fyller de sista platserna med fler S1000RR.

Alla som vill anmäla sig skickar mig ett pm eller mail till peterpan@live.se och skriver namn, SH-nick samt er riktiga mailadress. Ni får då ett mail tillbaka med instruktioner för anmälningsavgift plus att jag vill ha lite mer info från er vilken grupp osv ni vill köra i. Missa inte årets körning och möjligheten att träffa den största samlingen S1000RR-förare som hittills samlats! :yoparty

UPPLÄGG:
Gelleråsen 12-13 augusti i samarbete med Cashback Racing. Allt spikat o klart!
Alla S1000RR ägare kan delta oavsett vana av bankörning.
Transponder till 30 förare finns tillgängligt. (Flera vet jag har Laptimers så det kommer räcka långt)
2 dagar, inklusive grillning och föreläsningar relaterat till S1000RR under dagarna. Lunch ingår båda dagarna.
Niklas Cajback och Mats Backman från Pro Superbike, Peter Lindén samt flera vassa förare på plats för med råd om körteknik, utrustning och spårval. David "Svensken" Andersson och Eric Lindroth har sagt att de är intresserade av att vara med.
Däckservice och tillbehör från Alpha Racing till S1000RR på plats via Bactor (Backman racing). Plats i depåbox ingår!
MERVÄRDE: föreläsare, instruktörer, fotograf på banan (bilder kostnadsfritt), mekaniker/råd och tävlingsförare med erfarenhet på S1000RR som kan hjälpa både de som är första gången på bana o de som är Melandri-wannabee. Föreläsare blir Peter Lindén, jag själv när det gäller att bygga om från gata till bana och vi inväntar även fler förslag på föreläsare från samarbetspartners.

Pris blir 2500 kr för 2 dagars körning, del i box, 2 luncher, grillning, föreläsningar mm. Anmälningsavgift 1000 kr.

Alla som det står KLAR på har betalat anmälningsavgiften och har en plats på eventet!

Mvh Peter

KLARA:
1. Peter Pan.........................KLAR
2. Weber.............................KLAR
3. S.an.d.m.a.n....................KLAR
4. 2hjulkul ..........................KLAR
5. Capoeira-R1.....................KLAR
6. Bo Backman.....................KLAR
7. Björn Enghag....................KLAR
8.Try ................................KLAR
9.MickeR ...........................KLAR
10.Rootofevil........................KLAR
11.Mats Backman..................KLAR
12. The Knight .....................KLAR
13. Molzzon..........................KLAR
14.Zacke.............................KLAR
15.TeddyTwoFace..................KLAR
16.TV..................................KLAR
17.Michey ...........................KLAR
18.PeBro..............................KLAR
19.Killersnail........................KLAR
20.Niohundrasexton ..............KLAR
21.Cadludde ........................KLAR
22 PXX................................KLAR
23.Neonman.........................KLAR
24.Hultqvist ........................KLAR
25.maz-ze...........................KLAR
26.K.Lundqvist......................KLAR
27. dabringer.......................KLAR
28.T Färlind.........................KLAR
29. ANTE L...........................KLAR
30. Jan Lundmark..................KLAR
31. Joggen...........................KLAR
32. asg888...........................KLAR
33. Jon................................KLAR
34. Kent..............................KLAR
35. Yusse.............................KLAR
36. Galne Dansken.................KLAR
37. CBRk65...........................KLAR

ÖVRIGA SOM ANMÄLT INTRESSE:

1. Tob3
2.Captain slow
3.#21
4.Dfused
5.Thomas
6.Iridium
7. R Nilsson
8. Andre_A
9. Zebbh
10.
11.
12.
13.
 

PeBro

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2012
Ort
Nacka
Hoj
S1000RR
OT En liten varning! Fick hjälm och handskarna stulna utanför entrén till Ica Maxi Nacka (Skvaltan) idag, var in ca:5 minuter för att köpa snus, dryga 6000 :- åt helvete, dyraste snus jag nånsin köpt! :( Bad polisen kolla om de eventuellt har övervakningskameror när jag gjorde stöldanmälan.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
OT En liten varning! Fick hjälm och handskarna stulna utanför entrén till Ica Maxi Nacka (Skvaltan) idag, var in ca:5 minuter för att köpa snus, dryga 6000 :- åt helvete, dyraste snus jag nånsin köpt! :( Bad polisen kolla om de eventuellt har övervakningskameror när jag gjorde stöldanmälan.

Du skall inte kolla med polisen, de har inte tid att rodda med kamerorna, kolla direkt med ICA. Om hojen stod tillräckligt nära entrén så kan den vara med på film, men du måste nog bry dig lite själv och be om en kopia av stölden och ge den till polisen. Är det "kändisar" så kanske, kanske, kanske det kan leda till något...
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Den här kanske ni är intresserad utav?

[video]http://m.youtube.com/#/watch?feature=em-uploademail&v=6F8mfu3qpMc&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3D6F8mfu3qpMc%26feature%3 Dem-uploademail[/video]
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Den här kanske ni är intresserad utav?

[video]http://m.youtube.com/#/watch?feature=em-uploademail&v=6F8mfu3qpMc&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3D6F8mfu3qpMc%26feature%3 Dem-uploademail[/video]

Synd att det var lite dålig kvalitet, men det ser rätt kaxigt ut när hojen går upp på bakan så sent på strippen !
 

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
OT En liten varning! Fick hjälm och handskarna stulna utanför entrén till Ica Maxi Nacka (Skvaltan) idag, var in ca:5 minuter för att köpa snus, dryga 6000 :- åt helvete, dyraste snus jag nånsin köpt! :( Bad polisen kolla om de eventuellt har övervakningskameror när jag gjorde stöldanmälan.

Så det är både ohälsosamt och dyrt att snusa, bättre att sluta, eller hur? ;)

Skämt åsido, tråkigt med klåfingriga typer. Gäller inte stöldmomentet för hojen eller hemförsäkringen? Eller är det som att lämna en laptop i bilen?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Den här kanske ni är intresserad utav?

[video]http://m.youtube.com/#/watch?feature=em-uploademail&v=6F8mfu3qpMc&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3D6F8mfu3qpMc%26feature%3 Dem-uploademail[/video]

Coolt! Svårt att se hur det gick, upp till 200 borde vara rätt lika men jag blev förvånad hur bra hojen hängde med efter det. Var det en standard S1000?
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Coolt! Svårt att se hur det gick, upp till 200 borde vara rätt lika men jag blev förvånad hur bra hojen hängde med efter det. Var det en standard S1000?

Jag ser katten, men det är annan slutdämpare så kan inte vara så väldans omgjord i alla fall. Men jag tycker inte man ser mycket av "hur bra" BMWn hänger med, perspektivet blir ju skit från sidlinjen?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag ser katten, men det är annan slutdämpare så kan inte vara så väldans omgjord i alla fall. Men jag tycker inte man ser mycket av "hur bra" BMWn hänger med, perspektivet blir ju skit från sidlinjen?

Du har rätt, jag kollade lite noggrannare på prestandasiffrorna och det ska inte skilja mer än 2,5 sek till 300 om bägge får en bra start, det ser man nog inte ur det där perspektivet.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Försäkring av BMW S1000RR hos Länsförsäkringar

Ok håll i er, så försöker jag förklara hur Länsförsäkringar ser på vår hoj; :)

Jag har hemförsäkring och min gamla Ford Transit försäkrad hos LF redan, det har en viss betydelse prismässigt, men inte mycket.
Länsförsäkringar har 3 olika mc-försäkringar, du kan läsa om dem här, inklusive exakta regler för vad som gäller; http://www.lansforsakringar.se/priv...ivat/fordon/Villkor_MotorFordon_MF54_2013.pdf

Jag tänkte så här;
Om jag har hojen garageförsäkrad hela året och betalar x antal kronor xtra för varje dag den är påställd, om jag kan ställa av den när jag vill, så vore det intressant.

Garageförsäkring:
1660 kr per helår. Du kan byta försäkringsbolag när du vill i samband med att du ställer på hojen. Detta ger 4,55 kr/ dag ca. Självrisk 3000 kronor. Inkluderar Brand/ glas/ stöld/ vagnskada. Kör du hojen till bana i din buss o krockar så gäller garagaförsäkringen, likaså om taket rasar in i depåboxen. (Finns inga prejudikat än men i teorin...)

Helförsäkring, avställningsbar;
2282 kr/ mån med 8000 kr i självrisk. 2961 kr/ mån med 3000 kr i självrisk.
Jag valde låg självrisk vilket ger ca 99 kr/ dag då den är påställd.
Inga restriktioner om var eller hur den skall parkeras eller vem som kör den.

Påställning:
Kostar 50 kronor hos Transportstyrelsen när du ställer på hojen via app eller deras sajt. Går på direkten, var dock lite försiktig om du gör det på en helg så att det verkligen går igenom. Kolla via appen att den blivit påställd ordentligt. Ställa av är gratis och garageförsäkringen träder in automatiskt om du inte avtalar annat.

Matematik;

Jag räknar med att jag är ute i trafiken och kör ca 7 dagar per månad under sommarhalvåret. Det ger;
(6 mån x 7 dagar) = 42 dagar x 99 kronor = 4158 kr
323 dagars garageförsäkring x 4,55 kr = 1469 kr
12 påställningstillfällen x 50 kr = 600 kr
Alla bandagar så kör jag garageförsäkrat.
Totalt: 6227 kronor / år.

Idag med nya premien hos IF skall jag betala över 11000 kronor, har 12000 i självrisk, 24000 kronor om polarn kör den och jag kan inte längre justera till halvförsäkring på vintern.


OBS:
Har inte kollat upp om garageförsäkringen gäller utomlands om jag vill göra om denna vinters äventyr o köra i Spanien etc.

Ni kanske vill köra mycket mer än mig, och jag kanske vill köra mer än så här, men det blir lite marginaler upp till 11000 kronor och självrisken gör ju bara den att det inte är någon ide att ha den hos IF.
MEN, jag är gammal och jag är redan kund hos Länsförsäkringar, det kan ha betydelse.

Lycka till inför förhandlingarna! :tummenupp

Edit:
Jag slog till och bytte. Glöm inte att ni själva måste meddela ert nuvarande bolag att ni vill hoppa av.

Edit2;
VARNING - vissa försäkringsvarianter/ bolag har en "periodiserad" premie. Dvs det är dyrare på sommarhalvåret även om ni får en fast årskostnad. Det betyder att om ni hittar en liknande lösning som jag ovan kontrollera vilken dygnskostnad det blir sommarhalvåret.
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Körde två dagar gata i helgen med nya bekanta här i närområdet.

Det var riktigt kul faktiskt men mer som socialt umgänge och att njuta av natur och landskap. Varje gång blir jag mer och mer övertygad om att våra hojar inte har på gatan att göra. Ingen fart i motorn under typ 8 000, sittställningen är ju inte direkt bekväm i längden men chassit funkar rätt bra. Däremot var min fjädring i hårdaste laget men det var ju rätt väntat.

Men man kan ju inte låta bli att fascineras av vilken maskin de lycktas bygga. En motor med effekt som en Superbike hade för 10 år sedan men som klarar sig med årlig service och som kan segdra från 2 000 på sexan hur mjukt som helst. Nobelpris i motorcykelbygge!

Just nu byter jag dock inte banåka mot vilken allmän väg som helst. Allmän väg känns ju som touring hur man än kör där om man inte verkligen vill köra med livet som insats och det vill jag inte längre. Men en streetfighter eller adventure-hoj vore inte fel, eller kanske en Hypermotard... :)


Edit; kan tillägga att jag provade en Z1000SX för första gången också och den var betydligt mer lämpad för ändamålet men motorn överraskade negativt tycker jag, kändes inte nämnvärt piggare i mellanregistret än BMWn.
 
Last edited:

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Men man kan ju inte låta bli att fascineras av vilken maskin de lycktas bygga. En motor med effekt som en Superbike hade för 10 år sedan men som klarar sig med årlig service och som kan segdra från 2 000 på sexan hur mjukt som helst. Nobelpris i motorcykelbygge!

Just nu byter jag dock inte banåka mot vilken allmän väg som helst. Allmän väg känns ju som touring hur man än kör där om man inte verkligen vill köra med livet som insats och det vill jag inte längre. Men en streetfighter eller adventure-hoj vore inte fel, eller kanske en Hypermotard... :)

Instämmer fullständigt :tummenupp
Jämfört med Duccen jag hade är BMWn ändå en dröm på vägen, det går faktiskt att köra lugnt genom samhällen utan att behöva växla i ett. Sittställningen funkar också rätt bra tycker jag, efter en 70 milatur (inför 100 milaservicen) hade jag inte ont någonstans vilket förvånade mig mycket. Kanske för att hojen inger en trygghet som gör att man kan köra väldigt avslappnat, och Duccen kräver mer aktiv körning hel tiden..?

Föredrar också bana men håller med om att en Motard eller streetfighter vore inte fel för lugna(re) turer på väg.. eller en custom.. eller en ... :)
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Fast...efter att ha kört BMW:n på gata är det mesta ganska tråkigt... Motard är ruggigt kul, men den lockar fram ett extremt omoget beteende och den toppar vad bumsen gör på halvgas på 1:an :tungan Måste dra igång med R75:an för finåka... behöver bara renovera topparna, sen ska det cruisas!

Peter Pan: Jag gick på niten med periodiserad premie, maj kostade 4500, juni/juli/aug 1900 månaden, sen typ 7-900 resten av månaderna.
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Instämmer fullständigt :tummenupp
Jämfört med Duccen jag hade är BMWn ändå en dröm på vägen, det går faktiskt att köra lugnt genom samhällen utan att behöva växla i ett. Sittställningen funkar också rätt bra tycker jag, efter en 70 milatur (inför 100 milaservicen) hade jag inte ont någonstans vilket förvånade mig mycket. Kanske för att hojen inger en trygghet som gör att man kan köra väldigt avslappnat, och Duccen kräver mer aktiv körning hel tiden..?

Föredrar också bana men håller med om att en Motard eller streetfighter vore inte fel för lugna(re) turer på väg.. eller en custom.. eller en ... :)

Jag hade också en Ducce för många år sedan, en 916, och på en del sätt tycker jag den var roligare att köra på gata. Körställningen tycker jag inte var så himla mycket sämre men man fick köra den lite mer aktivt, som du skriver så var man tvungen att växla ned i städer och samhällen osv. BMWn känns nästan för odramatisk att köra, det känns inte lika speciellt tycker jag. Duccen kändes mycket mer speciell, det kändes mer som en händelse när man tog ut den på en tur. BMWn känns nästan som att köra en jävulskt snabb och obekväm bil som det regnar in i :)

Och jag stör mig otroligt på anti-wheelien. En av de roliga sakerna med gatkörning är ju att wheela men eftersom jag nu lärt mig uppskatta den mjukare gasresponsen i sport och race så blir det ett j*vla fipplande med mode-knappen och kopplingen så fort det kommer en raka. Det är klart att det går att slå av DTCn men samtidigt känns det ju dumt att slå av de säkerheter som finns. Vore ju måttligt roligt att krascha med DTC-lampan lysande om det var något som hade kunnat undvikas med den aktiverad.

Jag har haft turen att ha ägt både en motard och en streetfighter tidigare så jag kan jämföra med de. En riktigt motard, dvs inte en Hypermotard eller KTM 950/990, XT660 och liknande dumheter, är till syvene och sit inte lämpad för annat än körning i en stad eller på gokartbana. Att köra med en på gokartbana är dock det roligaste som finns enligt mig och förmodligen också den bästa träningen för bankörning eftersom allt år mycket anklare at göra på en motard kch det går långsammare så det gör inte lika ont att krascha, oftast räcker det att lyfta upp hojen, eventuellt bryta tillbaka växelpinnen och sedan köra vidare. Att träna trailbraking, söadda osv. är mycket enklare än på en rr-hoj. För att inte tala om att lära sig att wheela :banana

En streetfighter har samma fartresurser som en sporthoj (om det är en riktig streetfighter) men med mycket bättre körställning och styre för gatåkning. I stad och på landsväg tycker jag den är överlägsen och mycket roligare.

En tanke slog mig precis; en streetfightad S1000RR med crosstyre och -2 kugg fram. Då kan man wheela in i solnedgången... :brynad

Fast...efter att ha kört BMW:n på gata är det mesta ganska tråkigt... Motard är ruggigt kul, men den lockar fram ett extremt omoget beteende och den toppar vad bumsen gör på halvgas på 1:an :tungan Måste dra igång med R75:an för finåka... behöver bara renovera topparna, sen ska det cruisas

Det är sant det du säger om motarder men fördelen är ju hastigheten. När jag tar upp BMWn går det nästan 100 och när man sätter ned den är det ju ofta i 200+. Motarder går ju att köra i behagligare farter.

Eller så kanske jag måste ge mig ut och lära mig att koppla upp Beemern i 50 och köra högt nog för att hitta balanspunkten i 150 :)
 
Last edited:

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
- Vad betyder Pirellis alla förkortningar? SC har jag kläm på men NSH, V2, SP och allt annat.
En annan fråga i sammanhanget; behöver jag veta? Spelar det nån roll för mig, jag som inte kör så innihellvette fort på racerbanan.
Det är ju inte ens säkert att jag kan få upp temperaturen i däcken.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
- Vad betyder Pirellis alla förkortningar? SC har jag kläm på men NSH, V2, SP och allt annat.
En annan fråga i sammanhanget; behöver jag veta? Spelar det nån roll för mig, jag som inte kör så innihellvette fort på racerbanan.
Det är ju inte ens säkert att jag kan få upp temperaturen i däcken.

SC brukar vara benämningen på blandningen, dvs SC0, SC1 och SC2 där ett lägre nummer är en mjukare blandning. SP är gatblandningen av Supercorsa medans SC-blandningarna mer eller mindre är rena slicks med mönster.

NSH = Not for Highway Service.

V2 vet jag inte. Har det inte den vanliga innebörden, dvs Version 2, en nyare version av något med samma namn?

Temperaturen får du upp med däcksvärmare :)

Håller du på att titta på däck? Vilken typ av körning ska du ha de till? Ren bankörning eller gatåka också?
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top