BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Hoj
BMW S1000RR -11
En dum fråga här, men ska man smörja kopplingen? Och med vad isdf:confused:

Vi har schyst wire smörj från ipone som funkar riktigt bra, vissa smörj har en tendens att rinna av rätt fort men denna håller sig bra. Funkar även bra till själva gasrullen och vajrarna så klart m.m

Hör av dig om du är intresserad

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag vet att det finns i tidigare inlägg, men vill ha era senaste inställningar, eftersom vi (S1000RR ägare) aldrig riktigt blir nöjda med våra inställningar.

Det gäller fjädringsinställningarna, och svara gärna med vilka inställningar ni har och om det är bra.

Jag: 90kg, kör relativt fort (tider mellan 1.15-1:20 på Gelleråsen), har höjt den bak med excentern. Kör Michelin Competition/CUP VB fram och C bak.
Inställningarna fram är 7 i rebound och 8 tror jag i kompression. Fjäderförspänningen är i botten. (har nu släppt lite på den till två ringar men inte provkört) Detta för att den troligen inte trycks ihop ordentligt utan blir till en "lång-gaffel" då den trycks ihop bak.

Bak 8 i både hög/lågfart och 8 i rebound. (enligt manualen "sportig körning")

Problemet: Den understyr ut ur kurvorna, men det ser bra ut på däckslitaget fram. Däremot så är däckslitaget bak lite sisådär. Det visar att rebound är inställt för långsamt och jag har nu släppt det till 6 utan att ha provat om det blev bättre.
Däckstrycken fram och bak är bra, men jag är lur på fjäderinställningarna bak, och tror att hojen sjunker ihop bak.
Dels för att gissningsvis rebound verkar vara för hög och den inte hinner tillbaka innan den trycks ihop igen, därav däckslitaget som visar på rebound problem och även skulle vara roten till understyrningen i kurvorna.

För att få en fingervisning om jag är på rätt spår så önskar jag få veta ERA BRA inställningar och se om de liknar min ide' om lösningen på mitt problem. :banana

Med vänlig hälsning Jonas

90kg med eller utan utrustning? Om det är utan är du nog för tung för originalgrejerna om du kör snabbt, eller har du bytt fjädrar redan? Får du till hänget med och utan dig inom toleranseran?

Jag väger ungefär lika mycket som dig men jag har inga referenstider på svenska banor så jag har ingen aning om tempo och i vilket fall som helst har jag tyvärr inte koll på vilka inställningar jag körde med på originalfjädringen. Gjorde dock stor skillnad när jag bytte fjädring, känns inte som att gaffeln kollapsar in i kurvorna och den styr mycket bättre ut på gas.

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Precis hemkommen från en dag på Gelleråsen. Jävlar vad skoj det är att köra bana, förstår varför ni fastnar för´t! Tips på återförsäljare som kränger kraschkåpor med utskurna hål för lampor till våra beemers?

De här har massor med olika lackeringar att välja mellan; http://viewitem.eim.ebay.se/Motorra...W-S1000RR-20092012-2011-G03/271211007922/item

Jag har inte köpt något där själv så jag vet inte hur service, passform eller kvalité är.

Lehtonen

Total badass!
Gick med
13 Sep 2012
Hoj
Rc8 x2, Cbr 1000
33mil på hojen idag, sjukt skoj efter 2 veckors uppehåll!
Hur som helst, någon som fixat boende för bandagarna ännu?

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
33mil på hojen idag, sjukt skoj efter 2 veckors uppehåll!
Hur som helst, någon som fixat boende för bandagarna ännu?

Om du menar 12-13 augusti så kommer det info om boendel mm i början av juli nu. Men det är inga större hemligheter, Hotel Karlskoga, stugorna mm. Vi kommer dock försöka ordna lite bättre priser åt er.

PS. Är du anmäld med ditt nuvarande nick? Hittar inte det i listan, bara så det inte blivit fel... DS.

Lehtonen

Total badass!
Gick med
13 Sep 2012
Hoj
Rc8 x2, Cbr 1000
Om du menar 12-13 augusti så kommer det info om boendel mm i början av juli nu. Men det är inga större hemligheter, Hotel Karlskoga, stugorna mm. Vi kommer dock försöka ordna lite bättre priser åt er.

PS. Är du anmäld med ditt nuvarande nick? Hittar inte det i listan, bara så det inte blivit fel... DS.

Alright!
Skickade mail ett par timmar sen!
(Benji)

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
s1000rr -11
Skam den som ger sig, nu måste jag dock ta en pause :trött.

IMG_0502.jpg

Nästa pusel blir att sätts ditt ett "motorcykelfodral" från polidom :).

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Tja igen

Haft några frågor som ingen kunnat svara på. Helt förklarligt då vissa är lite dumma kanske.
Hoppas någon kan hjälpa mig med detta dock.

Ska lämna in nya hojjen för service samt granskning av framgaffel, fick det inskrivet i kontraktet att de står för alla kostnader. Ska göras på auktoriserad firma.
Vad finns närmast Uppsala som jobbar med hojjar? Ska finnas nåt i Solna?

Gick med
25 Apr 2003
Hoj
.
Probike Sollentuna......

/M

Tja igen

Haft några frågor som ingen kunnat svara på. Helt förklarligt då vissa är lite dumma kanske.

Ska lämna in nya hojjen för service samt granskning av framgaffel, fick det inskrivet i kontraktet att de står för alla kostnader. Ska göras på auktoriserad firma.
Vad finns närmast Uppsala som jobbar med hojjar? Ska finnas nåt i Solna?

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Tack så mycket!
De hade inte tid förens 26/7.
AVAMC hade tid 17/7 och kunde även ge lånehojj.. åker rätt långt. Nån som har koll på att de är bra?

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Tja igen

- Häääär har ett litet syftningsfel insmugit sig. HAHA!! :D
Det kaaan kaaaanske uppfattas som om folk i tråden är dumma.
Jag förutsätter emellertid att du menar att dina frågor kanske uppfattats som dumma.
Men, det finns inga dumma frågor, ej heller dumma trådskribenter.......utom jag, då.
:tummenupp

Zebbh

woop woop
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
Kawasaki ZX10R 2011 BMW S1000RR 2011 Yamaha YZF R1 2009 Suzuki GSXR 600 2009
Upp med lite bilder på era skönheter vettja, här kommer ett gäng på mitt hjärta. :yoparty
20130702_125344.jpg20130702_125422.jpg20130702_125459.jpg20130702_125554.jpg

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...