BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
- Du behöver inte lossa kabeln. Det är, mycket riktigt som du säger, endast för att kabeln ska gå en annan väg.

Jag gjorde allt långsamt och enligt beskrivningarna, drog med moment nyckel och använde Loctite åsv.

Om du kollar länken så finns det fler inlägg på den sidan.


Nu måste jag åka till jobbet. Mors!
 

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Tja =P
Ingen som råkar vara i Helsingborg och som kan titta på en S1000RR åt mig?
Ska dra från Uppsala på fredag.. 120mil är lång väg om hojjen inte är värd det tänkta jag :)
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Kanon :) ska plugga vidare kanske panik PMar dig från garaget i helgen när jag ska ge mig på att installera :)

- Ja, det går bra.
Du bör ha en Dremmel, om du inte redan har det. Den skall du skära snyggt med i kåpan som annars täcker pedalen.
Sedan vill jag att du går över till grannen å lånar en laser :)D). Den skall du ha för att träffa rätt när du borrar ett nytt hål för skruv som kåpfäste.

Du klarar det galant! :)
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
- Ja, det går bra.
Du bör ha en Dremmel, om du inte redan har det. Den skall du skära snyggt med i kåpan som annars täcker pedalen.
Sedan vill jag att du går över till grannen å lånar en laser :)D). Den skall du ha för att träffa rätt när du borrar ett nytt hål för skruv som kåpfäste.

Du klarar det galant! :)

- En sak till; när du monterar armen på axeln, som går in i vxllådan, så får du inte trycka in den, armen alltså, för långt. Då finns risk för att armen tar i ett stort plåtfäste, vid nedväxling. Du förstår vad jag menar när du kommit så långt. Armen skall ju vara 90gr. mot kvickskifterstången.

Kan oxå säga att kitet fungerar väldigt bra. :)
 

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
- En sak till; när du monterar armen på axeln, som går in i vxllådan, så får du inte trycka in den, armen alltså, för långt. Då finns risk för att armen tar i ett stort plåtfäste, vid nedväxling. Du förstår vad jag menar när du kommit så långt. Armen skall ju vara 90gr. mot kvickskifterstången.

Kan oxå säga att kitet fungerar väldigt bra. :)
Kunde inte hålla mig så jag la tre timmar och bytte. Det skar sig i hjärtat när jag sågade av kåpan men det blev kanon. Blir provtur imorgon till jobbet hoppas jag kommer ihåg att växla åt andra hållet :tungan.
Som tur var så hade jag en dremel men ingen lasergranne dock:(
Tack för hjälpen:banana
 

pro

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
karlstad
Hoj
S1000RR -12
R&G kraschpuckar

Nybliven s1000rr ägare, motorsport -12 :banana

Beställt en massa saker till hojen och igår kom första paketet med aero R&G kraschpuckar, märkte dock att jag beställt fel modell.. CP0263BL som är till årsmodell 10-11 :huvet

Nån som vet om dessa passar till en 12:a om man borrar hål i högerkåpan?
 
Last edited:

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Nej ingenting, kom helt plötsligt. Får smörja grejerna bättre;)
- Jag kommer ihåg, från förr i tiden, att om nipplarna inte var smorda, så kunde det knarra när man drog i handtaget. Därefter var det bara en tidsfråga innan vajjern gick av.
En modern kabelvajjer löper ju i teflon eller nått annat halt material så den behöver väl ingen särskild smörjning. Eller?

Lite knepigt att s1000rr inte har hydraulisk kopplingsmanövrering.......men de har väl sparat några gramm på att ha vajjerkoppling, vad vet jag?

Nä, nu ska jag kolla på kvalet.:)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nybliven s1000rr ägare, motorsport -12 :banana

Beställt en massa saker till hojen och igår kom första paketet med aero R&G kraschpuckar, märkte dock att jag beställt fel modell.. CP0263BL som är till årsmodell 10-11 :huvet

Nån som vet om dessa passar till en 12:a om man borrar hål i högerkåpan?

Borde funka, jag tror det bara är de där små vingarna mellan sidokåporna och toppkåpan som skiljer men jag kan ha fel och tyvärr är det ju ofta så att har de olika modeller för olika årsmodeller så passar de inte.

Jag har själv R&G på min hoj, de där droppformade som man skruvar i motorfästena. Jag har, ta i trä, inte provat hur de funkar genom att krascha än men den ena gängade upp sig själv pga vibrationerna en gång men efter att jag drog åt den igenom har det inte varit några problem. Det kan dock vara värt att hålla lite koll på de och känna om de sitter fast med jämna mellanrum. Jag har också skydden för framhjulsaxeln, cotton reels, styrändar och täckbrickor för backspeglarna från R&G.

Grattis till hojen! :yoparty
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
- Jag kommer ihåg, från förr i tiden, att om nipplarna inte var smorda, så kunde det knarra när man drog i handtaget. Därefter var det bara en tidsfråga innan vajjern gick av.
En modern kabelvajjer löper ju i teflon eller nått annat halt material så den behöver väl ingen särskild smörjning. Eller?

Lite knepigt att s1000rr inte har hydraulisk kopplingsmanövrering.......men de har väl sparat några gramm på att ha vajjerkoppling, vad vet jag?

Nä, nu ska jag kolla på kvalet.:)

Några gram och några kronor, en hydraulisk kostar väl en slant mer än en vanliga wire?
 

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Jag vet att det finns i tidigare inlägg, men vill ha era senaste inställningar, eftersom vi (S1000RR ägare) aldrig riktigt blir nöjda med våra inställningar.

Det gäller fjädringsinställningarna, och svara gärna med vilka inställningar ni har och om det är bra.

Jag: 90kg, kör relativt fort (tider mellan 1.15-1:20 på Gelleråsen), har höjt den bak med excentern. Kör Michelin Competition/CUP VB fram och C bak.
Inställningarna fram är 7 i rebound och 8 tror jag i kompression. Fjäderförspänningen är i botten. (har nu släppt lite på den till två ringar men inte provkört) Detta för att den troligen inte trycks ihop ordentligt utan blir till en "lång-gaffel" då den trycks ihop bak.

Bak 8 i både hög/lågfart och 8 i rebound. (enligt manualen "sportig körning")

Problemet: Den understyr ut ur kurvorna, men det ser bra ut på däckslitaget fram. Däremot så är däckslitaget bak lite sisådär. Det visar att rebound är inställt för långsamt och jag har nu släppt det till 6 utan att ha provat om det blev bättre.
Däckstrycken fram och bak är bra, men jag är lur på fjäderinställningarna bak, och tror att hojen sjunker ihop bak.
Dels för att gissningsvis rebound verkar vara för hög och den inte hinner tillbaka innan den trycks ihop igen, därav däckslitaget som visar på rebound problem och även skulle vara roten till understyrningen i kurvorna.

För att få en fingervisning om jag är på rätt spår så önskar jag få veta ERA BRA inställningar och se om de liknar min ide' om lösningen på mitt problem. :banana

Med vänlig hälsning Jonas
 
Last edited:

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Precis hemkommen från en dag på Gelleråsen. Jävlar vad skoj det är att köra bana, förstår varför ni fastnar för´t! Tips på återförsäljare som kränger kraschkåpor med utskurna hål för lampor till våra beemers?
 

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Måste rensa bakdelen på nya S1000RR k12
Någon vänlig själ som kan tipsa om vad man ska köpa som ser bra ut och håller?
Kommer väl försöka använda mindra blinkers också både fram o bak sen.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top